Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De bouw van Hero's baan / Landschap keermodule krijgt z'n vorm

Gestart door Hero zaterdag 06 augustus 2011, 20:43:49

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Hallo,

Morgen op de gastendag ga ik een demo Decoder inbouwen geven.
Net even een voorbeeldlocje gemaakt waar wat aansluitvoorbeelden inzitten.
En even het programmeer spoor getest. :D Is natuurlijk van levensbelang dat het werkt als we live een ombouw doen.

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Robin,

Ik zie een kandidaat voor belagering,  :D :D

Gr, Jan
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Jan,

Dit is er inderdaad een die wel een lagertje kan gebruiken.
Lag toch nog open. Dus dan maar even voor dit doel misbruiken.
Ik had smd leds in de kap geplakt alleen de lijm heeft de verflaag van de ledjes aangetast.
Ik heb nu alle varianten geel tot wit in de kap zitten. Dat moet even opnieuw.

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Robin,

verstandig dat je dit even test. Succes morgen, je kunt het ;)

Groeten Dennis
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Helaas ben ik er dit jaar er niet bij, succes en veel plezier morgen.

Mvg
Koos
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Hallo,

Even het draadje opgraven. :D
Ik heb de drukte op mijn werk voor de kerst weer overleeft. Afgelopen weken meer in Tv studio's gezeten als thuis.
Tijd om weer eens met de baan aan de slag te gaan.
Ik ga zo als eerste eens spelen met een alternatieve methode om de snelheid van een decoder terug te regelen.
Schijnt betere rijeigenschappen te geven op de lagere snelheden dus mag mijn Mat 46 eens laten zien of hij dan wel mooi kan rijden.
Ik ben benieuwd.

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Robin

Wij ook want locs die op lage snelheid niet helemaal goed lopen hebben we ook nog wel  :mrgreen:

Harald & Alex
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Hallo,

De 1e update van het nieuwe jaar.
Na een onverwacht druk begin van het jaar is er toch weer eens nieuws.
Ik heb de winkel van een paar treinstellen verlost.
Een paar kleur varianten op wat er al rond rijdt.Gelijk de boel ingeregeld en nu zijn ze de remrecords aan het verzamelen.
Onze groene vriend ontspoort regelmatig op wissels dus daar zal  iets niet lekker zijn met de sleper.Stellen we zo nog even na.
Dit stel rijdt een stuk mooier als zijn gele broertje dus gelijk de decoder instellingen overgezet.En zowaar het helpt.
Koppeling op de Rode komt zodra de seinen geel zijn.

Gr.Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
He Robin,

Dat zijn heerlijke modellen! Lekker inregelen en vandaag een rijdag  :D

groet,
Michiel
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Zo zo, is dat al de nieuwe Artitec?  :P
Wat een schitterende modellen zeg. :thumbup:

Over het aanpassen van rijeigenschappen had je het over de gele, maar is dat de Artitec of de Riva  8o

Enfin, veel rijplezier met deze kanjers!

Hollands, het blijft toch zoooooo mooi  :D ;)

Groeten Paul  ;)
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Morgen komt er visite.dan moet het gewoon kunnen doorrijden met de seinhuiswachter van 7 jaar aan de knoppen. ;)
Dus zo nog even wat treinen erbij plaatsen die hij niet alleen uit het museum kent.

Paul,

Dat is inderdaad de nieuwe Artitec.Binnen 48 uur na binnenkomst in de winkel uit zijn verpakking verlost.
Inregelen was een kopie/paste aktie  >:-D  Tussen de groene en de gele die hier al met horten en stoten rond reed.
De motorinstellingen van de nieuwe groene Riva en de snelheidsbeperking van de gele Riva Mat 46
Ik heb mijn programmeerspoor uitgebreid tot een compleet blok.Dus nu hoef ik tijdens een snelheidsijking niet meer naar de programmeerplaats te rangeren. Werkt een stuk prettiger als voorheen.

Mvg,Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Hoi Robin

Zeer mooi veel plezier ermee.
Ik denk dat ik ze ook maar op mijn verlanglijstje zet

Mvg
Koos
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Hero

Sterkte morgen met de jonge bestuurder  :D

Bedankt voor je antwoord mbt de Copy\Paste verhaal.

Het team bouwers ( waar ik ook deel van uitmaak) van onze baan zijn nu eindelijk (na 4 jaar bouwen)  "boven" of je kunt wel zeggen, het schaduw gedeelte is "af" en gaan nu "boven" verder om onze welverdiende rondjes eindelijk te kunnen rijden.
Hier schuilt natuurlijk wel achter dat toen we 80 % klaar waren met het schaduwstation, de baas des huizes riep " We gaan verhuizen"  we allen een beetje in een NON feeststemming waren ( understatement !!! :thumbdown: )

Maar goed om een lang verhaal kort te maken, we gaan hopelijk eerdaags de modellen de beentjes laten strekken, en hoop dat het allemaal goed gaat. :?
Mocht het bij de Riva's niet goed gaan, dan zou ik graag ik met je babbelen over aanpassing van de rijeigenschappen

Groet Paul
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Hoi Robin,

Wat een mooie treinstellen. B)
Veel plezier ermee.

Gr.
RenƩ
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Citaat van: KdeB op zaterdag 19 januari 2013, 16:56:51
Hoi Robin

Zeer mooi veel plezier ermee.
Ik denk dat ik ze ook maar op mijn verlanglijstje zet

Mvg
Koos

Koos,

Die Blauwe met gele snor is ook een schatje. Die is ook nog onderweg maar geen idee wanneer die komt,het blijft Artitec tenslotte.
Of het duurt jaren of het ligt opeens in de winkel.

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Citaat van: Boskabouter op zaterdag 19 januari 2013, 17:02:09Hero

Mocht het bij de Riva's niet goed gaan, dan zou ik graag ik met je babbelen over aanpassing van de rijeigenschappen

Groet Paul

Tegen het schommelen doet een plakje bladlood uit de bouwmarkt wonderen.
Tegen horten en stoten trouwens ook. Door het jacobsstel in het midden gaat de boel een beetje wringen. De verzwaring voorkomt dit voor een groot deel.
Ik heb de motor cv's gemixt tussen mijn ervaring hier op de baan en de fabrieksinstelling. Er zit een Lopi in de stellen. Een oude versie dus zal wel een basic Lopi 3.0 zijn.Dat kon ik zo snel niet zien.

Decoder file kan ik je wel toesturen. Maar een beetje experimenteren kan geen kwaad.Hier is ondertussen ook weer bij een stel een parameter aangepast. Het blijven waardeloze motors in die Mat 46 's.
Als iemand een alternatief vind hoef ik denk ik niet lang na te denken.
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Prachtige treinstellen Robin,daar ga je veel plezier aan beleven op je baan denk ik.

Tony :P :P :P
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Hoi Robin.

Het brengt wel kleur op de baan  :thumbup:

Harald & Alex
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Hoi Robin,

2 blije mensen , de winkelier en jij :D  Histerische mooie uh historische treinstellen , zat er nog geen geel licht in?

Veel plezier met afregelen en rijden,

Gr, Jan
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Fijn dat veel mensen toch nog dezelfde smaak hebben en dat laten blijken.
Plezier gaan we er absoluut mee beleven.

Jan,

Nee alles is warm wit uitgevoerd.Geeft niet want dat geeft na een lakbeurtje mooier geel als die oranje achtige fabrieksgele leds.
Ik denk dat ze binnenkort nog wel spontaan verkleuren.  >:-D Die witte stoelen vind ik erger als die witte verlichting. ;)

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Wateren toppers heb je weer gekocht Robin, de groene zou ik ook nog wel een keer willen hebben maar mijn verlanglijstje is al zo lang  8o

Veel plezier ermee.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Hoi Robin.

Je hebt weer mooie nieuwe aanwinsten op de kop getikt zie ik al wel.
Ziet er altijd leuk uit, Nederlands materieel.
Helaas voor mij op dit moment niet te betalen aangezien mijn CS1 nog een update gaat krijgen.
Verder heb ik het druk, dus stiekem volg ik je mee, ook al reageer ik niet altijd.

Nu ben ik aan het ijken geweest met jouw CV waarden, kan het kloppen dat bij de hondekoppen er een kleine 18 km/h per stap tussen zit?

Mvg,
Falco
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
He Falco,

Op hoeveel stappen rijd je decoder nu dan? En tussen welke stappen heb je die sprong.

Gr Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Citaat van: Hero op woensdag 06 februari 2013, 19:39:27
He Falco,

Op hoeveel stappen rijd je decoder nu dan? En tussen welke stappen heb je die sprong.

Gr Robin

Ik rijd met 14 stappen.
En dat heb ik vanaf stap 2 bij elke stap... het is 1, 12, 30, 48 en dan zo ongeveer doortellen.
Bij stap 10 rijd ik 139.

Mvg,
Falco
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Ik rij met 28 stappen. ( op DCC)  :)
Je moet cv 5 gewoon zo laag zetten dat je op stap 14 je max snelheid rijd.
Dus instellen en dan nameten met een ijking van stap 14. Cv waarde aanpassen. Opnieuw ijkmeting uitvoeren. Net zolang tot je tevreden bent over de topsnelheid.
Dan zet je daarna cv 6 op een waarde van ongeveer 1/3 van cv 5.

Daarna zou het beter moeten gaan. Staar je niet blind op mijn waardes. Die waren er slechts als begin.
En uit een gele hondekop. Zit dus verschil in zoals je merkt.
En anders effe in Breda op cursus gaan met die loc.

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Robin.

Een keer ermee langskomen mag Falco gerust.

Harald & Alex
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
H&A,

Ik weet dat hij welkom is.  ;)
Als voor mij de deur al open gaat.  :D

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Dankjewel voor je tips Robin,

Ik zal zeker wanneer ik tijd heb eens langskomen.
Alhoewel zonder DCC CV6 nog altijd onbereikbaar lijkt te zijn.
Ik hoor waarschijnlijk snel wat over die update en dan kan hij eindelijk opgestuurd worden.

Mvg,
Falco
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Falco,

Een beetje creatief meedenken kan geen kwaad. >:-D  CV 6 zit er wel in. (indirect)
Ik heb net even voor je in de handleiding gekeken.

Ga bij de loc naar het tabblad uitgebreid. Kies snelheidscurve,en stel die zo in dat de middelste rijstap op 1/3 van stap 14 staat staat. ;)
Ik ken de hele CS niet. Dus hoe dat precies werkt moet je zelf even uitzoeken.Maar dat zal wel een te bewerken grafiekje zijn.
Maar ik ga er van uit dat je de max. snelheid in de waarde die je al hebt verlaagt/ingesteld te zien krijgt.

Succes

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Citaat van: Hero op vrijdag 08 februari 2013, 21:27:48
Falco,

Een beetje creatief meedenken kan geen kwaad. >:-D  CV 6 zit er wel in. (indirect)
Ik heb net even voor je in de handleiding gekeken.

Ga bij de loc naar het tabblad uitgebreid. Kies snelheidscurve,en stel die zo in dat de middelste rijstap op 1/3 van stap 14 staat staat. ;)
Ik ken de hele CS niet. Dus hoe dat precies werkt moet je zelf even uitzoeken.Maar dat zal wel een te bewerken grafiekje zijn.
Maar ik ga er van uit dat je de max. snelheid in de waarde die je al hebt verlaagt/ingesteld te zien krijgt.

Succes

Robin

Hoi Robin,

Bedankt voor de uitleg.
Ik ga het proberen van de week, mits ik mijn CS niet op moet gaan sturen naar Duitsland.

Mvg,
Falco
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Hallo,

Afgelopen weekend de tijdelijke expositie in het spoorwegmuseum bekeken.
Het ging over reclame affiches van een bepaalde ontwerper. Zaten leuke dingen tussen maar de presentatie was een beetje waardeloos. De helft stond in het donker  :-( En op alle posters zat een vette reflectie van huizen die door het raam zichtbaar waren.
Als de boel een beetje voorover had gehangen was dat een stuk minder geweest. Jammer echt een gemiste kans.
 
Omdat er hier nog steeds een paar treinstellen open liggen omdat er maar geen passagiers in willen stappen vanmiddag de voorraad Preisers maar weer eens tevoorschijn gehaald.
Het eerste setje ligt klaar om plaats te nemen in de opgelapte DEI
Het plan is om komende week de rest af te maken. De meesten zijn al voor 2/3 klaar dus dat zou moeten lukken.

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
hoi robin

een bom ontplof
ze liggen er zo zielig bij  :D

peter p
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Robin.

Wij proberen meters te maken in verven van een gebergte en jij schildert Preisers.Met een beetje geduld komen we er beide wel  :mrgreen:

Harald & Alex
Re: De bouw van Hero's baan / Nieuwe aanwinsten zijn binnen.
Alex,

Dan doen we beide werk aangepast op de grote van onze baan. :D

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Bezetmelding op wissel.
Hallo,

Vandaag zijn er weer een berg Preisers naar de pruikenmaker geweest.Alle blonde haren zijn geverfd.
Nadat ik dit zat was ben ik aan de slag gegaan om een c rails wissel van bezetmelding te voorzien.
De wissel en een 064 stukje aan het afbuigende spoor zijn nu de inrij melder van het achterliggende binnen te rijden blok.
Dit geeft 15 cm extra opstellengte. Ik kwam net een cm tekort maar dit geeft wat speling in het geheel. :D
Het eerste idee was de afbuigende spoorstaaf te isoleren en dan met een bi polair relais uitschakelen als de wissel in de rechtdoor stand staat.
Alleen na de beide doorverbindingen aan de uiteindes weggeknipt te hebben was er nog steeds verbinding.
Bij de wisseltongen zit dus een stalen plaatje wat voor de extra verbinding verantwoordelijk is.(zie foto)
Dit doorgeknipt en een druppie lijm gegeven.

De Bovenste wisseltong is dus nu samen met de afbuigende staaf geĆÆsoleerd van de rest. Relais is dus niet meer nodig.
Alleen als er een wiel op staat is er dus contact. Nu gebruik ik een gezamenlijke inrij melder dus dat is geen probleem.
Als je hem wel volledig wil isoleren is er aan de andere zijde van de wisseltong hetzelfde plaatje wat je kan doorslijpen.

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Bezetmelding op wissel.
Hoi Robin.

Dat is een oplossing die nog wel een keer van pas kan komen.Weer knap uitgedoktert  :thumbup:

Harald & Alex
Re: De bouw van Hero's baan / Bezetmelding op wissel.
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Bezetmelding op wissel.
Ken niet bestaat niet bij Robin, zelfs de wissels worden terugmelders :D ;), vr gr Arie
Re: De bouw van Hero's baan / Bezetmelding op wissel.
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Bezetmelding op wissel.
Goed gedaan jochie  :D

mvg
Koos
Re: De bouw van Hero's baan / Bezetmelding op wissel.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Bezetmelding op wissel.
Een bij k-wissels ook voorkomende situatie. Kan voor sommigen een oplossing vormen. Lijkt op die van Edward, en toch ook weer niet. Leuk.
Re: De bouw van Hero's baan / Bezetmelding op wissel.
Heren,

Dank voor de reacties. Je moet wat als je ruimte te kort komt. >:-D En dat schaduw station moet eind vd week klaar zijn.


Jan,

Ik zal vast niet de eerste zijn die dit doet. K-rails heb ik geen verstand van.Die vind ik gewoon niet mooi. ;) Dus die komen er niet in.

Was eigenlijk toeval dat ik hier achter kwam.Had me al voorbereid op een setje van 5 relais die samen met de wissels om zouden gaan.
Gelukkig besloten eerst de rails aan te passen en dan de elektronica te installeren.
Meestal doe ik dat andersom.(met een flinke pauze ertussen)
Alle 5 de sporen zijn nu aan de inrijzijde iets langer geworden.Als het braaf rond blijft rijden gaat vanavond de andere zijde ook.
Geeft iets meer zekerheid als daar langere stopmelders zitten.

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Bezetmelding op wissel.
Leuke, inventieve oplossing!

Ziet er weer mooi uit hoor.

Groeten Dennis
Re: De bouw van Hero's baan / Bezetmelding op wissel.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Bezetmelding op wissel.
Hoi Robin,

Zeer slim bedacht  :thumbup: :thumbup:
Op deze manier kun je echt de gehele baan van massa detectie voorzien.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: De bouw van Hero's baan / Bezetmelding op wissel.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Bezetmelding op wissel.
Citaat van: Hero op zondag 17 februari 2013, 16:57:23
Hallo,


De wissel en een 064 stukje aan het afbuigende spoor zijn nu de inrij melder van het achterliggende blok.

Robin

Zou je dat nog even willen uitleggen. Misschien met een tekeningetje. Want wat gebeurd er nu precies als deze bezetmelder wordt geactiveerd?
Re: De bouw van Hero's baan / Bezetmelding op wissel.
Jurrien,

Ik rij met koploper. En als je een blok inrijd ligt daar een bezetmelder.
Deze vertelt de computer dat de loc is gearriveerd in het blok waar hij naar op weg is.
En zal dan af gaan remmen om te stoppen(bij de volgende bezetmelder) of doorrijden naar het volgende blok.

De lengte van die melder moet dus langer zijn dan het gat wat tussen de wielen zit van een lang personen rijtuig.
In dit geval stopt de trein zodra hij niet meer op die 1e melder staat.
Vandaar dat ik hem zo graag wilde verschuiven. Nu staat de kont van de trein net 5 cm vanaf de wissel dat was een complete raillengte van 20cm.

Is het zo een beetje duidelijker?

Gr.Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Bezetmelding op wissel.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Bezetmelding op wissel.
Nee, het is me niet duidelijk. Zoals ik het lees, staat er dat de trein over een bezetmelder rijdt en op dat moment aan koploper vertelt dat hij zich in het blok bevindt wat VOOR de bezetmelder ligt. Maar daar rijdt de trein dus al voor dat hij jouw wisselbezetmelder activeert, dus op die manier loopt koploper achter de feiten aan. En dat kan niet de bedoeling zijn, dus lees ik het fout. Maar hoe ik het dan wel moet lezen is mij duister.
Re: De bouw van Hero's baan / Bezetmelding op wissel.
Dan lees je het anders als dat het bedoeld is.
Achterliggend is wat verwarrend gekozen in dit geval zoals je al aangeeft.Ik zal de tekst even aanpassen.
Dat blok ligt naar achteren dus voor mij is dat het achterliggende blok. Me nooit gerealiseerd dat dat voor jullie misschien het blok is waar de trein vandaan komt.

De bezetmelder na de wissel is opgeschoven zodat hij nu in de wissel zit en nog een klein stukje doorloopt in het volgende blok.(veiligheids marge)
Een inrij melder zit aan het begin van een blok .Zoals de naam al doet vermoeden.
Die 1e melder geeft het blok bezet.(status was gereserveerd.) En bij het vrijkomen van die melder stopt de trein.

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Bezetmelding op wissel.
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Bezetmelding op wissel.
Hoi Robin,

Heel mooie oplossing die je onder druk van ruimte vinden hebt gevonden, je moet er maar op komen :thumbup:

Gr, Jan
Re: De bouw van Hero's baan / Bezetmelding op wissel.
Erg mooi gedaan Robin. Ook ik moest even lezen wat je bedoelt maar bij jou stopt dus de trein bij het vrijkomen van die melder.
Re: De bouw van Hero's baan / Bezetmelding op wissel.
Michiel,

Je kunt een blok op 1 bezetmelder laten werken.

Bezet maken = binnenrijden
weer vrijgeven=stop  Je staat dan wel tegen de achterdeur stil.

Dit is zoals een dynamisch schaduwstation werkt. 2 blokken achter elkaar. De 1e trein staat vooraan bij de stopmelder. En de achterste staat met zijn kont net in het blok.

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Bezetmelding op wissel.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Bezetmelding op wissel.
De bedoeling is dat mijn analoge schaduwstation-opstelspoor ook zo werkt. Op de wissel (na het hartstuk) ligt een glasschakelaar. Trein meldt zich (2-rail of 3-rail, en meldt het spoor bezet). Trein rijdt door tot bijna eind op glasschakelaar en stopt. Kijk b.v. hier halverwege de pagina van een voorbeeld van glasschakelaar gebruik (Bardioc). (**EDIT: link aangepast 2016-10-27 **)

Het interessante is dat bij jouw aanpak (bij puur 3-rail gebruik) de eerste glasschakelaar (melder) overbodig is. Bij mij is dat niet zo, omdat de melding 2 functies heeft. De ene functie zou ik op jouw manier misschien kunnen vervangen, maar de andere niet.

Een verschil is dat jij twee stopsecties hebt, en ik eentje. Dat zag ik op je baan. Twee stopsecties is misschien op mijn baan ook interessant, maar voorlopig ben ik al blij als er eentje werkt.