Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De bouw van Hero's baan / Landschap keermodule krijgt z'n vorm

Gestart door Hero zaterdag 06 augustus 2011, 20:43:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De bouw van Hero's baan / Koploperstress.
Ben,

Ik heb nog een 4 delige Trix donor staan.(met Marklin kappen) Niets voor jou?  >:-D >:-D

Net de decoder met de IB een ander adres gegeven.
Nu herkent de Lokprogrammer hem ineens wel.Dus gelijk de nieuwste software versie erin gepompt.
Stel is nu aan het warm rijden en wordt daarna geijkt.
Is wel lastig op een baan die half uit elkaar ligt. O:-D
Straks het relais overbruggen zodat beide slepers samen de stroomvoorziening regelen.

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Koploperstress.
 :thumbup:

Mijn Kopstation is vol, kan geen treinstel/keertrein mee bij. :)

Gr, Ben.
Re: De bouw van Hero's baan / Koploperstress.
Vandaag weer eens iets gedaan.
Wat schroeven en lijmwerk aan het baanbed.
En een eerste proefje met ballasten gedaan.(met gespoten puko's in het midden natuurlijk)
Dus morgen kan ik de schutkleur bepalen. :)

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Koploperstress.
Doe je dat met roomijs"?  :mrgreen:

Op de foto is het nog nat neem ik aan?Ben wel benieuwd als het droog is.

Harald & Alex
Re: De bouw van Hero's baan / Koploperstress.
Klopt Alex,

De lijm druipt er nog net niet uit. :D

Dit zonder de bak ijs.(ligt nu wat zwaarder op de maag met al die stenen erin.)
De eerste resultaten.Dat de Basalt kleurige steentjes wat donkerder zouden opdrogen was bekend.Maar dit is bijna zwart. :-(
Ik vind het er niet meer uitzien. Droog stond het nog wel mooi maar nu.

Verder bleef er gisteren tijdens de dry brush van de bielsen lijm aan de penseel hangen dus daar zullen we ook maar overheen kijken.
Straks eens proberen om de grijs uitgeslagen bielsen wat zwart reliëf te geven.
Re: De bouw van Hero's baan / Koploperstress.
Robin.

Ik denk dat je met een drybrush grijs wel wat kan oplossen.Ik deel je mening dat het zwarte niet staat.Gelukkig is het maar een proefstukje.

Harald & Alex
Re: De bouw van Hero's baan / Koploperstress.
Alles kan,maar de juiste stenen storten is wel makkelijker. >:-D
Had je de puko's al ontdekt?

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Koploperstress.
Nee die zien we dus niet  :? We gaan er maar vanuit dat dit deel van het experiment wel goed is en dat ze er wel zitten en dat het ook functioneert zo.

Harald & Alex
Re: De bouw van Hero's baan / Koploperstress.
Ik heb even een nieuwe foto gemaakt waarop ze wel scherp zijn. ;)
Met uitsnijden van de foto gaat de kwaliteit rap omlaag.
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Vanmiddag lekker op het balkon gezeten. Met af en toe een zonnetje erbij.
Lekker weer om wat verf op de wissels aan te brengen.
De eerste 5 zijn ondertussen roestkleurig. Dus de handigheid is aanwezig.  :D
Enige minpuntje is dat om de verf lekker te laten vloeien hij eigenlijk te dun wordt om in een keer te dekken.
Dus maar besloten de hoekjes die niet willen later aan te tippen. De overgangen moeten tenslotte ook nog een keer.

Het ziet er gelijk een stuk beter uit. Goed voor de motivatie. Want leuk is anders. En natuurlijk een klus waarbij de tijd vliegt. Eind van de dag denk je is dat alles wat ik heb gedaan.

Robin.

Re: De bouw van Hero's baan / Roestvoming.
De kleur is al goed.Welke verf heb je gebruikt?

Harald & Alex
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
1:1 gemixt en een paar druppels alcohol.(vloeit het tenminste de hoeken in. :D )
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Vandaag een fietstochtje gedaan om de voorraad messing schroefjes weer aan te vullen.
Ik kan vanavond dus weer aan de slag.
De laatste puko's erop en de missende schroeven op de module overgangen.
Kunnen we morgen eindelijk eens een stuk rails gaan monteren.
Ik krijg visite dus een 3e en 4e handje zijn beschikbaar voor wat lastige zaken.

Alle wissels zijn ondertussen van kleur veranderd.Dus dat tijdrovende werkje is gedaan.
Hobbytijd is helaas erg schaars geweest afgelopen week.

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Beste Robin,

misschien is dit ook iets om je rail te verouderen heb dit gebruikt bij een kunststof brug en werkt erg goed.
Is verkrijgbaar bij de kwast en is wel een beetje aan de prijs maar je kan er lang mee vooruit.
Heb even een foto geplaatst van deze 2 flesjes.
De verweerde brug kan je terug vinden op mijn topic.
Met vr groet,
Theo.
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Theo,

Is dit dat spul dat echt roest maakt? Ik weleens iemand op een beurs gesproken die dat aan het uitproberen was.
Wilde niet meer stoppen en effect werd te heftig. :D
Lijkt me een chemisch goedje.Mooi voor de verwering maar om dat op geleidende spoorstaven te doen.
Ik zal eens naar de Kwast surfen morgen.

Vandaag een wissel en het aanvoer spoortje naar de tafelrand gemonteerd samen met Dennis die even de resultaten tot nu toe kwam bekijken. Bedankt voor je hulp. :thumbup:
Ook al was het niet echt een effectieve dag.Het was wel bere gezellig.Succes met de installatie van die RS232 converter.
Foto's volgen zodra de aandruk gewichten er af mogen.(zal morgen avond zijn )

Mvg, Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Hallo Robin,

Gewoon met Acrylverf blijven doen. Ik gebruik zelf XF64 van Tamiya. Goed, je kan ook eens kijken naar de Rusty Rails Painter. Ik ken hem alleen van plaatjes... :) Zelf alles met de hand gedaan.

Groet Ronald.
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Robin,

als het een chemisch goedje is zou het kunststof geheel aangevreten worden en uiteindelijk oplossen overigens staat er geen x op wat erop hoort te staan wanneer het chemisch is.
Deze 2 product kan op alle ondergronden verwerkt worden zo het lees op de flesjes.
Maar zou ook voorzichtig zijn voor op rails te gebruiken je weet maar nooit.

1 Wat met de brug gedaan had als handeling is dat er eerst een primer opgezet had op waterbasis en goed laten drogen. 2 instant iron aangebracht met een kwastje dit een uur laten drogen en de 2e laag erop aangebracht dit minimaal 12 uur laten drogen. 3 oxydatie aanbrengen met de kwast over de instant iron en minimaal 2 uur laten drogen en dit daarna net zolang herhalen tot de gewenste roest erop zit.
In principe gaat het een reactie aan met het ijzer die gaat oxyderen en stopt wanneer het opdroogt en daarom ook dat je de oxydant meerdere malen aanbrengt tot je het goed vindt wat roest betreft.
Zal wel eens goed informeren bij de kwast hierover en je hoort nog wel van mij.
Met vr groet,
Theo.
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Theo,

Je zegt het zelf al. Oxidant aanbrengen. Dat moet wel een chemische reactie zijn.Namelijk roesten.Daar heb je geen zware chemicalien voor nodig.Water en een versnellend middeltje zijn genoeg. >:-D
Ik durf dat niet zomaar op metaal te doen.
Maar het is wel te gek om op kunststof echt roest naar boven te halen.
Mijn rails gaan gewoon in de verf die ook al op de wissels zit.Ik heb niet voor niets gelijk twee flesjes door elkaar gemixt. :D

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Robin heb geinformeerd en alles is op waterbasis ook de oxidant dus geen chemische troep.
Als je goed leest wat gisteren als voorbeeld aangaf van die brug kun je begrijpen waarom en hoe het in zijn werk gaat en anders hoor het wel.
Je mag ook je eigen methode aanhouden hoor maar werk zelf met dit spul en werkt goed.
Met vr groet,
Theo.
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Citaat van: th op dinsdag 03 juni 2014, 16:58:41
Robin heb geinformeerd en alles is op waterbasis ook de oxidant dus geen chemische troep.

Ik weet het niet... Het kan wel op waterbasis zijn, maar als ik de website van modulor.de: Instant rust zo lees:

Citeer
The patina solution or the rust solution should be applied to the metallic surface with a brush - a cheaper type brush is recommended because the solution will shorten the brush?s lifespan. When working with the solutions, they should be placed in a plastic cup because a metal container will oxidize and some agent will be wasted. After only a few minutes, the first signs of its working will appear and these will become more and more prominent after a few hours.

In order to prohibit patina particles from coming loose, the surface in question can be coated with varnish or a PRIMER/SEALER. It should be noted that varnishing will change the appearance of the patina somewhat. A trial run is therefore advisable.

Citaat van: th op dinsdag 03 juni 2014, 16:58:41
Als je goed leest wat gisteren als voorbeeld aangaf van die brug kun je begrijpen waarom en hoe het in zijn werk gaat en anders hoor het wel.
Je mag ook je eigen methode aanhouden hoor maar werk zelf met dit spul en werkt goed.

Ik begrijp dat het goed werkt. Dat zal ook wel. Maar het vreet zicht een beetje in de rails. Anders gaat het namelijk niet oxideren. Het gaat een chemische reactie aan. Stopt die chemische reactie of blijft het een tijdje doorgaan. Dat staat nergens echt vermeld.  Je moet het nabehandelen met een lak om het te "sealen", dus verdichten. Daarmee het proces te eindigen zo te lezen. Anders hoef je ook iets niet te behandelen :)

Ik zou er niet zo happig op zijn om dit spul voor je rails te gaan gebruiken. Een brug kan leuk zijn, die is gemakkelijk te vervangen maar je complete modelbaan, is een ander verhaal. Mijn advies: Gewoon lekker verven met de verf die Robin nu ookal heeft.

Groet Ronald.
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Realistischer als echt roest kan je het niet krijgen. >:-D

Als je het proces stopt door het luchtdicht in de lak te verpakken is het voor mij een chemisch proces.
Hoe vriendelijk de oplosmiddelen ook zijn.
Zullen wel metaalsplintertjes in opgelost zijn.Anders krijg je geen roest.

Prachtig spul om te wheateren,maar niet om een basislaag op de rails te leggen.
Ik heb een potje premix staan,dat smeer ik er gewoon op. Past het ook mooi bij wat er al ligt O:-D

Dit spul schaf ik wel aan als ik een oud industriegebied toe ga voegen. ;)

Mvg,Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Robin je krijgt nooit een chemische reactie waar water bij is daar deze producten allemaal op waterbasis zijn gemaakt en gebaseerd.
Zal eens een rail doen voor jou daar dit spul toch heb en breng het wel een keertje mee naar HIP toe kan jezelf oordelen.
In ieder geval ga gewoon lekker met je eigen idee verder wat ook heel goed gaat en er is niets mis mee ieder zo zijn eigen ideeën en blijf je volgen succes :thumbup: :P
Even nog een paar voorbeelden van een conservenblik gemaakte watertank behandeld met de ene fles waar ijzer in zit en daarna behandeld met oxidant die het aangebrachte ijzer laat roesten dit middels al een jaar geleden.
Heb er geen matte vernis overheen gedaan daar het goed blijft zitten ook al is het om te beschermen dat het er niet afgaat.
Het werkt in principe hetzelfde als je het vergelijkt met als je ijzervijlsel in een bakje water doet gaat het ook oxideren alleen kun je het moeilijk aanbrengen. >:-D
Met vriendelijke groet,
Theo.
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Theo,

Dat die brug nog niet is ingestort. :D

Ik vind het mooi spul.Maar het komt niet op m'n rails.
Gewoon een tegenstribbelend onderbuik gevoel.
Misschien is chemisch niet helemaal het juiste woord.Laten we het op scheikundig houden. O:-D

groeten Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
We bedoelen het verschil tussen:

1. Ik smeer er iets op en ik kan het later er weer afvegen (mocht het niet te erg vast zitten) - geen chemische reactie
2. Ik smeer er iets op en het verandert de chemische samenstelling van de ondergrond (waar ik het op smeer) - wel chemische reactie
Dus in het tweede geval kan je niet meer terug naar het beginpunt.

Trouwens ¨chemisch¨ en ¨scheikundig¨ zijn synoniemen van elkaar  :)
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Huub,

Je zegt het zelf al.  :D
De samenstelling van wat je er opsmeert veranderd.Op school noemden we dat dan een scheikundige reactie,want je kon het niet meer terug draaien.
De hechting heeft er dus geen moer mee te maken.Dat is een gevolg van wat er gebeurt.Het reageert wel of niet met de ondergrond.
Dek je het nu af stopt het proces.Maar wat gebeurt er op lange termijn bij slijtage? Vreet het dan alsnog naar de spoorstaaf toe?
Ik ga de gok niet nemen en smeer er gewoon normale verf op.

Theo bedoelt denk ik gewoon dat het geen zwaar vergif is. Gewoon ijzerhoudende verf die opgedroogd bij aanraking met lucht(zuurstof) gaat roesten als een gek.Nu lukt dat met wat druppels citroensap op schoon ijzer ook binnen een paar uur.
Dek je het weer af stopt het.

Maar genoeg gelul over een (chemisch of vriendelijk) goedje waar je plastic levensecht mee kan verweren.

Ik heb afgelopen dagen als ik al thuis was in een heel rustig tempo steeds een stuk rails vastgezet.
Vanavond gaat het laatste stuk van spoor 4 erop.Dan is de oversteek over de tafel compleet.
Dus langzaam hangt er weer genoeg spaghetti onder de baan om de soldeerbout weer ter hand te nemen.
Eerst nog de andere drie sporen doen. Maar dan moet eerst de kruiswissel erin.En daar is het net te mooi weer voor momenteel.
Ik ga gewoon rustig verder,maar de vaart is er wel uit. Er komt vast wel weer een regenachtige dag dat ik niet aan het werk ben.
Afgelopen woensdag wel,maar dat hebben jullie vast al bij RTL boulevard gezien.  >:-D Mag ik eens een buitenklus doen.Zeikt het de hele dag van de regen. :-(

Mvg, Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Jawel, en toch echt mooi omschreven hé  :mrgreen:
We zijn het zoals gewoonlijk weer roerend eens  :)
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Ik kwam vanmiddag de postbode nog tegen.
Hij kwam wat vers gesteente droppen. >:-D
De verse voorraad puko's is ook binnen dus we kunnen weer aan de slag.

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Citaat van: huub op zaterdag 07 juni 2014, 15:02:25
Jawel, en toch echt mooi omschreven hé  :mrgreen:
We zijn het zoals gewoonlijk weer roerend eens  :)
Beste Huub,

mooi omschreven of niet maar ben met bepaalde dingen toch oneens >:-D en bespreken dit nog wel eens bij HIP of anders :P >:-D
Mvr gr,
Theo.
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Ojee, hij vind het nog steeds niet goed.   :(

Ik heb ondertussen een paar wissels in de baan geplaatst. Was bijna de  puko's tussen de aandrijf balk en het puntstuk vergeten. :oops:
Was wel even stressen om voordat de lijm droog was twee wissels compleet te maken.Maar alles zat er op tijd in. :)
Gelijk maar pakketjes per wissel gemaakt. Het moet wel leuk blijven.
Vandaag ging het weer vlekkeloos.Weer een blok vast gezet. De kabel ploeg krijgt het druk.

Mvg,Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Vergeet ook niet van het mooie weer te genieten Robin  :D

Je zal wel snel hebben moeten werken voordat de lijm droog was, met dit weer gaat dat net wat sneller als in de winter.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
s'Nachts is het niet zo warm Peter. ;)

Als ik zo laat thuis kom slaap ik toch niet als ik gelijk m'n bedje in rol.
Een uurtje prutsen met een biertje erbij doet dan wonderen

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Hoog tijd dat er weer eens bouwfoto's verschijnen.
Ik ben vandaag begonnen met de halve engelse wissel.
De eerste draden zitten vast en er zijn wat los gezaagde stukjes bij elkaar gesoldeerd zodat alles straks met een draad richting het relais kan voor de ompoling.
Ik heb ook al wat puko's aan elkaar gezet voor de verschillende routes over de wissel.
Morgen de ronde lijn nog doen dan kan ik alles eronder plakken.
Maar eerst nog de 2e verflaag aanbrengen. Nu de soldeerbout er niet meer tegenaan hoeft kan dat leuke klusje uitgevoerd worden.

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Zo de laatste wissel ligt op z'n plaats. :D
Ik moet alleen de puko's in het midden stuk nog schilderen. Daar was ik nog niet aan toe gekomen. :? (= had ik geen zin in natuurlijk  O:-D )
"Snel" de resterende stukken spoor doen dan kan ik eens wat draadjes gaan solderen.
Enige probleem is dat door een foutje de geisoleerde railverbinders nog niet binnen zijn. De stukken spoor liggen al klaar.
Straks het laatste stuk waar ze niet nodig zijn vastplakken.Streven is om alles voor mijn vakantie te hebben liggen.
Dat zou ondanks deze tegenslag nog moeten lukken.

Mvg Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Het getuigd van lef om zo te bouwen, je kan pas testen als het is aangesloten. Ik hoop echt dat het allemaal gaat werken zoals jij voor ogen hebt.
Verder ziet het er erg goed uit. :thumbup:
Succes verder.
Mvg
Koos
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Koos,

Een beetje spanning is goed voor de motivatie. >:-D Jullie medeleven trouwens ook.  :thumbup:

Met secuur werken en een multi meter zou het goed moeten gaan.  B)
Maar voor de zekerheid gaat er ook regelmatig een wagon met sleper overheen. O:-D >:-D
Niets overhaast doen is de truc. Nu heb ik toch weinig tijd momenteel dus ik klooi maar wat aan.Het komt vanzelf af.

Tot nu toe is er 1 puko gesneuveld tijdens het inlijmen. Deze gaf natuurlijk kortsluiting. :-( Dus na een paar minuten pulken met wat oude tandartstools gaf de lijmlaag het op en kwam ie mee naar het daglicht.
Verder zaten er nog twee verbindingen los na plaatsing. Beetje klooien om er bij te komen met de soldeerbout ,maar het is gelukt.
Dus het gaat zeker niet probleemloos. Dat zou te mooi zijn en had ik dus ook niet verwacht.

Verder acht ik mezelf nu ondertussen wel zo handig met die strips dat ik zo met een gerust hart ga slapen.(kuch-kuch)
En mocht het fout gaan.Die lijm trek je zo weer los zonder schade te maken. >:-D
Jammer dat het zo een vieze kleur heeft na opdrogen anders was het perfect. Nu krijgt ie maar een 9 1/2

En hoe meer draadjes spaghetti hoe groter het feest.
 We prutsen gewoon door tot het doet wat het moet doen.
Werken zal het. Is het niet deze zomer dan is het met kerst.

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Ik lees al een poosje met meer dan gewone belangstelling je draadje, omdat ik zelf ergens volgend jaar zover ben om het zichtbare deel van m'n baan te bouwen, en zo langzaamaan die puko's in het midden van de bielzen wel zat ben, en graag wat meer flexibiliteit zou hebben in wissels en als het effe kan ook een wat lager profiel dan  k rails. Heb net een kort experiment achter de rug met peco flexrails en bijbehorende puko strips die dus gewoon niet passen 8o. Waar ik nu erg benieuwd naar ben is of je met jouw oplossing straks niet in de problemen komt met Märklin wielen en wielafstanden op eigenlijk tweerail wissels. Mijn schaduwstations worden C rails en m'n zijlijntje met kopstation is met K rails uitgevoerd, en alles zou dus overal op moeten kunnen rijden. Heb je al rij ervaring?

Walter
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Walter,

Ik heb rijervaring op krappe boogwissels en wat meters flex.
Dat ging eigenlijk probleemloos behalve bij een knikje in de flexrails. ( wat er ter test inzat. )
Daar was de tussenafstand te krap en dat ging gelijk mis.
Ik heb geen grote stomers dus hoe die op dit railsysteem presteren ,geen idee.
ik heb peco code 100 gebruikt. Is niet lager als K rails ,maar oogt wel slanker. Dus minder massief.
Je schijnt op tillig code 83 te kunnen rijden,maar dan moet je de railstoelen wegvijlen aan de binnenkant.
Daar had ik geen zin in.

Wielen hebben door de iets kleinere tussenafstand van de wielen iets speling.als je heel langzaam over een wissel rijd zie je de voorste wielen een beetje zoeken. Of gecorrigeerd worden zodra je over het hart van de wissel bent.
Maar dat was in R2 en R3 straal gebogen wissels. Ik verwacht dat dat in de slanke jongens niet te zien is.

Je bent welkom om het zelf te komen bekijken. Ik hoop over een maand het nieuwe deel in gebruik te nemen.

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Gatverdamme
Gatverdamme

wat mooi. Dit is echt heel erg mooi. Jaloers.

Groeten Jeroen
P.S. geef je als je dit onder de knie hebt ook cursussen of een handboek uit?
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Jeroen,

De tips en trucs :  http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38361 en verstopt in dit topic

Het enige wat moeilijk is ,is de middellijn mooi op je baan neerleggen.
Voor de rest is een beetje geduld wel handig. :D

Mvg Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Robin,

Klinkt goed allemaal, ben heel erg benieuwd, en ik neem je uitnodiging graag aan! Het ziet er top uit, de puko's lijken op de foto's gewoon verdwenen.

Walter
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Camouflage kleurtje. Doet wonderen.  >:-D als de topjes straks weer blank zijn komen ze wel weer tevoorschijn.
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Gaaf Robin !!!!
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Hallo,

Ik ben weer thuis.
Na een weekje regendruppels tellen in Zwitserland. :-(
Door het "fantastische" weer mijn hele planning om moeten gooien.
Niet alle plannen zijn gerealiseerd,kan gebeuren.Moeten we maar een keer terug om ze toch uit te voeren. :D

Omdat er wat slechte dagen tussen zaten vele extra trein km's door de bergen gemaakt.(op weg naar goed weer. ;) )
En een ritje per Postbus over de Grimselpas.Helaas reed de laatste stoomtrein net voor mijn neus weg in Oberwald.
Anders had ik de Furka strecke nog gedaan.
Ik heb me ondanks de regen prima vermaakt. Het Duitse succes zorgde voor een prima afscheidsfeestje.  B)

Goed tot zover de afgelopen periode.
De baan is zover gevorderd dat de eerst module naar de bekabelingsploeg kan.
Grote kans dat de werkzaamheden hieraan vanavond starten. :D
Er moeten nog twee rechte stukken vastgeplakt worden en dan ligt alle rails in het stations gedeelte.
Afgelopen week s'avonds tijd genoeg gehad om eens rustig over het laatste deel van de baan na te denken.
Er spoken heel wat ideeën door mijn hoofd die maar eens snel in een definitieve tekening verwerkt moeten worden.

Robin


Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Hallo Göschenenganger  :D

Die bedrading is bij jou ook nog wel een aardig klusje naar wat ik aan draden zag bengelen de vorige keer.Veel succes en hopen dat het allemaal in 1x zo functioneert zoals je wilt.

Harald & Alex
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Ik heb toch nog wat zonnige kiekjes gevonden.
Koste wel wat moeite om ze te maken. :D
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Roestvorming.
Hoi Robin,

Jij komt nog eens ergens  :) wat een mooi land is dit toch.
Vorig jaar ben ik er doorheen gereden, mijn maximale snelheid was niet meer dan 100 km. Om van de uitzichten te kunnen genieten.

Top dat de kabel ploeg aan de gang kan, voor je het weet rijden de eerste treinen dit nieuwe stuk in  :thumbup:
Succes met de draden, maar dat is jou wel toe vertrouwd.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: De bouw van Hero's baan / en nu de onderkant nog even.
Peter,

Afgelopen weekend was de snelheid geen 100 km/u  >:-D (zie de 4e foto)

Het weer werkt helaas mee.Heeft wel als voordeel dat het nu de wasmand weer leeg is lekker opschiet.
Zo de servo's maar eens op gaan graven. ;)
Die slavendrijver zit ze flink achter de vodden aan dus het klusje ligt op schema.
Ik ben aan de bewerkelijke kant begonnen.(Moet wel op de andere bakken ligt nog een stuk rail uit te dampen.)
Hier zat nog geen aansluiting in. Het 3e en 4e deel zijn al met ringleiding voorbereid daar is het letterlijk draadjes vast en klaar.

Straks ook maar eens utp kabels gaan halen van de juiste doorlus lengte.Dan kan de bezetmelding getest worden.  ;)

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / en nu de onderkant nog even.
Vanmiddag de servo's maar eens in elkaar gezet.
Ze liggen nu grijpklaar te wachten. De eerste drie staan zelfs al op hun plaats.
Straks het verenstaal vast zetten en dan kan de spanning erop. :)

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / en nu de onderkant nog even.
Het testen van de hoekmodule is goed verlopen.

Geen enkele kortsluiting tegen gekomen.
Servo standen zijn ingesteld.
Alle wissel standen kloppen op de baan,decoder,IB en in koploper.
En alle relais zijn dit keer meteen juist aan gesloten.

Zelfs de bezetmelding was spookvrij.

Kortom een geslaagde dag.

Robin

Re: De bouw van Hero's baan / en nu de onderkant nog even.
Robin.

Dat is mooi om te horen  :thumbup: Hier ging het vandaag ook in 1x goed zonder opgeblazen decoders  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Harald & Alex