Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

De bouw van Hero's baan / Landschap keermodule krijgt z'n vorm

Gestart door Hero zaterdag 06 augustus 2011, 20:43:49

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: De bouw van Hero's baan /Versterking voor de Nevenlijn
Ha Robin,

Leuk draadje! :)  :thumbup:

Citaat van: Hero op vrijdag 25 april 2014, 22:40:24
Vanavond eindelijk de lichtgeleiders terug geplaatst in de ETA 515. Ik had gisteren de laatste onderdelen er al op gesoldeerd.(waren eindelijk binnen) Ik kan nu een cabine uitschakelen voor als er een bijwagen achter hangt.

Altijd makkelijk dat iemand het voordoet... Ik heb nog een ETA 515 liggen en een Limburgse sigaar... Dus ik kan ook nog aan de gang.

Citaat van: Hero op vrijdag 25 april 2014, 22:40:24
Ik kreeg deze week ook nog de tip om chemisch anker in mijn wielpoot te spuiten. De beste man vertelde er ook bij dat hij nog een tube open had liggen thuis. :) Dus dat probleem lijkt ook opgelost.

Hum...  ga je er een olifant op laten dansen? Het gaat mogelijk wel houden :D

Groet Ronald.
Re: De bouw van Hero's baan / Alle lopende projecten afronden.
Ronald,

Ik durf nu weer met een gerust hart op de baan te leunen. O:-D Er op dansen gaat me net te ver. >:-D

Die sigaren knappen van een likje verf vreselijk op. Dus vooral doen.

Ik heb net in mijn sprinter ook verse vloerbedekking gelegd.Dus de passagiers kunnen instappen.
Was vorig jaar niet nodig.Maar ondertussen is de standaard behandeling iets uitgebreider.

mvg,Dombo
Re: De bouw van Hero's baan / Alle lopende projecten afronden.
Hoi Robin.
Altijd een héél goed voornemen om alle lopende projecten eens af te gaan ronden! :thumbup:
Maar ja, in de praktijk gaat dit vaak mis omdat er ondertussen vaak weer allerlei, verwachte en onverwachte, zaken tussenkomen. :D :P

Hopelijk gaat het jou wel lukken, dus alvast veel succes.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De bouw van Hero's baan / Alle lopende projecten afronden.
AJ,

Ik weet het. Maar ik wordt nu zo gek van alle rondslingerende onderdelen dat ik nu toch echt de lijst probeer af te werken.
Maar alweer een kleine tegenvaller.
Verf je de vloer geven de leds opeens teveel licht. :D Zo blijven we lekker bezig.
Gelijk extra weerstanden ertussen gezet. Dus de sprinter mag een dag uitdampen.
Morgen het dak erop en dan strepen we weer een projectje weg.

De baan staat ook weer waterpas. Andre, topspul wat er bij je op zolder lag. :thumbup:
Is ook weer een dikke streep en een zorg minder.


Tijd om naar het park te gaan.Ik heb wel dorst ondertussen. ;) Jammer dat t zonnetje al weer is vertrokken.

Mvg,Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Alle lopende projecten afronden.
Vanavond het schaduwstation leeg gehaald.Ik heb ruimte nodig voor de volgende lichting patiënten.
De sprinter dicht geklikt en opgeruimd.
De Akku wagen ligt klaar om de laatste draadjes netjes weg te werken.
Er zat een decoder met een defecte functie uitgang in.Dus door het zoeken is het een puinhoop geworden.
Ik heb alleen geen zin meer om dat nu op te lossen. Na twee uur prutsen om het probleem te vinden is t mooi geweest.

Wat ik nog wel leuk vond om de dag mee af te sluiten is het volproppen van een DE I.
Dus weer een stippellijn op de (was)lijst.

Ik zet het blad met hondenkop onderdelen alvast in de buurt van de werktafel.  :D

Robin
Re: De bouw van Hero's baan /Versterking voor de Nevenlijn
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouw van Hero's baan /Versterking voor de Nevenlijn
Citaat van: Hero op vrijdag 25 april 2014, 22:40:24
Ik kreeg deze week ook nog de tip om chemisch anker in mijn wielpoot te spuiten.
De beste man vertelde er ook bij dat hij nog een tube open had liggen thuis.
Let je even niet op ligt iemand al met een chemisch drijfanker buitenboord.

Is dat een twee-in-een tweecomponenten lijm?
Ik heb iets vergelijkbaars met m''n poten, dacht er een metalen schacht om te plaatsen, of zo.
Fijn dat je vast wat hebt kunnen uitproberen. Dan weet ik dat ook vast.
Re: De bouw van Hero's baan / Alle lopende projecten afronden.
Het is twee componenten cement. Speciaal om ankers en keil bouten vast te zetten.
Je mixt het en schroeft je anker erin tot je boormachine doorslipt.Dan zit je ankertje vast.
Ik heb het gemixt en in het gat gedaan. Half uurtje wachten en dan zit het ook muurvast.

Ik kon het toch niet aanzien die kabel bende.
Weer een streep op de lijst.

Plaatje van het akkuvak.  :)
De motorwagen alleen op pad,
En met bijwagen.

Moet nog wel wat uitgangen dimmen zie ik.Maar dat zijn details.
Re: De bouw van Hero's baan / Alle lopende projecten afronden.
We houden vol. Vandaag redelijk op tijd klaar op m'n werk. O:-D

Dus vanavond aan het volgende hoofdstuk begonnen.Mat 54, de hondenkoppen.
Als eerste de bevolking plaats laten nemen.Bakje van de beschilderde figuren is vrijwel leeg. :-( Dus zuinig genoeg gedaan om tot hier te komen.
Hopelijk motiveert het toezicht om ook dit project binnen 48 uur af te ronden. :D
Zou moeten lukken enige wat nog rest is de bekabeling en assemblage van de treinstellen.

Morgen fris maar eens uitzoeken wat ik ook al weer van plan was.Ik kan me nog iets van een rangeer sein herinneren.
En dat ik een draadje tekort kwam in de koppelingen.Gelukkig zit de sleper aan die kant onder de bak.Dus dan is het mogelijk de plus voor de verlichting af te tappen en zo de blauwe draad in de koppeling voor de interieur verlichting in te zetten

Dan staan alleen de hippel en de mat 46 nog op de "to do list"
En er ligt een IRM op interieur te wachten.Maar die schuif ik door naar de zomer.
Eerst de kwetsbare PuKo's eens onder de rails plakken.

Rest nog het bewijs van de arbeid van afgelopen avond.

Mvg,Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Alle lopende projecten afronden.
Zo no.1 heeft z'n vuurdoop gehad.

Het was even werk,maar het is de moeite waard.
Verlichting en een werkend rangeersein.
Ik moet alleen nog een versterkertje voor aux 3 maken.Het leek me zinvol eerst dit eens te testen.
Decoder is geprogrammeerd,max snelheid geijkt en funtie uitgangen aangepast.
Tijdens de duurtest cq warmdraaien voor het ijken kwam alleen de extra stroomafnemer van het wielstel af.
Ik was er al bang voor want lijmen ging zeer moeizaam.
Morgen maar eens echte ontvetter lenen op de zaak en dan opnieuw bevestigen met twee componenten lijm.
En hopen dat dat beter gaat.

Het waren toch meer draden als gedacht.

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Alle lopende projecten afronden.
En de eindstand van nr. 2
Is het toch weer een uurtje later geworden als dat de bedoeling was. De tijd vliegt als je bezig bent.

De laatste te lijmen delen zitten onder de klemmen.
Dit mag een nachtje drogen.Dan kunnen morgen de laatste elektronica onderdelen erin en dan eens kijken of deze het ook in een keer wil doen. :D

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Alle lopende projecten afronden.
Vanavond twee uitgangen van de lokpilot versterkt. En wat met de cv's lopen pielen.
Dus ik heb nu de volgende mogelijkheden :

f0 front / sluitseinen aan (beide cabines)
f1 rangeersein aan
f2 interieur verlichting aan
f3 front sluitseinen cabine 2 en F0 uitzetten.

De leds geven alleen zo een partij licht met de fabrieksweerstanden dat ze nu op standje 2 staan.
Op zich niet erg maar nu werkt het uit faden niet meer.( werkt wel maar zie je niet meer ik gebruik nog maar 2 van de 32 stappen die beschikbaar zijn)  :-(
Dus grote kans dat er nog wat extra weerstanden in de stellen gaan verdwijnen. Ik moet mijn nieuwste uitbreiding toch nog wegwerken. ;)
Eerst de ramen eens terug plakken ,dan is het aantal losse onderdelen teruggebracht tot 8 items en een paar schroeven.

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Alle lopende projecten afronden.
Vandaag werden de aankopen uit Houten afgeleverd.
Jan heeft een functie decoder,koppelingen en een sleper voor me meegenomen.Nogmaals dank voor de moeite. :thumbup:

Ik had nog een DE I dummy liggen. Vorige zomer spontaan opgehaald bij Artitec in A'dam.
Nu de spullen binnen zijn alle moed verzameld en hem opengemaakt.
Het is duidelijk te merken dat dit er een uit de nieuwe serie is.Hij was met 5 minuten klaar voor de operatie.
Als eerste een sleper onder het draaistel geplakt.Gelijk de stroomafname draadjes bij elkaar gezet en de rode draad gesoldeerd.
Functie decoder ingeprikt en alles naar wens ingesteld.

Tot zover de standaard ombouw naar een 3 railstel. Dan moet er optisch natuurlijk ook nog wat aangepast worden.

Witte frontseinen op een NL lok kan natuurlijk niet dus een lik dompellak erover en ze zijn geel.
In het interieur alle metalen delen met metallic grijs van de juiste kleur voorzien.
Na het diner en stilte moment krijgen de tafels nog een likje rood en de armsteunen een zwarte veeg van een penseel.
Dan doen we een biertje en kunnen de passagiers erin.
Dan is ze weer klaar om in elkaar gezet te worden.
Het is dat ik morgen niet thuis ben anders is het onmogelijke gebeurt.Een projectje begonnen en binnen een dag ook weer afgerond. >:-D
Dus weer een stippellijn op de "to do" lijst.

Dan is het nu tijd de 2e kant van de Hondenkoppen langs de glaszetter te sturen.Dat loopt ook gewoon door.
Straks even de extra weerstanden plaatsen geven ze ook weer gepast licht.

Robin

Net nog even de juiste foto ipv de kopie van de bovenste geplaatst.
Re: De bouw van Hero's baan / Alle lopende projecten afronden. De DE I Dummy
Zo af en toe gaat iets sneller als gepland. :D

Morgenavond kan ie weer dicht.Eerst de lijm even uit laten dampen.

Mvg Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Alle lopende projecten afronden. De DE I Dummy
Gisteren nog even in Limburg wezen kijken hoe het er uit moet komen te zien. :D
En wat lokale produkten geproefd in Gulpen. Slaap je goed van. O:-D

De 48 uur zijn bijna om dus:
Doosje dicht en project afgerond.

De Hondenkoppen krijgen na wat probleempjes toch originele stroomafnemers.Die liggen dus in hun mandje te wachten tot deze arriveren.

Nu even de baan leeg ruimen en dan de puko's water geven.Misschien willen ze dan op de juiste plaatsen omhoog komen deze week. ;)

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Eindelijk is het moment daar. >:-D
Ik ben begonnen aan de railbouw van het bovenste deel.

Als eerste in Wintrack een wissel verbinding uitgeprint. Deze op een strook kurk gelegd en vervolgens over de hartlijn van het overstekende spoor doorgesneden.
Dit gelijk vast gezet met een druppie lijm.Ligt dus te drogen. Kan ik morgen de puko's tussen plaatsen.

Daarna begonnen met het plaatsen van de schroeven op de module overgangen.Gelijk op hoogte gebracht met een stuk rails.
Tevens de zijkanten van de railstaven op de schroeven uitgezet zodat ik morgen de uitstekende delen met de Dremel kan verwijderen.
Toen was het tijd m'n geheugen op te frissen.Hoe ging het ook alweer Puko stripjes plaatsen.Wat onwennig ging de eerste strip erin.
Maar daarna zat het tempo er weer goed in.

Morgen snel de missende messing schroeven halen.Het doel is alles zover voor te bereiden dat s'avonds de rails voor twee stations blokken lijmklaar is of ligt te drogen.En het zou prettig zijn als de wissels naar die blokken ook op hun plaats liggen.

We gaan het zien. Er zit vast wel ergens iets tegen.Dus ik leg de lat niet te hoog.Als ik eind vd week maar tot de tafelrand kan rijden. >:-D

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Wat een werk Robin  8o maar dan heb je ook wat  :D
Jij was nog laat bezig, kon je er geen genoeg van krijgen.
Succes bij het plaatsen van de rails.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Peter ,wat ben jij er vroeg bij .  :D

Ach het meerwerk t.o.v. K flex valt wel mee.
Ik was wat laat begonnen. De decoder in een hondenkop liep raar te fluiten.
Bleek door het dimmen van de verlichting te komen.
Dus extra weerstanden maar meteen geplaatst. Toen was het weg. En de middag al bijna om natuurlijk.
En als ze dan toch klaar zijn de kappen ook weer dicht gemaakt.
Om op de eerste bouwdag gelijk al van de planning af te stappen.  O:-D Het ging lekker dus doorgegaan. Ik heb nu al het gereedschap weer in de buurt. Moest sommige attributen diep uit de gereedschapskist opgraven
Ze mogen het deze week op de zaak zonder mij doen. Ik neem wat overuren op.  >:-D

Mvg,Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Vandaag nog een paar uur verder geprutst.
Helaas klopte de kurk ondergrond onder de wissels niet. De s bocht had niet de juiste vorm.
Dit kwam omdat in mijn ontwerp de verkeerde wissels zijn gebruikt ze over elkaar heen zijn geplakt om de tussen afstand in te korten.:-(
Ik heb slankere in huis als dat er in de tekening staan. Die stonden er tijdelijk in voor het idee. Dus nu met de juiste wissels op de aangepaste afstand  ingetekend.
Dus vanochtend een nieuw tussenstuk gesneden en de boel geplaatst. Ik zal zo eens kijken of het al droog is.
Verder nog twee meter pukkels vast gezet en bij de Pipoos langs geweest. Leek me een mooi fietstochtje.
Dat was het ook totdat er een hoosbui overtrok.

Ik loop nu klem op de wisselcombi die nog niet af is. Dus daar gaan we straks maar mee verder.( als het al kan tenminste) en anders kan er vast nog wat bekabeling worden voorbereid.

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Voor de vroege vogel(s) de eindstand van gisteren avond.

Vanavond het laatste spoor uitgezet.Ik vond het perron te smal dus er 2 cm bij gesmokkeld.Gelijk de kurkbedding vast geplakt.
Kan morgen het laatste spoor er ook in en kan alles in een keer bekabeld worden.

Wissel is nog steeds niet naar wens.Ik zet hem wel handmatig uit.Dan klopt het tenminste. :(  O:-D
Morgen staat er niets in de agenda dus hopelijk is er dan wel vooruitgang te zien. >:-D

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Wat een klus Robin, volgens mij ben je sneller als je gewoon de sleper van de loc afschroeft :D :D :D.

Zonder dollen, het wordt wel prachtig met de flauwe bochten en slanke wissels, gewoon dooooooooorgaan :thumbup: ;)

vr gr Arie
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Hey Robin,

Waar zo'n weekje vakantie al niet goed voor is. Je maakt echt meters man. Nu in spanning afwachten op de nieuwe aanwinst? Ik wacht iig in spanning af op de nieuwe update. Veel knutselplezier vandaag!

Groeten,

Dennis
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Arie,

We hebben nog een paar dagen. Tot de tafelrand zit maar 1 wissel dus als dat niet lukt ga ik de slepers er inderdaad afschroeven. :D
De zaterdag is als raildroog dag ingepland.Dan ben ik zelf iets anders aan het doen.

Dennis,

Het weer werkt in ieder geval mee. Het is hier nog wel droog ,maar niet lang meer als ik naar buiten kijk.
De nieuwe aanwinst is nog niet onderweg.Althans niet dat ik weet.Maar de week is nog niet om dus hij heeft nog even. ;)


De 2e helft van de kurk bedding staat ondertussen alweer een uurtje te drogen. De voorraad gesneden stroken is aangevuld.
Moet alleen de deur uit voor verf. :-( Op zoek naar een paraplu. Ik ben vandaag al schoon gespoeld.

Mvg Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Alweer een dag voorbij.
Gisteren lekker doorgewerkt. Er is een meter of 6 vastgezet.
En een aantal sleuven voor de servo's zitten erin.

Eind vd dag de camera gepakt en toen bleek dat het achterste ( nieuwe) trace een rare slinger had.
Gelukkig maar over een cm of 30. Dus na enige twijfel de strips eruit gehaald en de bedding weggesloopt.
Straks kunnen de puko's hier weer terug en dan is de andere zijde van de tafel bereikt. :)

De wissel die in dat stuk ligt is een experiment,ik ga proberen de puko's niet in de wissel maar op de kurkbedding aan te brengen.
Dat bekabelt een stuk makkelijker.Alleen geen idee of dat sneller werkt.We gaan het zien.

Robin

Ondertussen is de schade hersteld.
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Hallo,

Vanochtend de laatste lipjes vastgeplakt, alle strips doorgemeten en van een draadje voorzien.
Vervolgens nog wat lopen stoeien met de juiste plaats van de wissels.
Ik denk dat het er nu kloppend in ligt.

Voor de zekerheid eens een voorraad check gedaan. Ik heb nog 3 lengtes over,dus ik mag nog wat fout doen. :D

Verder ben ik opeens snot verkouden. Iets teveel geventileerd om soldeerdampen af te voeren ben ik bang.
Dus vanmiddag niet veel meer gedaan.Alleen het uitje van morgen gepland.

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Hoi Robin

Je hebt je week verlof goed besteed, wat je ons hebt laten zien ziet er allemaal fraai uit  :thumbup:
Heb je nog een to do lijstje of is het nu te overzien.
Beterschap, misschien zien we elkaar de 17e.

Mvg
Koos
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Koos,

Dank je.Ik ben zelf ook tevreden met de basis.Dit moet gewoon secuur gebeuren zonder deadline.
Anders gaan dingen mis.En moet het opnieuw.

De To Do lijst is heel kort geworden.
Prima te overzien dus.(Er staat ook veel minder rotzooi in de weg)
Ik heb nog een lok staan waar de verlichting nog in moet.Verder liggen er hier geen projecten meer half af.
Twee hondenkoppen waar alleen nog een massaveer onder moet niet meegerekend.
Of je moet een paar honderd witte mannekes al als een project zien.
We hebben besloten daar met drie man sterk aan te beginnen binnenkort. De praktijk heeft geleerd dat het beter werkt ze eerst een pruik te geven. Is voor de variatie het beste. :D

Mijn lijstje bestaat komende weken uit :

- Puko's afplakken zodat ze beschermd zijn. Is wel prettig als ze rechtop staan als die sleper erover schaaft.
- Wissels van Puko's voorzien. De afstand tussen de bielsen is in de boog niet gelijk. :-( Daar moet dus geknipt en geplakt worden.
  Ik ben al wel aan de losse onderdelen begonnen.Maar werd gek van al die druppels op tafel.Dus maar gestopt.
- Wissels plaatsen en de servo's aansluiten.
- Rails leggen en aansluiten.
- Een paar 2200's van verse verlichting en zwaailampen voorzien. Dit kan zodra ze zijn ingereden. ;)  (Die zijn niet van mij en heeft geen haast)

Tussendoor moet er ook nog gewerkt worden natuurlijk.Een deel van m'n collega's zit weer in t buitenland,dus uren zullen wel gemaakt worden.

Het ziet er nu naar uit dat ik de 17e vrij ben dus ik denk dat ik je dan wel tegen ga komen.

Mvg Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Robin

Zo te zien kan jij beter je vrije uurtjes beter gebruiken om over te werken om daarna verlof te nemen, dan boek je een geweldige vooruitgang.
Spreek je zaterdag

Mvg
Koos
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Gisteren na thuiskomst toch nog wat kunnen doen.

1e wissel ligt te drogen. Bij de 2e zitten de strips in de baan en liggen ook te drogen.
Dat doen we niet meer, Werkt veel langzamer omdat je constant na loopt te meten of je uitkomt.
Met de wissel op z'n kop zie je dat meteen. Was een leuk experiment ,omdat de kurk onderlaag van het middenstuk al vast zat noodzakelijk. ;) Maar niet voor herhaling vatbaar.

En alvast de eerste stukken rails op maat gemaakt. Al het kurk op de onderliggende overgang zit er ook in dus daar kunnen de schroeven binnenkort in.

Ik heb gelijk voor alle wissels de splitsingstrappetjes van puko's in elkaar gezet. Ging opeens verbazend soepel.
Alleen toen ik op de klok keek waren we wel twee uur verder. :D

Voordat ik de deur uitga moet het wel lukken om de voorbereide wissel van de laatste draden en wat doorlus stangetjes te voorzien.
Ik ga proberen door het kurk een dun koperdraadje te prikken zodat ik  stevigheid en stroomdoorvoer kan creëren hopelijk valt niet de hele handel uit elkaar bij het solderen. Dan moet er low-melt soldeer gekocht gaan worden.

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Erg arbeidsintensief...
Maar: 't Ziet er geweldig uit. Succes met de voortgang. :thumbup:
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Ben je wel van de straat. >:-D

Positieve is dat het toch een meter of 14 rails en 10 wissels zijn wat ik in een keer aanpak.
Dat mag best wat tijd kosten.

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Robin.

Liggen die sporen niet heel dicht aan elkaar na de wisselstraat?

Voor de rest super.Als wij dit ook in de vingers zouden hebben zouden we die C-rail zo in de vuilnisbak kieperen.

Harald & Alex
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Citaat van: harald en alex op zondag 11 mei 2014, 16:17:02

Liggen die sporen niet heel dicht aan elkaar na de wisselstraat?


Ja klopt, op 46 mm van elkaar.  Dat is de rede het met dit rail materiaal te doen en het extra werk op de koop toe te nemen. :D

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Kom je dan in bochten met lange rijtuigen niet in de knoei?

Harald en Alex

PS check je mail even  ;)
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Alex,

Daar loopt het weer terug naar 57mm. ;)  De slanke afstand van K-rails. In de spiraal zelf naar 64 mm

Robin

Op de PS : Ik mis nog een deel in de mailbox.Dat komt morgen. :D In ben benieuwd.
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Dat is maar een schets van het stationsdeel wat je dan krijgt want het is iets te groot om op een A4 te schetsen en komt in grote lijnen overheen wat ik je gestuurd heb.Mijn schets vaardigheden zijn niet zo super  ;)

Maar tot nu toe ben ik er nog wel positief over.Ik hoop dan ook dat jouw inbreng ons over de streep zal trekken.Anders blijft het zo als het is..........

Harald & Alex
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Ik denk dat je nog wel flink moet snoeien. >:-D
Dat is een flinke tekening die ik binnenkreeg.
Maar met een bocht van 50 cm en een wissellengte van 20 cm kan je snel zien wat er overblijft aan perronlengte.
Dus pak een stuk ruitjespapier en je kunt aan de ontwikkeling van je tekentalent werken. ;)

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Het staat al op ruitjespapier en dat A4 vel was dus te klein.......We kunnen beter even in ons topic verder gaan ipv van dat we jouw topic vervuilen met zwitserse invloeden........

Harald & Alex
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Ach een beetje berg gevoel is nooit weg. >:-D
Ik wacht die schets af en dan regelen we het gewoon per PB.(totdat inspraak nodig is)

Ik had net even een geniale ingeving:
Men neme een wissel.Plakken een strook schilderstape zodat alle pukkels keurig op een rijtje blijven staan als je ze erin drukt.
Dan stel je het rijtje samen uit een trappetje hoge en lage pukkels.
Alles voorvertinnen en dan soldeer je er een staafje koperdraad op.
Benodigde tijd 3 minuten. Is toch ruim 10 minuten sneller als het geklooi met steeds losse stukjes aan elkaar maken.(en losraken van wat er daarvoor was gedaan natuurlijk.  ;) )
Kortom het is ipv veel K.... werk opeens goed te doen.
Dat ik dit niet een dag eerder heb bedacht. Dan was ik misschien vandaag wel doorgegaan. O:-D O:-D

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Ja het licht komt vanzelf  :mrgreen: :mrgreen:

Harald & Alex
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Wat je al niet kan doen met dat spul  8o :P

Gr. Einte
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Wonderbaarlijk dat die tape niet in de fik vliegt.  :)
Het geeft geeneens zwarte vlekken na flink doorstoken als het niet meteen recht vast zit.  :thumbup:
Wel prettig. Kan nu met goed gevoel op de wissels prutsen zonder gevaar dat ze wegsmelten.

Ondertussen liggen alle delen die voorbereid kunnen worden klaar.
Volgende stap wordt kurk plakken in het hart vd wissels.
Daar moet ook iets handigs op verzonnen worden. Maar eens rustig een nachtje over slapen. O:-D ( wordt wel een kort nachtje >:-D )

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Hallo Robin,

Snap ik het goed en verlijm jij eigenlijk 2 lagen voor de spiraal op elkaar?
Ik ben net met een baan begonnen en zoek momenteel een handige manier om 1 of 2 spiralen te bouwen (enkelspoors). Ik dacht gewoon zo groot mogelijk stuk spoor uittekenen en zagen en deze stukken aan elkaar verbinden middels een metaalstrip of iets dergelijks?


Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Ja ik heb twee lagen 3 mm verspringend op elkaar geplakt.
Is het principe wat ook in de wiki staat dacht ik. Alleen dan met een zeshoek.
Maar een acht is wat makkelijker neer te leggen en heeft 45'zijkanten.

Dennis  geeft ook de link in dat stukje van mn draadje.
Dus daar kun je het complete verhaal vinden.
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Zo te lezen bedoel je deze link? http://stayathome.ch/gleiswendel.htm

Slim bedacht van je Robin, dat tape.

Groeten Dennis
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Zo weer eens tijd me hier te melden.Ook al is er weinig vooruitgang. En geen groot nieuws.
Dat staat bij een van de buren te wachten :-( Mijn nieuwe aanwinst heeft eindelijk Alphen bereikt.

Deze week nog wat wissels voorbereid voor inbouw.Was niet veel werk,maar de tijd was ook schaars.
Ook de laatste trace's op tafel geplakt.

Ik moet nu beslissen welke ballast er tussen de bielsen komt. De puko's krijgen namelijk een basiskleurtje om ze te camoufleren.
Zou jammer zijn als ze grijs worden gespoten en in het grind komen te staan. :D
Er schijnt bij de Hippers nog een plankje van onze Dolphin te zwerven.Dus dat gaan we morgen maar eens bekijken.

Nu nog snel mijn USB stick zien te vinden en dan m'n mandje in.Was een vermoeiende dag.Ik denk 300 keer een ladder op geklommen. Draagt wel bij aan een goddelijk uiterlijk natuurlijk. O:-D

Op de foto het toekomstige domein van "van Gend en loos" De loods ligt al te wachten op montage.Maar zal nog geduld moeten hebben.Eerst wil ik weer rond kunnen rijden.
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Robin,

Ken je dit draadje op Summis?
Zo ben ik voor mijn baan op Koemo uitgekomen.
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Arjan,

Dank voor de link. Ik was daar al eens geweest.Toen ook de link naar het Moba artikel met zijn ervaringen opgeslagen.
Maar daar wordt de keuze alleen maar moeilijker van. Ik vind het zo lastig vanaf foto's te beoordelen.Vandaar dat ik even naar de resultaten van Arie ga kijken,Ik ben er toch. ;)

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Spooruitbreiding weer gestart.
Gisteren toch de buurman nog gesproken. :D
Gelijk begonnen de kappen op een Marklin onderstel te zetten.
Alleen lukt het programmeren van de decoder niet.Vanavond de geluidsmodule eens losgooien.
Dat was vorige keer de oplossing. Maar eerst eens van het mooie weer genieten.

Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Koploperstress.
Je weet wat ik vind van dit soort erotisch geladen foto's!
Zonder dollen, wat een geweldig treinstel. Dit is echt een pareltje.

Zonnige groet,

Dennis
Re: De bouw van Hero's baan / Koploperstress.
Mooi 3tje. Heb het stel 2 weken terug bij K-J bewonderd. :thumbup:

Gr, Ben.