Nieuws: Belangrijke informatie over foto's gehost bij Tinypic. Klik om het topic hierover op het forum te lezen.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  De bouw van Hero's baan / NaZomer projecten : Eerst alles eens afmaken.
Pagina's: 1 ... 27 28 [29]   Omlaag

Auteur Topic: De bouw van Hero's baan / NaZomer projecten : Eerst alles eens afmaken.  (gelezen 311520 keer)

Jan22

• Stamgast
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: De bouw van Hero's baan / nieuwe wisselstraat schaduw station.
« Reactie #1400 Gepost op: zondag 01 december 2019, 14:55:16 »

Vorige week een proefpassing gedaan om te checken of mijn trucje met het op tafel maken van de nieuwe boog mogelijk is.
Ik had nog een vraagje bij je schaduwstation aanpassing met Peco ST-244 wissels in plaats van meegebogen standaard C-wissels (20672).
Ik begrijp dat je proefpassing niet op Wintrack plaats vond maar op de intuďtieve manier van proef leggen.
Dan zullen de tussenstukjes flex-rails ook op zicht zijn gelegd.
Toch ben ik nieuwsgierig naar de radius van binnenboog en buitenboog, en naar het passende stukje ertussen. Zie bijlage.
« Laatst bewerkt op: zondag 01 december 2019, 14:56:59 door Jan22 »
Jan Willem

Brig, Delémont.

Hero

• Vaste Inboedel
    • De bouw van Hero's baan
Re: De bouw van Hero's baan / NaZomer projecten : Eerst alles eens afmaken.
« Reactie #1401 Gepost op: zondag 01 december 2019, 20:21:43 »

Jan,

Ik heb in mijn spiraal een laag styreen neergelegd. 
Deze aaneengesloten plaatjes vast gezet op een plaat hout.
Met daarop aangegeven de draadeindes van de spiraal. Dat was het gebied waar de bogen tussendoor moesten. Dus de vorm met begin en eind punten waren bekend.
Vervolgens met R3 crails het traject van de binnenboog uitgezet.
Zelfde met R4 R5 voor de buiten boog. Het oude tracé uitzetten en dat iets vloeiender vastgeplakt.

De wissels op de gewenste plaatsen neergelegd en toen het tussenstuk op maat gezaagd.
Gewoon klemmen erop en een wagon er door sturen kijken of hij binnen de grenzen blijft.

Om dat mooi in een boog te houden de raillassen vol tin gegoten zodat het nu een geheel is.
Dat tussenstuk zal wel R3 van Peco zijn. Dezelfde straal als de wissels in ieder geval.

Heb je zelf verbouwplannen dat je de exacte radius wil weten ?

Mvg Robin
« Laatst bewerkt op: zondag 01 december 2019, 20:23:24 door Hero »

Jan22

• Stamgast
« Reactie #1402 Gepost op: zondag 01 december 2019, 23:50:37 »

Even wat huiswerk gedaan:
Peco ST
R2=438 mm hoh=67 mm
R3=505 mm hoh=66.5 mm
R4=571.5 mm

Bron Weinert
Alleen de lengte is dus de vraag.

Citaat
Heb je zelf verbouwplannen dat je de exacte radius wil weten ?

Ik ben eindelijk weer eens begonnen. In Veendam liep ik op tegen 18 flexibele flexrails. Normaal zou ik die nooit kopen.
Want ik houd van stugge flexrails i.v.m. de puko plaatsing, maar ik zwichtte voor de prijs.
Dat leverde een verrassende ervaring op.

1. Dat Ali die ook verkoopt onder een chinees merk (met kleine letters staat erop Peco, ik had er een loep voor nodig)
    voor circa € 1,80 per rail
2. Dat flexibele flex-rails een andere  benadering vergen bij het verleggen
Jan Willem

Brig, Delémont.

Hero

• Vaste Inboedel
« Reactie #1403 Gepost op: maandag 02 december 2019, 01:26:04 »

1. Ali ook nagemaakte rails verkoopt.  >:-D

2. Vooral de uiteinden versprongen leggen zodat de rails beter in model blijft liggen.
    En gewoon tekenen wat je wil zien. Schuiven met de wissel door de bocht tot je mooi weg kunt op het binnenste spoor.

Ik heb al mijn Peco materiaal bij Ehattons in GB gekocht. €65 voor een doos met 25 flexrail, maar wel originele.  ;)

Die maten komen me bekend voor. Alleen soms met een andere R voor dezelfde straal.
Bij mijn laatste aankoop van wat vaste gebogen railstukken kwam ik niet uit en waren ze ineens krapper als gepland.

Er is een Peco Settrack plakboekje. Daar staat de juiste tussenboog bij gebogen wissels in.
Moet als PDF wel te vinden zijn op t web. Daar heb ik het ook gedownload.
Ik moest naar 77,5 mm HoH. En had dus ruimte zat om vroeg in de boog te splitsen voor langere opstelsporen.
« Laatst bewerkt op: maandag 02 december 2019, 01:31:20 door Hero »

Jan22

• Stamgast
« Reactie #1404 Gepost op: maandag 02 december 2019, 12:38:17 »

Inderdaad, het was even zoeken, en ik vond zowel Franstalige als Duitstalige info
(gek genoeg niet bij Peco UK):

Gecombineerd in dit staatje:

Peco ST (SeTrack)
R1=371 mm
hoh=67 mm
R2=438 mm
hoh=67 mm
R3=505 mm
hoh=66.5 mm
R4=571.5 mm

Er zat iets raars in de info. Volgens het gedownloade Franse pdf bestand met de SeTrack geometrie zou de hoh-afstand tussen alle sporen exact 67 mm zijn. Maar uitrekenend kwam ik daar alleen bij R1, R2 en R3 op uit. R4 staat alleen in de Weinert catalogus.

Citaat
Ik moest naar 77,5 mm HoH
Dat is de standaard C-rails hoh, en je hebt je schaduwstation met C-rails verlegt, dus dat zal dan wel de reden zijn geweest?

Ik heb al mijn Peco materiaal bij Ehattons in GB gekocht. €65 voor een doos met 25 flexrail, maar wel originele.  ;)
SL-102 18 stuks voor €25 met raillasjes eraan (SL-102 is flexibele flexrail met beton-look).
Mooi om in het schaduwspoor weg te leggen, dan zie je tenminste nix van die beton-look.
Het lijkt me geen tijdperk III railtype.
Eerst dacht ik 'al gebruikt' maar na een blik op Ali 'namaak', dus onderkant wat nader bekeken (zo klein zijn de lettertjes van Peco normaal niet).
« Laatst bewerkt op: maandag 02 december 2019, 12:45:49 door Jan22 »
Jan Willem

Brig, Delémont.

Hero

• Vaste Inboedel
« Reactie #1405 Gepost op: maandag 02 december 2019, 12:45:57 »

Inderdaad.

Achterop wissels staat ook nog enige info. ( geometrie)
Ik kan alleen de verpakking niet meer terug vinden.
Ik heb een afwijkende geometrie de stationssporen liggen wat dichterbij elkaar. Om wat meer perronbreedte te krijgen.

Verder hebben ze diverse maten sjablonen te koop die je de rails kunt leggen tijdens montage voor een strakke bocht.
Ik vond ze nieuw te duur om aan te schaffen voor het laatste projectje.

Mvg Robin
« Laatst bewerkt op: maandag 02 december 2019, 12:48:36 door Hero »

Jan22

• Stamgast
« Reactie #1406 Gepost op: maandag 02 december 2019, 12:52:47 »

Ik kan alleen de verpakking niet meer terug vinden.
Dat is vrij normaal bij Peco producten. Er zit nog net geen boterhamzakje van de Aldi omheen, maar een OVP heeft er weinig om het lijf. Je maakt het open en dan is de OVP stuk, en gooi je 'm weg. Niet geschikt voor herbruik.

Ik kwam in Veendam een paar (1x links, 1xrechts) slanke Peco wisseltjes tegen (helaas geďsoleerd), en die mochten voor 4 € per stuk weg. Ik heb al een idee waar ze gaan komen, dus hoppa. Moet je net mijn eega hebben bij thuiskomst: heb je nou nog niet genoeg wisseltjes?  :D
Jan Willem

Brig, Delémont.

harald en alex

• Stamgast
« Reactie #1407 Gepost op: zondag 08 december 2019, 16:53:42 »

Hallo Robin.

Kan je eens een overzicht foto maken?We zijn wel benieuwd hoe de baan er nu uitziet.

Groeten.

H&A