Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De bouw van Hero's baan / Landschap keermodule krijgt z'n vorm

Gestart door Hero zaterdag 06 augustus 2011, 20:43:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De bouw van Hero's baan / nieuwe wisselstraat schaduw station.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouw van Hero's baan / nieuwe wisselstraat schaduw station.
Citaat van: Hero op woensdag 20 december 2017, 14:06:48
Vorige week een proefpassing gedaan om te checken of mijn trucje met het op tafel maken van de nieuwe boog mogelijk is.
Ik had nog een vraagje bij je schaduwstation aanpassing met Peco ST-244 wissels in plaats van meegebogen standaard C-wissels (20672).
Ik begrijp dat je proefpassing niet op Wintrack plaats vond maar op de intuïtieve manier van proef leggen.
Dan zullen de tussenstukjes flex-rails ook op zicht zijn gelegd.
Toch ben ik nieuwsgierig naar de radius van binnenboog en buitenboog, en naar het passende stukje ertussen. Zie bijlage.
Re: De bouw van Hero's baan / NaZomer projecten : Eerst alles eens afmaken.
Jan,

Ik heb in mijn spiraal een laag styreen neergelegd. 
Deze aaneengesloten plaatjes vast gezet op een plaat hout.
Met daarop aangegeven de draadeindes van de spiraal. Dat was het gebied waar de bogen tussendoor moesten. Dus de vorm met begin en eind punten waren bekend.
Vervolgens met R3 crails het traject van de binnenboog uitgezet.
Zelfde met R4 R5 voor de buiten boog. Het oude tracé uitzetten en dat iets vloeiender vastgeplakt.

De wissels op de gewenste plaatsen neergelegd en toen het tussenstuk op maat gezaagd.
Gewoon klemmen erop en een wagon er door sturen kijken of hij binnen de grenzen blijft.

Om dat mooi in een boog te houden de raillassen vol tin gegoten zodat het nu een geheel is.
Dat tussenstuk zal wel R3 van Peco zijn. Dezelfde straal als de wissels in ieder geval.

Heb je zelf verbouwplannen dat je de exacte radius wil weten ?

Mvg Robin
Re: De bouw van Hero's baan / NaZomer projecten : Eerst alles eens afmaken.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouw van Hero's baan / NaZomer projecten : Eerst alles eens afmaken.
Even wat huiswerk gedaan:
Peco ST
R2=438 mm hoh=67 mm
R3=505 mm hoh=66.5 mm
R4=571.5 mm

Bron Weinert
Alleen de lengte is dus de vraag.

CiteerHeb je zelf verbouwplannen dat je de exacte radius wil weten ?

Ik ben eindelijk weer eens begonnen. In Veendam liep ik op tegen 18 flexibele flexrails. Normaal zou ik die nooit kopen.
Want ik houd van stugge flexrails i.v.m. de puko plaatsing, maar ik zwichtte voor de prijs.
Dat leverde een verrassende ervaring op.

1. Dat Ali die ook verkoopt onder een chinees merk (met kleine letters staat erop Peco, ik had er een loep voor nodig)
    voor circa ? 1,80 per rail
2. Dat flexibele flex-rails een andere  benadering vergen bij het verleggen
Re: De bouw van Hero's baan / NaZomer projecten : Eerst alles eens afmaken.
1. Ali ook nagemaakte rails verkoopt.  >:-D

2. Vooral de uiteinden versprongen leggen zodat de rails beter in model blijft liggen.
    En gewoon tekenen wat je wil zien. Schuiven met de wissel door de bocht tot je mooi weg kunt op het binnenste spoor.


Ik heb al mijn Peco materiaal bij Ehattons in GB gekocht. € 65 voor een doos met 25 flexrail, maar wel originele.  ;)

Die maten komen me bekend voor. Alleen soms met een andere R voor dezelfde straal.
Bij mijn laatste aankoop van wat vaste gebogen railstukken kwam ik niet uit en waren ze ineens krapper als gepland.

Er is een Peco Settrack plan boekje. Daar staat de juiste tussenboog bij gebogen wissels in.
Moet als PDF wel te vinden zijn op t web. Daar heb ik het ook gedownload.
Ik moest naar 77,5 mm HoH. En had dus ruimte zat om vroeg in de boog te splitsen voor langere opstelsporen.
Re: De bouw van Hero's baan / NaZomer projecten : Eerst alles eens afmaken.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouw van Hero's baan / NaZomer projecten : Eerst alles eens afmaken.
Inderdaad, het was even zoeken, en ik vond zowel Franstalige als Duitstalige info
(gek genoeg niet bij Peco UK):

Gecombineerd in dit staatje:

Peco ST (SeTrack)
R1=371 mm
hoh=67 mm
R2=438 mm
hoh=67 mm
R3=505 mm
hoh=66.5 mm
R4=571.5 mm

Er zat iets raars in de info. Volgens het gedownloade Franse pdf bestand met de SeTrack geometrie zou de hoh-afstand tussen alle sporen exact 67 mm zijn. Maar uitrekenend kwam ik daar alleen bij R1, R2 en R3 op uit. R4 staat alleen in de Weinert catalogus.

CiteerIk moest naar 77,5 mm HoH
Dat is de standaard C-rails hoh, en je hebt je schaduwstation met C-rails verlegt, dus dat zal dan wel de reden zijn geweest?

Citaat van: Hero op maandag 02 december 2019, 01:26:04
Ik heb al mijn Peco materiaal bij Ehattons in GB gekocht. ?65 voor een doos met 25 flexrail, maar wel originele.  ;)
SL-102 18 stuks voor ?25 met raillasjes eraan (SL-102 is flexibele flexrail met beton-look).
Mooi om in het schaduwspoor weg te leggen, dan zie je tenminste nix van die beton-look.
Het lijkt me geen tijdperk III railtype.
Eerst dacht ik 'al gebruikt' maar na een blik op Ali 'namaak', dus onderkant wat nader bekeken (zo klein zijn de lettertjes van Peco normaal niet).
Re: De bouw van Hero's baan / NaZomer projecten : Eerst alles eens afmaken.
Inderdaad.

Achterop wissels staat ook nog enige info. ( geometrie)
Ik kan alleen de verpakking niet meer terug vinden.
Ik heb een afwijkende geometrie de stationssporen liggen wat dichterbij elkaar. Om wat meer perronbreedte te krijgen.


Verder hebben ze diverse maten sjablonen te koop die je in de rails kunt leggen tijdens montage voor een strakke bocht.
Ik vond ze nieuw te duur om aan te schaffen voor het laatste projectje.

Mvg Robin
Re: De bouw van Hero's baan / NaZomer projecten : Eerst alles eens afmaken.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouw van Hero's baan / NaZomer projecten : Eerst alles eens afmaken.
Citaat van: Hero op maandag 02 december 2019, 12:45:57
Ik kan alleen de verpakking niet meer terug vinden.
Dat is vrij normaal bij Peco producten. Er zit nog net geen boterhamzakje van de Aldi omheen, maar een OVP heeft er weinig om het lijf. Je maakt het open en dan is de OVP stuk, en gooi je 'm weg. Niet geschikt voor herbruik.

Ik kwam in Veendam een paar (1x links, 1xrechts) slanke Peco wisseltjes tegen (helaas geïsoleerd), en die mochten voor 4 ? per stuk weg. Ik heb al een idee waar ze gaan komen, dus hoppa. Moet je net mijn eega hebben bij thuiskomst: heb je nou nog niet genoeg wisseltjes?  :D
Re: De bouw van Hero's baan / NaZomer projecten : Eerst alles eens afmaken.
Hallo Robin.

Kan je eens een overzicht foto maken?We zijn wel benieuwd hoe de baan er nu uitziet.

Groeten.

H&A
Re: De bouw van Hero's baan / NaZomer projecten : Eerst alles eens afmaken.
Een nieuw jaar,tijd om al het stof weg te blazen.

Overzichtsfoto,s zal ik deze week maken.

De laatste stand is dat de linker brug in de basislaag gras staat.

De keerlus zat een knik in een stuk rails. Daar wordt momenteel een vers kurkbed en een nieuw stuk rails gelegd. ( hoop ik deze week af te maken. )

De rechterbrug is zoals hij was. Geballast en klaar voor bovenleiding of om vervangen te worden door twee boogbruggen.

De grote tafel is momenteel een grote opslag van half af projecten. Huizen zonder ramen of binnenmuren.
Hier moet nodig eens wat aan gedaan worden.
Aan het eind wil ik een spiegelpaneel hebben. Misschien is het hoogtijd deze te plaatsen. Dan is de achtergrond compleet.


Ik heb komende week eindelijk tijd weer eens wat aan de baan te doen.
Als eerste een gast loc ombouwen. Dat project ligt al weer veel te lang in de wacht.

Kortom ik hoef me niet te vervelen tijdens een weekje overuren inruilen.

Mvg Robin
Re: De bouw van Hero's baan / NaZomer projecten : Eerst alles eens afmaken.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De bouw van Hero's baan / NaZomer projecten : Eerst alles eens afmaken.
Hoi Robin,

Jij hoeft je de komende tijd niet te vervelen, fijn dat je je overuren eindelijk op kunt nemen dat lukt meestal niet.

Ik zie graag je update tegemoet.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De bouw van Hero's baan / NaZomer projecten : Eerst alles eens afmaken.
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: De bouw van Hero's baan / NaZomer projecten : Eerst alles eens afmaken.
Succes Robin, we zien de foto's vanzelf weer voorbijkomen  :D.

vr gr Arie
Re: De bouw van Hero's baan / NaZomer projecten : Eerst alles eens afmaken.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De bouw van Hero's baan / NaZomer projecten : Eerst alles eens afmaken.
Hi Robin,

Haastige spoed is zelden goed dus doe rustig aan want de foto's die zien we vanzelf wel verschijnen.

groet
Harald
Re: De bouw van Hero's baan / NaZomer projecten : Eerst alles eens afmaken.
Ik neem m'n tijd  >:-D

Vanmiddag de puko's terug geplaatst.
Straks even uitzoeken waar de bezetmelders ook al weer zaten.
Dan kan in theorie vanavond een nieuwe boog geplakt worden.

Gisteren nog wat zaken in Houten gekocht, Maar die foto;s draaien alle kanten op.
Daar eerst maar wat aan doen voor ik ze hier neerplant.
Re: De bouw van Hero's baan / NaZomer projecten : Eerst alles eens afmaken.
En dan denk ik steeds er ligt veel rommel op mijn treinbaan. :)
Re: De bouw van Hero's baan / NaZomer projecten : Eerst alles eens afmaken.
 @citaat

Er kan altijd nog wel een beetje bij.  >:-D
Re: De bouw van Hero's baan / NaZomer projecten : Eerst alles eens afmaken.
Die boog erin dan kan de meeste zooi weer weg.

De lijm is aan het inwerken. Over een kwartier kan de rails erop. Dan wordt alle rommel ineens aandruk gewicht.  >:-D
Re: De bouw van Hero's baan / NaZomer projecten : Eerst alles eens afmaken.
Citaat van: Johnnytrein op zondag 19 januari 2020, 21:24:14
En dan denk ik steeds er ligt veel rommel op mijn treinbaan. :)
:D :D B) :)
Re: De bouw van Hero's baan / Eindelijk staat ie dan: De spiegel.
Opruimen heeft nooit mijn hoogste prioriteit. Dat was al eerder te zien.

In alle puinhopen ruimte gemaakt om toch een project wat al jaren op de to do list staat aan te pakken.
De spiegel achter de stationsoverkapping.
Al snel bleek dat de aankoop van een model dat breed genoeg is onvindbaar is.
Dus de knoop doorgehakt en besloten een model van Faller breder te maken.
Na wat pas,probeer en overleg sessies met wat bezoekende modelspoorders besloten dat het onderstaande gaat worden.

Als eerste de spiraal opgehoogd en de dode hoeken dichtgemaakt. Hier komt binnenkort nog Styrodoor schuimplaat voor de ondergrond.
Vervolgens wat hulp profielen om de spiegel op de juiste plaats te kunnen ondersteunen.
In het grote vlak achter de spiegel komt nog een opslag voor een nog te bedenken imitatie trainsafe achtige cassettes om snel een andere treinsamenstelling op de rails te zetten.(mocht iemand lichtgewicht ideeën of voorbeelden hebben....)

Momenteel wordt aan de stationskap gewerkt. Zoals te zien op de foto wordt een extra rij van 5 ruitjes tussen gevoegd.
Het hoofdspant in het midden voorzien van een extra klinknagelplaat en de onderrand wordt aangevuld met een extra stukje strip zodat die weer doorloopt.
Onzichtbaar aan de binnenzijde zit er ook nog een strip over het geheel voor de stevigheid en om het geheel in model te houden.
Voor morgen staat een fotosessie dagje op het programma om even wat voorbeelden vast te leggen en te bekijken.

Ook ben ik druk bezig de perronzijkanten bij te gieten uit resinhars. Is de voorraad groot genoeg zullen eerst de perrons op hoogte worden gebracht.
Ik hoop dit weekend daar aan toe te zijn.

Een van de redenen dat dit zo lang is blijven liggen, er moet een hap uit de spiegel worden gesneden.Momenteel kan er geen trein doorheen.
Niemand kan/wil dit voor een normale prijs doen. Besloten dan zelf maar een poging te gaan wagen,ik kan er drie verprutsen voor ik duurder uit ben.  >:-D
Ik maak wel eerst de voorzet kap op maat. Daarna wordt de nieuwe glassnijder getest op werkbaarheid.Gevolgd door gevloek of liever nog een feestje.

De vorderingen en huidige strand van de baan in plaatjes:


Re: De bouw van Hero's baan / Eindelijk staat ie dan: De spiegel.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Eindelijk staat ie dan: De spiegel.
Ik denk dat de meeste van ons het opruimen geen leuk werkje vinden Robin, maar als het eenmaal gebeurd is heb je er weer een hoop plezier van.

En nu had je de ruimte om de spiegel te plaatsen, ieder nadeel heeft dus zijn voordeel  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De bouw van Hero's baan / Eindelijk staat ie dan: De spiegel.
Ik ben daarna altijd alles kwijt,maar das mijn manco.

Goed verder met belangrijke zaken.
Lekker smurry maken met gietsel uit de jerrycan.
Afmeten ,daarna de luchtbellen de tijd geven om op te stijgen.

Dan is het effe aanpoten. Goed mengen en rustig ingieten. Hier krijg je 3-4 minuten voor dan begint het mengsel te klonteren.
Zodra het goedje in de mal zit gaat de schuurmachine even tegen de onderkant om de lucht eruit te trillen.
Andere truc is een oud motortje op de schaal vast te maken.
Ik giet steeds een perron zijkant in zijn mal. Het restje resin gaat steeds in de mal voor een brouwketel en wat stoelen.
Zo kom ik langzaam aan een voorraadje om huizen in te richten.
Na een half uurtje is het gietwerk hard genoeg om uit de mal richting de voorraadstapel te verhuizen.
Kan het door en door uitharden.

Volgende bewerking wordt het wegschuren van teveel gegoten materiaal aan de achterzijde.
Hiervoor zwerft er ergens in de box een schuurmal.

Mvg Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Eindelijk staat ie dan: De spiegel.
Netjes werken is toch prettiger, als je niet oppast wordt het gauw een troep. Ik probeer alles netjes te houden als ik bezig ben. En als dat niet lukt, opruimen en weer verder gaan.

Ziet er allemaal goed uit Hero.
Re: De bouw van Hero's baan / Eindelijk staat ie dan: De spiegel.
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Eindelijk staat ie dan: De spiegel.
Mooie overkapping wordt dat Robin, het gieten met resinhars ziet er interresant uit. Ben benieuwd of het bevalt als je wat delen gereed hebt.

vr gr Arie
Re: De bouw van Hero's baan / Eindelijk staat ie dan: De spiegel.
Lijkt me trici werkje...
Re: De bouw van Hero's baan / Eindelijk staat ie dan: De spiegel.
Wel het spannendste klusje tot nu toe. Is tot een goed einde gebracht.
Gisteren leverde poging 1 een barst over de volle hoogte op.  :-(

Vervolgens nog twee proef draaien gemaakt. Door meer kracht te zetten werkt het dus wel.

Vandaag een nieuwe spiegel in huis gehaald en met knikkende knieen het benodigde rondje eruit gesneden.
Het pootje links heeft het echter niet overleefd. Dit was ook de reden dat geen enkele leverancier het wilde proberen omdat dit niet goed kan gaan.
Bij 1 op de 10 pogingen zou het heel blijven.
Er komt toch een boom voor de breuk te staan dus dat boeit verder niet.

Mvg Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Het is gelukt, de spiegel in vorm gesneden.
Daar was ik dus bang voor.
Eerst de Dremel eroverheen dan is het meeste weg.
Maar een kwartiertje schuren met waterbestendig schuurpapier heeft alles keurig afgerond.
Het is een mooie boog. Met een raar braampje aan het eind.
Maar voor een Amateur een mooi resultaat.
Re: De bouw van Hero's baan / Het is gelukt, de spiegel in vorm gesneden.
Zo het tempo zit er eindelijk weer eens in.
Ik ga het proberen vast te houden.Gisteren een grote opruimronde gedaan.
Alle gietsels zijn zover uitgehard dat de perron zijkanten op dikte kunnen worden geschuurd.
Bij de vorige lading heb ik hier al een mal voor gemaakt. Dan blijven ze tenminste keurig op hun plaats liggen.

Mvg Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Het is gelukt, de spiegel in vorm gesneden.
Ik heb mij wezenloos gezocht, maar kan het niet meer vinden, maar ik heb ooit een filmpje gezien van iemand, die glas sneed in allerlei vormen. Hij gebruikte een gewone glassnijder, gedoopt in terpentijn en nadat hij de snee had aangebracht stak hij het restje terpentijn in de brand. Daarna onder de snee tikken en voila.
Ik hoop het filmpje nog te vinden.
Re: De bouw van Hero's baan / Het is gelukt, de spiegel in vorm gesneden.
Ik heb ook enige filmpjes bekeken.
De truc is het zetten van een regelmatige snede.
En waar je tikt maakt ook vast nog wel uit. Nu is het zicht door een spiegel slecht vanaf de achterkant.
Maar met 0 ervaring ben ik superblij met dit resultaat. ( in twee pogingen  >:-D )

Mvg Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Het is gelukt, de spiegel in vorm gesneden.
Knap gedaan! Een rechte snede in glas moet je al kunnen. Een gebogen snede is dan al helemaal een prestatie. Lekker bezig Robin!
Re: De bouw van Hero's baan / Het is gelukt, de spiegel in vorm gesneden.
Ik heb voor 12 euro een cirkelsnijder aangeschaft. (Is te koop)
Recht lijkt me moeilijker. Dat kreeg ik niet voor elkaar.
Re: De bouw van Hero's baan / Het is gelukt, de spiegel in vorm gesneden.
Hallo,

Ik leef momenteel in een ongekende situatie. Bijna geen werkuren.
Dat heeft natuurlijk zijn positieve uitwerking op de bouw van de baan.
Afgelopen week twee dubbelsporige bruggen in elkaar gezet.Ik twijfel of ik er nog een klein exemplaar voorzet als aanrijd brug over de weg op de oever.
In Houten een setje machines/fabrieksinrichting gekocht. Deze deels in elkaar gezet en met gietrubber een mal gemaakt om dit te dupliceren.
De eerste lading extra dunne hars zit momenteel in de vormen.Nadeel is dat volledig uitharden 72 uur duurt.

Nu dit in elkaar zit ,maar snel verder met de perrons en overkapping.
Misschien het weekend nog een rijdag om de baan in conditie te houden.En om te kijken of mijn nieuwe monitor bevalt.
Re: De bouw van Hero's baan / Het is gelukt, de spiegel in vorm gesneden.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Het is gelukt, de spiegel in vorm gesneden.
Hoi Robin,

Evenementen liggen allemaal op zijn gat net als zoveel andere takken van sport, maar dat geeft jou mooi de gelegenheid om verder te bouwen aan je baan.

Dat het uitharden van je hars 72 uur duurt geeft toch niet, het hoeft morgen niet af te zijn, het is maar hobby  :|


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De bouw van Hero's baan / Het is gelukt, de spiegel in vorm gesneden.
Peter,

Ik heb er ook geen probleem mee.
Maar de normale giethars heeft 1/2 uur nodig.
Dat werkt dus wat sneller.   ;)
Re: De bouw van Hero's baan / Het is gelukt, de spiegel in vorm gesneden.
Na 3 dagen wachten,

Alles uit de vorm getrokken. >:-D
Wonderbaarlijk hoe goed alles gelukt is. Wat opstaande gietrandjes aan de achterzijde schuren en de delen passen perfect op elkaar.
Uurtje plakken en dan een eerste laag verf erop.

2e set ligt bij de kachel uit te harden. Donderdag kan ik de volgende serie voorbereiden.

Mvg Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Het is gelukt, de spiegel in vorm gesneden.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Het is gelukt, de spiegel in vorm gesneden.
Hoi, zit je draadje nog even door te lezen en daarbij rijzen een paar vraagjes. Zie dat jij ook Peco flexrails en wissels gebruikt in niet zichtbare gedeeltes van je baan. Dat doe ik ook maar wat gebruik jij als puko? De SL-17 van Peco is niet meer leverbaar. Nu heb ik nog enkele lengtes dus kan nog even vooruit.  Heb je foto zitten bestuderen en uitvergroot maar het is mij niet helemaal duidelijk. Soldeer jij de puco aan spijkers of schroeven? Daar lijkt het wel op zo te zien. Werk al veertig jaar met Peco maar nog nooit in 3-rail gedaan. De SL-17 is voor mij dus nieuw om mee te werken. Echt handigheid heb ik er nog niet in. Worstel steeds met knopen in dat dunne ding.
Zou je daarvan iets uitleg kunnen geven hoe jij dat verwerkt. Alvast bedankt.
Re: De bouw van Hero's baan / Het is gelukt, de spiegel in vorm gesneden.
Ik heb weichen Walter puko,s gebruikt.
Er staat een link ergens een eind terug naar een ervaringsdraadje waar ook de tips in staan.

Dat vind je in een van de vier rail leg stukken in dit draadje. Kijk even in de inhoud op pagina 1
Daar staan alle linkjes naar de onderwerpen behandeld in deze draad.

Ik leg twee stroken kurk. Daar komt het geëtste stripje tussen en een of twee schroeven per strookje inderdaad.
En daar boor ik een gat tussen op de plaats waar schroeven voor de puko's zitten.
Gat vullen met kit en dan een messing schroef erin drukken. Dit vanwege geluidsreductie.
Re: De bouw van Hero's baan / Het is gelukt, de spiegel in vorm gesneden.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Het is gelukt, de spiegel in vorm gesneden.
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 18 maart 2020, 11:31:18
De SL-17 van Peco is niet meer leverbaar. Nu heb ik nog enkele lengtes dus kan nog even vooruit.  Heb je foto zitten bestuderen en uitvergroot maar het is mij niet helemaal duidelijk. Soldeer jij de puco aan spijkers of schroeven? Daar lijkt het wel op zo te zien. Werk al veertig jaar met Peco maar nog nooit in 3-rail gedaan. De SL-17 is voor mij dus nieuw om mee te werken.
Ik gebruik SL-18, officieel bedoeld voor wissels en kruisingen. Bij ANW (Medemblik) zie ik op het moment geen SL-17 op voorraad, maar ze hebben het wel gehad.
En ze bestellen het gewoon voor je na, want Peco verkoopt het zelf ook gewoon nog steeds, dus onleverbaar? Waar dan?

Dan het verwerken. Als je SL-18 iets oprekt, past het ook als bruikbaar SL-17 band.

Verwerking: hangt een beetje van de bielsdikte en materiaal af. Bij oude rocorails zonder bedding is de biels zo stevig dat je de strip met de soldeerbout erin vast kunt zetten. Bij Peco rails kan dat ook. Bij Piko-rails ga ik dat nog proberen met een proefstrookje.
Het voordeel van in de biels vast smelten is dat het meteen vast zit, en dat je dus geen knopen krijgt in de "draad", het nadeel is dat een flexibele rails daardoor aanzienlijk minder flexibel wordt, en vooral bij krappe bogen kan de extra spanning op de bielsmat een probleem vormen.
Re: De bouw van Hero's baan / Eindelijk Het rijd weer eens rond
Hallo,

Huisarrest heeft zo zijn voordelen.
Vandaag heeft de baan de hele dag gereden.Leren Remmen op het zichtbare deel.
Nadat dinsdag de boel met drie man schoon was gepoetst is vandaag de ATF weer ingereden.
Nu komen alle probleempuntjes van de laatste aanpassingen bovenwater.

-Er zijn nog een paar wissels waarvan de polarisatie niet werkt. Daar vallen locs nu natuurlijk regelmatig stil.

-Ik heb de stop melders in mijn schaduw station aangepakt. Dat was een gezamenlijke melder.Nadeel locs moesten achteruit om de melder weer vrij te maken.
Tijdrovend en gevoelig voor stilvallen van de locs. Nu met aparte stopmelders is dit probleem de wereld uit.
-Er zitten in de laatst aangelegde stukken nog twee stukjes puko strip los. Daar zit nu een laag lijm omheen dus dat zal ook wel opgelost zijn morgen.
-Rest nog de verplaatsing van een servo.Die staat niet helemaal haaks op een bochtwissel. Die loopt op de schakelpuls regelmatig vast.
-En opeens een spookmelding in een lastig bereikbaar stukje spiraal. Tussen de afslag en het stuk waar het overgaat op Peco rails.

Voor de oplossing van dat laatste probleem moet ik maar eens een rustig nachtje slapen. De rest is vanavond al aangepakt of wordt zo nog even afgemaakt.


@ Jan,

Henk woont in Thailand. Daar is Peco denk ik wat lastiger in te kopen.

Mvg Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Eindelijk Het rijd weer eens rond
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Eindelijk Het rijd weer eens rond
Hoi Robin,

Mooi dat er eindelijk weer eens gereden kan worden, daar doen we het tenslotte ook voor  :)

Dat je de melders aangepakt hebt snap ik wel, om de reden van het achteruit rijden om de melder vrij te krijgen niet handig is ( zeker met langere treinen ) heb ik mijn schaduwstation ook met losse melders uitgevoerd en tijdens het testrijden beviel mij dit erg goed.

Succes met de volgende uitdagingen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De bouw van Hero's baan / Eindelijk Het rijd weer eens rond
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Eindelijk Het rijd weer eens rond
Robin,

Fijn he, zo een dagje rijden. Wordt bij mij ook maar weer eens tijd. Eerst het booster probleem verhelpen. Oplossing ligt al klaar voor maandag. Dan een DR4018 probleem tackelen, is reeds gestart door een mail naar Digikeijs. Hopelijk kunnen we dan weer eens ongestoord rijden.

Peco is hier in Thailand nergens te verkrijgen. Ik laat alles uit Duitsland of Engeland komen. En de SL-17 wordt echt niet meer geproduceerd. Heb van de firma Peco zelf vernomen dat deze uit het programma is gehaald. Kan ook niet meer nabesteld worden. Op mijn vraag of er wat anders voor in de plaats komt krijg ik geen antwoord. Heb toen meteen de rest voorraad bij mijn leverancier (in D) opgekocht. Dus heb nu voldoende lengtes hopelijk. In Engeland is het al niet meer leverbaar.
Btw. Die SL-17 smelt ik ook van onderen in de bielzen met behulp van een mal. Aangezien bij mij geen boogstralen onder 450mm worden gelegd werkt dat prima.
Re: De bouw van Hero's baan / Eindelijk Het rijd weer eens rond
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Eindelijk Het rijd weer eens rond
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 21 maart 2020, 10:02:28
Dus heb nu voldoende lengtes hopelijk. In Engeland is het al niet meer leverbaar.
Mocht je toch tekort komen:Johan Voermans, wel iets duurder.
Re: De bouw van Hero's baan / Eindelijk Het rijd weer eens rond
Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 21 maart 2020, 07:05:08
Hoi Robin,

Mooi dat er eindelijk weer eens gereden kan worden, daar doen we het tenslotte ook voor  :)

Dat je de melders aangepakt hebt snap ik wel, om de reden van het achteruit rijden om de melder vrij te krijgen niet handig is ( zeker met langere treinen ) heb ik mijn schaduwstation ook met losse melders uitgevoerd en tijdens het testrijden beviel mij dit erg goed.

Succes met de volgende uitdagingen.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Ik gebruik nog wel een gezamenlijke inrij melder.
Daardoor hoef ik mijn. Wissels niet aan te passen. Daar zit de inrijdende onder.
Meld gelijk de wisselstraat bezet of vrij op deze manier.  >:-D

Als ik had geweten dat dat achteruit rijden bij een enkele melder niet voorkwam dan had ik het gelijk anders gedaan.
Re: De bouw van Hero's baan / Eindelijk Het rijd weer eens rond
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Eindelijk Het rijd weer eens rond
Citaat van: Hero op zaterdag 21 maart 2020, 16:12:25
Als ik had geweten dat dat achteruit rijden bij een enkele melder niet voorkwam dan ...
Tijdje lopen denken aan geheimtaal (  8o ).

Dat achteruit rijden om een melder vrij te geven was een van de nadelen van het dynamisch station?
En dat nadeel hef je op als je ieder spoor een eigen bezetmelder geeft, en de gezamenlijke inrijmelder van de wisselstraat behoudt?
Vormt die wisselstraat dan noodzakelijk zowel de inrit als de uitrit van dat dynamisch station?
Re: De bouw van Hero's baan / Eindelijk Het rijd weer eens rond
Jan,

Alle geheimtaal wordt opgelost als je de koploperhandleiding bekijkt.
Ook het baanplan in de 1 e post geeft je zicht op de vorm
Van mijn schaduwlaag.

Dat achteruitrijden was noodzakelijk om de stopmelder weer vrij te maken.
Heeft ieder spoor zijn eigen melder hoef je dat niet te doen.
Dit principe is ooit bedacht om melders te besparen het hele schaduwstation kan op twee bezetmelders werken.
Nadeel de vele haperingen op lage snelheid.


Die inrij melder heeft helemaal niets  met het uitrijden te maken.
Alleen in mijn situatie kan ik niet met meerdere inrij melders werken.
Ik gebruik een railstaaf van de inrij wissels als inrij melder.
Die melder werkt op vrijgave. Dus trein eraf is het moment dat hij stop wordt gezet.
Dus ook de wissels waar je overheen gaat zonder het schaduw stationsspoor op te rijden geven een melding.
Die zou je kunnen gebruiken als wisselstraat detectie.

Mvg Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Eindelijk Het rijd weer eens rond
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Eindelijk Het rijd weer eens rond
Citaat van: Hero op woensdag 25 maart 2020, 23:33:03
Die melder werkt op vrijgave.
Dus
trein eraf is het moment dat hij stop wordt gezet.
Het "Dus"+gevolg snap ik niet. Maar de rest wel.

Er bestaan dus
melders die werken op basis van aanwezigheid op een meetpunt
en
melders die werken op basis van afwezigheid op een meetpunt

Laat ik even bezinken.

Lichtsluis bestaan in ruwweg twee typen:
het type dat meldt zodra de sensor iets waarneemt, 
het type dat meldt zolang de sensor niets waarneemt

Dat lijkt een verschil in logische schakeling, maar hoeft dat niet te zijn.
Neem het verschil tussen reflexie en straaldoorbreking.
Re: De bouw van Hero's baan / Eindelijk Het rijd weer eens rond
Zie het dat je niet afslaand over wissels rijd.
En bij de laatste afslaat een blok in.
Je maakt al contact / bezetmelding op het 1e wissel. Is immers maar een melder die in 5 wissels zit gemonteerd.

Programma voert pas een actie uit zodra de laatste wissel vrij komt.
En stopt dan de trein.

Zo kun je dus vrij kort na de wissel je opstellengte al benutten.
Maar door de hele wisselstraat heb je wel detectie ook van lange rijtuigen. ( die normaal je minimale melderlengte  groter maken door het gat tussen de draaistellen. )

Het is maar net waar je mee wil werken. Softwarematig kun je de functie omkeren. Melder blijft hetzelfde.
Gebruik is naar gelang de wens van je besturingssoftware.
Re: De bouw van Hero's baan / Eindelijk Het rijd weer eens rond
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Eindelijk Het rijd weer eens rond
Citaat van: Hero op donderdag 26 maart 2020, 18:07:31
Programma voert pas een actie uit zodra de laatste wissel vrij komt.
En stopt dan de trein.  Zo kun je dus vrij kort na de wissel je opstellengte al benutten.
(...)
Softwarematig kun je de functie omkeren. Melder blijft hetzelfde.
Analoog ben je daarin wat beperkter, ja. Daar had ik ook aan zitten denken, maar ik typte het toch maar.

Vergelijkbaar met wat je doet als je analoog de treinachterkant als meldpunt neemt.
Zodra de achterkant voorbij (het wissel) is, stopt de trein. En daardoor heb je de langst mogelijke opstellengte.   
Re: De bouw van Hero's baan / Eindelijk Het rijd weer eens rond
Exact.
Re: De bouw van Hero's baan / Eindelijk Het rijd weer eens rond
Hallo,

Ondertussen zijn hier wat stukken hout op maat gezaagd om als basis van de perrons de dienen.
Volgende stap is de gietsels tegen de zijkanten aan lijmen.
Ze zweven net dus laten drogen onder een lijmklem.

Mvg Robin
Re: De bouw van Hero's baan / Eindelijk Het rijd weer eens rond
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouw van Hero's baan / Eindelijk Het rijd weer eens rond