Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Volg de huidige corona-regels van de overheid voor wat mogelijk is.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Mijn eerste treinbaan
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Mijn eerste treinbaan  (gelezen 2901 keer)

antonv

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Mijn eerste treinbaan
« Reactie #50 Gepost op: maandag 25 januari 2021, 21:30:37 »

Wat is dan de reden om voor 3rail van marklin te kiezen?
Op vandaag: GEEN  ;)
In het verleden heb ik ook voor Märklin gekozen omdat het op wisselstroom werkte.
Analoog kon je treinen tegen elkaar in laten rijden en keerlussen berijden zonder enige poespas, bij DC was dat, zeker voor een kind, een enorme poespas.
En dan was er nog het grote voordeel van de motor met veldspoel. Bij analoog rijden wordt een trein gestopt door de stroom uit te schakelen en dat was een wereld van verschil bij AC met veldspoel motoren en DC met permanentmagneet motoren, de permanentmagneet in de motor werkt als een rem en de trein stopt bijna ogenblikkelijk terwijl bij een veldspoel motor het magnetisme direct wegvalt als de spanning wegvalt waardoor er geen remmende werking is een een AC motor veel verder uitloopt.
Een DC trein reed dus 'bokkig', een AC trein liep veel soepeler.
Maar zoals reeds gezegd, dat was in een ver verleden...
« Laatst bewerkt op: maandag 25 januari 2021, 21:33:17 door antonv »
Gelogd
Groeten,

Anton

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Mijn eerste treinbaan
« Reactie #51 Gepost op: dinsdag 26 januari 2021, 07:32:05 »

Anton verwoord het wat mij betreft juist, hoewel je met 2 rail nog wel moet werken aan oplossingen voor een keerlus en voor de polarisatie de wissels. In beide situaties komen plus en min met elkaar in aanraking. Maar daarvoor bestaan prima oplossingen.
En overigens is massadetectie niet mogelijk bij 2-rail. Je hebt dan altijd stroomdetectie of je moet met lichtsluisjes gaan werken, of reedcontacten dan wel hall sensoren. Een enkele wagon zonder stroomverbruik wordt anders  namelijk niet gezien bij terugmelding.  Dat kan bij automatisch rangeren en pendelverkeer lastiger uitpakken. Maar ook daar zijn oplossingen voor.
Ik denk ook dat ik bij een (her)start zonder enige erfenis uit het verleden, niet meer voor 3 rail zou gaan. Best gek om het op dit forum zo te zeggen... Neemt niet weg dat ik best tevreden ben met de ingeslagen weg.

Groet,

Peter
Gelogd

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: Mijn eerste treinbaan
« Reactie #52 Gepost op: dinsdag 26 januari 2021, 08:36:15 »


Wat is dan de reden om voor 3rail van marklin te kiezen?


Die is er niet, die keuze wordt veelal met de buik gemaakt of komt voort uit "toen ik kind was had ik al een Marklin trein". Een starter kan beter kijken naar wat er heden op de markt te koop is in plaats van te kiezen voor een merk wat zichzelf beperkt in systeem (3rail) en protocol (MFX).

Gr, Ben.
Gelogd

ronaldk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Mijn eerste treinbaan
« Reactie #53 Gepost op: dinsdag 26 januari 2021, 09:31:13 »

hoi,

Als ik dus toch wat meer keuze wil hebben zou ik dus toch beter overstappen naar een DCC systeem op 2 rail? Zeker als ik ruimere keuze naar US modellen wil hebben. Ik zie dat er ook zeker evenveel keuze is voor modellen uit Europa.

Inderdaad je hebt dan iets meer keuze voor de verschillende merken. Zeker als je USA wil gaan rijden. Dan is het meer 2rail en DCC. Voor modellen uit Europa: Daar is zeker meer keuze. Verschillende fabrikanten maken wel modellen voor 3rail maar meestal in een kleinere oplage. Daarnaast maar één uitvoering of een paar uitvoeringen ten opzichte van het 2rail-gamma.

Wat is dan de reden om voor 3rail van marklin te kiezen?

In principe is die er niet. Zie de voorgaande opmerkingen.

@BlikkenTinus / Peter: Als ik zie hoe men hier op het forum zit te klooien met een diodetruuk, knippen van C-rails, extra slepers, MFX(+), ombouwen van loks naar digitaal, enzovoort. dan heeft ieder "systeem" zijn voor en nadelen.

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Mijn eerste treinbaan
« Reactie #54 Gepost op: dinsdag 26 januari 2021, 11:47:10 »

Wat is het nut van die rechte stukken dan. Ik zou dan voor die flex kiezen.
Wat mis ik hier???
Op flexrails staat spanning (er staat spanning op 2-rail flex en op 3-rail flex).
Die spanning komt door de bielsmat.

Om flexibel te zijn worden er nokjes weg gelaten in de plastic banen onder spoorstaven, meestal om en om links/rechts.
K-rails flex heeft én een plastic bielsmat én een blikken bielsmat (t.b.v. de middenrails). Die blikken mat veroorzaakt extra spanning, niet stugger, maar weerbarstiger. Daardoor komt die flex-rails eenmaal gebogen, nooit meer 100% recht.

Vaste rails mist flexibiliteit, en blijft daardoor altijd in vorm.
Vormbehoud is belangrijker voor gebogen rails dan voor rechte.
Maar het is toch wel fijn als rechte rails ook echt recht is.

Voorbeeld van Tjoekedoris Station Engental:

Natuurlijk was bij het ballasten iets verschoven, en kon dat gelukkig nog gecorrigeerd.
Je ziet hier flex-rails (2205) in een vage boog toelopen naar een slank wissel; en op die grens is een knik ontstaan.
Met vaste rails overkomt je dat niet zo.

Er zijn uiteraard trucs voor bedacht, om dit flex-rail probleem te voorkomen.
Maar op sommige plekken kun je beter gaan voor vormvastere rails.
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Dr_Hippo

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2021
Re: Mijn eerste treinbaan
« Reactie #55 Gepost op: dinsdag 26 januari 2021, 12:52:22 »

Amai amai amai,......

Het blijft een zwaar gevecht in mijn hoofd.
Gisterenavond toch nog maar eens de wereld afgesurft naar wat ik kan krijgen betreffende USA steamers & Diesels op 3 Rail versus 2 Rail.
Natuurlijk begin ik dan weer lekker te dromen. Ik zit dan echt beperkt met grote US steamers en diesellocs ( diesel iets minder belangrijk voor mij.
Kijk naar de 2 Us steamers in bijlage. Dat is wat ik echt wil op mijn baan.
Kwa aansturing of quality zie ik met mijn beperkte ervaring geen verschil.
Ik vraag mij wel af hoe eenvoudig die modellen in europa te krijgen zijn.
Ik heb wat gezocht op MTH maar eerlijk niet veel gevonden.
Betreffende de rails zie ik wel meer mogelijkheden. Persoonlijk vind ik de marklin C rails lelijk. Moest ik voor marklin gaan zou het altijd K rails zijn wetende dat dat met extra werk komt.
In de 2 rails zijn daar toch precies mogelijkheden.
Op dit moment is DCC 2 rail terein aan het winnen in mijn hoofd en als dat zo is ga ik mijn 2 marklinlocs ( 37973 Mikado en 37991 Big boy verkopen )! Alletwee 0 meter op de teller.

Stijn
Gelogd

ronaldk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Mijn eerste treinbaan
« Reactie #56 Gepost op: dinsdag 26 januari 2021, 14:14:11 »

hoi,

Kwa aansturing of quality zie ik met mijn beperkte ervaring geen verschil.

Waarschijnlijk is het DCC en dan is het vrij simpel. Of een eigen merk decoder of de ingebouwde decoder. Dat vrij simpel  :) Het meeste materieel rijdt ontzettend mooi. Op beurzen mag ik graag met het spul rijden.

Ik vraag mij wel af hoe eenvoudig die modellen in europa te krijgen zijn.

Er zijn wat specialisten zoals AAT in Kaarst. Op het Amerikaanse Treinen forum en bij Beneluxspoor.net zijn wel genoeg tips betreffende het Amerikaans rijden en het kopen van Amerikaanse treintjes te vinden. Er is een US Convention in Aalten daar heb je alleen maar Amerikaanse banen en verkopers van Amerikaans spul. Alleen of dat dit jaar doorgaat is nog even de vraag. De US-conventions worden ook in Duitsland gehouden.

Betreffende de rails zie ik wel meer mogelijkheden. Persoonlijk vind ik de marklin C rails lelijk. Moest ik voor marklin gaan zou het altijd K rails zijn wetende dat dat met extra werk komt. In de 2 rails zijn daar toch precies mogelijkheden.

Je hebt op het vlak van 2railsystemen inderdaad veel meer keuze. Dat is een voordeel maar ook een "nadeel" voor iemand die niet kan kiezen  ;) In combinatie met bepaalde wielen (RP25) is het interessant om te kijken wat goed past en er mooi uitziet. Je kan daar helemaal op los gaan.  :)

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2021, 14:19:55 door ronaldk »
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Barry1972

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Mijn eerste treinbaan
« Reactie #57 Gepost op: dinsdag 26 januari 2021, 18:35:47 »

Als ik dus toch wat meer keuze wil hebben zou ik dus toch beter overstappen naar een DCC systeem op 2 rail?
Zeker als ik ruimere keuze naar US modellen wil hebben.
Ik zie dat er ook zeker evenveel keuze is voor modellen uit Europa.
Dan stel ik misshien toch een stoute vraag.
Wat is dan de reden om voor 3rail van marklin te kiezen?

Daarover is genoeg te lezen als je de zoekfunctie gebruikt  ;) :) :)

Laten we het er op houden dat het betrouwbaar is, degelijk , metalen kappen, en ook jeugdsentiment  :) :)

Maar deze vraag is vaak al een tweestrijd geworden, dus .....

Mocht je interesse hebben in 2rail dan kun je ook even kijken bij de buren van beneluxspoor
Gelogd

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Mijn eerste treinbaan
« Reactie #58 Gepost op: dinsdag 26 januari 2021, 23:58:46 »

Tja, nou dat is wat: hebben we op het 3-railforum iemand richting 2-rail gepraat! Maar ik denk dat je geen verkeerde stap hebt gemaakt, Stijn. Als je voorkeur bij Amerikaanse stomers ligt, lijkt het mij eerder voor de hand liggen om voor 2 rail te kiezen. Ik neem aan dat Walthers bij je bekend is, al las ik het nog niet. Zo niet, ga daar eens grasduinen. Veel rollend materieel van allerlei merken, maar ook veel rails en scenery.

Succes,

Peter
Gelogd

Dr_Hippo

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2021
Re: Mijn eerste treinbaan
« Reactie #59 Gepost op: woensdag 27 januari 2021, 12:18:34 »

Allen,

Zoals mijn post het aangeeft ben ik volledig nieuw in treinbaanland en ben ik aan het zoeken wat voor mij de best oplossing is.
Ik heb deze post hier gedaan omdat ik over 2 marklin 3rail modellen beschik.
Ik wil echter niemand beledigen en heb ook zekere geen afkeur naar 3rail systemen.
Ik zoek nu gewoon de beste instap maar ik kijk naar de toekomst en mijn interesse gaat nu eenmaal vorrnamelijk naar steamlocs waar ik ook ruime keuze heb in USA modellen.
Moest ik iemand beledigd hebben of is mijn post hier niet op zijn plaats dan verondschuldig ik mij be deze.

Stijn
Gelogd

Barry1972

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
Re: Mijn eerste treinbaan
« Reactie #60 Gepost op: woensdag 27 januari 2021, 15:51:06 »

 @citaat
Je beledigt niemand hoor, vraag maar raak.
Ik weet alleen niet of hier veel kennis is over 2rail, denk het wel  :)

Gelogd

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Mijn eerste treinbaan
« Reactie #61 Gepost op: woensdag 27 januari 2021, 22:24:30 »

Jawel hoor, er zit hier best kennis over 2 rail, maar gemiddeld genomen minder als op het benelux forum, daarnaast is er het Amerikaanse Modelspoor Forum.

Zoals altijd is ons "volk" goed voorzien van eigen specialisaties.......

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.038 seconden met 26 queries.