Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Volg de huidige corona-regels van de overheid voor wat mogelijk is.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Van takelbaar naar verrijdbaar
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag

Auteur Topic: Van takelbaar naar verrijdbaar  (gelezen 38468 keer)

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
« Reactie #100 Gepost op: donderdag 01 april 2021, 21:08:34 »

.... eerst nog even wat bomen geplant .....

Je loopt mooi vooruit op de politieke doelstelling om de komende jaren miljoenen bomen te platen.  :thumbup:

Geheel ziet er goed uit. Ik zie alleen nog geen WOSA punten voorbij komen (Tony).

gr. Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Droef

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
« Reactie #101 Gepost op: donderdag 01 april 2021, 21:10:48 »


Ik zie alleen nog geen WOSA punten voorbij komen (Tony).
[/quote]

WOSA?
Gelogd
Groeten, Droef (Ruud)

Hanzi

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
« Reactie #102 Gepost op: donderdag 01 april 2021, 21:58:28 »

Inderdaad wel een WOSA-waardige baan volgens mij; maar dat is eigenlijk aan de heren inspecteurs om dat te bepalen!
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

ronaldk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
« Reactie #104 Gepost op: vrijdag 02 april 2021, 09:34:00 »

hoi,

WOSA?

Een clubje forumleden hier op het forum die graag Märklin treintjesbanen maken zoals men dat deed in de jaren 1950 tot 1980's. Daarvoor beoordelen ze banen op die hier op het forum verschijnen. 

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
« Reactie #105 Gepost op: vrijdag 02 april 2021, 09:42:10 »


Dat fleurt lekker op Ruud!  :thumbdown:


Waarom dit, denk je dat het motiveert?

Gr, Ben.
Gelogd

Hanzi

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
« Reactie #106 Gepost op: vrijdag 02 april 2021, 11:29:17 »

World
Old
Skool
Association

De WOSA is een imaginaire instantie met het hoofdkantoor ergens op één van Tony's simpele banen. De instantie houdt halsstarrig vast aan een onmetelijke hoeveelheid onleesbare documenten waarin is vastgelegd hoe een klassieke treinbaan er uit zou moeten zien. Ter controle hiervan worden inspecteurs ingezet welke inmiddels op diverse treinbanen hun onmisbare controles uitvoeren: Horst doet dit op de "vele sporen tussen Altenstein & Lilleby" van ondergetekende, Otto is neergestreken op de "Baanplan (zonder plan)" van Dirk-Jan en Herbert is op "Tony's simpele banen" werkzaam.
Met de nijvere werkzaamheden van de bouwers zijn volgens een complex systeem punten te verdienen waar je vervolgens eigenlijk niks mee kan. Het hoogst haalbare is een foto op de felbegeerde WOSA-jaar-kalender, al een tijdje een virtueel document welke door een ludieke actie van forumlid Wico eind vorig jaar is uitgegroeid tot een tastbare uitgave voor aan de muur!     
« Laatst bewerkt op: vrijdag 02 april 2021, 11:33:46 door Hanzi »
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

basjuh1981

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
« Reactie #107 Gepost op: vrijdag 02 april 2021, 11:44:47 »


Dat fleurt lekker op Ruud!  :thumbdown:

Waarom dit, denk je dat het motiveert?
Misschien het verkeerde icoontje aangeklikt.
Gelogd
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

narwal

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
« Reactie #108 Gepost op: vrijdag 02 april 2021, 12:17:23 »

Hallo Ruud,

Je maakt er wel iets moois van! Je hebt op een handige manier een extra plaats gecreëerd zonder dat het kostbare vloeroppervlak kost!

Voordeel van de "takelbaan" is dat de vrienden van de DHC de baan ook kunnen verplaatsen naar een andere omgeving! Best handig als je gaat verhuizen. :D Is de foto van een Chinook dan ook bedoeld om bij die club alvast in een goed blaadje te komen?

 
« Laatst bewerkt op: vrijdag 02 april 2021, 12:21:56 door narwal »
Gelogd
Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III. YouTube: Narwal BDS

Droef

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
« Reactie #109 Gepost op: vrijdag 02 april 2021, 18:35:08 »

De WOSA is een imaginaire instantie met het hoofdkantoor ergens op één van Tony's simpele banen. De instantie houdt halsstarrig vast aan een onmetelijke hoeveelheid onleesbare documenten waarin is vastgelegd hoe een klassieke treinbaan er uit zou moeten zien. Ter controle hiervan worden inspecteurs ingezet welke inmiddels op diverse treinbanen hun onmisbare controles uitvoeren:

Weet niet hoe klassiek de baan moet zijn: ik rij digitaal met M-rails en voor de wissel en seinen knoppen bonken (met hulp van wat schakelrails)
Gelogd
Groeten, Droef (Ruud)

Droef

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
« Reactie #110 Gepost op: vrijdag 02 april 2021, 18:36:56 »

Voordeel van de "takelbaan" is dat de vrienden van de DHC de baan ook kunnen verplaatsen naar een andere omgeving! Best handig als je gaat verhuizen. :D Is de foto van een Chinook dan ook bedoeld om bij die club alvast in een goed blaadje te komen?

Hoi Narwal, bedankt voor je compliment. Die Chinook komt omdat ik het de mooiste helikopter vind en omdat ik er beroepshalve zeer veel mee te maken heb.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 02 april 2021, 18:38:27 door Droef »
Gelogd
Groeten, Droef (Ruud)

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Built scenery
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
« Reactie #111 Gepost op: vrijdag 02 april 2021, 18:39:24 »


Dat fleurt lekker op Ruud!  :thumbdown:

Waarom dit, denk je dat het motiveert?
Misschien het verkeerde icoontje aangeklikt.

Inderdaad! Excuses, het tegenovergestelde was de bedoeling!
Heb het gewijzigd en ga nu in de hoek staan ...  :oops:

Groeten,

Erik.
Gelogd

  Topic index  @ Scratch Built           Märklin  -  M-rail  -  Modelbaan

Hanzi

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
« Reactie #112 Gepost op: vrijdag 02 april 2021, 19:46:48 »

De WOSA is een imaginaire instantie met het hoofdkantoor ergens op één van Tony's simpele banen. De instantie houdt halsstarrig vast aan een onmetelijke hoeveelheid onleesbare documenten waarin is vastgelegd hoe een klassieke treinbaan er uit zou moeten zien. Ter controle hiervan worden inspecteurs ingezet welke inmiddels op diverse treinbanen hun onmisbare controles uitvoeren:

Weet niet hoe klassiek de baan moet zijn: ik rij digitaal met M-rails en voor de wissel en seinen knoppen bonken (met hulp van wat schakelrails)
Als je dat digitaal rijden niet vertelt dan hebben die vastgeroeste WOSA-knakkers niets door. Het gaat meer om het uiterlijk van de baan :thumbup:.
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Droef

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
« Reactie #113 Gepost op: woensdag 05 mei 2021, 11:21:26 »

Helaas, helaas.

Een kabelspanner, goed voor 250kg trekkracht, heeft het dinsdag begeven. Gelukkig heb ik valbeveiliging en die heeft het gehouden op drie plaatsen (op 1 plek is de haak er blijkbaar uitgeschoten want er is verder geen beschadiging te zien). De schade op de baan valt heel erg mee. Ben geschrokken en daarom het drastische besluit om een nieuwe baan op de "grond" te bouwen. AnyRail gekocht na een marktonderzoek van 5 minuten. Bijgevoegd een foto van het eerste ontwerp, gebaseerd op een Marklin-ontwerp uit de gids 0700, nr 7.4.083 maar dan verdeeld over 2 niveau's.

Heb al gespiekt mij de diverse topics en constructie wordt van 44 x44 geschaafd vuren, plaatwerk van populierenhout en dwarslatten van geschaafd vuren, denk 16x50 mm. Palen om de meter of moet het kleiner vanwege doorzakken?

Was overigens bezig met een project stroomvoerende koppeling. Heb daarvoor een loc (marklin 1100 serie, 3424) om laten bouwen naar digitaal met een Mfx decoder en een JdG print tbv cabine-, sluit- en kopverlichting en aan 1 kant een stroomvoerende Viessmann 5048 koppeling. Ben bezig om de rijtuigen te voorzien van REE XB942 magnetische koppelingen (op 1 rijtuig komt natuurlijk een Viessmann 5048 koppeling. Gekozen voor deze oplossing omdat ik werk met mechanische schakelrails en veel sleepcontacten best wel hinderlijk is. Als het goed bevalt doe ik de rest ook. Zal tzt een verslagje er van maken.

Kortom, veel te doen de komende tijd. Ik hou jullie op de hoogte en zal de naam van het topic veranderen zodra de huidige baan is afgebroken (begin vrijdag, snik.....)

Groeten, Ruud
Gelogd
Groeten, Droef (Ruud)

Jongslog

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Zwitserland fan
    • www.jongslog.nl
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
« Reactie #114 Gepost op: woensdag 05 mei 2021, 11:41:41 »

Heftig. Gelukkig niet veel schade. En al een mooi plan!
De constructie van vurenhout gebruik ik ook altijd. 16x50 is wel dun vind ik. Dan moet je altijd gaatjes voor boren als je iets er in wil schroeven. Ik heb nu 22x50 ruw vuren voor het frame en ik gebruik tafelpoten. Poten op één tot anderhalve meter uit elkaar gaat prima. Dan kun je er zelfs op zitten :)
Gelogd

Hanzi

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
« Reactie #115 Gepost op: woensdag 05 mei 2021, 18:08:40 »

Waarom niet gewoon een enkele keerlus aan de rechterkant van je schaduwstation? Scheelt je 2 wissels.
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

narwal

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
« Reactie #116 Gepost op: donderdag 06 mei 2021, 18:46:55 »

Hallo Ruud,

Ja, nu was de hellingshoek wel ruim over de 3%. Dat kan natuurlijk niet. Gelukkig is niet alles helemaal naar beneden gekomen. 8o

Verstandig besluit: op hetzelfde niveau bouwen als de andere 3-Railers; vloerniveau! ik ben benieuwd wat je er allemaal van gaat maken.

Gelogd
Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III. YouTube: Narwal BDS

ronaldk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
« Reactie #117 Gepost op: woensdag 12 mei 2021, 07:59:32 »

Hoi,

Dat zijn geen goede berichten. Gelukkig geen gewonden of andere dingen gebeurd.

Een kabelspanner, goed voor 250kg trekkracht, heeft het dinsdag begeven. Gelukkig heb ik valbeveiliging en die heeft het gehouden op drie plaatsen (op 1 plek is de haak er blijkbaar uitgeschoten want er is verder geen beschadiging te zien).

Hum. Dat is vervelend dat een kabelspanner het heeft begeven. Blijkbaar is de belasting op één of andere manier toch iets te groot geweest. Dan is de valbescherming toch nuttig geweest.

Ben geschrokken en daarom het drastische besluit om een nieuwe baan op de "grond" te bouwen.

Verstandig.

Heb al gespiekt mij de diverse topics en constructie wordt van 44 x44 geschaafd vuren, plaatwerk van populierenhout en dwarslatten van geschaafd vuren, denk 16x50 mm. Palen om de meter of moet het kleiner vanwege doorzakken?

Tja... 44 x 44 mm is behoorlijk zwaar. Die kan je gebruiken als palen. Het onderstel / palen hoeft niet superzwaar te zijn. Tenminste als je de bovenconstructie of bakconstructie maar stijf genoeg hebt. Dan kan die er op gelegd worden. Als de bovenconstructie stijf genoeg is dan kan de afstand tussen de palen ook redelijk groot zijn. Dat is in basis waar je aan moet denken. Met de meeste beursbaantjes is het onderstel niet meer dan een paar palen en wat kruisschoren. De baan / bak worden er dan opgezet. Kijk ook eens bij de verschillende modulebanen (zoals hier bij het 3railforum) dan zie de constructie.

Succes met ontwerpen.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: woensdag 12 mei 2021, 08:02:58 door ronaldk »
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

wimpietje

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
« Reactie #118 Gepost op: woensdag 12 mei 2021, 08:16:00 »

Das geen goed nieuws maar schade is gelukkig beperkt
Ik gebruik Practo Schraag , goed tot 200 kg, uitschuifbaar in hoogte en breedte ( tot 120cm). Bij Hubo ...
Gelogd
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

Droef

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
« Reactie #119 Gepost op: woensdag 12 mei 2021, 09:14:40 »

Bedankt Wim voor de tip. Ik blijf denk ik bij een houten constructie.
Gelogd
Groeten, Droef (Ruud)

wimpietje

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
« Reactie #120 Gepost op: woensdag 12 mei 2021, 09:22:13 »

Graag gedaan
Ik leg wel dwarsbalken op de schragen  , schragen staan om de 1,5 m en op 110 cm hoogte
Succes Droef 👍🏻
Gelogd
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

Droef

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
« Reactie #121 Gepost op: maandag 24 mei 2021, 06:51:07 »

Zo. Ik ben begonnen aan de nieuwe opzet en dus de naam van het topic veranderd. Het ontwerp is op details na definitief en zal die in een latere post laten zien. Niet zo spectaculair als sommigen van jullie maar ik vind een baan waarbij ik gewoon "treintje kan rijden". De basisconstructie is af en alle spullen van de oude baan kan ik eronder kwijt. Heb ergens op het forum een baan gezien op wieltjes en heb dat overgenomen. Omdat de kamer niet echt breed is met een restant van een schuin dak is dit wel een beetje een gedoe maar ik kan in ieder geval ook aan de achterkant komen als het nodig is. Heb inmiddels ook al extra rails gekocht via Marktplaats omdat ik natuurlijk meer meters ga maken dan op de takelbare baan.

Ik ben bezig om via een vriend van mijn zoon (en docent meubelmaker) om een spiraal te laten maken met de handige tekening van Riny Smetsers uit 2007 (ook ergens gevonden op dit forum) en weet eind van de week of deze CNC-milled als projectje door een van de leerlingen gemaakt kan worden. Spiraal moet 14-16 cm gaan overbruggen dus worden het 2 cirkels. Met een beetje gelukt krijg ik het voorgeboord kant-en-klaar aangeleverd.

De constructie is van vuren 44x44 en 18x69. De plaat waarop de baan komt te liggen gekozen voor populier. In de bouwmarkt voor het schaduwstation-laag overgehaald OSB te nemen maar dat is niet echt lekker materiaal. Maar goed, daar zie je straks bovenop niets van. Heb als geluiddemping gekozen voor Niva ondervloer van Ikea, die ik ga verlijmen.

O ja, heb ook nog 4 wagons omgebouwd met stroomvoerende magnetische koppelingen van REE (foto 3) en een Roco NEM-schacht. Zal proberen daar deze week een klein verslagje van te maken mocht daar interesse voor zijn. Ik ga niet met hele lange treinen rijden (4 tot max 5 rijtuigen) dus voor mij een prima oplossing.

Kortom, het begin is er en het definitief ontwerp volgt zsm.
Groeten, Ruud

Pt2/3

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
« Reactie #122 Gepost op: maandag 24 mei 2021, 08:44:16 »

Voor de stabiliteit zou ik de nodige schoren tussen de poten aanbrengen.
De kans dat de poten omzwikken wordt daarmee kleiner.

Cees
Gelogd

Droef

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
« Reactie #123 Gepost op: maandag 24 mei 2021, 08:58:09 »

Voor de stabiliteit zou ik de nodige schoren tussen de poten aanbrengen.
De kans dat de poten omzwikken wordt daarmee kleiner.

Cees

Goeie tip Cees, maar er zitten al Ikea schoren tussen (tot nu toe 4 stuks, nog 1 in voorraad).
Bedankt voor het meedenken.

Groeten, Ruud
Gelogd
Groeten, Droef (Ruud)

Droef

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
« Reactie #124 Gepost op: maandag 24 mei 2021, 10:40:41 »

Deze verplaatst naar het juiste forum
« Laatst bewerkt op: maandag 24 mei 2021, 13:17:55 door Droef »
Gelogd
Groeten, Droef (Ruud)

ronaldk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
« Reactie #125 Gepost op: maandag 24 mei 2021, 13:03:59 »

hoi,

In de bouwmarkt voor het schaduwstation-laag overgehaald OSB te nemen maar dat is niet echt lekker materiaal. Maar goed, daar zie je straks bovenop niets van.

Waarom heb je je laten overhalen om OSB te nemen? Het vaak beter om wat meer geld uit te geven aan een goede constructie. Daar heb je veel meer plezier van dan een "extra" treintje.

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Droef

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
« Reactie #126 Gepost op: maandag 24 mei 2021, 13:12:36 »

hoi,

Waarom heb je je laten overhalen om OSB te nemen? Het vaak beter om wat meer geld uit te geven aan een goede constructie. Daar heb je veel meer plezier van dan een "extra" treintje.

Groet Ronald.

Ronald,

Hij had geen populier in huis en ik had geen zin om te wachten en dan verliest het verstand. 1 laagje.... het is wel goed zo.

Groeten, Ruud
Gelogd
Groeten, Droef (Ruud)

ronaldk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
« Reactie #127 Gepost op: maandag 24 mei 2021, 13:42:38 »

 @citaat tja... dat hoor je vaker. Je wilt iets "nu". Je hebt de verwachting "dat kan ik zo wel regelen" en je wilt verder. Om naar een andere bouwmarkt te gaan is ook zo iets  :) Ik heb geleerd om dan maar een deur verder te kijken. En anders neerleggen bij het feit dat het later komt  :)

Groet Ronald.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
« Reactie #128 Gepost op: maandag 24 mei 2021, 14:18:27 »

Hoi Ruud,

Mooie degelijke constructie ( als de schoren ) erin zitten, jammer van die osb plaat maar het is niet anders.
Hout is slecht leverbaar op dit moment, de vraag is groter dan het aanbod.

Succes met de verder bouw.


Mvg,

Peter Degeluidsman

erik01

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
« Reactie #129 Gepost op: maandag 24 mei 2021, 16:05:21 »

Ha Ruud,

Je geraamte staat. Op wielen krijg je geen spijt van.
Ik heb het ook zo gedaan, en veel schuif  de baan toch r gelmatog om er bij te kunnen.

Je hebt re koppelingen ingebouwd. Ben erg benieud hoe deze bevallen.

Succes met vervolg.

Groet, Erik
Gelogd
Kom eens kijken bij mijn bouwproject http://forum.3rail.nl/index.php?topic=11580.0

en

Droef

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
« Reactie #130 Gepost op: maandag 31 mei 2021, 13:46:37 »

Ff een kleine update. Gisteravond de gezaagde klimspiraal gehaald (nog wel zelf de gaten boren en zaagpunt bepalen) en de afgelopen dagen begonnen met de isolatielaag te lijmen (Bison lijmspray). Ringleidingen gelegd (1 mm²) en eerste rails gelegd zodat het op een treinbaan begint te lijken. Zal komende dagen met de enige analoge loc telkens testen of alles werkt. een paar foto's.....

Wordt vervolgd maar met dit mooie weer kunnen de prioriteiten ergens anders gaan liggen.
Gelogd
Groeten, Droef (Ruud)

wimpietje

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Fantasietjes op de baan
    • Mijn baan
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
« Reactie #131 Gepost op: maandag 31 mei 2021, 14:26:51 »

Chique gedaan Droef  :thumbup:
Gelogd
Grtz
Wim
No rules , great tracks
Mijn baan :
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75763.0

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
« Reactie #132 Gepost op: maandag 31 mei 2021, 16:35:45 »

Hi Ruud,
Hoe bevalt die spray? En gaat het goed met die isolatieplaten, of is dat geen PP/PE (want volgens Bison kun je die spray daar niet voor gebruiken)?

gr. Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Droef

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
« Reactie #133 Gepost op: dinsdag 01 juni 2021, 08:39:29 »

En gaat het goed met die isolatieplaten, of is dat geen PP/PE (want volgens Bison kun je die spray daar niet voor gebruiken)?

GertJan,

Het werkt prima. Beide zijden inspuiten en op elkaar drukken. Na 40 minuten muurvast.
Gelogd
Groeten, Droef (Ruud)

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
« Reactie #134 Gepost op: dinsdag 01 juni 2021, 18:05:18 »

O ja, heb ook nog 4 wagons omgebouwd met stroomvoerende magnetische koppelingen van REE (foto 3) en een Roco NEM-schacht.
Ik zie de foto van het voorbeeld. Lijkt op een 4049. Märklin 4049 D-Trein Personenrijtuig van NS. Metaal. vroeg me dat alleen maar af, omdat ik die zelf nog heb van vroeger.

Ik heb ergens gelezen dat je met deze koppelingen ook met 10 wagons kunt rijden zonder dat koppelingen los laten.
Of die NEM-schachten eerder loslaten dan die Ree-koppelingen, dat zou ik niet weten.
Gelogd
Jan Willem

Links of Rechts: alleen de puko's liggen in het midden.
Brig, Delémont

Droef

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Van takelbaar naar verrijdbaar
« Reactie #135 Gepost op: woensdag 02 juni 2021, 07:39:01 »

Lijkt op een 4049. Märklin 4049 D-Trein Personenrijtuig van NS.

Klopt

Ik heb ergens gelezen dat je met deze koppelingen ook met 10 wagons kunt rijden zonder dat koppelingen los laten.
Of die NEM-schachten eerder loslaten dan die Ree-koppelingen, dat zou ik niet weten.

Hier is een video te vinden van deze koppelingen . Heb er wel vertrouwen in. Die schachten houden het wel hoor.

Groeten, Ruud
Gelogd
Groeten, Droef (Ruud)
Pagina's: 1 2 [3]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.148 seconden met 47 queries.