Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Landhuis op schaal gebouwd.

Gestart door vriend vrijdag 20 mei 2011, 12:27:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Landhuis op schaal gebouwd.
Lid sinds: 2007

offline
Landhuis op schaal gebouwd.
Hallo 3 Railers,

Ik kreeg de vraag of ik een landhuis wilde bouwen op schaal.
Voor de kenners, dit landhuis staat in Heiloo op het landgoed Nijenburg.
De complete tekeningenset gekregen en aan de slag gegaan met dit als resultaat.
Hier is de voorgevel al aardig gevorderd.


Hier de voorgevel en het bijgebouw aan gekoppeld.


Hier de gevel waar mogelijk al gevoegd.


Hier is de schilder al langs geweest en de kozijnen op kleur gebracht.


De achterkant van het gebouw.


Ook hier de achterkant met de bijgebouwen.


Hier dan het resultaat aan de voorzijde, ook de tuinman heeft zijn best gedaan ;).


Linkerzijkant.


Achterkant, let op het familiewapen aan de gevel.


Rechterzijkant.


Hier het bovenaanzicht van de dakpartij.


Zo dit is dan weer een verslag van mijn bouwkunsten in styreen, ook de aankleding van de tuin is allemaal gedaan met eigen materialen.
Hoop dat het weer inspiratie geeft om zelf eens iets te bouwen en niet alles uit voorgekouwde bouwdozen te halen.
Als het je moeilijk lijkt hieraan te beginnen volg dan eens een workshop bij mij dan laat ik je zien dat het best mee valt om iets te bouwen.

Groeten van Jaap
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Dat ziet er prachtig uit Jaap! Een typisch hollands bouwsel.

Hoe heb je die voorgevel zo fraai gerealiseerd?

Groet,
Ronald
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Hoi Jaap,

Een welgemeend compliment voor je bouwkunsten  :thumbup:
Ik gok dat je een boel vragen krijgt over de gebruikte technieken en materialen.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Hallo Jaap,

Het ziet er bijzonder mooi uit!  :thumbup:
Echt realistisch gemaakt.  ;)

Heb je dat steentjes motief ingesmeerd met witte verf of...??


Groet, Lesley
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Mooi Jaap, ik zou er zo willen gaan wonen  ;) vr gr Arie
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Prachtig ;) Heel mooi huis.

Gr Eddie
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Fabeltastisch :important: Pluim :thumbup:.
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Ronald,
Ik heb de orginele tekening gekregen en dan is het meten en stripjes snijden en op plakken, het plakken/lijmen doe ik met MEK.
Het is een geduldig werkje maar geduld heb ik een zolder vol van dus dat is geen probleem.
Bouwen doe ik met styreen en daar zijn div profieltjes van en als ze er niet zijn maak ik ook dat zelf.

Lesley,
Voegen doe ik met muurverf en vervolgens direct weer afwrijven met de vinger, ik heb dan altijd een vochtig doekje bij de hand om de vinger schoon te maken.
Door het voegen wordt de steen wel iets witter maar als je dit niet wil dan neem je een doekje iets vochtig maken en afvegen de muur.
Zorg wel dat het doekje niet pluizig is.

Groeten Jaap
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Brr. wat een monnikenwerk. Schitterend uitgevoerd. :)

Ik heb ook mijn eerste stapjes in zelfbouw al gezet, maar het wil nog niet zo lukken.
Heb je ook "actiefoto's" zodat de stappen makkelijker te volgen zijn?
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Holy Schroothoop :eek:.
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Schitterend!

De details van het grind op het dak en het familiewapen. Erg leuk! Het is inderdaad een mooi voorbeeld van wat we zelf kunnen bouwen, ipv kant en klaar kopen. Dan is het aanpassen ook leuker. Hoe lang ben je er mee bezig geweest?

Dit past niet meer op een 'hoekje' van de baan, je hebt er nog een landgoed bij nodig.

Groetjes en succes met de verdere bouwplannen,

Erik
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Erik,
Het is ook niet bedoeld om op een modelbaan te plaatsen, dit is een opdracht van een oudheidskamer die het willen tentoonstellen op hun bijeenkomsten.
De tijd die ik eraan besteed heb zijn vele uren ben de tel kwijt geraakt maar het gaat om de uitdaging.
Dat ze je er voor vragen om dit te bouwen is al een hele eer men heeft dan vertrouwen in mijn bouwkunsten en dat streeld de hobbyist.
Het is dan belangrijk dat je het gebouw van binnen en buiten bestudeerd en het in alle detail gaat bouwen, het gebouw is dan ook gekeurd door de architect en na wat veranderingen in orde bevonden.
Weer een hele klus klaar en de volgende klus is dat ik me weer met zwaartransport ga bezig houden er staat dus alweer een mooie klus opstapel, maar daar over later meer als er interesse is.
Groeten Jaap
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Lid sinds: 2020

offline
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Hallo Jaap,

Prachtig gemaakt. Ik ben erg benieuwd naar het gehele "productieproces" van dit landgoed; ik denk er zelf aan om Frans te gaan rijden en ben bang dat er niet veel Franse huizen te krijgen zijn in H0. Dus dat wordt zelf maken denk ik maar ik zou niet weten hoe.

Dus als je goede tips hebt qua materiaal, werkwijze etc dan hou ik me zeker aanbevolen.


Groeten,
Veen
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Veen,
Al mijn gebouwen maak ik dus zelf vanaf een goeie tekening.
Ik bouw in styreen en snij alles zelf opmaat dus ook de kozijnen en deuropeningen.
Als je bij Evergreen kijk in een goeie hobbyzaak dan vind je dat in het rek met de nodige profielen.
Zorg dat je een scherp afbreek mesje heb die je ook scherp houd door regelmatig een stukje aftebreken.
Het in elkaar zetten doe ik met MEK wat een perfecte verbinding geeft.
Dit is in het kort de werkwijze het is gewoon doen en proberen, neem eerst een eenvoudig gebouwtje en probeer div dingen uit dan leer je het vanzelf.
Groeten Jaap
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Lid sinds: 2007

offline
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Hoi Jaap,

knap gemaakt en vooral het dak is super :thumbup:

Groetjes, John
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Lid sinds: 2020

offline
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Hallo Jaap,

Bedankt voor je reactie. Ik ga het zeker proberen. Gelukkig zijn Franse huisjes aan het spoor niet al te luxe en gecompliceerd (tenminste, degene die ik voor ogen heb  :)) dus ik ga de uitdaging zeker aan.

Groet,
Veen
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Lid sinds: 2010

offline
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Hoi Jaap,

Toppie gebouw!

Vraagje,
Is dat gras van dat ''engelen-haar'' met strooisel overheen?
Dat was ik laats bij u kocht op de beurs, 3 zakjes, 2 groen en 1 creme.
Of is dat iets anders? Want ik ben namelijk vergeten waar dat ookalweer voor was,
Alvast bedankt!

MVG Clint
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Clint,
Het gras zijn vezeltjes van 4.5 mm en gelegd met de eigen gemaakte graslegger (nog steeds te koop) en daarna met een lichtstrooimateriaal uit eigen keuken bestrooid.

Wat jij engelehaar noemt gebruik ik voor een wilde begroeing van spoordijken, en je kan er mooie struiken van maken.
Voor de wilde begroeing knip het in kleine stukjes 0,5-1cm lang en meng de twee kleuren door elkaar.
Lijm de ondergrond in met onverdunde houtlijm en zet er plukjes wildgras met een pincet in laten drogen en je heb wildgras.

Voor struiken neem een plukje en spuit het in met een weinig lijm en bestrooi het met een fijne strooisel groen.
Nu kan je nog evt een kleurtje op de struik aanbrengen door licht lijm op de struik te spuiten en dan de gekleurde vlokjes aanbrengen.

Succes ermee zijn er vragen laat het maar weten we helpen je verder.
Groeten Jaap
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
GEWELDIG compliment voor je bouwkunsten   WAT EEN TALENT :D


gr erik
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Lid sinds: 2011

offline
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
mooi gebouw!
niet iedereen doet je dat na! :)
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Vraagje wat is MEC ?
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Het MEC is een beursgebouw in Maastricht.

MEK, waarvan in dit topic sprake is, zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Butanon.
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
MEK is de afkorting van Methyl Ethyl Keton.
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Joepie, als ik de wiki info lees is dat even leuk om te gebruiken als tricloorethyleen.  :thumbup:
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Wow Jaap, wat ben je toch een artiest! Ik vind het echt heul mooi!

Volgende stap voor mijn na-aap werk van jou, want ik maak nog steeds van die bomen zoals jij me/ons een keer op een 3 rail dag geleerd hebt!

Groet,
leendert
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Hallo Jaap,

In een woord Geweldig


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Hoi Jaap,

echt mooi landhuis heb je geklust. Beetje laat compliment maar ben de laatste maanden nauwelijks op 3rail geweest vandaar.

groeten,
Jeroen
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Zo Jaap echt super mooi. De Nijenburg heeft ook nog een mooi koetshuis. Ga je deze ook nog maken?

CiteerMooi Jaap, ik zou er zo willen gaan wonen   vr gr Arie

Volgens mij kan dit tegenwoordig ook! Er zijn namelijk appartementen in gemaakt als ik het goed heb.

Wat ik nog wel grappig vind om te vermelden:

Het landgoed heeft een hele mooie zicht laan haaks op het landhuis. Deze laan wordt doorsneden door de spoorlijn tussen Alkmaar en Heiloo.
Nu heeft prorail hier laatst een foutje gemaakt. Ze hebben een seinpaal precies in het midden van de laan gezet. Dus als je nu vanuit de voorgevel naar het westen kijkt zie je in het midden een zwart/wit gestreepte seinpaal!  B)
Re:Landhuis op schaal gebouwd.
Hoi Jaap

Prachtig gemaakt zeg.

Tony