Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Märklinbaan van Henk163

Gestart door Henk163 woensdag 03 augustus 2011, 20:38:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Märklinbaan van Henk163
oke

dat word nog een hele klus
ik zou voordat je gaat gipsen de plaats van de huizen bepalen op piepschuim staat hij wat stabieler den gips tenzij je dat helemaal vlak maakt

mvg oetbeem
Re:Märklinbaan van Henk163
Ja, ga eerst met piepschuim aan de gang. Hoogteverschillen proberen te maken....Daar waar de huizen komen, ontstaat een vlak plateau. Vervolgens wil ik het afwerken met gips of modeleerpasta. Maar eens kijken of dit gaat lukken :)

Vriendelijke groet,
Henk163
Re:Märklinbaan van Henk163
oke

je hoeft niet teveel werk te steken in de bergen met het piepschuim je kan de details beter met het gips aanleggen
Re:Märklinbaan van Henk163
Oké, dank je wel voor de tip. Eerst maar eens de struiken en bomen op mijn berg plaatsen :)

Groet,
Henk163
Re:Märklinbaan van Henk163
Ik vind de berg erg mooi geworden.

Tony
Re:Märklinbaan van Henk163
Dank je wel Tony,

Het gaat nog wel realistischer worden hoor. Heb deze week allerlei materiaal aangeschaft. Van bomen tot en met allerlei begroeiingsmateriaal :D

Groet,
Henk163
Re:Märklinbaan van Henk163
Zo, ben begonnen met het verven van de railstaven. Wat een geduldwerkje. Iedere week een deel verven met de roestverf van Anita Decor (acrylverf).
Ook wordt er een viaduct gemaakt en de zaag is dus in de grondplaat gezet.
Definitieve opstelling van de huizen bedacht en met de ondergrond kan ik pas verder als de rails voorzien zijn van een roestkleur en ballast...

Morgen even een fotootje van de voorzichtige vorderingen.

Groet,

Henk163
Re:Märklinbaan van Henk163














Zo, dat was weer even een update...

Vriendelijke groet,

Henk163
Re:Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2010

offline
Re:Märklinbaan van Henk163
Hallo Henk163,
Ook jouw draadje doorgenomen en ik zie dat je mooie scenery hebt gemaakt. Krijg al wat ideetjes voor een berg  :D

Groet,
Rob.
Re:Märklinbaan van Henk163
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re:Märklinbaan van Henk163
Zozo, die berg ziet er al bijzonder fraai uit!

Vraagje: Die helling naar beneden voor het wegverkeer. Is dat één plaat die je hebt ingezaagd en daarna naar beneden hebt gedrukt en vastgeschroeft?  8o

Groeten,
Herman
Re:Märklinbaan van Henk163
Citaat van: Herman05 op woensdag 25 april 2012, 12:46:36
Zozo, die berg ziet er al bijzonder fraai uit!

Vraagje: Die helling naar beneden voor het wegverkeer. Is dat één plaat die je hebt ingezaagd en daarna naar beneden hebt gedrukt en vastgeschroeft?  8o

Groeten,
Herman

Hoi Herman,

Klopt, de weg is in de grondplaat ingezaagd. Daarna heb ik met een beitel een stukje uit de dwarsverbinding onder de tafel gehaald en vervolgens het op HO-hoogte naar beneden geduwd. Vastgezet met een schroefje.
Nu moet er nog een bolling van het wegdek op worden aangebracht. Vervolgens de zijmuren.
Later verf ik het geheel. (Ben nu nog steeds bezig met het verven van de railstaven... ;)

Vr. groet,

Henk163
Re:Märklinbaan van Henk163
Citaat van: lokje 23 op woensdag 25 april 2012, 17:26:45
henk.

het is een poosje geleden dat ik hier ben komen piepen.
met een teken wat betreft de berg  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: mooi werk geleverd.
de tunnel onder het spoor mooi en zeer goed bedacht deze manier van werken.
het is alsof je dit al jaren doet bouwen aan de baan. we kunnen nog leren van jouw werk.
trouwens de baan op zich is zeer mooi bedacht .
we zien uit naar meer van je.

lokje 23  ( lucien )

Dank voor je compliment Lucien.

Inmiddels heb ik nog van alles wat op die berg moet gaan komen (struikgewas, klimop bij tunnelingang, bomen etc. ...dus details volgen nog.

Vr. groet,
Henk163
Re:Märklinbaan van Henk163
Hallo

dat is een mooie berg geworden. een mooie inspiratie bron voor mijn bergen die ik aan het maken ben.
ga zo door

groeten Maurice
Re:Märklinbaan van Henk163
Vraagje...

Nu wil ik spaarzaam hier en daar wat gele en witte bloemen strooien in het gras. (voorjaar). Ook wil ik wat kleurnuances in het statisch gras aanbrengen met Woodlands Earth...Dit omdat al het gras toch wel voornamelijk uit één kleur groen bestaat. Daar waar bomen komen, gaat de ondergrond zelfs uit een bruine grondkleur bestaan.

Wat is nu gebruikelijk? Met spuitlijm klein stukje spuiten en dan strooien of eerst strooien en dan met haarlak fixeren. Of zijn er andere manieren?

Ben toch een beetje bang dat ik mijn statisch opgebracht gras verknal.

Vriendelijke groet,

Henk163
Re:Märklinbaan van Henk163
hallo henk

ik gebruik houtlijm
dit smeer je uit met een kwastje en dan strooi je het gras erop
daarna met een stofzuiger en een panty daarom er boven staan zodat het wat omhoog komt en het losse gras hergebruikt pan worden

mvg danny
Re:Märklinbaan van Henk163
Hallo Danny,

Het punt is dat het gras al gestrooid is met behulp van een omgebouwde vliegenmepper. Iets op het gras aanbrengen (foliage etc.) wil ik gelijk goed doen. Tja, en doe je dit met spuitlijm of strooi je eerst en fixeer je daarna met haarspray....??

Vriendelijke groet,
Henk163

Re: Märklinbaan van Henk163
Mijn nieuwe aanwinst vanuit Houten...(Vastgoedje...made in Friesland :D)
De toren komt op een verhoging en een klein onderdeeltje dat ik op de torenspits nog mis, is al in bestelling.
Ben er blij mee want qua weathering past het precies bij het deel van de stadsmuur die ik al heb.







Vriendelijke groet,
Henk163
Re: Märklinbaan van Henk163
Zo, eindelijk alle railstaven geverfd...
Ik heb nu een proefplankje gemaakt met wat ballast van Anita decor:
links zandsteen roest nr. 4020 en rechts zandsteen licht 2320. De lijm die ik gebruikt heb is van Noch (Schotter-Kleber 61134).

Dit gaat goed, maar ik twijfel of ik vloeibaar rubber zal gaan gebruiken. Dit vanwege de geluiddemping...Is die groot?? Mijn baan maakt met M-rails natuurlijk wel wat geluid ;)
Korrelgrootte kan volgens mij wel. Tja, en dan de kleur...links of rechts? Wat staat beter...







Vriendelijke groet,
Henk163
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Dag Henk.

Wat een enorme klus om alle rails te schilderen en dat terwijl de
M-rails t.o.v. K- en C-rails al een redelijke kleur (zwart) heeft!
Qua kleurstelling vind ik de linkerballast beter bij de M-rail passen.

Citaat van: Henk163 op donderdag 12 juli 2012, 16:55:33
Dit gaat goed, maar ik twijfel of ik vloeibaar rubber zal gaan gebruiken.
Dit vanwege de geluiddemping...Is die groot??
Mijn baan maakt met M-rails natuurlijk wel wat geluid

Is het proefstukje ook een afspiegeling van jouw baan? Ik bedoel,
ligt de rails ook geschroefd en zonder isolatie eronder? Dan maakt
het niet zo veel uit om vloeibaar rubber toe te passen, lijkt mij.

Mijn M-rails ligt op de zichtbare delen van de baan nu nog los. Het
ligt in de bedoeling om deze met kleine dots acrylaatkit te fixeren.
(Op het niet-zichtbare deel is de rails gefixeerd met rubberblokjes)

De schroefgaten gebruik ik dus niet en heb deze van onderen af
dichtgemaakt met aluminiumtape. Het zilverkleurige rondje aan de
bovenzijde wordt dan aangestipt met verf en dan is het lelijke
schroefgat nagenoeg onzichtbaar geworden. De puko-isolatoren
van wissels en kruisingen zijn hiermee ook verfraaaid.

Groeten,

Erik.
Re: Märklinbaan van Henk163
Hoi Erik,

Inderdaad een hele klus! Maar ik vind het achteraf wel de moeite waard geweest.
Ik kies nu voor de linkerballast met toch het toepassen van vloeibaar rubber (Heki). Dit ook na aanraden van Arie :)
Het is inderdaad een proefstukje en bij mijn baan ligt het allemaal wel vast met kleinere schroeven. De bovenkant heb ik hiervan in een roestkleur geverfd. De overige gaatjes maak ik nog dicht met een stukje rondplastic.

Wel een idee om je baan met acrylaatkit te fixeren maar dat heeft bij mij geen zin meer...

Vriendelijke groet,

Henk163

Re: Märklinbaan van Henk163
Vandaag op het proefstuk met latex (verhouding 1:4 + drupje afwasmiddel) wat ballast van Anita Decor (kiezel 220) aangebracht.
Bij Anita Decor kun je geen zandsteen (4020) meer krijgen, vandaar nu de kiezel.
De glans van Heki Latex (onverdund) verdwijnt zodra je bovenstaande verhouding toepast.

Ik heb op advies (modelspoorboek) ook Heki Latex onverdund op de zijkant van de metalen rail aangebracht en er vervolgens ballast op gestrooid. Het zit vast, je ziet geen glans...maar het lijkt mij te steil aflopen. Vandaar dat ik daarnaast een stukje met een hoek van 30 graden heb aangebracht. Wat vinden jullie beter staan?







Vriendelijke groet,
Henk163
Re: Märklinbaan van Henk163
Hallo Henk,

Ik zou gaan voor dat hoekje van ca. 30 graden. Wellicht de ballast nog mengen?
Hier nog een voorbeeld uit reallife Italië ca. 35 km onder de Brennerpas van vorige week. Vond daar de hellingshoek naast het spoor al best steil.

Groeten uit het Inntal
Michiel
Re: Märklinbaan van Henk163
Citaat van: Henk163 op dinsdag 10 juli 2012, 21:41:21

(Vastgoedje)



Vriendelijke groet,
Henk163


Morge Henk,

Ben je niet wat vergeten te vermelden bij je nieuwe schitterende aanwinst vanuit Houten :help: made uit Friesland. ;)

Citaat van: Henk163 op woensdag 22 augustus 2012, 13:21:22

Ik heb op advies (modelspoorboek) ook Heki Latex onverdund op de zijkant van de metalen rail aangebracht en er vervolgens ballast op gestrooid. Het zit vast, je ziet geen glans...maar het lijkt mij te steil aflopen. Vandaar dat ik daarnaast een stukje met een hoek van 30 graden heb aangebracht. Wat vinden jullie beter staan?



Goeie middag Henk,

Het ballast ziet er goed uit maar zal zelf persoonlijk voor de ballast links boven gaan maar dan wel de gehele metalen spoordijkje van ballast voorzien, misschien een optie om naar zwarte schroeven over te stappen zodat de schroefkoppen niet zo opvallen.

Ga aan de slag en hou ons op de hoogte gaat je zeker lukken succes. :thumbup:

Groet Wim.
Re: Märklinbaan van Henk163
Goeie avond Henk,

Kijk dit bedoel ik.



Het is een werkje wat wel tijd kost. :thumbup:

Groet Wim.
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Dag Wim.

Dat is met indrukwekkende precisie uitgevoerd, echter ik vind het niet mooi . . .
Waarom? De ballast komt boven de bielsen uit en dat vind ik niet zo geweldig.
Is de ballast trouwens met houtlijm aan de M-rail gefixeerd en is dit enkel een
proefstuk geweest of heeft hier daadwerkelijk treinen over gereden?

Citaat van: Henk163 op woensdag 22 augustus 2012, 13:21:22
Ik heb op advies (modelspoorboek) ook Heki Latex onverdund op de zijkant van de metalen rail aangebracht en er vervolgens ballast op gestrooid. Het zit vast, je ziet geen glans...maar het lijkt mij te steil aflopen. Vandaar dat ik daarnaast een stukje met een hoek van 30 graden heb aangebracht. Wat vinden jullie beter staan?

Dag Henk.

Het extra stukje spoordijk geeft een veel mooier resultaat naar mijn idee.

Onlangs kreeg ik van een kennis twee emmers met 'oud' aquariumzand.
Na dit te hebben gewassen, drogen en gezeefd heb ik n.a.v. dit topic
ook eens een proefstukje gemaakt. Ik was wel erg benieuwd hoe het
ballasten in z'n werk gaat. Hierbij het resultaat, waarbij ik op voorhand
aangeef dat de rails inclusief de ballast een behandeling volgens deze
methode krijgen om het geheel op de juiste kleur te krijgen.
Foto 1: de basis voor het proefstuk 2x afgekeurde 5106 op MDF.
Foto 2: de M-rails gefixeerd op het MDF met acrylaatkit.
Foto 3: aquariumzand aangebracht en gefixeerd met verdunde houtlijm.
Ik heb aan één zijde van de rails het zand rechtstreeks op het MDF, de
acrylaatkit en de rails aangebracht. Aan de andere zijde heb ik eerst
schilderstape (crepetape) geplakt. Eens kijken of het verschil maakt.
Ik ben van plan om dit stuk enige tijd te laten zitten om het daarna
los te snijden om te zien hoe het e.e.a. 'van onderen' geworden is.

Groeten,

Erik.
Re: Märklinbaan van Henk163
Citaat van: Golfer op woensdag 22 augustus 2012, 15:18:46
Hallo Henk,

Ik zou gaan voor dat hoekje van ca. 30 graden. Wellicht de ballast nog mengen?
Hier nog een voorbeeld uit reallife Italië ca. 35 km onder de Brennerpas van vorige week. Vond daar de hellingshoek naast het spoor al best steil.

Groeten uit het Inntal
Michiel

@ Hoi Michiel,
Dank voor het plaatsen van de duidelijke foto met duidelijke ballast. Ik houd het inderdaad nu bij 30 graden en ga de ballast mengen met wat roestkleur. Af en toe ook wat 'nieuwere' ballast op bepaalde stukken (dit voor de afwisseling)

@ Hallo Wim,
Ik twijfel inderdaad of ik alles tussen de bielzen zal gaan ballasten. Op jouw foto vind ik de rail bovenaan wel geslaagd. Ik ben bang dat de slepers van de locomotieven toch aan de haal gaan met de ballast en moet er niet aan denken dat dit fijne ballast tussen de tandwielen gaat komen. Met verdunde acrylverf eens proberen of ik het tussen de rails kan aanpassen aan het ballastbed aan de buitenkant. Volgens mij heeft iemand op dit forum het ook zo gedaan, maar ik weet niet meer wie.

@ Hoi Erik,
Dank voor je uitgebreide methode  :) De schroeven in mijn proefstuk zijn tijdelijk. Stel nou eens dat er toch een storing in een wissel o.i.d. komt en je wilt de rail(s) gedeeltelijk losmaken, dan lijkt mij dat met houtlijm vrij lastig. Dit wordt keihard. De vloeibare latex hecht goed op de schilderstape en kan bij calamiteiten ook zo weer losgemaakt worden. Jouw ballast komt veel overeen met dat van mij en ik vind het netjes gedaan. Ben wel benieuwd naar een foto hoe het er van onderen uitziet...

Vriendelijke groet,
Henk163
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Dag Henk.

Ruim drie weken geleden een proefstuk ballasten gedaan met zand en verdunde houtlijm.

Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 24 augustus 2012, 16:47:27
Ik ben van plan om dit stuk enige tijd te laten zitten om het daarna
los te snijden om te zien hoe het e.e.a. 'van onderen' geworden is.
Citaat van: Henk163 op vrijdag 24 augustus 2012, 21:15:15
Dank voor je uitgebreide methode  ...  Ben wel benieuwd naar een foto hoe het er van onderen uitziet...

Ik heb vandaag het proefstuk 'gesloopt' en ben to de volgende bevindingen gekomen:
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 24 augustus 2012, 16:47:27
Ik heb aan één zijde van de rails het zand rechtstreeks op het MDF, de
acrylaatkit en de rails aangebracht. Aan de andere zijde heb ik eerst
schilderstape (crepetape) geplakt. Eens kijken of het verschil maakt.
Het crepe- of schilderstape blijkt essentieel te zijn om netjes te kunnen demonteren.
Aan de zijde zonder crepetape zit het rivierzand muurvast en zal slopen destructiever
moeten dan wenselijk is voor op een modelbaan. Echter de zijde met tape was zeer
eenvoudig te demonteren! :thumbup: Ook het fixeren van de rails middels acrylaatkit heeft
deze test positief doorstaan: de kit blijft enigszins flexibel, hecht goed aan zowel het
MDF als de rails en laat zich ook netjes verwijderen van beide oppervlakken.

Foto 1: Resultaat na het insnijden met een hobbymes. Restanten al verwijderd.
Foto 2: De zijde met crepetape kon volledig verwijderd worden. Andere zijde niet.
Foto 3: De overgebleven restanten op het MDF, na het verwijderen van de rails.
Foto 4: De gebruikte M-rails. Alles is verwijderd, geen resten of beschadigingen.
Foto 5: De onderzijde van dezelfde M-rails: ook geen resten of beschadigingen.

Resumé: zowel crepetape als acrylaatkit zullen door mij worden toegepast op alle
zichtbare delen van de modelbaan, om de M-rails te fixeren c.q. te ballasten. :idea:
M.i. zal het crepetape de metalen bedding van de M-rails toch enigszins beschermen
tegen het vocht van de verdunde houtlijm, wat een bijkomend voordeel is.
Drie weken is uiteraard niet lang genoeg voor een test op roest, maar daar was deze
test dan ook niet op gebaseerd. N.B.: de roest op de railstaven was al aanwezig!  :eek:

Groeten,

Erik.
Re: Märklinbaan van Henk163
Hallo Erik,

Dat is een duidelijke bijdrage aan het ballasten van M-rails. Goed te lezen dat de ballast met tape dus eenvoudiger te verwijderen is (handig bij reparatie). Inmiddels heb ik nu mijn hele baan met M-rails voorzien van tape. Het ballasten kan beginnen. Ik kies er toch voor om te werken met vloeibare latex in plaats van verdunde houtlijm.

Mooi zoals je werkt met de kit. Zie je tenminste geen schroeven in de rails. ;)

Vriendelijke groet,
Henk163
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Citaat van: Henk163 op woensdag 19 september 2012, 22:12:23
Mooi zoals je werkt met de kit. Zie je tenminste geen schroeven in de rails. ;)

Inderdaad Henk! Zoals ik hier in jouw topic reeds aangaf heb ik de gaten
dicht gemaakt met alu-tape vanaf de onderzijde:



Groeten,

Erik.
Re: Märklinbaan van Henk163
Hierbij de eerste resultaten van het ballasten. Uiteindelijk moet ik met wat roestverf de railbedding nog mat maken. En hier en daar wat met verf de ballast voorzien van olieresten etc. Komt nog...
Ook een foto hoe het plastic omhulsel van het seinrelais is weggewerkt.













Voor ik nu verder ga bij het station, heb ik nog een vraag:
Wat zouden jullie doen...
1. Een extra perrondeel bij het station of niet?  (heb altijd vier personenwagons (+/- 24 cm. achter de locomotief)
2. Alleen een waterpomp i.p.v. perrondeel?
3. Een extra perronafgang (schuin) bij geballast sein?
4. Een overdekt perron bij geballast sein?

Ik heb genoeg perrondelen maar twijfel wat nu de werkelijkheid het dichtst benaderd (zie foto's hieronder)













Goed, heel wat foto's maar ik ben benieuwd naar de antwoorden en reacties :)

Vriendelijke groet,

Henk163
Re: Märklinbaan van Henk163
Dag Henk,
Hartelijk dank voor het plaatsen van de foto's over je vorderingen met het ballasten. Ik vind ze heel instructief en bijzonder realistisch en zal zeker veel nut hebben van je uitleg als ik ook mijn baan zal beginnen ballasten (ik rijd ook M-rails).
Misschien is het reeds gepland voor later, maar ik vind dat de ballast er nog wat 'vuiler' mag uitzien.
Ik herriner mij, van de tijd dat ik dagelijks naar school ging met de trein, dat ballast er nogal vuil uitzag, en dan vooral in de stations.
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: Märklinbaan van Henk163
Hallo Dennis,

Dank voor je reactie. De ballast wordt nog 'vuiler'. Dit gaat nog gebeuren met wat verf van Anita Decor (roest) en zwart/bruin van Heki (lazuur).

Groet,

Henk163
Re: Märklinbaan van Henk163
Dag Henk,

Het ziet er zeer verzorgd uit. Ik zou gaan voor een tweede perronoverkapping bij het station i.p.v. de waterpomp en een extra perronafgang (die schuine) bij geballast sein. Dan heb je meer doorzicht naar achteren.

n.b. Mooie kleur balast voor m-rail  :thumbup:

groet,
Michiel
Re: Märklinbaan van Henk163
Dag Henk,
Nu ik toch aan het vragen ben: hoe denk je de verf aan te brengen? Airbrush, indruppelen, ....?
Zet je dan ook weer foto's, ik vind ze zeer leerrijk en inspirerend.
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: Märklinbaan van Henk163
Ha Henk,

Dat ziet er goed uit zeg! En dat met M-rails, mooi! Ik zou het perron wat verlengen, zonder al te veel overkappingen, dan blijft het een luchtig en goed zichtbaar geheel. De waterkraan zou ik tussen de twee sporen inzetten, dan kan je met één kraan twee sporen bedienen.

Walter
Re: Märklinbaan van Henk163
Citaat van: Wasmi op woensdag 17 oktober 2012, 09:11:05
Ha Henk,

Dat ziet er goed uit zeg! En dat met M-rails, mooi! Ik zou het perron wat verlengen, zonder al te veel overkappingen, dan blijft het een luchtig en goed zichtbaar geheel. De waterkraan zou ik tussen de twee sporen inzetten, dan kan je met één kraan twee sporen bedienen.

Walter


Dag Walter,

Goed, ik ga de overkapping bij het station weglaten en de waterpomp verplaatsen naar het spoor waar geen perrondelen liggen. Tussen de twee doorgaande sporen in het station is de ruimte tussen de sporen wat smal voor de waterpomp.

Citaat van: Lange trein op woensdag 17 oktober 2012, 08:59:04
Dag Henk,
Nu ik toch aan het vragen ben: hoe denk je de verf aan te brengen? Airbrush, indruppelen, ....?
Zet je dan ook weer foto's, ik vind ze zeer leerrijk en inspirerend.
Met vriendelijke groeten,
Denis

Dag Denis,

Ik ga eerst op het proefstuk (zie een paar berichten terug) eens kijken of ik met de roestverf van Anita Decor en een (bijna) droge kwast over het oppervlak van de steentjes kan strijken. Er zal waarschijnlijk een wat donkerder waas ontstaan aan het oppervlak.
Hier en daar ook met lazuurverf (geen zwart maar bruin-zwart) naast de rails vervuiling aanbrengen.
Ook wil ik met grijze ballast hier een daar een stuk spoor van nieuwe ballast voorzien... Kortom, nog genoeg werk aan de winkel.
Overigens kost een meter ballasten toch al gauw anderhalf uur. Met name het opstaande randje om ervoor te zorgen dat bielzen niet verschuiven in de bochten, kost veel tijd.

Citaat van: Golfer op woensdag 17 oktober 2012, 08:38:30
Dag Henk,

Het ziet er zeer verzorgd uit. Ik zou gaan voor een tweede perronoverkapping bij het station i.p.v. de waterpomp en een extra perronafgang (die schuine) bij geballast sein. Dan heb je meer doorzicht naar achteren.

n.b. Mooie kleur balast voor m-rail  :thumbup:

groet,
Michiel

Hallo Michiel,
Dank voor je compliment. De schuine perronafgang bij het sein ga ik plaatsen :)
Re: Märklinbaan van Henk163
Mijn manier om de gaatjes in M-rails weg te werken gaat als volgt:

-Koop een setje saté prikkers van een lang formaat
-Met een scherp mesje even aftekenen zodra je een stokje in het schroefgat hebt staan.
-Op een harde ondergrond je satéstokje onder het mesje doorrollen.
-Drupje houtlijm erop en in het schroefgat plaatsen.
-Roestverf erover en je ziet straks niets meer.
-Het werkt snel, je bent zo klaar  :)








Bijna klaar met ballasten. Ik zit alleen met één probleem. Mijn verhouding kiezel van Anita Decor is 1:4. De 1 staat voor zandsteen roest (Anita Decor 4020) en de 4 voor Kiezel 220 (A.D. 220).

Het probleem is nu dat ik bijna door de voorraad 4020 heen ben. Al drie modelspoorbeurzen in Houten vraag ik de verkoper of hij het bij zich heeft. Helaas, hij schijnt hiervoor naar een verkoper te moeten en dit lukt maar niet. Afgelopen keer zou hij het (na mailcontact) bij zich hebben...tevergeefs.

Heeft iemand nog een potje 4020 staan? Graag een pb-tje. ;)

De volgende stap is de railbedding in de komende vakantie te voorzien van roestverf.

Vriendelijke groet,
Henk163


Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
leuke oplossing dat houten stokje in het gaatje.
je ballast ziet er ook mooi uit.
ga zo door  :thumbup:
Re: Märklinbaan van Henk163
Ziet er netjes uit Henk, en ik kan bevestigen dat het vastplakken van strooimateriaal met de verdunde houtlijmmethode roest oplevert en dat je de rails nauwelijks meer los (of schoon) krijgt. Het roest rijden is gelukkig niet zo erg. ;)
Re: Märklinbaan van Henk163
Ziet er mooi roestig uit Henk.

Tony
Re: Märklinbaan van Henk163
Slim opgelost zo Henk. :thumbup:
Wel vervelend van die ontbrekende bedding, misschien kan je bij een andere fabrikant een passende kleur vinden die je hiervoor kunt vervangen?
Het ziet er overigens wel netjes uit allemaal!

Jeroen
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Dag Henk.

Bedankt voor de bijzonder waardevolle tip om de gaatjes m.b.v. satéstokjes dicht te maken! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Märklinbaan van Henk163
Citaat van: frank-103 op woensdag 19 december 2012, 18:23:00
Ziet er netjes uit Henk, en ik kan bevestigen dat het vastplakken van strooimateriaal met de verdunde houtlijmmethode roest oplevert en dat je de rails nauwelijks meer los (of schoon) krijgt. Het roest rijden is gelukkig niet zo erg. ;)

Hallo Frank,

Ben blij dat ik schilderstape heb gebruikt. Vervolgens de ballast er tegen gelegd (met een schildersspatel). Ingedruppeld met verdunde latex (1:4).
Ik heb ook een rail losgemaakt om te kijken of het makkelijk te verwijderen was. Dit gaat prima! Rail is zo los en je trekt de tape met ballast er gemakkelijk vanaf.

Daarentegen ligt het station nu vast. Er is latex onder het perron en station gekomen. Tja, een klein foutje want hoe moet nu de verlichting erin???
Ik voel er niet voor om het los te halen want dan ben ik bang dat het plastic breekt... :?
De onderkant van het station, daar heb ik geen afbeelding meer van. Dus nog maar eens rustig nadenken.

Vriendelijke groet,

Henk163
Re: Märklinbaan van Henk163
Hoi Henk,

Ik ben van plan op het deel van het perron zonder overkapping te werken met lantaarnpalen



Het deel met overkapping, daarvan is de overkapping uitneembaar, ook om later nog de scenery te kunnen bijwerken.



De overkapping is al voorzien van bedrading, om later makkelijker verlichting te kunnen monteren. Helaas is dat wel zichtbaar op de foto's (linksboven naast de lok).



Vrgr

Frank
Re: Märklinbaan van Henk163
Hoi Frank,

Mooie foto's! De bedrading kun je eventueel misschien grijs verven. Is een strip met wat ledlampjes niet wat? Die plak je gewoon aan de binnenkant. Op het forum is ook iemand die dat heeft gedaan en dat is echt schitterend. Weet nu even niet uit mijn hoofd wie dit is.

Zelf ben ik ook van plan wat lantaarnpalen op de niet-overdekte perrons te plaatsen. Weet alleen nog niet welke. Ik heb die van Viessmann gezien. Deze zijn wel mooi en passen volgens mij wel bij mijn tijdperk III/ begin IV.

Net bij Faller wat bankjes en vertrek/ aankomstborden van perron 120191 besteld.
Waar heb jij die mooie telefooncel vandaan?
Mijn overkapping staat ook los op het perron. Ik moet de overkapping nog wel afwerken.

Vriendelijke groet,
Henk163
Re: Märklinbaan van Henk163
Zo, toch weer even tijd gehad om wat verder te werken...traag, maar gestaag!
Zandpaadje langs spoor. Grijze ondergrond, latex met druppel afwasmiddel, zand erover.


Zijkanten van de tunnel dichtgemaakt. Nu nog de bovenrand en de stenen wat lichter maken...

Railbedding met roestkleur bewerkt (acrylverf van Anita Decor)












Het piepschuim eerst met een mes bewerkt. Vervolgens echt de hele kamer onder de piepschuimkorrels...
Dus nu een eigen piepschuimsnijder (hete draad). Klaar voor gebruik.




Vriendelijke groet,
Henk163
Re: Märklinbaan van Henk163
Zo, twee dagen met gips in de weer geweest. Het hele middenstuk 'gekoppeld' aan de berg.
Nu eerst laten drogen en dan komt de verf en het gras er weer op. Het is allemaal gemaakt op een plaat zodat ik het er later ook vanaf kan halen. Dit om toch wat makkelijker bij de achterkant van de baan te kunnen :P

Ik moet alleen eens kijken hoe ik het met de verlichting van de huisjes ga doen. Alle draden van de lampjes verzamelen en door één gat in de bodemplaat? Het moet dan ook weer wat makkelijk los te koppelen zijn...Goed, ik weet nog niet hoe ik dit ga aanpakken.

....Hè, wil ik er twee foto's bijzetten, zijn de batterijen van mijn camera leeg.
Morgen dus!

Vriendelijke groet,
Henk163
Re: Märklinbaan van Henk163
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Hallo Henk,

Complimenten hoe jij de M rail in de ballast verwerkt, het ziet er super uit.

Voor al je draden zou je gebruik kunnen maken van een meer polige connector, makkelijk los te koppelen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.   
Re: Märklinbaan van Henk163

Dank voor je compliment. Ik moet nog wel wat weatheren en zo wat donkere olievlekken etc. maken. Maar dat komt nog wel...
De meerpolige stekker heb ik na jouw advies aangeschaft :)
Re: Märklinbaan van Henk163
Hier dus de beloofde foto's van het gipswerk... ;)











Vriendelijke groet,
Henk163