Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Märklinbaan van Henk163

Gestart door Henk163 woensdag 03 augustus 2011, 20:38:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Märklinbaan van Henk163
Afgelopen week een prachtige stoomloc gekocht...en helaas weer teruggebracht. We dachten dat deze digitale locomotief via de computer omgezet kon worden naar analoog, met het behoud van een aantal digitale functies (geluid, rookgenerator, licht in tender en cabine). Dit was bijna gelukt op het rijgeluid na. Toch bleek het niet mogelijk, keerde iedere keer terug in de digitale stand. Märklin vertelde, na telefonisch contact, dat het bij dit type niet mogelijk was. (Ik dacht dat dit net als bij mijn V221 - 29811, wel kon).



Vriendelijke groet,

Henk163
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Jammer dat de loc net niet was wat je ervan verwachtte...
Kan je op de plaats waar er qua hoogte geen hout onder kan geen gebruik maken van Märklins metalen brugdelen?
Re: Märklinbaan van Henk163
Citaat van: Hanzi op vrijdag 15 december 2017, 22:53:03
Jammer dat de loc net niet was wat je ervan verwachtte...
Kan je op de plaats waar er qua hoogte geen hout onder kan geen gebruik maken van Märklins metalen brugdelen?

Ha Hanzi,

Dank voor je tip :)

Ik heb maar een paar millimeter tussen de onderkant van de rails en de bovenkant van de P8 (de locomotief met de hoogste pijp in mijn verzameling locomotieven). Dus ik ben bang dat dat brugdeel aan de onderkant teveel ruimte inneemt. De stijging vanaf de wissel vanuit het schaduwstation bedraagt nu 2,5 %. Misschien dat ik dat stuk baan naar 3% ga laten stijgen en zo net iets meer ga overhouden...Of iets van een dun plastic plaatje maken. Ik ben er nog niet uit.
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
De gebogen brugdelen steken meer uit naar beneden dan de normale railbedding van een M-rail; tenzij je de vakwerkspantjes aan de onderzijde (deels) weg zou knippen.
Van de rechte brugdelen heb je een versie met dichte zijkanten; bij die delen is de onderdoorrijhoogte maximaal (zelfs groter dan bij gebruik van een normale M-rail). Maar daar heb je niet zo veel aan want het tracé ligt in een bocht.
Je vindt vast een passende oplosding! Succes.
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
@citaat ik vindt het Märklin voorbeeld uit 1983 er het boeiendst uitzien; maar dat kan ook liggen aan de tekenwijze die herinneringen aan vroeger oproept ;).
Re: Märklinbaan van Henk163
Dag Henk,

Leuk weer eens iets van je vorderingen te zien.
Mooie puzzel, die je nu weer voorlegt over de aansluiting van het depot.

Ik neem aan dat je het aansluitwissel van je oude baan naar depot/schaduwstation wilt laten liggen. Anders zou je een in- en uittakspoor kunnen maken.

Ik neem aan dat het wissel zoals je het nu neerlegt de enige plek is. Kun je na het wissel met een rechte rails (5106) en daarna een bocht uit de voeten? Dan zou je van die rechte rails een brug kunnen maken, bijvoorbeeld door die te vervangen door een brugdeel 7161, 7162 of zelfs 7163.
Of door een nieuwer brugdeel 7262 of 7263 of 7268 of door de gebogen 7267. Ik heb deze laatste oplossing ook toegepast op een kruising waar ik net de ruimte had.

Ik moet even zoeken, maar ik heb nog ergens een brugdeel 7162 liggen waar de opstaande vakwerken helaas van afgebroken zijn. Ook heb ik nog wel zo?n stalen boogbrug 7163 liggen. En misschien nog wat van de nieuwere brugdelen. Laat even weten of je daarmee geholpen bent, en ik ga voor je zoeken.

Overigens ben ik het met Hans eens over het mooiste ontwerp!

Groeten,
Roel
Re: Märklinbaan van Henk163
 @citaat

Hallo Roel,

Inderdaad een heel gepuzzel. Het aansluitwissel van de oude baan naar depot/schaduwstation wil ik laten liggen.

Ik heb en een Faller Grote bekolingsinstallatie 120148 (dit is een kraan met een voorraadbunker die twee rails nodig heeft). In de tekening van Märklin is er hier maar één rail ingetekend voor de kolenopslag (een andere kolenbunker van Faller). Dus het wordt met 1.95 meter lengte krap. Om het toch realistisch te houden, probeer ik wel de volgorde bij het inrijspoor vast te houden: inspectiekuil, kolenbunker, waterinname (slakken), zand. Tja, en het zou kunnen inhouden dat ik de locloods haaks op de draaischijf moet gaan zetten om een zo lang mogelijk spoor te krijgen. Je ziet aan de foto dat ik hier weer aan het puzzelen ben. Vanuit de hoofdbaan moet er een bocht richting spoorwerkplaats gemaakt worden. Die bocht snoept wat van de effectieve 1.95 m af. Ik ga ervoor om dit plan uit 1983 in te passen. Een in-en uittakspoor kan wel, maar ik wil niet teveel treinverkeer op de baan vanuit het schaduwstation naar de hoofdbaan. Bovendien, ik moet nog maar een paar draadjes aansluiten, en dan is het hele schaduwstation voorzien van stroom :) Te zijner tijd maar eens kijken hoe ik een rangeersein zo kan instellen dat als er vanuit het schaduwstation een trein komt, er niet tegelijkertijd een loc vanaf het uittakspoor op het stijgend spoor naar de hoofdbaan komt.

De plaats van het wissel is, zoals het in het traject vanuit het schaduwstation naar de hoofdbaan ligt, is inderdaad de enige plaats. Anders kunnen de treinen naar het schaduwstation er niet onderdoor. Ik kan daar wel een rechte rail plaatsen en het zou mooi zijn om daar een brugdeel (7162) voor te kunnen gebruiken. Volgens mij steekt dit aan de onderkant niet veel uit (paar mm). Bij de plastic versie is dit veel meer en dus teveel.

Ik heb interesse in het brugdeel 7162 waar de opstaande vakwerken afgebroken zijn. Dit maakt in mijn baan niet uit, het verdwijnt later toch achter een berggedeelte. Laat mij in een pb maar weten wat je ervoor wilt hebben.

Het geheel heb ik weer even opgeruimd. Immers, ik moet eerst het dalend spoor naar het schaduwstation vastschroeven. Dit is door het passen en meten nu uitgelijnd. Iets voor in de kerstvakantie.





Vriendelijke groeten,

Henk


Edit Frenkievee: citaat van gehele voorgaande bericht verwijderd
Re: Märklinbaan van Henk163
Citaat van: Hanzi op zaterdag 16 december 2017, 08:14:24
@citaat ik vindt het Märklin voorbeeld uit 1983 er het boeiendst uitzien; maar dat kan ook liggen aan de tekenwijze die herinneringen aan vroeger oproept ;).

Dag Hanzi,

Het gaat inderdaad (met misschien een kleine aanpassing het bw uit 1983 van Märklin worden).

Vriendelijke groet,

Henk163
Re: Märklinbaan van Henk163
Hallo Henk,

Ik heb even op de treinkamer gekeken en in ieder geval onderstaande brug gevonden. Ik zal morgen nog even op de zolder kijken in de doos met andere rails. Als ik hem daar vind stuur ik hem wel op. Anders kun je ook onderstaande brug krijgen.

Kun je je adres doorgeven via een pb?

Groeten,
Roel
Re: Märklinbaan van Henk163
Ha Roel,

Geweldig! Heeft inderdaad een platte onderkant. Precies wat ik nodig heb.
Ik stuur je even een pb.

Re: Märklinbaan van Henk163
Ha Henk,

De zoektocht heeft resultaat opgeleverd. De enveloppe is naar je onderweg. Zie pb.

Ik heb ook nog even een simpel aansluitschema gemaakt voor het wissel tussen schaduwstation en locdepot. Als je een relais 7045 hebt kun je die volgens onderstaand schema zo schakelen dat met de stand van het wissel ook het toeleidende spoor onder spanning staat. Simpel gezegd: wissel naar links (richting schaduwstation) dan kan er geen loc van het depot komen. En omgekeerd staat het wissel naar rechts (richting depot), dan kan er geen trein uit het schaduwstation komen.

Het relais 7045 is nog vrij algemeen te vinden. Heb er zelf pas nog twee gekocht. Kijk eens op Marktplaats of stel een vraag in de zoekertjes in dit forum. Op beurzen zijn ze ook wel te vinden. Je kunt het ook schakelen met de Viessmann relais 5552 of de nieuwere versies 7244 of 7245. Ik vind de 7045 erg betrouwbaar, net zoals de Viessmann 5552. Hij is bovendien goedkoop (? 5-10).

succes!
Roel
Re: Märklinbaan van Henk163
Ha Roel,

Dank je wel!! Ga nu mijn pb lezen en ik kan zo verder. Ga op zoek naar een relais :)

Vriendelijke groet,
Henk
Re: Märklinbaan van Henk163
Beste lezer,

Er zit alweer een jaar tussen mijn laatste bericht en dit bericht...Dit betekent niet dat ik de hobby vaarwel heb gezegd, integendeel!
Het afgelopen jaar kwam ik minder aan de hobby toe dan ik had gewild. Zoals ik al eerder schreef, was en is de zorg voor mijn ouders prioriteit.

Ik heb een gezellig bezoek gebracht aan forumlid RoelMarklin en samen hebben wij gekeken naar de toe te passen scenery bij zijn modelspoorbaan. Zelf heb ik van Roel heel veel hulp mogen ontvangen bij het uitwerken van het aansluitschema voor mijn analoge schaduwstation. Op twee vierkante meter ruim 12 meter spoor en hier kunnen nu zes treinstellen van max. 1.20m elkaar aflossen en de rit naar de hoofdbaan starten. Uitdaging is gelukt :thumbup:

Soms was ik dichtbij de oplossing, maar bleek er toch weer een draadje los te zitten. Of de sleper van een klein locje 3021 liet de schakelrail de ene keer wel en de andere keer niet omgaan. Ook bleek één van de drie seinen niet altijd betrouwbaar te schakelen. Zo was er ook nog mijn Lux-railreiniger die nèt niet onder bepaalde doorgangen kon rijden. Na schuur- en zaagwerk lukte dit gelukkig wel. Ook het blauwe schakelkastje van Märklin heb ik uiteindelijk door een Viessmann schakelblok vervangen. Tot slot bleek een Viessmann relais niet goed te schakelen en  moest ik keer op keer opnieuw beginnen met het controleren van de aansluitingen. Via de mail kwam Roel met suggesties en net voor de start van 2019 hebben we het schaduwstation werkend gekregen! :)

Inmiddels heb ik het tweede baanplan dus ook aangesloten op de hoofdbaan. Van Roel ontving ik een metalen brugdeel wat ervoor zorgde dat de hoogste locomotief (P38) er nu precies onderdoor kan en ik dus straks een aansluiting vanuit het Bahnbetrieb naar de hoofdbaan heb.
Nog even en de plaat voor het Bahnbetrieb kan bovenop het schaduwstation gemaakt worden.

Ik heb nu zin om te starten met het maken van de locloods, kolenbunker etc.
Binnenkort probeer ik een filmpje van het geheel in werking te maken.

Met vriendelijke groeten,
Henk163
Re: Märklinbaan van Henk163
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Hoi Henk,

Er zit twee jaar tussen maar je hebt niet stilgezeten, mooi dat net voor het nieuwe jaar het schaduwstation werkte dat geeft de burger meer moed.

Fijn dat Roel je opweg geholpen heeft, zo Aken toe kan een andere / heldere kijk een super oplossing geven.

Veel plezier met het bouwen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Märklinbaan van Henk163
Beste forumvrienden,

Lange tijd heb ik niet iets kunnen posten over mijn baan en heeft het werk stilgelegen. Na vele jaren van intensieve mantelzorg zijn mijn ouders beiden in juni en september binnen drie maanden overleden. Toch pak ik nu de draad bij mijn modelspoorbaan weer op, al was het alleen maar om goed te ontspannen. Dus even een update...

Ik kwam erachter dat de Engelse wissel in mijn hoofdbaan niet meer goed functioneerde. Dit hield in dat ik de baan helaas moest openbreken en de ballast moest verwijderen. Gelukkig had ik het indertijd met latex vastgezet en nu met behulp van wat water was het zo weer los. De ballast schoongemaakt, door de zeef en weer klaar voor hergebruik :)

Ook heb ik de perrons voorzien van Preiser en Noch figuren. Dat staat gelijk heel anders.
De perrons zijn nu ook eindelijk voorzien van led verlichting. Op de foto lijkt het wat fel, maar ik kan het dimmen en het komt op de foto niet zo uit. Het is wel vergelijkbaar met de gloeilampjes in de huisjes. Het werkt.

Samen met forumlid Roel heb ik nog even gekeken naar mijn schaduwstation en zijn er de laatste 'foutjes' uitgehaald. Zes treinen beurtelings zien opschuiven wanneer een loc het schaduwstation binnenkomt, is een mooi gezicht. Er deed zich een probleem voor wanneer er aan het eind van de sleep een wagon met een sleper (rode verlichting) de schakelrail omklikte. Het opschuifsysteem liep daardoor in de war. We hebben dat met twee extra schakelrelais, en door een extra schakelrail voor de bestaande schakelrail te plaatsen, opgelost.

De ontwikkelingen aangaande het Bahnbetriebswerk volg ik op het forum en haal daar veel ideeën uit. Op dit moment probeer ik samen met Roel een spoorwerkplaats te maken op een beperkte oppervlakte. Dat gaat, zoals het er nu naar uitziet, lukken.

Zo even een paar foto's...

Re: Märklinbaan van Henk163
...en een paar foto's:
De bewuste wissel die kortsluiting veroorzaakte   B)
Re: Märklinbaan van Henk163
...en nog een paar van de perronverlichting.

Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Dag Henk.

Vervelend om te lezen van jouw ouders!
Nog gecondoleerd en veel sterkte daarmee.
Er zal toch ook wel enige last van jouw schouders af zijn.
De draad weer oppakken met de hobby is toch ook tot jezelf komen.

Bedankt voor de fraaie plaatjes van jouw mooie M-rails baan :thumbup:
Jammer dat er wat gesloopt moest worden voor het uitwisselen van de kruising.

Groeten,

Erik.
Re: Märklinbaan van Henk163
Dank je wel Erik,

Inmiddels heb ik de baan weer gerestaureerd :)
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Dag Henk,
net je draadje tegen gekomen
Mijn deelneming met het overlijden van je ouders
Veel plezier met de hobby en prettige feesten
Grtz
Wim
Re: Märklinbaan van Henk163
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Hoi Henk,

Mijn deelneming, met het overlijden van je ouders.

Ik heb genoten van je perrons, de foto?s met de verlichting aan vind ik het mooiste  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Märklinbaan van Henk163
Mijn deelneming bij het overlijden van je ouders en sterkte :-(
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Hoi Henk,

Dat is voor alle betrokkenen een heel proces om door te maken. Met mooie en slechte momenten.
Hopelijk blijven de blijven de mooie in je herinnering en slijten de andere.

Onze hobby kan gelukkig veel rust brengen. Bij mij heeft het vaak geholpen.

Grtz Tony
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Henk,

Spijtig om te lezen dat je ouders zijn overleden ik wens je veel sterkte toe.
Hopelijk kan je veel rust halen uit de hobby nu je daar weer aan gaat beginnen.
Bedankt in iedere geval voor de mooie plaatjes van je baan.

Groet Michel
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Sterkte met het verlies van je beide ouders. Wat een naar jaar zal het zijn geweest.

Dat gezegd hebbende. Wat een prachtige baan. Van de M rails (die ik persoonlijk niet zo mooi vind) is eigenlijk niks meer te zien. Zo kan het dus ook.
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Dag Henk,

Veel sterkte toegewenst met het verlies van je ouders, en ik leef met je mee.
Daags voor de Kerst heb ik met de familie mijn schoonvader gecremeerd.

Mooie vorderingen met je baan en jammer dat je de kruiswissel moest verwijderen.
Hij lag er mooi in.

(andere) Henk
Re: Märklinbaan van Henk163
Citaat van: Trainhenk op zondag 05 januari 2020, 21:43:41
Dag Henk,

Veel sterkte toegewenst met het verlies van je ouders, en ik leef met je mee.
Daags voor de Kerst heb ik met de familie mijn schoonvader gecremeerd.

Mooie vorderingen met je baan en jammer dat je de kruiswissel moest verwijderen.
Hij lag er mooi in.

(andere) Henk

Dank je wel en ik wens jou ook sterkte met het verlies Henk.
Inmiddels ligt er een nieuw wissel in en ligt ook de ballast er weer mooi naast. Moet alleen nog wel even met acrylverf de railstaven en de bedding tussen de bielzen verven.

Vriendelijke groeten,
Henk(163)
Re: Märklinbaan van Henk163
Beste forumleden,

Even een update van de plannen voor mijn Bahnbetriebswerk. Samen met Roel (Boschspoor) heb ik mij gebogen over het railplan. In het begin wilde ik uitgaan van het railplan zoals Märklin dit ooit in een folder (1983) had beschreven, maar ik heb het toch wat aangepast. Mijn wens is een redelijk grote realistische spoorwerkplaats zo ongeveer eind jaren '60 van de vorige eeuw.
De plaat is 175 x 110. De maximale lengte is 1.95 maar ik heb rekening te houden met dalende sporen naar het schaduwstation en het stijgende spoor naar de hoofdbaan. Die 20 cm ga ik overkappen met scenery. Ik heb het voorlopig even 'uitgelegd' en het ligt dus nog niet vast. Gewoon om even te kijken wat mogelijk is.

Ik ben benieuwd wat jullie van dit plan vinden. Even een paar zaken op een rijtje en ook een paar vragen:
- Bij binnenkomst heb ik twee inspectiekuilen.
- Vervolgens de grootbekoling/kraan van Faller (moet ik nog maken)
- Slakkenkuil over twee sporen
- Bezanding.
- Draaischijf met locloods van Vollmer
- Uitrijspoor

Naast het kolenspoor komt een grote, dubbele kolenbunker. (samenstelling Kibri en Faller) en er staat een noodbekoling.

- Inrijspoor (omloopspoor) naar werkplaats en een spoortje voor de ketelreiniging
- Inrijspoor naar dieseltank
- Opstelspoor sneeuwschuiver

De watertoren wordt nog vervangen door een ander exemplaar. Er staat een kolenhandel en tussen kolenhandel en dienstgebouw komt een overgang over het spoor.

Mijn vragen:

- De dieseltank met pomp zo laten als op de foto of het dieselpompstation van Faller (foto) plaatsen (zie afmeting witte papier)
- slakkenkuil: werken met een bokkraan en de zg. hunten of toch een Sclackensumpf? Ik lees soms over een Schlackensumpf en ik zag een mede-forumlid (Antoine 1 en Haradigi) die zoiets van B&K had gemaakt. B&K is niet zo makkelijk aan te komen en ik heb deze al...die zou ik kunnen aanpassen.
Werd het legen van de kuil eind jaren '60 nog wel gedaan met zo'n bokkraan? Ik kan de bekolingskraan laten doorlopen langs de slakkenkuil, maar dan komt de arm net niet bij het spoor voor bezanding/ slakken. De arm van de kraan is dan net te kort. Die arm komt nog wel op het kolenspoor, maar dan lijkt het spoor voor het opstellen van slakkenwagons wat overbodig. Of zit ik er nu naast?

Even een paar foto's ter verduidelijking:


Re: Märklinbaan van Henk163
en nog een paar laatste foto's ter verduidelijking...
Ben benieuwd naar jullie reacties :)
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Wauw de laatste foto lijkt wel een foto uit een catalogus zo mooi. :) :thumbup:
Zeer zeer sfeervol gemaakt.

Groet Michel
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Hi Henk,

Die laatste foto heeft een zeer mooi sfeertje.
Van wie is die baan en heb je daar een link van ?

groet
Harald
Re: Märklinbaan van Henk163
@Harald,

Je komt dan op een site voor spoor 1.
Bij de zoekterm Schlackensumpf in Google kwam ik hierop. Even verderklikken in de fotoreportage.

https://s1gf.de/index.php?page=Thread&postID=107422
Re: Märklinbaan van Henk163
@ h0_miessie

Ja, die foto geeft wel weer hoe ik het ook een beetje in mijn hoofd heb :)
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Impressionnant & prachtig
🤞🏻
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Hi Henk,

Bedankt voor de link, nu tijd genoeg om alles te bekijken.   ;)

groet
Harald
Re: Märklinbaan van Henk163
 @citaat Valt me van je tegen dat jij deze nog niet kende ;) >:-D
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Grappig dat je inspiratie haalt vanaf een duits spoor 1 forum  :)
Het wordt een mooi depot  :thumbup:
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
 @citaat
@citaat

Hi Bas,

Je kan niet alles weten ....  ;)

groet
Harald
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
 @citaat Henk : dat vraagt wel een ruimte zeg... 🤭
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Hallo Henk,

Man, wat heb jij de M rails mooi geballast! Dat ziet er geweldig uit, je herkent het gewoon niet terug. Net jouw draadje eens doorgenomen, ik kwam een aantal tips tegen die ik eigenlijk wel eerder had willen weten. (o.a. het verlijmen van de achtergrond) Er is ook zoveel te zien op dit forum, soms mis je dan wat. :?

Het voorbeeld van het BW van Märklin vond ik "vroeger" maar nu nog steeds heel mooi. Jouw invulling lijkt mij ook erg mooi. Ik ben benieuwd wat je hiervan gaat maken. Succes.

Ps: ik zou gaan voor de dieseltankset van Faller, die vind ik heel goed passen bij een groter BW waar dan ook dieselloks worden onderhouden. (ik vind de set met tanks op een hoge stelling niet zo geloofwaardig overkomen)

Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Tanks op een hoger gedeelte kwam in de praktijk wel vaker voor zelfs een hoger spoor met tank-wagons zoals in Dieringhausen (D).
Links van die oranje hijskraan op een nog hoger spoor stonden de tank-wagens (zie Google-Earth).

groet
Harald
Re: Märklinbaan van Henk163
@ wimpietje,

:) Ja, op deze kamer is het nu wel volgebouwd. Ik probeer op beperkte ruimte toch nog wat aardigs te creëren.

@narwal,
Dank je wel voor je compliment. Ik moet zeggen dat ik ook enorm onder de indruk ben van jouw baan. Alleen al de het heel strak bouwen van de tafel en de achtergrond is geweldig. Ik had jouw draadje ook nog niet ontdekt en haal hier ook weer mooie ideeën vandaan. Knap zoals alles digitaal bij jou gaat. Bij mijn baan ben ik al blij dat analoog alles automatisch gaat :P
Re: Märklinbaan van Henk163
@ Harald,

Mooie foto's! Ik ga jouw Schlackensumpf nog maar eens goed bestuderen. Je had ook een afbeelding met de maten (geloof ik). Volgens mij past dat bij mijn baan wel. Dieselpompstation denk ik nog over na.
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Henk,
dat zijn weer mooie update's
de stations verlichting doet het goed, ziet er fraai uit.
je bouw plannen voor het depot zijn ook erg fraai. daar kan je aardig wat van je stomers stallen straks.
succes met de bouw van het depot en de rest van je baan natuurlijk.
Re: Märklinbaan van Henk163
@marklintim,

Dank voor je compliment!
Re: Märklinbaan van Henk163
Beste forumleden,

Ik heb de sporen naar de draaischijf van M-rail naar K-rail gewisseld. Zo is de aansluiting op de slakkenkuil en draaischijf beter.
Nu twijfel ik of ik het opstelspoor voor kolenwagons zal laten aansluiten op de draaischijf of niet. In sommige tekeningen zie ik deze aansluiting en staan de kolenwagens zonder stootblok op het spoor.
Voordeel lijkt mij dat de stoomloc met wagons kan inrijden, loskoppelen en vervolgens op de draaischijf verder kan naar andere sporen. De loc 'sluit zich niet op'.
Of zit ik ernaast en moeten opstelsporen voor de kolenbakken altijd voorzien zijn van een stootblok?

Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Hi Henk,

Goed bezig maar vergeet de draaischijf niet te weatheren voordat je hem inbouwt  ....   ;)
Zie hier

groet
Harald
Re: Märklinbaan van Henk163
Hoi Harald,

Dank voor het filmpje! Jouw link geeft mij alle tips om hier mee aan de slag te gaan. Super!!
Re: Märklinbaan van Henk163
Citaat van: Henk163 op donderdag 07 mei 2020, 09:40:20
....
Nu twijfel ik of ik het opstelspoor voor kolenwagons zal laten aansluiten op de draaischijf of niet. In sommige tekeningen zie ik deze aansluiting en staan de kolenwagens zonder stootblok op het spoor.
Voordeel lijkt mij dat de stoomloc met wagons kan inrijden, loskoppelen en vervolgens op de draaischijf verder kan naar andere sporen. De loc 'sluit zich niet op'.
Of zit ik ernaast en moeten opstelsporen voor de kolenbakken altijd voorzien zijn van een stootblok?


Hallo Henk,
Mooie ontwikkelingen op jouw baan en die bijgestelde BW ziet er top uit. Voor mijn plan ben ik nog steeds aan het ontwerpen, maar ik krijg hier -en de vele linkjes in je topic- wel inspiratie van :)

En je vraag over het opstelspoor voor kolenwagens: mijn eerste gedachte is dat als je het zo inricht dat je ook 'zinvol' kunt rangeren op het BW-terrein (de kolenwagons op hun spoor zetten), dat je er dan meer lol/speelplezier aan hebt dan dat je alles via de draaischijf doet (die dan ook veel vaker bezet is). Ik kan mij echter voorstellen dat het in het echte bedrijf veel efficiënter was om het kolenspoor wel op de draaischijf aan te sluiten precies om de reden die jij aangeeft. Er staat geen kostbare loc te wachten tot de wagons zijn leeg geschept...

Sinds kort is mijn kopstation actief en ik moet zeggen: het is wel erg leuk om te kunnen rangeren (en dat ook te automatiseren met bv. iTrain).

Hartelijke groeten,
Rob.

NB: en ook ik schakel voor de BW over naar K-rails.
Re: Märklinbaan van Henk163
Ha Rob,

Dank je wel voor je reactie en je kijk op mijn BW. Ik ben benieuwd hoe jouw ontwerp er straks definitief uit gaat zien. In tegenstelling tot jouw baan, heb ik hier niet zo veel ruimte en is het de kunst voor mij om een toch zo realistisch mogelijk BW te maken.

Zoals je zegt, denk ik dat ik het kolenspoor (ten koste van het rangeren en qua efficiënt gebruik van de loc) ga aansluiten op de draaischijf. De loc kan dan terug het BW op of via het uitrijspoor het BW verlaten.
Misschien is het dan een tussenweg om niet alles aan te sluiten op de draaischijf en het spoor langs de zandopslagplaats te voorzien van een stootblok en dit als een opstelspoor te gebruiken. Immers de draaikraan kan straks dat spoor net niet bereiken. Dus ik moet nog iets bedenken om de zandopslagplaats te kunnen vullen. Nu staat er een dubbele zandtoren met vier aansluitingen. Maak ik er een rangeerspoor van, dan heb je wel weer een zandtoren teveel (lijkt mij). Of een loc moet naar dit eindpunt rijden om zand te vullen.
Alternatief is natuurlijk één zandtoren te verwijderen, maar ja...past ook weer niet zo mooi bij dubbele slakkenkuilen, grote voorraad kolen in dubbele bunkers.

De ontvangen opmerkingen helpen mij in ieder geval iedere keer een stukje verder in de planning :)

Vriendelijke groeten,
Henk