Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Märklinbaan van Henk163

Gestart door Henk163 woensdag 03 augustus 2011, 20:38:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Heel sfeervol gemaakt!
Re: Märklinbaan van Henk163
@ Michel15 en Maarten Märklin.

Dank voor jullie compliment  :thumbup:
Re: Märklinbaan van Henk163
Even een update...de tafel is klaar, de cirkels liggen (nog één railspoor naar de hoofdbaan) en zijn afgesteld.
Nu tussen al de draadeinden een plastic pijpje plaatsen (die zaag ik in de lengte door met de Dremel en klik ze dan om het draadeinde). Vervolgens komt er van plastic een vangbescherming langs. Dan de houder plaatsen voor de transformatoren (Ikea) en tot slot komt het elektrisch aansluitplan (zie voorgaande berichten en de tekening van Roel)
Als laatste kan ik met een ratel er net tussen en met een bitje hier-en-daar de rails vastschroeven.















Met deze waterpaswagon eindelijk de binnencirkels op 3% en de buitencirkels op 2,5 % gekregen  :)
Re: Märklinbaan van Henk163
-Henk:
Strak gebouwde helixen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Je cirkels zien er prachtig uit Henk. :) :thumbup:
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Vakwerk!
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
mooi man :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Märklinbaan van Henk163
Mooi gemaakt, Henk! Het ziet er allemaal erg strak uit.
Succes met de verdere afbouw.

Hartelijke groeten,
Roel
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Hi Henk,

Je Helix ziet er goed uit en mooi strak houtwerk.

groet
Harald
Re: Märklinbaan van Henk163
Hallo Henk,
Ziet er erg mooi uit.
Nog succes met de verdere bouw. :D

Groeten,

Remco
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Citaat van: Henk163 op zondag 19 juni 2016, 00:39:56
Nu tussen al de draadeinden een plastic pijpje plaatsen (die zaag ik in de lengte door met de Dremel en klik ze dan om het draadeinde). Vervolgens komt er van plastic een vangbescherming langs.

Dag Henk,
Ik heb in plaats van een plastic pijpje een stuk aquarium slang gebruikt.
Is zachter dan pvc pijp en makkelijk met een hobbymes te snijden.
Aan de buitenkant plaats ik straks oude lamellen als vangbescherming.

Henk
Re: Märklinbaan van Henk163
Henk,


Dat is heel mooi gemaakt, is echt vakmanschap hoor.  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:



Groeten


Peter
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklinbaan van Henk163

Hoi Henk,

Dat ziet er goed en strak uit, wat je gemaakt hebt  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Grtz Tony
Re: Märklinbaan van Henk163
-Henk:
Volgens mij staat ie in zaal 3 de rechtse zaal naast het restaurant, op de eerste rij naast de stand waar je dvd's van Rail Away kan kopen.
Re: Märklinbaan van Henk163
-Henk:
Het zou kunnen, misschien staan er wel twee verkopers met een Indisch uiterlijk,  >:-D
Re: Märklinbaan van Henk163
Beste mensen,

Ik zie ineens dat al mijn foto's zijn verdwenen...Is er sprake van een storing?

Vriendelijke groet,
Henk163
Re: Märklinbaan van Henk163
 @citaat Ligt aan Tinypic. Mijn foto's die bij Tinypic gehost zijn, worden ook niet meer getoond. :(
Re: Märklinbaan van Henk163
Serieus? :-( Mijn hele overzicht weg...
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Het volgende spreekwoord kan van toepassing zijn: iets wat gratis wordt aangeboden kan wel eens niet gratis meer zijn.

Ik heb hetzelfde gehad met Imageshack, ik betaal nu iets van 20 U.S.$ per jaar en ik heb nergens over te klagen.

Groet, Anne W
Re: Märklinbaan van Henk163
Citaat van: Henk163 op vrijdag 04 november 2016, 10:59:31
Serieus? :-( Mijn hele overzicht weg...
Is misschien tijdelijk. De hele website is onbereikbaar.
Re: Märklinbaan van Henk163
Ja, dat zie ik nu ook...ik hoop dat het tijdelijk is. Zonder foto's zegt het om mijn pagina allemaal niet zoveel.
Welk uploadprogramma gebruik jij in plaats van TinyPic? Imageshack of iets anders?
Re: Märklinbaan van Henk163
Citaat van: Henk163 op vrijdag 04 november 2016, 11:14:58
Welk uploadprogramma gebruik jij in plaats van TinyPic? Imageshack of iets anders?
Photobucket functioneert (tot dusverre) naar behoren.
En ook host ik foto's op het 3rail forum. Zie ===> klik

Edit forumbeheer: link hoe foto's te plaatsen geüpdatet
Re: Märklinbaan van Henk163
Beste forumleden, het wordt weer tijd voor een update :)

Het blijft een uitdaging om op een tafel van 1.95 x 1.00 meter ongeveer 12 meter spoor met de juiste stijgingspercentages van 2.5% en 3% voor elkaar te krijgen. Dit is inmiddels gelukt en de draadeinden zijn dan ook eindelijk afgezaagd.

De bedoeling is om de zes treinstellen om de beurt naar de hoofdbaan te laten rijden. Maar het moest ook handmatig vol en leeg gezet kunnen worden. Gelukkig trof ik RoelMarklin (forumnaam) aan op de gastendag in Den Bosch. Hij heeft een zeer duidelijk schakelschema voor mij gemaakt! Zonder dit schema was het voor mij wel heel erg lastig geworden. Ik ben meer van de scenery  ;) De afgelopen dagen ben ik dus gaan solderen en zo verbinding na verbinding aan het aanleggen. Nu nog ongeveer 1/3 deel en dan is ook dit klaar.







Re: Märklinbaan van Henk163
Nu ga ik mij buigen over de aansluiting tussen het schaduwstation en de hoofdbaan. De afstand bedraagt zo'n 70 centimeter.
Ik twijfel of ik de aansluiting met een bochtwissel bovenin de helling zal maken (valt minder op achter de vesting en de bomen) en de stijging kan ik makkelijk op 2% houden. Nadeel is wel dat een bochtwissel soms zorgt voor ontsporingen. Tja, dat moet in dat hoekje niet teveel gaan gebeuren.

Het kan ook dat ik aan het begin van de helling een wissel plaats. De stijging zit dan tegen de 3 %. Het lastige is dat ik natuurlijk de ballast en vastliggende rails moet zien los te krijgen zonder teveel ravage aan te richten  :D
Van de hoofdbaan naar het dalend spoor in het schaduwstation zal de daling op 3,5 à 4% uitkomen. Maar dat werk ik in de scenery te zijner tijd wel weg.







( Ik zie nu dat de  foto's niet zo scherp zijn. Bij beter licht plaats ik binnenkort wel even nieuwe... ;))
Re: Märklinbaan van Henk163
Heb net eens in je history zitten bladeren. Maar wat een leuke baan heb je.  :thumbup:
Ga het zeker volgen. Ook de uitbereiding.
Re: Märklinbaan van Henk163
Henk, toppie  :thumbup: :thumbup:

Ben benieuwd of het ook allemaal klopt, zoals bedacht. We houden contact.

En wat het bochtwissel betreft, ik gebruik er ook verschillende en heb er tot nu toe nog nooit problemen mee gehad. Kijk wel of het wissel goed in vorm is, dus geen verbuigingen en zo.
Voordeel is wel dat je het tegen de punt in rijdt (= stand van het wissel is niet zo belangrijk).

Succes verder !

Hartelijke groeten,
Roel

Re: Märklinbaan van Henk163
@ dank je Adrie!

@ Roel, dank! De soldeerbout is deze week goed gebruikt! Tot nu toe werken de seinen, ook bij het gebruik van de schakelrails. In het schemer had ik wel van de seinen drie draden verkeerd op het schakelkastje aangesloten :D Dus daarna heel snel de draden voorzien van een 'stippencode'. De vaart zit er nu lekker in en volgende week hoop ik de aansluitingen klaar te hebben. Kan de valbescherming langs de rails worden geplaatst. :thumbup:

Vriendelijke groet,
Henk163
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Märklinbaan van Henk163

Hoi Henk,

Fijn, dat de grootste "hindernis" genomen is  :thumbup:
Ziet er ook goed uit zo, met die drie trafo's naast elkaar  ;)

Mooi knutselkarwei voor de boeg, geniet ervan !

Grtz Tony
Re: Märklinbaan van Henk163
Hoi Henk

Dat gaat mooi worden als die sporen op je baan gaan aansluiten, zelf ben ik ook meer scenery man dan aansluiten.  :)
Moet wel toegeven dat er dankzij het forum, ik meer kan dan ik zelf wist.  ;) ;)
Re: Märklinbaan van Henk163
-Henk:
Ziet er allemaal heel strak uit,  :thumbup:
Re: Märklinbaan van Henk163
Beste forumleden,

Hier eindelijk weer eens tijd gehad om verder te werken aan het schaduwstation. De tussentafel is gemaakt, maar ik wil deze graag met behulp van een scharnier op de poot verbinden met het schaduwstation. De tussentafel kan dan 45 graden draaien. Op die manier blijft het mogelijk om de twee tafels te verplaatsen. Zo kan ik toch aan de achter- en zijkant bij de hoofdbaan en het schaduwstation komen.

Maar ik heb nog geen oplossing hoe de M-rails op vijf punten te scheiden. Het eenvoudigst is het volgens mij om op de vijf punten een los stukje rails tussen te voegen. Je zou het er dan uit kunnen halen bij het verplaatsen. Dit verplaatsen doe ik alleen als het natuurlijk echt nodig is.

Vraag is echter hoe dit zo te monteren dat de stroomverbinding goed blijft en er geen ontsporing kan plaatsvinden. De tussentafel moet ik bij terugdraaien op één-of-andere manier zekeren. Ik zit ook al te denken aan pianoscharnier bij de bovenplaat. Er klapt dan bij het draaien een stukje naar beneden. Goed, ik puzzel verder en sta open voor allerlei ideeën :)













Het lijkt alsof de poot van de tafel scheef staat, maar dat komt door de foto ;) De sporen van de hoofdtafel heb ik even neergelegd.  Het dalend spoor vanaf de hoofdbaan daalt eerst naar 2% en even kort 4% (maar dat zie je straks niet meer door een berg).

Je ziet achter het stijgend spoor naar de hoofdbaan op 2,5%. Hier maak ik een aansluiting op een nog te plaatsen wissel in het begintraject van het stijgend spoor op de hoofdbaan. Het nu nog openstaand wissel op de hoofdbaan gaat straks aangesloten worden op een spoor naar het Bahnbetrieb.

Re: Märklinbaan van Henk163
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Hoi Henk,

Het weghalen van hout waar rails op ligt is niet eenvoudig, kijk eens in mijn topic Uitneembaar gedeelte / deur in de spiraal.

Misschien kun je hier iets mee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Märklinbaan van Henk163
Dank zij RoelMärklin  :thumbup: :thumbup: heb ik een prachtig aansluitschema gekregen. Voor de duidelijkheid plaats ik de foto's hier even. Het maakt het misschien iets duidelijker hoe dit schaduwstation voor zes treinen van 1.20 meter eruit gaat zien.





Vriendelijke groeten,

Henk
Re: Märklinbaan van Henk163
@Peter Degeluidsman,

Dank voor je reactie! Dit zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn die ik kan gebruiken. De foto's in je topic maken het duidelijk en ik ga eens kijken of dit idee op mijn baan toepasbaar is.

Re: Märklinbaan van Henk163
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Ik ben benieuwd Henk, we zien de resultaten wel verschijnen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Hi Henk,

We hebben je hier een tijdje niet gezien maar zo te zien ben je toch weer een stuk verder met je baan.

groet
Harald
Re: Märklinbaan van Henk163
Citaat van: Haradigi op zaterdag 02 september 2017, 18:51:59
Hi Henk,

We hebben je hier een tijdje niet gezien maar zo te zien ben je toch weer een stuk verder met je baan.

groet
Harald

Hoi Harald,

Klopt, alweer een tijd geleden. Vanaf januari mantelzorg bij mijn ouders en dat hield in dat er niet veel tijd voor de baan overbleef. Maar goed, nu komt er wat meer ruimte en probeer ik weer wat meer tijd aan de hobby te besteden  ;)

Groeten,

Henk
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Hi Henk,

Mantelzorg dat kennen we hier ook. Gelukkig is het nu rustig, we hadden op een  bepaald moment vier Mantels hier.  :-(

groet
Harald
Re: Märklinbaan van Henk163
ziet er mooi uit, proficiat :-)
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Citaat van: Henk163 op zaterdag 02 september 2017, 19:36:16
Vanaf januari mantelzorg bij mijn ouders en dat hield in dat er niet veel tijd voor de baan overbleef. Maar goed, nu komt er wat meer ruimte en probeer ik weer wat meer tijd aan de hobby te besteden  ;)

Ik ken het.
Dit jaar ook mee te maken gehad en nog wat andere zaken.

Ook bij mij komt er nu langzaam ruimte voor de hobby.

(ook) Henk
Re: Märklinbaan van Henk163
@ tschijndel: dank je voor het compliment
@ Trainhenk: inmiddels ben ik weer volop bezig met het bouwen van een draaitafel. Daarbovenop komt een modulebak die je tussen de hoofdtafel en het schaduwstation kunt wegnemen. Ben dus het idee van Peter Degeluidsman aan het uitwerken. Binnenkort plaats ik wel weer een foto van de vorderingen ;)

Groeten,

Henk163
Re: Märklinbaan van Henk163
Zo, eindelijk weer wat tijd gehad om de uitneembare bak op de draaitafel te maken. De drie tafels heb ik met elkaar verbonden door een stukje draadeind (8 mm) aan iedere kant te gebruiken. Twee vleugelmoeren en het is ook zo weer los. De bak kan ik van de tafel tillen en de onderplaat past precies in de uitsparing. Is de bak eruit, kan het tussenstuk 90 graden draaien en kan de hoofdbaan van de achterwand worden gerold. Dit kan ook met het schaduwstation  :) Hieronder wat foto's ter verduidelijking.









Hier gaat het draadeind vanuit de tafelpoot door de zijkant van de draaitafel.



Re: Märklinbaan van Henk163
Hier zie je de tafel gedraaid.





Al de aansluitingen even afgeschermd met een origineel plaatje ;) Zo blijf ik er in ieder geval niet met iets achter haken...



Vriendelijke groet,
Henk163

Re: Märklinbaan van Henk163
Hallo Henk,

Dat ziet er professioneel uit! Nu kun je verder met de aansluiting naar het schaduwstation!

Succes verder.

Hartelijke groeten,
Roel
Re: Märklinbaan van Henk163
Hi Roel,

Dank je! Nu inderdaad verder naar de aansluiting. Het eerstvolgende is nu het maken van het daalspoor en het stijgend spoor in de modulebak. Kan niet wachten, maar alles met geduld :)
Helaas kon ik dit jaar niet op de gastendag aanwezig zijn en heb je presentatie moeten missen. Het zal vast gezellig zijn geweest.

Vriendelijke groeten,
Henk
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Citaat van: Henk163 op dinsdag 14 november 2017, 22:51:33
Helaas kon ik dit jaar niet op de gastendag aanwezig zijn en heb je presentatie moeten missen. Het zal vast gezellig zijn geweest.

Het was zeker gezellig!
Het was voor mij de eerste keer maar zeker voor herhaling vatbaar.
Misschien kunnen we volgend jaar persoonlijk kennismaken.

Je oplossing voor de tussenbak vind ik goed gevonden.
Het enige jammere vind ik dat je altijd de bank moet optillen om de tafel weg te kunnen draaien.

(andere) Henk
Re: Märklinbaan van Henk163
Citaat van: Trainhenk op vrijdag 17 november 2017, 12:57:31
Citaat van: Henk163 op dinsdag 14 november 2017, 22:51:33
Helaas kon ik dit jaar niet op de gastendag aanwezig zijn en heb je presentatie moeten missen. Het zal vast gezellig zijn geweest.

Het was zeker gezellig!
Het was voor mij de eerste keer maar zeker voor herhaling vatbaar.
Misschien kunnen we volgend jaar persoonlijk kennismaken.

Je oplossing voor de tussenbak vind ik goed gevonden.
Het enige jammere vind ik dat je altijd de bank moet optillen om de tafel weg te kunnen draaien.

(andere) Henk

Ha Henk,

Volgend jaar hoop ik er weer bij te zijn en dan maken we kennis met elkaar :)
Inderdaad, ik heb daar ook bij stilgestaan...Ik ga er maar vanuit dat ik nog altijd via de twee ronde openingen in het schaduwstation bij de sporen kan. Ik hoop ook niet te vaak alles van de wand te moeten halen, maar het kan nu wel. Op zich gaat het vrij snel en wil ik de bovenplaat met bergconstructie op een losse plaat zetten.
Het gaat dan wel snel: plaat eraf, twee vleugelmoeren van de draadeinden losdraaien en de bak eruit tillen.

Binnenkort de ondergrond van de sporen bevestigen, de rails doorzagen en de aansluitingen maken. Hoop dan eindelijk mijn schaduwstation in werking te zien. Als dat lukt, komt er een filmpje :D

Vriendelijke groet,
Henk163
Re: Märklinbaan van Henk163
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Märklinbaan van Henk163
Erg netjes gemaakt Henk! :cool:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Märklinbaan van Henk163
Het passen en uitmeten is begonnen. Het kan allemaal net...



Ben zo met het schaduwstation bezig, dat ik het omloopspoor op het Bahnbetriebswerk was vergeten :? Gebruik ik dit niet, dan komt een locomotief na een bezoek aan de draaischijf wel weer op de hoofdbaan, om vervolgens met de klok mee nooit meer in de spoorwerkplaats te kunnen aankomen! Eigenlijk is de aansluiting op het stijgend spoor vanuit het schaduwsation geen probleem, ware het niet dat de doorgang maar nèt op één plek kan en dan zonder ondersteuning van hout. Daar moet ik iets op gaan bedenken...







Re: Märklinbaan van Henk163
Het liefst werk ik het oude Märklinvoorbeeld uit 1983 uit.



Maar ik kan ook kiezen uit deze twee (mocht het niet lukken)