Dag Henk163,
In mijn
KLIK: treinbaan Trainhenk heb ik hetzelfde probleem/discussie.
Er zijn een aantal redenen voor:
Als ik in SCARM een cirkel M-rail 5100 teken heeft deze een lengte van 2262 mm en hoogte van 67 mm bij een stijging van 3%.
Als ik in SCARM een cirkel M-rail 5200 teken heeft deze een lengte van 2748 mm en een hoogte van 82 mm bij een stijging van 3%.
Wil je beiden op dezelfde hoogte krijgen dan stijgt de binnencirkel meer dan de buitencirkel.
Uitgaande van de door jou gewenste hoogte blijft de buitencirkel 3% en de binnencirkel stijgt naar 3,6%.
Met een 'gesloten' acht zou je volgens mij op 3,3% uitgekomen omdat je dan een buiten- en binnencirkel combineert. Heb ik niet getest.
Ik heb besloten om dit probleem achter mij te laten en mijn cirkels zo hoog te laten stijgen dat mijn treinen er net onder door kunnen.
Dus een cirkel stijgt bij mij 8 cm. Daardoor blijft de binnen- en buitenbocht op dezelfde hoogte.
In de Marklin catalogus gaan ze ook uit van een stijging van 5% (hoofdstuk bruggen).
Wil je de 3% blijven handhaven dan zul je halverwege de cirkel rechte rails moeten gaan plaatsen om lengte te creeeren.
Er zin er meer die dit doen maar de vraag is of je daar in huis en je baanontwerp de ruimte voor hebt.
Verder zul je de cirkels moeten splitsen in een cirkel voor je 5100 en een cirkel voor je 5200 en deze afzonderlijk moeten laten stijgen en/of dalen.
Immers ze hebben verschillende lengtes.
Als je een stuk hebt liggen zou ik eerst alleen met een lok er over heen rijden en kijken hoe dit gaat en vervolgens met een sleep er achter.
Zo ontdek je waar de beperkingen liggen.
Henk