Nieuws:

NOG STEEDS TE BESTELLEN!! De 3railforum jaarkalender 2026 met 12 foto's van en voor forumleden!!

faller elektrische waterrad met echt water

Gestart door metpo donderdag 22 februari 2007, 07:57:20

faller elektrische waterrad met echt water
hello, ik ehb net het waterrad van faller gekocht..dat is met een systeem dat echt water opzuigt en dan naar beneden laat gaan zodat het rad draait... maar als ik deze aansluit aan de 16v blauwe marklin transfo dan hoor ik enkel een gezoem van de motor..het water wordt niet eens gezogen..wat doe ik verkeerd?
Re: faller elektrische waterrad met echt water
De gele en bruine draden toch wel.
yea de bruine en gele draad..en deze zijn ook goed aangesloten...

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

Hallo Metpo

Probeer eens om eerst het pompje even aan de aanzuig kant met de hand te vullen met wat water, misschien zuigt hij het dan wel op.

Misschien heb je hem er wel verkeerd om  in zitten. De aanzuig zijde moet natuurlijk in het voorraad bassin liggen. Als ik me goed herinner van vroeger staat er ook een pijltje op de pomp.

Mvgr.  Charlie.
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail

Elsloo (LB)

Misschien stomme opmerking, maar is het geen gelijkstroommotortje?
ja ik dacht ook dat het misschien een gelijkstroommotor zou zijn....
ik heb al geprobeerd het hele bassin te vullen plus ook te vullen vanop het kleien bassin waar het water naartoe gezogen meot worden..maar niks.. wel maakt d emotor veel lawaai en als ik aan het "zuigbuisje" met mijn vinger voel dan voel ik geen lucht die zuigt..hoe werkt zo 'n toestel eignlijk?
heb je de draden goed op de trafo aangesloten?
jazeker, draden goed aangesloten..als ze neit goed aangesloten zoudne zijn zou ik niet het geronk horen van de motor
hallo,

het maakt niet uit hoe je hem aansluit het is wisselstroom
maar het is wel vreemd dat hij het water niet opzuigd

het werkt met een magnetischveld
binnen in zit een buisje met een soort van dopje wat er half op vast zit
zeg maar een buisje met een halfrond dopje ( dakje ) die voor de helft is ingesneden
door het op en neer gaan zal door de druk het dopje open en dicht gaan en op deze manier het water opzuigen zeg maar

volgens mij werkt het op deze manier,maar kan er ook naast zitten
zoiets staat me namelijk nog bij van ooit eens een pompje gesloopt ( demonteren ) te hebben jaaaaaaaaaaaaren geleden ( in mij jeugd zeg maar )

mvg Frans
Motortjes van een zweefmolentje en schommelschuitjes (ook van Faller) sluit ik altijd op een Marklin trafo aan, maar dan wel op de rij-spanning, zodat ik dus nog enige invloed kan uitoefenen met de draaiknop. Ik kan me voorstellen dat als de draadjes geel en bruin zijn (bij mij zijn ze trouwens allemaal groen, meen ik  :shock: ), dat je geneigd bent om ze aan te sluiten op de connectoren in die kleur, maar ik pak dus (tot volle tevredenheid) de zwarte en de rode connector. Overigens gaat hij met die draaiknop niet harder, maar wel krachtiger.
Hallo,

Je hebt de pomp toch niet ondersteboven geplaatst ?
Regelen moet je via het pijltjesachtig "stokje" waarmee je de overloop kunt openzetten of blokkeren.

Guy

Ik ben 3 railer zonder pukkels

Zit ook het plastic verloopstukje met de veer er op?
Henk K, Ik heb aan mijn Märklin trafo geen zwarte aansluitbus alleen rood, bruin en geel.  :?
Citaat van: Johnnytrein op donderdag 22 februari 2007, 21:12:20
Henk K, Ik heb aan mijn Märklin trafo geen zwarte aansluitbus alleen rood, bruin en geel.  :?

Dat is dan zeker een oude trafo?

Bij mij ziet het er zo uit:

Misschien dat je dan tussen bruin en rood moet gaan zitten? In elk geval de twee aansluitingen die je normaal naar de rails laat lopen.
Inderdaad die kontakten bij mij zijn het nog stekkerbusjes.
het is een oude transfo en ik gebruik de goede uitgangen voor de bediening (motor maakt geluid)
maar het water wordt niet gezogen :(

M* en bezig te digitaliseren

De pomp van Faller, als het tenminste nog steeds dat rode cylindervormige ding is, werkt alleen als de pomp zelf onder het waternivo gemonteerd is.
Het is geen zelfaanzuigende pomp.
Het binnenwerk bestaat uit een metalen buisje met aan één kant zo'n zacht kunststof kapje dat half los hangt en zich opent tijdens de neergaande beweging en zich sluit bij opgaande beweging. zo krijg je de pompwerking.
Het gehele bewegende binnengedeelte is opgehangen tussen spiraalveertjes.
Ik heb op mijn oude baan jarenlang een werkende Faller fontijn gehad met zo'n pompje. Dat lag in een jampotje  waarvan het deksel onder de plaat was vastgeschroefd.
Door het deksel liepen de pompleiding en de retour.
De pomp werkte alleen maar als er genoeg waternivo in het reservoir aanwezig was.
Een echte dompelpomp dus.
Hallo allemaal,

Wellicht is het geen goede oplossing, maar ik heb vroeger een Pola watermolentje met een pomp gehad. die deed het toen ook niet, ondanks het feit dat ik alles goed aangesloten had. Mijn vader adviseerde toen in het bassin een miniscuul klein drupje afwasmiddel in het water te doen. Dit is noodzakelijk om de oppervlaktespanning van het water in het bassin te regelen, de natuurkundigen onder ons zullen de exacte verklaring hiervoor beter kunnen uitleggen, want het molentje draaide vervolgens als een tierelier op de waterstroom die uit de goot kwam. De pomp heeft het uitstekend gedaan.

succes,

met vriendelijke groet,

Jan
bedankt voor de reacties jan... en alleman.. we zullen straks testen..
Welk merk afwasmiddel beveel je me aan??

Én.....stroomt er al water?  :o
Hallo Metpo,

.....ik weet niet meer wat er toen in het aanrechtkastje stond.
Draait de molen al?

groet,

Jan
ik heb alles geprobeerd beste mensen.. dat laatste van een druppel afwasmiddel ehb ik zelfs ook geprobeerd..
De motor maakt lawaai maar er wordt geen water gezogen zo te zien... :(  om van te huilen...
Even iets anders, ik kan me nog wel herineren dat ik vroeger een mini fabriekje had met een lopende band, deze motor maakte ook altijd wat lawaai maar de band liep niet, soms moest ik hem even helpen.

Maar met een waterpomp gaat dat moeilijk.

Kan de pomp helemaal los?
Zo ja, test hem nog eens en hoe hem op verschillende manieren vast.
(op de kop eventueel) zonder water en voel of er lucht gezogen wordt.

Ik ben eigenlijk bang dat de pomp van binnen vast zit, eigenlijk wil hij wel draaien maar hij kan het niet.
Dus zou je de pomp open moeten halen en ik weet niet of dat kan.
Ik heb ook nog ergens zo''n waterradachig ding liggen, nooit gebruikt, zal zo even kijken.
Wiki Redactie

VT601 is one of my favorite trainsets

Het probleem met de pomp komt mij wel bekend voor, ook al heb ik daar niet direct een oplossing voor.

Als ik de reacties lees, moet de pomp gewoon op de 16v worden aangesloten, en niks dus met gelijkstroom of zo.
Wat wellicht wel klopt is het verhaal van het niet aanzuigen.
In de Watermolen zit de pomp vrij hoog gemonteerd, en daarmee zit hij dus boven het waterpeil.

Probeer de pomp eens zonder dat hij ingebouwd zit te gebruiken.
Gewoon water en aan beide kanten een stukje slang.
Je kunt nu wat uitproberen, waaronder de pomp onderwater houden.
Op de pomp zit meen ik een soort rode ring. Ik denk dat dit het niveau is waar de waterlijn moet zitten.

Overigens heb ik de pomp destijds gewoon weggedaan en achter het waterrad een Faller-electromotor geplaatst. Het rad draait, alleen geen stromend water meer.
Dit is opgelost met een paar stukjes doorzichtig plastic (van de overhemdboorden) en wat "velpon".

John

velpon, wat is dat?  en plastic van de overhemdboorden...?? dat ken ik niet..
ik zal nog eens proberen dan..de zoveelste poging..
het waterreservoir was nochthans heel goed gevuld..
toen ik het had getest apart van de maquette, met een (wodka) glas dan lukte het wel...maar heel traag..
En dat glas vodka had je eerst leeggedronken of heb je met de vodka getest ? :roll:

Heb je de pomp ook laten werken terwijl het pompgedeelte onder het wateroppervlak geplaatst was, evt los ? aangesloten op 16 V AC ?
Zitten alle veertjes op hun plek? Zit het menbraan op het bewegende gedeelte ? Kan het klepje vrij bewegen? Beweegt de zuiger op en neer in het huis?
Als dat allemaal met ja beantwoord kan worden zou het moeten werken.

Succ6
Wiki Redactie

VT601 is one of my favorite trainsets

Metpo schreef in reactie op mijn stukje
Citeervelpon, wat is dat?

Velpon is een hele goedkope knutsellijm die transparant opdroogt en bij veel boekwinkels en zo te koop (in NL tenminste).

ook schreef hij:
Citeeren plastic van de overhemdboorden

Kennelijk heeft hij nog nooit een overhemd gekocht of uitgepakt.
Naast een onmogelijke hoeveelheid spelden zitten er enkele stukje transparant plastic in. Dit is al jaren een veelgebruikt artikel voor het maken van raampjes in huisjes. (Over goedkoop materiaal gesproken)

Niettemin het belangrijkste van dit draadje is de pomp aan het pompen te krijgen.
Ik hoop dat dit met alle alcohol die ik al langs heb zien komen gelukt is.

John