Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

hydrofibre modeleermassa

Gestart door Yvd-532 dinsdag 02 augustus 2011, 18:24:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hydrofibre modeleermassa
wie heeft er hier  weleens hydrofibre modeleermassa gebruikt? van er-decor
ik zag dit bij de plaatselijke modelbouwwinkel. en dit zag er bepaald niet onaardig uit

ik ben een absolute beginner en vraag me af of dit dan ook goed bruikbaar is
(ik wil een winter/kersttafereel gaan maken)

voorbeelden waarin dit spul is toegepast zijn ook zeer welkom
Re:hydrofibre modeleermassa
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:hydrofibre modeleermassa
Hallo Yvonne.
Anne is een grootverbruiker van dit materiaal en hij maakt er prachtige landschappen mee! B)

Kijk maar eens in zijn topic :   http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:hydrofibre modeleermassa
Hallo Yvonne,

Ikzelf ben ook een grootverbruiker van de hydrofibre. Trouwens Rony (Eggermont), de zaakvoerder van ER-decor, is een vriend van me.
Toch is dit produkt niet de enig zaligmakende methode om bergen mee te bouwen. Trouwens ik lees hier ook dat je winterlandschap wil maken.
Zoals ik vroeger al heb aangegeven bestaat mijn baan uit een zomer en een wintergedeelte.
Ik heb zowat alles geprobeerd wat er op de markt te vinden is en hieronder mijn methodes (beknopt) die ikzelf het best bevonden heb.

Voor zomerlandschap : maak uw echte rotsformaties met pur-schuim (je kan zo een doos kopen dacht ik via conrad) en ga als een soort beeldhouwer aan het werk. Alle tussenliggende stukken (en dat is méér dan 60%) vul ik op met die hydrofibre. Terwijl deze nog nat is, bestrooi ik die met grasvezels (met behulp van een grasmaster), gevolgd door de bomen etc.

Voor winterlandschap : het pur-schuim blijft voor de rotsformaties, maar hier gebruik ik geen hydrofibre. Waarom? Wit poeder (oa Noch) iswel te koop, maar het resultaat vond ik maar niks. Op de modelbeurs in Mechelen vorig jaar heb ik een nieuw produkt leren kennen, dat even proper te gebruiken is als de hydrofibre, maar witte kleur heeft en ook zo opdroogt. Dit produkt is in tegenstelling tot de hydro wél overschilderbaar en biedt voor het winterlandschap zeer veel voordelen.
De naam moet ik efkens opzoeken. In bijlage alvast enkele fotos.


Guy
Re:hydrofibre modeleermassa
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:hydrofibre modeleermassa
Beelden zeggen meer als woorden, en woorden staan ook in mijn bouwtopic, het werkt prima, maar dat zal ook gelden voor o.a. gips.

Het voordeel wat bij mij het meeste in het oog springt is het gewicht, of beter gezegd, geen gewicht, ik kan mijn baan nog redelijk makkelijk verschuiven als dat nodig is.

Groet, Anne W
Re:hydrofibre modeleermassa
dank jullie wel voor de reacties
en vooral voor de mooie plaatjes


wijst het zich voor zich dit materiaal of is het voor een beginner beter om met ander materiaal te beginnen?


guy ik ben wel benieuwd naar de naam die je dan gevonden hebt
tevens ben ik wel benieuwd naar wat voor skiliftje er in dat landschap te zien is

voor mij zou het gewicht (niet dus) ook een erg voordeel zijn. aangezien ik het in m'n schuurtje ga maken en dan later in m'n huis wil plaatsen (en ik woon in een flatje, dus moet wel een stukje tillen ermee)
Re:hydrofibre modeleermassa
Ik heb het even opgezocht en het product heet : sculptamold. Het komt uit de USA en wordt in Belgie verdeeld een bedrijf uit Antwerpen. (Light Productions bvba)
Net zoals bij de hydrofibre : een hoeveelheid mengen met water tot een smeerbare brij en sculpteren maar.
Dit product is ongeveer half uurtje te gebruiken, dan wordt het steenhard.
De hydrofibre is makkelijk 48 uur te gebruiken. En zelfs later, gewoon met zo een plantenspuitje nat maken en deze is terug bewerkbaar (da's grote voordeel aan de hydrofibre).

De kabelbaan is van Brawa (Kanzelwandbahn).

Guy
Re:hydrofibre modeleermassa
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:hydrofibre modeleermassa
Ik neem aan dat Busch 7591 (wat ik gebruik) hetzelfde spul is...?

Martijn
Re:hydrofibre modeleermassa
Fout aangenomen acido.

Noch de hydrofibre, noch de sculptamold komen overeen met dit busch product.

Guy
Re:hydrofibre modeleermassa
dat sculptamold en busch produkt blijft dat ook licht in gewicht net als het er-decor?

en dit soort producten word dit ook op zo'n beurs in houten verkocht?

wat betreft sculptamold heb ik nog geen verkoopsite gevonden maar zal een andere keer nog wel is verder googlen
Re:hydrofibre modeleermassa
guy heb je toevallig ook  foto's  die het wit in dat hydrofibre en het sculptamold laten zien?
Re:hydrofibre modeleermassa
Voor de hydrofibre : zie eens op de website van er-decor. Trouwens als je daar klikt op cursus landschapsbouw krijg je een foto te zien en de persoon links vooraan ben ikzelf.
Hydrofibre bestaat in 3 basiskleuren (wordt bepaald door lijmpotje dat bijgeleverd word) : bruin-rood, grijs of zandkleur. Als je dus een bakje maakt, zal alles dezelfde kleur hebben (vb grijs) Hydrofibre is in principe niet overschilderbaar, dus rotsformaties zullen allemaal dezelfde grijze kleur hebben. Dat is de reden waarom ik geopteerd heb voor de combinatie met pur-schuim. Deze is wel beschilderbaar. De tussenstukken boetseer ik dan met de hydrofibre grijze materie, die ik dan nat zijnde bestrooi met de glasvezels. Verwerkingstijd onbeperkt (kan terug nat gemaakt en herwerkt worden)

Voor de sculptamold : ik zal er een foto van maken. Is een soort dik poeder (schijnt poeder van papier-marché te zijn) in vuil witte kleur. Is overschilderbaar. Verwerkingstijd circa 30 min


Guy
Re:hydrofibre modeleermassa
Die sculptamold is inderdaad hier niet zo gemakkelijk te vinden. In de USA wordt die massaal gebruikt. Voor u zoekende ben ik gisteren op ons belgisch forum te weten gekomen dat de invoerder (light productions) zijn winkel in Antwerpen opgegeven zou hebben. De persoon die in Mechelen de demo gaf van dit product werkte alleszins nauw samen met de antwerpse modeltreinacademie. Misschien is daar wat meer info te rapen hoe we in de toekomst aan dat produkt kunnen geraken (er is ook een invoerder in de UK)

Guy
Re:hydrofibre modeleermassa
als ik op de site kijk bij hydrofibre zie ik onderaan ook pigmentkleurpotjes staan dan kan je denk ik wel meerdere kleurstellingen bereiken of zie ik dat verkeerd (ik heb het hydrofibre dus zelf nog nooit gebruikt dus misschien heb ik het helemaal mis)

die workshops zien er overigens bepaald niet verkeerd uit (helaas wat te ver weg voor me)
Re:hydrofibre modeleermassa
Dat klopt van die pigmentpotjes. Alleen moet je die extra kopen want die zitten niet standaard in bvb uw beginnerssetje.
Maar de Ronny had een rotsmastercursus voorzien, maar daar kon ik helaas die dag niet naartoe. Zijn cursussen zijn wel heel interessant.
Er is echter voor jou wel die afstand. Dat is voor mij ook hetzelfde als ik tot bij jullie moet komen. Houten ed. is voor mij ook te ver.
Re:hydrofibre modeleermassa
Yvonne,

Ik had je beloofd foto's op te sturen van de sculptamold. Hier zijn ze.

Guy
Re:hydrofibre modeleermassa
Hier nog foto's van de bouw met de puren en de hydrofibre..

Guy
Re:hydrofibre modeleermassa
guy dankjewel!
ik heb gisteren bij de plaatselijke modelbouwwinkel ieg het hydrofibre aangeschaft dus daar ga ik binnenkort is mee aan de slag. eerst wat voorbereidend werk doen voordat ik daadwerkelijk kan gaan smeren/kliederen
en wellicht dat ik een keer naar houten ga en zal is kijken of ik dan dat sculptamold zie.

dan nog een ander vraagje als jullie bomen plaatsen doen jullie dat dan meteen in de natte hydrofibre steken of boor je dan later een gaatje ofzo?
Re:hydrofibre modeleermassa
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:hydrofibre modeleermassa
Beste Yvonne,

Op een bodem van alugaas plak ik twee lagen wit w.c. papier in verdunde houtlijm, daarover smeer/boetseer ik de hydrofibre, daarna 2 basisverflagen (simpele acrylverf van de bouwmarkt), een laag granietverf, een laag lazurverf die er gelijk weer afgewist wordt en daarna nog wat werken met diverse kleuren verf en krijtpoeder.

Voor de bomen boor ik gaatjes, boomstam in het gaatje met een kloddertje houtlijm en het zit vast.

Groet, Anne W
Re:hydrofibre modeleermassa
Bomen in de sculptamold is met gaatjes boren, in de hydrofibre plaats je ze terwijl het nog nat is (alles droogt dan stevig vast op)

Guy
Re:hydrofibre modeleermassa
zou je de hydrofibre ook direct op de papier-mache (gedroogd) en kunststof skiberg kunnen doen
of is het echt noodzakelijk dat eerst dat matje wat er bij zit erop gaat voor je de hydrofibre aanbrengt?
Re:hydrofibre modeleermassa
Je hoeft dat dekentje niet echt te gebruiken. Het kan zeker op papier-marché en op dun horrengaas gebruikt worden.

Guy
Re:hydrofibre modeleermassa
oke dankje
(eerst m'n papier-mache verder laten uitharden/drogen nu)
Re:hydrofibre modeleermassa
heb net een stukje geprobeerd
nu wachten tot het droog is
Re:hydrofibre modeleermassa
Yvonne,

Als het de bedoeling is dat er stukken met gras (of dergerlijke) moeten komen, moet je die nu instrooien terwijl de massa nog nat is. Anders wordt die beenhard en lijm houdt er niet op.


Guy
Re:hydrofibre modeleermassa
dankje Guy dat wist ik niet
nu word het bij mij een winterlandschap dus zal er weinig groen te zien zijn
inmiddels ook even een proefje gedaan met een copic airbrush en dat werkt goed dus als ik nog groen wil kan ik dat zo oplossen gelukkig
Re:hydrofibre modeleermassa
Goed om het zo eens uit te proberen op een proefstukje! Er is wel al een creatieve hand in te zien. Wat wel meteen opvalt is dat de bomen scheef staan, normaal groeien die verticaal omhoog  :D
Re:hydrofibre modeleermassa
ha ha last van zijwind hadden ze ;). nou wellicht als het allemaal definitief staat dat ik ze wat rechter kan buigen (naar het licht toe)
(had de brug (waar deze bomen aan vast zitten) er even opgezet voor het modeleren en de foto)
Re:hydrofibre modeleermassa
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:hydrofibre modeleermassa
Het is mijn ervaring dat als je op de opgedroogde hydrofibre verdunde houtlijm doet om gras in te "zaaien" de verdunde houtlijm onmiddelijk wordt opgezogen, logisch want hydrofibre wordt weer zacht door water.

Daarom doe ik er twee lagen verf overheen, de eerste laag moet dan wel voorzichting omdat de hydrofibre tijdens het verven weer zacht wordt.

Groet, Anne W
Re:hydrofibre modeleermassa
wat voor verf doe je eroverheen?
Re:hydrofibre modeleermassa
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:hydrofibre modeleermassa
Een standaard watergedragen verf van de bouwmarkt in een grijze kleur, zie mijn bouwtopic

Groet, Anne W
Re:hydrofibre modeleermassa
Anne W

Wat jij daar doet met die verf is iets wat Rony waarschijnlijk zelf niet weet. Ik zie hem een van de volgende weken en zal er hem eens over spreken. Normaal wordt de massa op kleur gebracht met die kleurpotjes te mengen.

Guy
Re:hydrofibre modeleermassa
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:hydrofibre modeleermassa
Beste Guy,

Heel goed, doe hem de groeten van mij, we hebben elkaar nooit ontmoet, maar ik sta ook op zijn kerstkaarten verzendlijst.

Omdat mijn winkelier geen granietkleur meer heeft, maar wel een grote hoeveelheid zandsteen, heb ik die nu, maar na de twee lagen verf zie je er toch niets meer van.

Groet, Anne W
Re:hydrofibre modeleermassa
ik vraag me af of je niet gewoon wat acrylverf (wat ik nog in huis heb) toe kan voegen ipv die kleurpotjes aan te schaffen (die ze bij m'n plaatselijke modelbouwwinkel niet hadden overigens). je moet immers ook water toevoegen om het spul aan te maken
heeft iemand dit weleens uitgeprobeerd?
Re:hydrofibre modeleermassa
Anne W heb je ook weleens geprobeerd het te spuiten?
Re:hydrofibre modeleermassa
ik vraag me af of je niet gewoon wat acrylverf (wat ik nog in huis heb) toe kan voegen ipv die kleurpotjes aan te schaffen (die ze bij m'n plaatselijke modelbouwwinkel niet hadden overigens). je moet immers ook water toevoegen om het spul aan te maken
heeft iemand dit weleens uitgeprobeerd?


Ja, ikke. Resultaat : meer dan teleurstellend. Dus zeker niet doen.
Idem wat het spuiten bedtreft. Tenzij de massa héél héél héél goed droog is.

Guy
Re:hydrofibre modeleermassa
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:hydrofibre modeleermassa
Citaat van: Yvd-532 op maandag 15 augustus 2011, 22:53:41
ik vraag me af of je niet gewoon wat acrylverf (wat ik nog in huis heb) toe kan voegen ipv die kleurpotjes aan te schaffen (die ze bij m'n plaatselijke modelbouwwinkel niet hadden overigens). je moet immers ook water toevoegen om het spul aan te maken
heeft iemand dit weleens uitgeprobeerd?

Het zou best kunnen, maar het maakt denk ik het verwerken niet zo lekker, nee ik ben geen "spuiter", ik weet ook niet hoe de structuur er dan gaat uitzien.

Ook voor kwasten moet de hydrofibre goed uitgehard zijn, ik laat het dan ook twee weken drogen, de eerste laag voorzichtig aanbrengen en de zaak weer goed laten drogen, de tweede laag gaat dan heel makkelijk.

Groet, Anne W