Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Koppeling voorzijde Märklin BR 03?

Gestart door DonCartagena maandag 01 augustus 2011, 12:32:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
Hallo,

Ik weet niet of ik de vraag hier helemaal goed geplaatst heb, maar dit leek me de meest geschikte plaats.

Ik wil bij de BR 03 van Märklin een koppeling (bij voorkeur NEM-schacht) aanbrengen aan de voorzijde. Omdat de loc aan de voorzijde een dubbele as heeft weet ik niet hoe dit moet en welke onderdelen ik hier voor nodig heb. Kan iemand me hier mee helpen?

Het gaat dus over dit model:
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
Ja Hallo,

Ik heb ook diverse loks met een dubbel loopstel en volgens mij is het technisch gezien niet mogelijk om daar een koppeling aan te brengen, maar als er mogelijkheden zijn, dan houd ik dit draadje graag in de gaten. Groet, Jasper
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
De Br 03 is/was een sneltrein locomotief en was altijd met de tender gekoppeld, dus heeft Marklin deze lelijke koppeling aan de voorzijde weggelaten.
Waarvoor wil je de koppeling gebruiken?
Je kunt die van Symoba proberen, er is alleen weinig ruimte aan de voorkant.
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
Ik rijd in een U-vorm, dus aan een loc zonder koppeling aan de voorzijde heb ik niet zoveel aangezien er niet op beide zijden een draaischijf aanwezig is.

De koppeling zou dus gebruikt moeten worden om treinen te trekken.
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
Hallo DonCartagena,

Die loc heeft een loopdraaistel wat een koppeling in de weg zit.

Dus een kortkoppeling kun je wel vergeten,maar een starre ook helaas.

Als je deze loc dus een station binnen rijdt,waar je hem dus niet kan keren,zal je een andere loc de trein van deze moeten overnemen.

Volgt dan wel een ritje achteruit voor deze stoomloc.

Klinkt wel een beetje raar,en zo is het niet bedoeld,maar als Märklin er een koppeling op wilde maken had ie er waarschijnlijk al gezeten.

Het èèn en ander zal ook wel met het kostenplaatje te maken hebben,want een koppeling op deze voorkant laat de prijs wellicht alleen maar stijgen.

Maar ook in het grootbedrijf loopt deze loc vaak met de loc voorop,dit vanwege het verschil in snelheid.

Die was achterwaarts een stuk lager dan voorwaarts,dus als er al gedraaid moest worden was er een draaischijf in de buurt.

Je kan ook aan een keerlus denken,of aan een raildriehoek,en beide vergt wat ruimte,die je misschien niet meer hebt.

Als je een keerlus bouwt,waar je dus alleen met loc's omrijdt,kan je de helling wat stijler aanleggen,om dit probleem wat kleiner te maken.

Het is maar een idee.

M.v.g.

Hans V200.0



Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
Ik loop ook al een tijd met het idee om bij een 01 een koppeling aan de voorkant te zetten, om een BR39 voor de 01 te zetten.  Ik heb wel 2 Fl* 39ers met koppeling voor, dus andersom lukt wel (01 voor de 39), maar ik zou het ook prachtig vinden als de 39 als voorspanloc voor de 01 kan.

Misschien moet ik eens bij een ander merk kijken naar een 01 met koppeling voor.
Maar ik houd ook dit draadje in de gaten of er nog ideeën komen.

Paul
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
Het enige wat misschien zou kunnen,is een vaste starre koppeling,die je dan niet kortkoppelt.

Je hebt aleen wel erg weinig ruimte om zoiets te doen,en de loc's worden er niet mooier op :(

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
een vaste koppelhaak dus
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
Een broer van mij (fijnmechanicus) heeft ooit een tweetal loks voorzien van koppeling aan de voorzijde.
Voor de bevestiging van de koppeling had hij in het frame een gaatje geboord en voorzien van schroefdraad. Verder waren er ook kleine paspennen aangebracht voor het veren van de koppeling.

Mvg,
Peter
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
Citaat van: Freak op donderdag 04 augustus 2011, 21:51:22
Een broer van mij (fijnmechanicus) heeft ooit een tweetal loks voorzien van koppeling aan de voorzijde.
Voor de bevestiging van de koppeling had hij in het frame een gaatje geboord en voorzien van schroefdraad. Verder waren er ook kleine paspennen aangebracht voor het veren van de koppeling.

Mvg,
Peter

Hoi Peter,

Dat is een hele mooie oplossing,maar niet iedereen is gezegend met zo'n broer :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
even rondgesurft op de duitse sites en daar vermeld men dat het nagenoeg onmogelijk is.Zelfs bij het Fleischman model.Deze locs waren gemaakt om enkel rijtuigen voort te trekken.Mss is er mogelijkheid om een koppeling op de bufferbalk te lijmen.Maar deze zal dan niet meedraaien in bochten wat weer problemen zal geven.Zou ook onnatuurlijk overkomen.Men spreekt er enkel van een koppelingshaak.
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 04 augustus 2011, 21:53:52
Dat is een hele mooie oplossing,maar niet iedereen is gezegend met zo'n broer :D
Was niet voor mij maar voor zijn eigen stoomloks.

Mvg,
Peter
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
Voor de bevestiging van de koppeling had hij in het frame een gaatje geboord en voorzien van schroefdraad

heb ik dus ook gedaan
je moet wel erg oppassen dat de haak niet te lang of te kort is
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
Mss foto's hiervan.Interesseert me ook wel.
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
Ik heb het vandaag dan maar op een nogal aparte manier opgelost. Ik heb een gaatje geboord in de NEM-schacht en de bufferbalk, daar een pinnetje doorheen met wat secondelijm.

Erg functioneel en niet lelijker dan andere locs met een koppeling aan de voorkant. Enige nadeel is dat de koppeling niet kan draaien wat in scherpe bochten een probleem kan zijn.
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
Heb je daar ook foto's van?

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
Don, houdt er wel rekening mee dat de Br 03 achteruit niet sneller dan 50km/h mocht rijden ! ;)
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
Ik zou geen kortkoppeling gebruiken,
maar een draaibare koppelhaak
dan heb je wat meer speling in de bocht
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
@Kappa: ik rijd over een 40 km/h baantje  ;)

@Wim: voorlopig gaat dit erg goed omdat ik geen scherpe bochten in mijn baan heb. Krijg ik problemen dan ga ik je tip proberen.
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Koppeling voorzijde Märklin BR 03?
Hoi DonCartagena,

Bedankt voor de foto's,en niet iedereen is van nature fotograaf (ik ook niet) :D

M.v.g.

Hans V200.0