Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

werken met een multimeter.

Gestart door atkort zondag 31 juli 2011, 21:17:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
werken met een multimeter.
Hallo allemaal,

Ik heb een prachtige baan aangelegd.Alleen werkt het niet.Ik werk met C rails. Krijg niet op alle rails spanning. Weet wel hoe dat komt.  Heb nieuwe en oude rails door elkaar gebruikt, zonder de oude rails te testen. Heb nu een multimeter gekocht om alle c rails door te meten. Helaas weet ik niet hoe zo'n meter werkt.Heb me nooit zo verdiept in electronica. Dus welke leermeester wil het me de multimeter in duidelijke taal  uitleggen?


opa Ton
Re:werken met een multimeter.
mathijs-spoor3
gast

Re:werken met een multimeter.
u kunt ook met een trein over de rails rijden en waar die stopt is er waarschijnlijk iets mis (of de rails is vuil)
ik vind dit een makelijke methode maar met een multimeter is het mischien beter ivm het testen met bedrading.
ik weet zelf helaas niet hoe het werkt(anderen kunnen dat wel uitleggen denk ik.

mvg matthijs
Re:werken met een multimeter.
Bedankt Matthijs voor je reactie. Denk voor mij dat het werken met een meter beter is.

opa Ton
Re:werken met een multimeter.
mathijs-spoor3
gast

Re:werken met een multimeter.
graag gedaan. ik denk dat er wel mensen zijn die dat uit kunnen leggen. (en anders moet ik maar eens bekijken hoe zo'n aparaat werkt)

mgv matthijs
Re:werken met een multimeter.
Re:werken met een multimeter.
Re:werken met een multimeter.
Aliebengalie
gast

Re:werken met een multimeter.
Ik weet uiteraard niet precies wat U er voor een heeft gekocht.
Maar zo verschrikkelijk moeilijk is het niet.
U weet wat gelijk en wisselstroom is.
U vind dit ook op de draaischijf van Uw metertje.
Als U hem op 200 volt wisselstroom zet, en u meet de uitgang van uw trafo , moet U iets kunnen aflezen rond de 18,4 volt bij mij (niet de orginale trafo gebruik ik).
Door de rail staaf en het midden contact te meten,moet U op de zelfde waarde uitkomen als ongeveer U gemeten heeft op de uitgang van de travo
U weet waar de aansluit rail ligt , en U weet ook tot hoever de trein rijd.
U moet ook de andere rail staaf is proberen , normaal zijn de rail staven aan elkaar gekoppeld.
Maar sommige verbreken die verbinding om er een melder of schakelrail van de maken.
Als de rails schoon is en U laat hem niet te snel rijden stopt ie op de 1e rail al waar er een fout in zit.
Ook kunt U een doorverbinding bv tussen de rail staven meten.
Sommge meters geven bij een dioden meting een gekluidssignaal.
Dit signaal kunt U ook zo proberen. Hou de 2 draden van Uw meter tegen elkaar en draai rustig aan de draaiknop , en kijk of U een geluid (piep) hoort.
Als dit het geval is kunt U op eenvoudige wijze kijken/meten waar en welke fout ergens zit.
Als U de railstaven met elkaar verbind dan zou U als het goed is ook een piep moeten horen.
Zo kunt U dit ook testen aan 1 zijde met 2 railzen aan elkaar.
Expirimenteer er mee,en het zal snel duidelijk worden.
Ik zou U graag willen helpen,maar zit een beetje in de lappen mand.
Kan/mag eventjes niet van huis.
Maar als U vragen heeft,vraag het gerust.
We willen U graag helpen het probleem op te lossen.

Mvg: Alex
Re:werken met een multimeter.
Lid sinds: 2008

offline
Re:werken met een multimeter.
Alex, wisselstroom is niet het zelfde als wisselspanning ......
Je zet de meter dus op 200 Volt wisselspanning, maar dat wist je al ?

grv Huub
Re:werken met een multimeter.
Aliebengalie
gast

Re:werken met een multimeter.
Huub helemaal gelijk....
Ik wel,maar hij niet....en waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. :D
Hij mot dat ding goed aan de praat krijgen zodat hij zijn storingen kan oplossen.
Met wissel stroom of wisselspanning met gelijk stroom of gelijkspanning.... :D
Gaan mot die trein.

Mvg: Alex
Re:werken met een multimeter.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:werken met een multimeter.
als je gewoon kontakten gaat meten heb je enkel de weerstandsmeting nodig.Je baan niet onder spanning zetten en de multimeter op ohmse meting of het diode teken.Als hij dan piept  (of een heeeeel kleine ohmse waarde geeft) dan heb je goed kontakt.Piept hij niet dan is er geen goed kontakt.Maw alles wat in kontakt ligt geeft een piep of kleine waarde.
Re:werken met een multimeter.
Beste mensen, hartelijk dank voor de uitleg, vooral het uitgebreide antwoord van aliebengalie zal me wel verder op weg helpen. Waarschijnlijk ook met de handleiding met duidelijke foto,s zal me hier zeker bij helpen.
alybengalie ik wens je een spoedig herstel toe en nogmaals bedankt voor je hulp.

met vrgroet

Ton