Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Telexkoppeling vragen

Gestart door Baanloos woensdag 21 februari 2007, 19:50:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Telexkoppeling vragen
Lid sinds: 2006

offline
Telexkoppeling vragen
D'r lopen diverse draadjes over de BR86 en V60. De modellen met en zonder telexkoppeling. Het gaat hier over de eerste modellen met telex dus.
Ik lees nog al eens dat dit niet altijd lekker werkt?
Helemaal niet of slecht... wat kunnen de mankementen zoal zijn?
Waar moet ik opletten bij aanschaf van een model met telexkoppeling?
Werkt een digitaal model met telexkoppeling in het algemeen beter dan een goed
onderhouden analoge Telexloc?
Of is een Telexloc eigenlijk helemaal af te raden?

Ik meen dat er nog een BR81 met telexkoppeling is geweest en hier en daar sporadisch nog een ander model maar uitsluitend de bovengenoemde modellen hebben deze koppeling al decennia lang.
De BR290 heeft die hem wel of niet :?: want dit is een rangeerlok bij uitstek...
Re: Telexkoppeling vragen
Hoi,

Bij de analoge locjes met telexkoppeling die ik heb, werkt het systeem
best goed. De koppeling van de lok en het wagentje dat je wil aan of af koppelen moeten wel goed op elkaar zijn afgestemd, anders blijft het spul
haken.

De mechanisch omgeschakelde locjes willen nog al eens een bokkesprong
maken op het moment dat de telexkoppeling wordt ingeschakeld, waardoor
heel je rangeerplannen in de soep lopen.


Over het algemeen ben ik er redelijk tevreden over.

Als alternatief kan je natuurlijk ook met ontkoppelrailtjes werken.

Helaas kan ik geen vergelijk trekken tussen analoge en digitale locjes.

Groet Harry
Re: Telexkoppeling vragen
Telex werkt goed hoor. Marklin heeft momenteel alleen een br 86 uit de startset met telex koppelingen en de V60. Ik zelf heb een rode cargo V60 en een br50 met een telexkoppeling op de tender.

En door de constructie van de V90 is daar geen ruimte voor telex koppelingen. Wel zijn er geruchten op andere flora dat Marklin werkt aan een opvolger voor de telex koppeling.
Re: Telexkoppeling vragen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Telexkoppeling vragen
Heb zelf ook één loc met telexkoppelingen. Het systeem om af te koppelen werkt goed en ook het aankoppelen is geen probleem. Een nadeel van Telex is dat het wel sneller afkoppeld dan een standaardkoppeling. Zeker wanneer je een hoekverdraaiing hebt in de baan. (Door bijv. te stijgen en te dalen e.d. of gewoon slecht gelegde baan.)

Groeten,
Herman
Re: Telexkoppeling vragen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Telexkoppeling vragen
Ik heb zelf een BR50 met Telexkoppeling, welke een kortkoppeling vorm Telexkoppeling heeft aan de tender kant en herken het probleem van Herman.

Na wat vogelen was ik er uit. Het werkt helemaal goed als je aan de wagonkant ook een kortkoppeling gebruikt anders wipt de Telexkoppeling in kleine bochten de wagon met standaardkoppelingen er heel vaak uit.

Telexkoppeling systeem op zich schakelt prima bij digitaal rijden met een MS.
Re: Telexkoppeling vragen
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Telexkoppeling vragen
Mijn V60 uit 1968 werkt nog steeds prima.
Door secuur afstellen relais, absoluut geen last van b* sprongen.
Ik heb er destijds ook een trafo die het rangeergedeelte aanstuurde uitgerust met een speciaal toegevoegde drukschakelaar om de overspannings-puls te kunnen schakelen zonder eerst de regelaar op 0 te hoeven zetten. Dan kon je tijdens het rijden de telex inschakelen.
Bij het veranderen vd rijrichting moest je nauurlijk wel eerst stoppen.
Re: Telexkoppeling vragen
Megahertz
gast

Re: Telexkoppeling vragen
Ik heb een BR 86 met telex maar die werkt ook gewoon naar behoren.
Re: Telexkoppeling vragen
catzeiler
gast

Re: Telexkoppeling vragen
Ook ik had wat problemen met de telex van mijn bijna 50 jaar oude v60, een en ander uit elkaar gehaal, met wattenstaafje en wasbenzine (pas op open vuur) gereinigd, werkt weer als voorheen. Stof verzamelt zich tussen magneet en koppelingslipje, dat is funest voor de werking.