Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Onze eerste baanontwerp

Gestart door Aad A zondag 31 juli 2011, 15:17:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Onze eerste baanontwerp
Lid sinds: 2011

offline
Onze eerste baanontwerp
Het begon met wat materiaal wat ik kreeg.
Een en ander werkte niet en via marktplaats nog wat erbij gekocht.
Mijn kleinzoon vind het prachtig dus moesten we maar doorgaan.
Bij mijn vrouw een hoek van de serre afgetroggeld en het bouwen kon beginnen.
De baan is opgebouwd met de rail die voorhanden is en alleen nog maar aangesloten op 1 trafo.
Het belangrijkste is het spelen met mijn kleinzoon,het verder afwerkrn en elektrisch beter aansluiten komt tijdens de speeltijd wel in orde.
Niet al het rollend materiaal werkt maar aan de hand van de informatie die ik hier op het forum vind denk ik dat dat mettertijd ook wel goed komt.
Foto's zeggen maar dan woorden,






Re:Onze eerste baanontwerp
Hallo Aad,
Welkom, het is best een grote tafel om mee te beginnen  :thumbup: Kun je nog bij de achterkant komen? Ik zie best wat leuke gebouwen en die open-loods is ook apart. Met welke bediening rijdt je?

groet,
Michiel
Re:Onze eerste baanontwerp
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Onze eerste baanontwerp
Hey,
dat is best een leuke baan, en ook een mooie ruimte heb je ervoor zeg!

Als je wilt, kan ik evt het defecte materieel wel voor je nakijken/repareren? Stuur me maar een persoonlijk bericht, als je interesse hebt.

Roy
Re:Onze eerste baanontwerp
wow! mooie ruimte die serre! Da s wat anders dan een zolder.
Re:Onze eerste baanontwerp
Lekker open zo, met een serre.
Jammer dat dit niet bij ons thuis kan. !

Heel veel succes & plezier met het vervolgen van de hobby, samen met de kleinzoon!
En natuurlijk welkom op het forum ! ;)

Gr Elden
Re:Onze eerste baanontwerp
Lid sinds: 2007

offline
Re:Onze eerste baanontwerp
Mooi, lekker veel licht.
Dat is iets wat je pas mist als je het niet meer hebt.

Bij mijn treinbaan komt namelijk absoluut geen daglicht meer :(

Dennis
Re:Onze eerste baanontwerp
Lid sinds: 2011

offline
Re:Onze eerste baanontwerp
Bedankt voor de diverse reacties.
Beturing is nog met een trafo en een aansluitrail,mijn kleinzoontje wil treintjes zien rijden.
Ja met wat gewurm kan ik nog achter onder de tafels komen en mocht het echt nodig zijn kan ik door wat rails te verwijderen en wat schroeven los te draaien twee tafels wegrijden, die staan nl op wieltjes.
Ik heb ook al het eerste niet werkende lokje aan de praat gekregen,na raadplegen van de informatie over schoonmaken en smeren gelezen te hebben.
ook wat huisjes hier en daar wat opgeknapt.
Re:Onze eerste baanontwerp
Lid sinds: 2009

offline
Re:Onze eerste baanontwerp
Welkom Aad.
Leuke plek om een trein te hebben. Wel veel zonlicht op de baan of kun je dat afschermen?
Mooie mogelijkheden.
Ik las dat je maar een aansluitrails hebt, lijkt mij wat weinig voor deze best wel grote baan met aardig wat treinen er op.
Verder zag ik op een foto de rails erg dicht langs de rand liggen. Daar loop je toch een risco bij ontsporingen.
Re:Onze eerste baanontwerp
Hallo Aad,

Leuke en mooie baan heb je, zeker met de tuin als decor hoe verzin je het.
Bouw het rustig wat uit, mooi zo'n ouderwetse metalenbaan.

vr.gr. Günther.
Re:Onze eerste baanontwerp
Lid sinds: 2011

offline
Re:Onze eerste baanontwerp
Het eerste baanontwerp is drastisch gewijzigd.
Ik heb zo'n mooie brug gekocht en toen ik die ging halen kwam er ook nog een partijtje wissels en rail ter sprake.
Dat heeft geleid tot de volgende versie.


En als ik nu maar de aanwijzingen van het baasje blijf volgen komt het helemaal goed.

Het is nu een soort dubbel soor geworedn welke afzonderlijk door een trafo van stroom voorzien worden.
Het rangeerterrein kan ook afzonderlijk met een trafo bediend worden,deels voorzien van electrische aangedreven wissels welke nog wel aangesloten dienen te worden.
Aan de voorzijde zijn de wissels handbediend voor het speelplezier van de kleine man.
Re:Onze eerste baanontwerp
Ah, ik zie het al. Daar wordt genoten!  :D
Re:Onze eerste baanontwerp
Ik blijf het een mooie baan vinden.
Het is net de jaren vijftig.

vr.gr. en veel rij plezier, Günther.
Re:Onze eerste baanontwerp
Mooi hoor :D ziet er leuk uit :D wat een  ruimte dat je ook hebt je kleinzoon zal er zich zeker kunnen mee amuseren  :D
Groeten Tim
Re:Onze eerste baanontwerp
Ziet er goed uit! Het blijft toch leuk hoe die kleine mannetjes reageren op al die rijdende treinen. Dat is echt genieten.  :)
Re:Onze eerste baanontwerp
Lid sinds: 2011

offline
Re:Onze eerste baanontwerp
Deze oude Santa Fe gered van de sloophoop.

Zwaar bespeeld en ernstig vervuild maar na demontage en schoonmaken rijdt deze weer.
Nu wachten er nog een aantal blikken rijtuigen op een opknapbeurt.

met vriendelijke groet,
Aad en zijn kleinzoon
Re: Onze eerste baanontwerp
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze eerste baanontwerp
De kleine man krijgt telkens meer wensen.
Hij wilde echt zijn eigen baan en zo kwam er het eerste digitale startsetje.
Even vlug een baantje uitgelegd op twee stukken multiplex en het geheel aangesloten.
Hij zet zelf het materieel op de baan en weet al hoe die Thomas en het diesellokje moet laten rijden door het wisselen van adres.


Nu kan Opa zijn Mbaan verder aankleden en de kleine man zich verder bekwamen in het besturen van zijn eigen baan.

met vriendelijke groet,
Aad en zijn kleinzoon
Re: Onze eerste baanontwerp
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze eerste baanontwerp
Kijk eens aan. Harstikke leuk om dit zo te zien. Samen met opa de hobby delen. Er staan en rollen en liggen en noem maar op een hoop mooie spullen hoor. Prachtig. :thumbup:

groeten Martin
Re: Onze eerste baanontwerp
Mooi is dat om die reacties te zien hè. En ze snappen zeer snel hoe de bediening werkt.  :)
Re: Onze eerste baanontwerp
Michiel, zo zijn we toch allemaal begonnen??

grt. Günther.
Re: Onze eerste baanontwerp
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze eerste baanontwerp
Afgelopen dagen bezig geweest met steentjes en schuurpapier.



De steentjes zijn gekocht bij zo'n grote DHZ keten onder de naam koppelstone 1tot 3mm
Het schuurpapier is 1200 waterproof.
De steentjes zijn los gestort zodat de volgende wijziging van baanplan welke ongetwijfeld wel weer zal komen makkelijk uitgevoerd kan worden.

met vriendelijke groet,
Aad
Re: Onze eerste baanontwerp
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Onze eerste baanontwerp
Ik krijg het gevoel dat opa het niet alleen voor de kleinzoon doet  :D
Re: Onze eerste baanontwerp
Wat een prachtige baan om mee te beginnen. En wat een mooie ruimte zo in de serre. Geweldig.
Ik ben vorig jaar ook begonnen met een startset omdat dat leuk is voor mijn kleinzoon. Daarna blijkt dat het ook heel leuk is voor opa  :-)

Albert.
Re: Onze eerste baanontwerp
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze eerste baanontwerp
De los gestorte ballast is opgenomen en de baan afgebroken.
Er moest een baan komen met lange hellingen en op hoger niveau een groot station aan de voorzijde
.Geen foto's want deze baan is ook niet meer.
De kleine controleur vond het niks,de treinen bleven te lang onzichtbaar.
Het volgende baanontwerp werd wel goedgekeurd en het uitleggen kon beginnen.
We bouwen zonder ontwerpprogramma er wordt alleen wat getekend met een sjabloon om te kijken of het een beetje uitkomt.
Hier wat foto's van het huidige plan.
Dubbelspoor met aparte stroomaansluiting,dus eigenlijk 2 banen op een tafel.



Het buitenspoor heeft 2 halteplaatsen en het binnenspoor heet aansluiting op de draaischijf en wat extra spoortjes om te kunnen spelen.
Achterlangs de lokloods gaan we dan richting een lichte stijging omdat de bruggen toch ingepast zijn.


Over de brug achter een landhuis om weer terug naar het station.

Alles nog steeds lekker ouderwets analoog en voldoende plaats om verder aan te kleden met water,industrie en toerisme.
Het blijkt zelfs zo te zijn dat de eerste kleinschalige meeting al plaats vind bij het cafe bij de brug.


met vriendelijke groet,

Aad
Re: Onze eerste baanontwerp
interessant, de draad weer opgenomen, en eentje om effe te volgen....
Re: Onze eerste baanontwerp
Hallo Aad,

Leuk al die oude treinen op je baan. :thumbup:
M-rails zo ben ik ook begonnen.

vr.gr. Gunther.
Re: Onze eerste baanontwerp
Lid sinds: 2010

offline
Re: Onze eerste baanontwerp
aha.....
e.e.a. begint duidelijk de vorm van een verslaving aan te nemen. pas goed op... je komt er nooit meer vanaf.

heel veel plezier toegewenst.
grt
jan
Re: Onze eerste baanontwerp
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze eerste baanontwerp
We hebben de serre moeten verlaten.
Maar hebben als pleister op de wonde een kamertje boven ingepikt om een nieuwe baan te maken.
Het is nu een U vormige baan met een beperkte diepte.
Afmetingen zijn 350x100cm onder de schuine wand,320x60cm langs het raam en als laatste 240x80cm terug naar de ingang van het kamertje.





Op verzoek van mijn kleine conducteur moest het een baan zijn waar hij de trein overal kan zien.
Ik ga proberen het zo te maken dat hij leert de seinen in de juiste stand te zetten om rond te rijden of om te manouvreren bij de locloods.
Besturing is en blijft analoog en wissels en seinen aansturen met schakelkastjes.
Re: Onze eerste baanontwerp
Hopelijk kan je dat raam verduisteren tegen het verkleuren van je loc's, in de zomer of schijnt de zon niet langs die kant van je woning?
Re: Onze eerste baanontwerp
Lid sinds: 2011

offline
Re: Onze eerste baanontwerp
Onze kleine conducteur heeft zijn eerste baanplan gemaakt.