Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Andere materialen als ondergrond (advies gevraagd)

Gestart door Guido woensdag 16 april 2014, 21:01:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Andere materialen als ondergrond (advies gevraagd)
Hoi Allen,

Ik ben al een tijdje bezig met het ontwerpen en aanleggen van mijn baan, echter ik loop tegen iets aan waar ik jullie advies voor vraag.

Momenteel gebruik ik het zgn blauwe spul (wordt gebruikt voor vloerisolatie en is 2 mm dik) uit de bouwmarkt, wat ik met dubbelzijdig tape op een ondergrond van 12mm dik mdf heb geplakt. Tenminste op de hoeken en hier en daar een strook.
Dat werkt prima als bevestiging.
Tot nu toe heb ik de Mrails er los opgelegd. Dat geeft een redelijke geluidsisolatie. Echter op het moment dat ik een rails vastschroef is de geluidsisolatie eigenlijk weg.
Dus ik dacht twee lagen op elkaar te kunnen leggen, maar niet blijkt het bij de bouwmarkt niet meer of lastig te koop te zijn.

Nu las ik op dit forum dat veel van jullie kurk gebruiken en daarbij goede geluidsisolatie bereiken.
Dus gezocht en gevonden op het internet.
Op de rol in diverse diktes van 2 tot 6 mm dik. Maar er is echter ook een combinatie van kurk en rubber (dikte 2 of 4 mm te koop).
Het ziet er op de foto's van de on-line web winkel ook goed uit. (kleur en combinatie)

Mijn vragen zijn:
-) wat zijn jullie ervaringen met de kurk/rubber op rol combinatie?
-) wat is volgens jullie de beste dikte ( 2 4 of 6 mm)?
- Hoe hebben jullie het vastgelegd?
-) en verkruimeld kurk niet in de loop van de tijd?
en
Hoe kun je het beste de M rail vastleggen (naast schroeven) zonder dat het geluidisolerend effect verloren gaat?

Of is tempex (piepschuim) een optie?

Veel vragen, maar op voorhand bedankt voor het meedenken.

Hartelijke groet
Guido
Re: Andere materialen als ondergrond (advies gevraagd)


Gr, Ben.
Re: Andere materialen als ondergrond (advies gevraagd)
hoi Ben.
dank voor je reactie.
Vraagjes:
Waar te koop en wat zijn de kosten?
En wat zijn jouw ervaringen ermee?
mvg
Guido
Re: Andere materialen als ondergrond (advies gevraagd)
Citaat van: Guido op woensdag 16 april 2014, 21:01:54
Tot nu toe heb ik de Mrails er los opgelegd. Dat geeft een redelijke geluidsisolatie. Echter op het moment dat ik een rails vastschroef is de geluidsisolatie eigenlijk weg.

Dat klopt helemaal... Je maakt de isolerende werking ongedaan door het schroeven. Ga je ballasten naast de rails dan zal je met gewone houtlijm het effect ook voor een heel groot deel kwijt zijn.

Citaat van: Guido op woensdag 16 april 2014, 21:01:54
Dus ik dacht twee lagen op elkaar te kunnen leggen, maar niet blijkt het bij de bouwmarkt niet meer of lastig te koop te zijn.

Dat is apart. Het is gewone ondervloer voor laminaat. Diverse bouwmarkten verkopen het. In 2 en 3mm dikte.

Citaat van: Guido op woensdag 16 april 2014, 21:01:54
Hoe kun je het beste de M rail vastleggen (naast schroeven) zonder dat het geluidisolerend effect verloren gaat?

Vast lijmen is het beste. Hoe stijver de lijm, zoals houtlijm, hoe minder effect de isolatie heeft. Door het vastmaken zal er altijd meer geluid zijn dan als het los ligt.

Groet Ronald.
Re: Andere materialen als ondergrond (advies gevraagd)
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

online
Re: Andere materialen als ondergrond (advies gevraagd)
Hallo Guido,

Bij geluidisolatie gaat het erom dat de rails zo weinig mogelijk contact maakt met de ondergrond. Dus schroeven, spijkeren etc. is eigenlijk uit den boze. Je moet ervoor zorgen dat de rails
eigenlijk alleen aan de isolatie vast zit. Dit voorkomt resonantie. Je kunt dit onder andere doen met een lijmpistool, waarbij je bijv. om de 2 rails een klein lijmlasje maakt aan de rails en de ondergrond. Het geeft tevens het voordeel dat je de rails heel makkelijk met een scherp mesje weer los kan maken. Welke ondergrond je daarbij gebruikt is een persoonlijke keuze
(prijs, verwerkbaarheid, dikte) ,als de ondergrond maar de functie heeft als geluidsisolatie.
Re: Andere materialen als ondergrond (advies gevraagd)
Citaat van: Guido op woensdag 16 april 2014, 21:25:11

Vraagjes:
Waar te koop en wat zijn de kosten?
En wat zijn jouw ervaringen ermee?


Ik heb het via een forumlid. Elke goede parketzaak zal het wel kunnen leveren.

Als al gezegd: de werking wordt wel minder als je het gaat verlijmen zoals ik gedaan heb.



In jou geval zou ik het los leggen mits het grotere vlakken zijn en af en toe een streek lijm toepassen. Spijkeren en schroeven moet je zowiezo nalaten. Je kunt het schilderen met acrylverf.

Gr, Ben.
Re: Andere materialen als ondergrond (advies gevraagd)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Andere materialen als ondergrond (advies gevraagd)
Hi Guido,

Wij gebruiken weliswaar K-rails maar het principe is het zelfde
Op Rail-2013 hebben we Neopreen-band gedemonstreerd geweldig veel interesse.
Rol van 60 meter (20x3mm) +/- 24 euro (2011) .... wat heet duur.
Het is beter geluids-isolerend dan kurk, mits lijm op rubber basis (latex) wordt gebruikt.
Prachtig spul. Gebruik ook geen houtlijm meer voor de scenery (wel b.v. voorstrijk).
Dus beslist geen schroeven of spijkertjes gebruiken.

Wij kopen altijd een potje (voor de bedding en rails) bij A*D* en voor de scenery "voorstrijk" bij de bouwmarkt.
Neopreen (zelfklevend) band (celrubberband):
Klik http://www.rubbermagazijn.nl

Neopreenband plakken
Rail staven roestig (slecht) verven
Rails leggen (met spelden, spijkertjes of schroefjes vastzetten)
Steentjes aanbrengen / strooien
Lijm kleuren met bruine kleurstof
Lijn druppelen im 1:2 verhouding (2=water)
Als alles droog is de spijkertjes/schroefjes verwijderen.
Railstaven ietsjes en slecht bruinverven zodat de roest er doorheen komt.

groet
Harald

p.s:
De grijze kleur is een inspectiepad voor Ned. banen.
   
Re: Andere materialen als ondergrond (advies gevraagd)
Op die manier krijg je weer contact tussen ballastbed en ondergrond: weg geluidsisolatie.

De bedoeling is dat je dat vermijdt:


Modeltreinen.com

Gr, Ben.
Re: Andere materialen als ondergrond (advies gevraagd)
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Andere materialen als ondergrond (advies gevraagd)
Hoi Guido,


Ik heb vloerbedekking gebruikt 8o
Daar hebben veel mensen een mening over, maar ik ben er wel content mee.
a. Het houd de rails aardig op zijn plaats, b. geen last van stuif stof, vind ik wel belangrijk, c. is behoorlijk geluid dempend, en dat word door vele gast rijders ook zo ervaren. Ook als er meerdere treinen rijden d. door meerdere kleuren te kopen kan je al aardig wat contrast in het geheel maken. 
Nadeel zou zijn dat het statisch zou werken ivm decoders enz... maar omdat ik (nog) geen decoders in de baan heb zitten heb ik daar geen ervaring mee.

Ik had eerst grijze kunststof ondervloer platen van Kwantum, dacht mooi neutraal kleurtje, maar dat bleek erg kwetsbaar te zijn voor vlekken (zweethanden) en deuken van handen of knieën  enz...  Ja ik hoor je denken knieen? maar idd ik lig wel eens op de knieen op de tafel... Dus toen heb ik er goedkope vloerbedekking overheen gelegd.

Zie mijn draadje voor een indruk http://forum.3rail.nl/index.php?topic=20055.0

Gr Ruud



Re: Andere materialen als ondergrond (advies gevraagd)
Hoi Allen.

Absoluut boeiend.

Dank voor jullie tips en adviezen.

Ik zal proberen samen te vatten wat "wijs" lijkt.

Het blauwe spul wat ik nu al heb liggen, gewoon laten liggen.

Voor de rail bedding van M rail, kurk of neopreen band (fascinerende oplossing) gebruiken. Dus eigenlijk isolatie op isolatie.

Beslist niet de rails vast spijkeren of schroeven, maar bij voorkeur lijmen. Niet op de ondervloer, maar op de railbedding. (kurk of rubber)
En ook niet in zijn geheel maar op enkele punten. Gebruik een flexibele lijm op latex basis of met een lijmpistool.

Vragen die dan bij me opkomen:
1) Hoe leg je het neopreen in de bochten? Het heeft een kleefband toch? Hoe voorkom je bobbels in de bochten (binnenbocht/buitenbocht)
2) NOCH bied in zijn assortiment ook zoiets aan, speciaal voor modelbouw. Heeft iemand daar ervaring mee?
3) Zou flexibele doorzichtige, en zelfs overschilderbare voegenkit (uit de bouwmarkt) een mogelijk zijn om de rails op punten vast te leggen?

Oh ja, ik realiseer dat M Rail met zijn metalen structuur in feite een ideale klankkast is. K rail heeft dat door zijn open structuur al veel minder.  Marklin heeft zelfs speciale rubberen geluidsdempers voor M rail, als je die nou eens zou lijmen ipv schroeven???

@ Ruud, vloerbedekking nooit aan gedacht. Maar wat voor een soort dan? (ik heb je topic met veel plezier gelezen en ik herken vooral je twijfels in het begin.)
@ Ben, dank voor je tekening, zeer verhelderend.
@ Harald, heb je een link naar jullie site?
@ ben et al. ik ben vandaag bij een 3 tal tapijt/laminaat winkels in Emmen geweest. Kurk of Kurk/Rubber of Rubber op rol hadden ze geen van allen. Wel zeiden ze dat ze wel vaker hier vragen over kregen speciaal van modelspoorbouwers. Misschien moeten ze eens gaan nadenken om het te gaan verkopen, toch?

Warme groet
Guido
Re: Andere materialen als ondergrond (advies gevraagd)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Andere materialen als ondergrond (advies gevraagd)
Hi Guido,

Wij leggen twee smalle stroken van neopreenband naast elkaar dat uitsteekt buiten de K-rails zodat je direct een mooi en "natuurlijk" profiel hebt. (Zie de foto) Daar de M-rails breder is zou je dit iets uit elkaar kunnen leggen. Ook lijmen wij de gehele rails vast. Dit is overigens met spiritus weer los en prachtig schoon te krijgen.
We zijn verder net aan het overstappen naar een nw. site maar bij deze www.railclubutrecht.nl

groet
Harald
Re: Andere materialen als ondergrond (advies gevraagd)
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Andere materialen als ondergrond (advies gevraagd)
Citaat van: Guido op donderdag 17 april 2014, 22:14:42
@ Ruud, vloerbedekking nooit aan gedacht. Maar wat voor een soort dan? (ik heb je topic met veel plezier gelezen en ik herken vooral je twijfels in het begin.)
Hoi Guido,

Ik ben naar de tapijt winkel gegaan, en heb bij de goedkoopste vloerbedekking mijn keus gemaakt.

Dus zoveel maakt dat niet uit lijkt mij

Gr Ruud
Re: Andere materialen als ondergrond (advies gevraagd)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Andere materialen als ondergrond (advies gevraagd)
Dag Guido.

M-rails is prima rails, maar behoeft specifieke aandacht om de door jouw beschreven problemen te reduceren.
Als M-rails rijder heb ik de volgende maatregelen genomen:

  • op de basis van 12mm MDF heb ik met dubbelzijdig tape stroken kurk van 4mm gelijmd.
  • de M-rails wordt middels dotten hotglue of acrylaatkit gefixeerd aan de kurklaag.
  • daar waar mogelijk is de MDF ondergrond aan de onderzijde voorzien van 2cm rubberschuim-isolatie.
Nadere uitleg:
T.a.v. punt 1 is het belangrijk geen vullende lijm te gebruiken: de luchtkamers in het kurk vullen zich
dan en die zorgen juist voor de geluids- c.q. trillingsdemping. Dit geldt ook voor punt 2.
N.B.: op niet-zichtbare delen van de modelbaan kun je ook rubberen anti-slipmatjes met gelijke dikte gebruiken.
Als alternatief voor de methode van punt 2 kan ook crepe- of schilderstape worden gebruikt om de metalen
railbedding te fixeren. Dit is tevens handig als scheiding tussen scenery en rails: lijm e.d. loopt er niet onder!
Het rubberschuim genoemd in punt 3 is Armaflex en is ook vastgezet met dubbelzijdig tape. Soortgelijk schuim
werkt natuurlijk ook. De isolatie aan de onderzijde verminderd het resoneren van het rijgeluid in de MDF onderplaat.
Een volledig vlakke plaat zal ook meer geluid resoneren dan wanneer er enkel voor het railtraject MDF ligt.

Ook kun je aan de onderzijde van de metalen railbedding crepe-tape aanbrengen, waarmee je de gaatjes van de
middengeleider afsluit, opdat het geluid uit de klankkast van de metalen bedding er niet doorheen ' lekt'.
Dit laatste heb ik enkel op een klein stuk getest, maar niet op de gehele modelbaan doorgevoerd ...

Neem anders eens een kijkje op mijn website waar bovenstaand uitvoerig op beschreven staat, aangevuld met foto's.
Trouwens: Tempex werkt prima als isolatielaag, maar deukt blijvend in als er iets op steunt ...  :?

Mocht je nog vragen hierover hebben dan hoor ik deze graag!

Groeten,

Erik.
Re: Andere materialen als ondergrond (advies gevraagd)
Hoi Erik,

Ik je site bekeken, best indrukwekkend.

Dat ga ik zeker proberen.
Toch nog een vraag:
Heeft het isoleren van de onderkant van de plaat echt meerwaarde?
Bij een verhoging van de baan zeg maar tweede nivo met een relatieve lage afstand tussen de twee platen (10/15 cm) kan ik me er iets bij voorstellen. Maar aan de onderkant van de hoofdplaat waarbij de afstand tussen plaat en vloer 90 cm is?

Nog een vraagje een beetje off-topic.
Is jouw baan digitaal?

Groetjes
Guido
Re: Andere materialen als ondergrond (advies gevraagd)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Andere materialen als ondergrond (advies gevraagd)
Dag Guido.

Dank voor jouw compliment en bezoek! :thumbup:

Jazeker heeft dat meerwaarde: dezelfde oplossing wordt ook in de auto-industrie toegepast,
daar wordt een soort van dakleer aan de binnenzijde van grote plaatoppervlak (dak, deuren,
spatborden) geplakt om resoneren te ondervangen. Het gaat hierbij niet om de afstand c.q.
grootte van de klankkast, maar om het oppervlak. Maar: meten testen is weten :wink:
:offtopic: Nee mijn baan is analoog; het digitale gebeuren is compleet aan mij voorbij gegaan ...

Groeten,

Erik.