Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Digitrax met Motorola?

Gestart door madmenno vrijdag 03 juni 2011, 23:14:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitrax met Motorola?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Digitrax met Motorola?
Hallo allemaal,

Na een weekje rijden op de baan van de vereniging zijn we erachter gekomen dat de conbinatie ECoS met daaraan een IB IR op de sniffer met extra rijregelaars niet goed werkt. Ik zal jullie de ellende besparen, maar de baan is te groot voor enkel de ECoS en de eenweg communicatie van de IB naar ECoS is niet handig.

We zijn er nu dus wel over uit dat we een loconet systeem willen met als basis mijn IB IR met 70VA Uhlenbrock voeding. Hieraan hangen we dan loconet met een booster per station en hier en daar verdeeldoosjes voor loconet rijregelaars.
Voor zover niets bijzonders.

Nu zit ik te kijken naar DigiTrax apparatuur en ik moet zeggen dat ik daar wel erg gecharmeerd van ben. Vooral de PM42 lijkt me erg handig. Dit ding deelt een booster in maximaal 4 onafhankelijke secties, die per stuk in kortsluiting kunnen zonder dat de booster afschakeld. Degelijk en goed doordacht spul dus. Ze hebben zelfs een Booster die Motorola aankan.

Nu komt daar meteen mijn vraag uit voort. Wij rijden zowel DCC als Motorola formaat. Klopt het dat als het basisstation (on dit geval mijn IB IR) motorola aankan, alle aangesloten rijregelaars op loconet T ook motorola kunnen aansturen? Eventuele boosters moeten natuurlijk zelfstandig Motorola kunnen doorgeven.

Zie ik verder nog wat essentieels over het hoofd als ik DCC & Motorola wil gaan rijden via loconet?

Bedankt voor jullie hulp! :)

Groetjes,
Menno
Re:Digitrax met Motorola?
Hallo Menno,

Citaat van: madmenno op vrijdag 03 juni 2011, 23:14:01
Ik zal jullie de ellende besparen, maar de baan is te groot voor enkel de ECoS en de eenweg communicatie van de IB naar ECoS is niet handig.
Als het om de communicatie richting rails gaat zal een IB IR i.p.v. ECOS hieraan niet veel veranderen, immers de hoeveelheid communicatie blijft het zelfde

CiteerNu komt daar meteen mijn vraag uit voort. Wij rijden zowel DCC als Motorola formaat. Klopt het dat als het basisstation (on dit geval mijn IB IR) motorola aankan, alle aangesloten rijregelaars op loconet T ook motorola kunnen aansturen? Eventuele boosters moeten natuurlijk zelfstandig Motorola kunnen doorgeven.
De ?regelaars ? sturen zijn ?eigen commando?s met protocol? uit. Je IB IR is alleen maar een doorgeef luik.

Hier zie je Digitrax (draadloos) via Loconet.


Kijk eens waar ESU binnenkort mee uit komt.


Mvg,
Peter
Re:Digitrax met Motorola?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Digitrax met Motorola?
Hoi Menno.

Eerst wil ik jullie feliciteren met een hele mooie baan, die voornamelijk uit H0m bestaat, maar juist de combinatie met 2 verschillende delen met standaard spoorbreedte vond ik erg leuk.

Volgens mij had Cees hier het antwoord ook op kunnen geven. Cees gebruikt ook een Intellibox.

De IntelliBox (IR) kan inderdaad Motorola formaat genereren. Dit wordt bij M-Track ook gebruikt om de baan aan te sturen met daarachter een booster, die in 6 delen gedeeld is. Als aansturing worden rond de baan diverse IB Controls gebruikt, soms met een Loconet versterker ertussen, als het er te veel worden.

Ik gebruik de ECOS 1 op mijn demobaan, en op de hoofdbaan een 6021 met Loconet convertor en 2 IB-Controls. In mijn testopstelling zit een IntelliBox. Ik ben ook een hele grote voorstander van Loconet als protocol voor de hele baan. Het is makkelijk om een adres toe te wijzen aan terugmelders en andere printen, zodat iedere deelnemer zijn eigen adressen kan gebruiken en de anderen niet in de weg zit.

Ik wil dit samen met de printjes via Arend Jan uitproberen, dus 2/3-rail omschakelen en tegelijk terugmelding via een S88 naar Loconet convertor.

Groet,
Bert
Re:Digitrax met Motorola?
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Digitrax met Motorola?
Hoi Peter,

Met één wegcommunicatie bedoel ik meer dat de ECoS een dom doorgeefapparaat is voor de IB's en loconet naar de rails. Een loc die niet in de ECoS staat kan ook niet met een aangesloten IB worden bedient. Dit ervaren wij als zeer irritant. Verder gedraagt de ECoS zich zeer instabiel op de grote modulebaan (ongeveer 25 m lengte). Spontane reset en traag reageren was meer regel dan uitzondering. Met de ECoS eraf loopt het al veel beter, al is één electrische sectie voor 25m baan geen goed idee (alleen al voor kortsluitingsdetectie).

Digitrax heeft een 'DCS100 Command Station/Smart Booster (5 Amps)' in het assortiment die 'Multi-format command station mode (Motorola Trinary Format)' aankan. Ik ga er toch wel vanuit dat de  DT402 (standaard en radio) controllers, die ook meegeleverd worden als set, dan ook motorola aankunnen, anders heeft een speciale Digitrax motorola booster weinig zin. Kan hier echter niet iets specifieks over vinden in de handleiding van de DT402. Zo ja, dan zou een DT402 aangesloten op een IB aangestuurde stroomsectie ook Motorola kunnen versturen...

Ja, je ESU Loconet adapter. Ik had het gezien inderdaad. Ik vraag me alleen af of ik dan weer hetzelfde probleem ga krijgen als in de eerste alinea. Dat loconet aan een soort sniffer hangt en dat alles in de ECoS ingevoerd moet worden voordat het aangestuurt kan worden op de baan.
ALs dit later allemaal wel goed blijkt te werken kan ik natuurlijk altijd de ECoS weer gaan gebruiken en de IB als extra rijregelaar inzetten. Softwareversie 2 gaat er binnenkort toch opgezet worden.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval. Ik leer steeds weer een beetje bij :)

Groetjes,
Menno

Re:Digitrax met Motorola?
CiteerKan hier echter niet iets specifieks over vinden in de handleiding van de DT402. Zo ja, dan zou een DT402 aangesloten op een IB aangestuurde stroomsectie ook Motorola kunnen versturen...
Of toch alleen maar DCC....

Mvg,
Peter

Re:Digitrax met Motorola?
Hallo Menno,

Hier wat lektuur
Fred UH66000

Daisy UH 66200

Moet ook nog ergens een oude voorbeeld foto vanuit de praktijk hebben.


Mvg,
Peter
Re:Digitrax met Motorola?
Blausee-Mitholz
gast

Re:Digitrax met Motorola?
Peter is al bekent wanneer die loconet adapter van ESU leverbaar is? ik wacht er met smart op

Mvg, Johan
Re:Digitrax met Motorola?
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 04 juni 2011, 20:35:26
Peter is al bekent wanneer die loconet adapter van ESU leverbaar is? ik wacht er met smart op
Nee, nog niet. Dus nog even geduld hebben.

Mvg,
Peter
Re:Digitrax met Motorola?
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 04 juni 2011, 20:35:26
Peter is al bekent wanneer die loconet adapter van ESU leverbaar is? ik wacht er met smart op

Mvg, Johan

Oktober 2011.

Gr, Ben.
Re:Digitrax met Motorola?
Lid sinds: 2010

offline
Re:Digitrax met Motorola?
neem gewoon de raptor, deze kan en dcc en motorola tegelijk verzenden, bij mij werkt het nagenoeg feilloos. alleen hoef je dan niet meer achter een pc te kruipen , die heb je niet nodig. 1 druk op de knop en viola het rijdt, wil je zelf rijden? pak je er een trein uit en ga je lekker over de baan rijden. mooi apparaat voor niet te veel euro's

groeten
jan
Re:Digitrax met Motorola?
Helaas kan jouw Raptor niet met LocoNet overweg noch op en neer communiceren.

Gr, Ben.
Re:Digitrax met Motorola?
Citaat van: janstuif op maandag 01 augustus 2011, 22:15:08
neem gewoon de raptor, deze kan en dcc en motorola tegelijk verzenden, bij mij werkt het nagenoeg feilloos. alleen hoef je dan niet meer achter een pc te kruipen , die heb je niet nodig. 1 druk op de knop en viola het rijdt, wil je zelf rijden? pak je er een trein uit en ga je lekker over de baan rijden. mooi apparaat voor niet te veel euro's
Tel alles wat je nodig hebt eens bij elkaar op en voor het totale bedrag kun je een centrale kopen waar mee nog veel meer mogelijk is.

Mvg,
Peter
Re:Digitrax met Motorola?
Lid sinds: 2010

offline
Re:Digitrax met Motorola?
in mijn geval was ik nog geen 300,00 euri kwijt, ik heb in het verleden met trainbrain gereden en het inleveren van de sleutel was voor marc voldoende om mij alle uitbreidingsmodules te schenken....
Re:Digitrax met Motorola?
ach  er zijn nu eenmaal een paar mensen die te pas en te onpas dat ding willen promote..... bij mij wekt het alleen maar ergernis op
Re:Digitrax met Motorola?
Lid sinds: 2010

offline
Re:Digitrax met Motorola?
aanbieding geldt niet alleen voor ondergetekende, een ieder die de sleutel inlevert komt hiervoor in aanmerking, dus met dat((individueel) promoten valt het wel mee denk ik....

vriendelijke groet
jan
Re:Digitrax met Motorola?
Citaat van: janstuif op dinsdag 02 augustus 2011, 10:31:04
aanbieding geldt niet alleen voor ondergetekende, een ieder die de sleutel inlevert komt hiervoor in aanmerking, dus met dat((individueel) promoten valt het wel mee denk ik....
Aantal gebruikers die (nog) een sleutel hebben zijn op 1 vinger tellen.

Mvg,
Peter
Re:Digitrax met Motorola?
Lid sinds: 2010

offline
Re:Digitrax met Motorola?
tja, wie wat bewaart heeft wat. na trainbrain ben ik enthousiast met koplper aan de gang gegaan. bijna de sleutel bij het vuil gegooid.maar na een paar maanden meer achter de pc dan rijden min of meer met hangende pootjes naar de r. gegaan. het kan verkeren....

vriendelijke groet
jan
Re:Digitrax met Motorola?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Digitrax met Motorola?
De boodschap is, zoals altijd: iedereen moet de "apparatuur"gebruiken die hem het beste bevalt, echter om te kunnen weten wat het beste bevalt moet je je wel goed oriënteren op wat er allemaal en Koploper beviel Jan dus niet.

Ik ben bekend als een fan van Raptor, omdat er op dit moment bij de MSG/Den Bosch nog niet veel te doen is voor mij (als fan van Raptor), ben ik geregeld bij de 2-rail Tams/Railware baan, bij de 3 -rail Tams/Traincontroller baan en de 2 rail Tams/I-Train baan te vinden en ik kan zeggen dat ik elke keer meer kennis op doe van deze drie systemen en dat is altijd nuttig.

Groet, Anne W