Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Brandje in Berlijn

Gestart door Spoorman woensdag 27 juli 2011, 21:53:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Brandje in Berlijn
Spoorman
gast

Brandje in Berlijn
Nou ja brandje..... deze kan naar de sloop. :(







Gr, Ben.
Re:Brandje in Berlijn
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Brandje in Berlijn
Die brandweermannen staan er ook lekker bij te kijken zeg, ik dacht dat die er zijn om te blussen....
Is het nou een br 101? Kan het niet goed zien.
Re:Brandje in Berlijn
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Brandje in Berlijn
Heimwee naar vroeger of primeur? Elok met rookgenerator :mrgreen: :mrgreen:

Gr Jan
Re:Brandje in Berlijn
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Brandje in Berlijn
Citaat van: Kappa op woensdag 27 juli 2011, 21:58:15
Is het nou een br 101? Kan het niet goed zien.

Treurig die beelden.
Is trouwens een BR 143

Gr.  Charlie
Re:Brandje in Berlijn
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Brandje in Berlijn
Citaat van: Kappa op woensdag 27 juli 2011, 21:58:15
Die brandweermannen staan er ook lekker bij te kijken zeg, ik dacht dat die er zijn om te blussen....
Is het nou een br 101? Kan het niet goed zien.

Volgens mij is het een BR 143?
Re:Brandje in Berlijn
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Brandje in Berlijn
Ik zag idd dat het om een 143 ging.
Zal ie ut nog doen?  :P :D
Re:Brandje in Berlijn
Ronald69
gast

Re:Brandje in Berlijn
Als je het derde filmpje bekijkt bij 05:26 zie je de volgende tekst: Während die Lok 114 009-4 ausgebrannt ist, färht 114 008 drei gleise weiter richtung Eisenhüttenstadt.

Het was dus een 114.

Grt, Ronald.
Re:Brandje in Berlijn
Dennis1984
gast

Re:Brandje in Berlijn
En dat is een subserie van de BR 143 :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Brandje in Berlijn
103 220-0
gast

Re:Brandje in Berlijn
Nee joh, hoe kom je daar nou bij? Het lijkt sterk op een 143, maar het is een op zichzelf staande serie hoor!
Re:Brandje in Berlijn
br 86 132
gast

Re:Brandje in Berlijn
Citaat van: 103 220-0 op woensdag 27 juli 2011, 22:55:25
Nee joh, hoe kom je daar nou bij? Het lijkt sterk op een 143, maar het is een op zichzelf staande serie hoor!

Hij leek erop voor de brand :D
Re:Brandje in Berlijn
Dennis1984
gast

Re:Brandje in Berlijn
Citaat van: 103 220-0 op woensdag 27 juli 2011, 22:55:25
Nee joh, hoe kom je daar nou bij? Het lijkt sterk op een 143, maar het is een op zichzelf staande serie hoor!

Ik had me hierop gebaseerd: http://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_243#DBAG-Baureihe_114

Als ik het goed lees is de eerste bouwserie van de 243 later vernummerd in 114.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Brandje in Berlijn
103 220-0
gast

Re:Brandje in Berlijn
Nee, de eerste serie 112 (DR serie 212) is vernummerd in 114. De 212 was zelfs eerder ontwikkeld dan de 143, maar de maximum snelheid van 160 km/h was voor de DDR niet nodig, er was geen meter spoor waar dit soort snelheden gereden konden worden. Toen heeft men een andere overbrenging voor de 112 ontwikkeld, waardoor de maximum snelheid werd begrensd op 120 km/h. Dit werd de DR 243 (later 143). Toen later toch weer hogere snelheden in zicht kwamen, werd het ontwerp DR 212 (later 112) weer uit de kast gehaald. Er kwam een kleine serie van 39 locomotieven, die later de basis zou vormen voor de serie 112.1 (de eerste gemeenschappelijke aanschaf van DB en DR). Toen de maximum snelheid van de eerste serie van 39 stuks werd verlaagd naar 140 km/h werden deze locomotieven genummerd in de serie 114. Dat zal een jaar of tien geleden zijn geweest, uit m'n hoofd.
Re:Brandje in Berlijn
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Brandje in Berlijn
In ieder geval is het voor deze lok einde oefening.
Re:Brandje in Berlijn
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Brandje in Berlijn
Zo, die is wel heel overdreven geweatherd!  8o

Citaat van: Kappa op woensdag 27 juli 2011, 21:58:15
Die brandweermannen staan er ook lekker bij te kijken zeg, ik dacht dat die er zijn om te blussen....
Is het nou een br 101? Kan het niet goed zien.

Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar het kan zijn dat de spanning nog niet van de bovenleiding af was en dat ze daar op stonden te wachten.
Re:Brandje in Berlijn
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Brandje in Berlijn
Citaat van: Rutger op donderdag 28 juli 2011, 10:24:20
Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar het kan zijn dat de spanning nog niet van de bovenleiding af was en dat ze daar op stonden te wachten.

Hallo Rutger,

Daar kon het best weleens mee te maken hebben gehad,ook tijdens het blussen gelden veiligheidsmaatregelen!

Voor deze loc kan het einde verhaal zijn,maar het licht er wel aan,in hoeverre deze is uitgebrand.

Soms staat er nog weleens een andere loc,waar ze de onderdelen vanaf slopen,en dergelijke gevallen mee opknappen.

Maar of dat nu ook het geval is,kan ik niet zeggen.

M.v.g.

Hans V200.0  
Re:Brandje in Berlijn
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Brandje in Berlijn
Citaat van: Rutger op donderdag 28 juli 2011, 10:24:20
Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar het kan zijn dat de spanning nog niet van de bovenleiding af was en dat ze daar op stonden te wachten.
Dat zou best eens kunnen.
Re:Brandje in Berlijn
Ronald69
gast

Re:Brandje in Berlijn
voor hoe en wat te blussen zie hier:
De brandklasse staat op elke blusser via een pictogram aangegeven.

De volgende brandklassen kunnen we nu in Nederland onderscheiden:
A
Brandklasse A betekent, dat de blusser een blusstof heeft om branden in vaste stoffen te blussen. Vaste stoffen van organische oorsprong: zoals hout, papier, stro, kunststoffen, kolen. De blusstof die gebruikt wordt kan water zijn (de blusser heeft dan een zilveren kleur: dit in tegenstelling met de andere blussers. Het drukvat is dan rood geverfd) of de blusstof is speciaal soort poeder. Een andere blusser is dan de zogeheten slanghaspel. Omdat brandslanghaspels in verband worden gebracht met mogelijke legionellabesmettingen, dienen de slanghaspelhoofdkranen verzegeld te zijn en op geregelde tijden doorgespoeld te worden.
B
Brandklasse B betekent, dat de blusser een blusstof heeft om vloeistofbranden te blussen, zoals olie, benzine, alcohol, sommige kunststoffen, vetstoffen en bitumen. Blusstoffen die gebruikt worden zijn: Poeder, CO2 en Schuim, zoals FFF (triple F) en AFFF (A triple F).
C
Brandklasse C betekent, dat de blusser een blusstof heeft om gasbranden te blussen, zoals propaan, butaan en aardgas. Blusstoffen die gebruikt worden zijn, CO2 en schuim (Schuim is een natblusser)
Soms worden brandklassen gecombineerd, bijvoorbeeld een ABC-blusser (dat ook gloedpoeder wordt genoemd). Poederblussers worden vaak met deze brandklassen aangeduid. Het gloedpoeder kan een smeulende vaste stof omsluiten, waardoor het smeulen van vaste stoffen wordt gesmoord.
D
Brandklasse D betekent, dat de blusser een blusstof heeft om metaalbranden te blussen. Metaalbranden zijn branden waarbij magnesium, zirkonium, lithium, kalium of natrium betrokken is, en die erg moeilijk, zo niet onmogelijk met bovenstaande brandblussers kunnen worden gedoofd. De blusstof is een bepaald soort poeder, dat over het brandend metaal wordt gestrooid. Metaalbranden zijn bijzonder fel (zoals magnesiumbranden; bedenk dat magnesium wordt toegepast in vuurwerk en flitsblokjes). Op de blusser staat dan dat er sprake is van een D-(poeder)blusser of ABCD-poederblusser.
E
Brandklasse E betekent, dat de blusser een blusstof heeft om elektriciteitsbranden te blussen. Echter heeft men in het verleden (1987) in Nederland de brandklasse E afgeschaft. Men is van mening dat elektriciteit wel een oorzaak van brand kan zijn maar zelf niet brandt. Door kortsluiting gaat bijvoorbeeld een televisie branden. Deze televisie is gemaakt van een kunststof. We hebben in dit geval een brandklasse B brand en geen E. B omdat elektronische apparatuur vaak gemaakt zijn van kunststoffen (vloeibare stoffen, vloeibaar wordende stoffen en smeltende stoffen).
F
Brandklasse F betekent, dat de blusser een blusstof heeft om frituurbranden te blussen. Frituurbranden zijn moeilijk te blussen met de andere blusstoffen aangezien er vaak herontsteking kan plaatsvinden. Zodra de temperatuur van olie of vet oploopt tot boven de 320 graden Celsius vindt zelfontbranding plaats en begint het vet of de olie spontaan in brand te vliegen, dus zonder dat er een vlam wordt bijgehouden. Omdat de temperatuur zo hoog is zal eventueel water uit een blusmiddel explosief verdampen waardoor alle brandstof (zeer heet vet) uit de pan of frituuroven wordt geslingerd. De oorzaak van dergelijke branden is vaak te herleiden naar slecht werkende temperatuurbeveiligingen (een kapotte thermostaat) of het gebruikmaken van oud of vervuild vet. Een F-blusser is een nieuwe klasse met een bepaald soort schuim (wet chemical of chemisch blusschuim). Dit schuim gaat een binding aan met het frituurvet, dekt dit beter af en heeft een sterk koelende werking. Herontsteking is dan niet meer mogelijk. Kraampjes die frieten bakken kunnen het beste een F-blusser ophangen. Het is verstandig om een vetbrandblusser te nemen die uitgerust is met een metalen lans aan de slang. Hierdoor is van veilige afstand de brand te blussen in een frituurpan. Zie de aanvulling onder 'andere soorten'. De moderne brandklasse F brandblussers bevatten een inhoud die zich vermengt met het vet en er een niet brandbare substantie van maken. Het materiaal gaat een emulsie aan met het vet. Een vetbrand valt over het algemeen onder de brandklasse F bij een inhoud die groter is dan 5 liter omdat met de reguliere blusmiddelen onvoldoende bluscapaciteit is te behalen om herontsteking te voorkomen.

Bron: Wikipedia.

Grt, Ronald.
Re:Brandje in Berlijn
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Brandje in Berlijn
Ja zeg Ronald, je hoeft Wikipedia hier niet te citeren hoor.
Wanneer is het examen? :P
Re:Brandje in Berlijn
Ronald69
gast

Re:Brandje in Berlijn
@ Ad,
Weet ik maar dat doe ik om onzinverhalen te voorkomen van mensen die menen het te weten, iets van klok en klepel.

Grt, Ronald.
Re:Brandje in Berlijn
Ronald69
gast

Re:Brandje in Berlijn
Lucien,
Even goed lezen wat ik schrijf: "onzinverhalen te voorkomen".
Ik zeg dus niet dat er onzin wordt verteld.

Grt, Ronald.
Re:Brandje in Berlijn
Savigny
gast

Re:Brandje in Berlijn
Het toeval wil dat ik precies die dag in Berlijn was, op doorreis van Polen terug naar Nederland: maandag aangekomen, woensdag verder gereisd.
Omdat ik vaker in Berlijn kom, viel mij op, dat het S-Bahn verkeer op de Stadtbahn (waar het Ostbahnhof deel van uitmaakt) heel onregelmatig was. Nu is duidelijk waarom. Ik was niet op de hoogte van de brand.

Verder terugzoeken in een Berlijnse krant leert, dat er pas 37 minuten na de brandmelding begonnen kon worden met blussen, vanwege de 15.000 Volt spanning op de bovenleiding.
In het artikel wordt ook vermeld, dat dit type e-lok vaker getroffen wordt door brand.

http://www.tagesspiegel.de/berlin/loescharbeiten-bei-15-000-volt/4439496.html

Kees.
Re:Brandje in Berlijn
Aliebengalie
gast

Re:Brandje in Berlijn
Die komt er bij  mij dus niet in,wil geen brand op mijn baan..... :D
37 minuten wachten tot dat begonnen kon worden met blussen.
En dan kijken hoe de brandweer mannnen staan te wachten...moet toch voor die mannen ook frustrerend zijn...maar goed veiligheid voor alles.
denk dat er weinig niog te plukken valt van deze lok.
Misschien nog van het onderstel,maar dat zal ook niet veel wezen.
Zonde erg zonde weer.

Mvg: Alex
Re:Brandje in Berlijn
Lid sinds: 2007

offline
Re:Brandje in Berlijn
Ach, nu naar de sloop of over een paar jaar maakt ook niet zo vreselijk veel uit. De serie 143 gaat trouwens al langzamerhand buiten dienst.
Re:Brandje in Berlijn
bahnrunner
gast

Re:Brandje in Berlijn
Bij DB Regio is de lok omgenummerd naar Br 114. hij heeft in vergelijking tot de br 143 een hogere snelheid 160 km/h i.p.v. 120 km/h meer kracht 4x1.005 Kw i.p.v 4x 930 Kw Anfahrtzugkraft van 248 Kn i.p.v 240.
info komt uit het boekje DB Farhzeuge van Geramond
Re:Brandje in Berlijn
Lid sinds: 2011

offline
Re:Brandje in Berlijn
Zie nu net voor het eerst deze filmpjes. Is al bekend hoe/waardoor de brand is ontstaan?
Groeten,
marc