Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS

Gestart door HANSH dinsdag 26 juli 2011, 00:06:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Hallo forumleden,

Ik ben bezig om een nieuwe baan op te bouwen en ik wil in het schaduwstation wisselspoor gebruiken.
In het Marklin handboek elektro, blz98,  zag ik een schakeling.
Op zich is de schakeling duidelijk maar, omdat het een schaduwstation is wil geen seinen gebruiken, is dit
mogelijk ?
En welk artikelen moet ik dan gebruiken ?

Ik werk met een CS 60214, en een terugmelder van viessmann, nr 5217.

Met vriendelijk groet

Hans

Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Heb je een link naar dat boek of een plaatje van die pagina?
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Gaat het hier om boek 07442?
Dat verhaal gaat uit van seinen of vervangende relais.
Zonder seinen, of vervanging, heb je een besturing via pc nodig zoals b.v koploper met terugmelding en ingestelde rijweg.
Cees
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Je kan toch direct met het CS terugmeldingen inlezen en rijwegen instellen????? Met m'n goeie ouwe intellibox kan dat ook, en  met de 6021 en een memory eraan gekoppeld kan het ook al...... Je kan een S88 aan de CS koppelen, en met gebruik van de memory functie automatisch rijwegen laten schakelen. Niks PC en koploper bij nodig. Volgens mij heeft Hans niks extra nodig en kan gewoon gaan programmeren in z'n CS2
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Walter,
Hoe ga je railgedeelten stroomloos schakelen ? Loks (treinen) moeten toch stoppen in het schaduwstation of niet ?
Mvg. KeyWest
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
je hebt gelijk....... en Cees ook  :oops:
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Met een CS kun je toch ook een K84 schakelen, en met die K84 (of een Viessmann 5213) kun je een stuk geïsoleerde rails stroomloos schakelen.

Groet, Anne W
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Anne W
Dan heb je nog steeds een vervangend relais nodig, zie ook mijn eerdere reactie.
De oorspronkelijke vraag zonder seinen te schakelen kan m.i alleen met een vervanging in de vorm van PC besturing welke middels terugmelding weet waar welke loc zich bevindt en wat hij moet doen, automatische rijweg.

Cees
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Dat vervangende relais is toch die K84.
De K84 is toch de schakelvariant van de wisseldecoder.
Ik zie niet wat er daarnaast nog extra nodig is als de centralstation de rijwegen aanmaakt/schakeld

Robin
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Citaat van: Wasmi op dinsdag 26 juli 2011, 10:40:55
Volgens mij heeft Hans niks extra nodig en kan gewoon gaan programmeren in z'n CS2
Dus toch extra nodig K84 want anders werkt het niet.
Mvg.
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Bedankt voor alle reacties , begrijp ik het goed dat een k84 nodig heb,
dit werkt dan als soort een relais.
Het boek overigens artikelnummer 07422 blz 98.

Zijn er ook nog tekeningen  hoe ik een k84 aansluit ?

Hans
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Beste Hans,

Een K84 is niets anders dan een digitale schakeldecoder zoals een K83 (voor wissels), maar dan met schakelaars waarmee je een spanning naar keuze kunt schakelen, wordt vaak gebruikt om lichten te schakelen, maar je kunt er alles mee schakelen.

Er is ook een Märklin boek voor digitale apparaten dacht ik.

Groet, Anne W
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Hans, normaal als je een K84 nieuw koopt zit er een aansluitschema in de doos of het staat op de doos.
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Hans,
Een componenten samenstelling kan b.v bestaan uit;
Uit jou CS met ingestelde rijwegen.
Terug meld modules b.v viessmann 5217 en terug/bezet melding stuken met dioden.
Geisoleerde stukken welke onder spanning worden gezet d.m.v K84 of gelijkende van andere fabrikant.
Cees



Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Een jaar of twee/drie geleden heeft er in MM een artikel gestaan hoe je een schaduwstation maakt met een k84 en schakelcontacten inclusief de programmeer stappen.

Als je wilt kan ik het vanavond wel voor je opzoeken.

groet,

Wilbert
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Hier een schema'tje hoe je de K84 gebruikt in je schaduwstation.


Vervolgens maak je in je CS2 vier rijwegen aan die via een S88 worden geactiveerd.
Heb het zelf ook op deze manier gedaan.

Groeten,
Ton.
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Beste Hans,

Je hebt hier inderdaad een K84 en een S88 module voor nodig ( of de 5213 en de 5217 van Viessmann )
In je schaduwstation maak je aan het begin van het opstelspoor een terugmeldcontact dmv een railstaaf stukje te isoleren (1 rail bv )
Verder maak je aan het eind van het opstelspoor een stukje rails spanningsloos ( 2 raillengte bv ) hou rekening met de sleper ( voor of achter, en het doorschieten van de loc. )
Het terugmeldcontact sluit je aan op de S88 module
het spanningsloze railstukje op de K84.
In je Cs kun je nu een rijweg programmeren, je kunt dan aangeven wat deze rijweg moet schakelen.
BV rijweg 1 ( geschakeld door terugmeldcontact 1) de stand van de wissel, het vrijgeven van een  spoor, het blokkeren van een spoor.
Zo kun je dus een trein die op opstelspoor 1 binnenkomt laten stoppen en tegelijkertijd de trein die op opstelspoor 2 staat laten vertrekken.
zo ga je verder dus 2 stopt 3 rijd weg enz
Hou er wel rekening mee dat dit alleen werkt als je 1 spoor vrij hebt.

Dus 4 opstelsporen moet je 3 treinstellen plaatsen.

Als je eenmaal het principe snapt is het een simpel iets

René

Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Bedankt voor jullie reacties, ik heb al veel van geleerd.

Ik ga  een k84 aanschaffen.

Mis ik trouwens een  topic over kopen en aanbiedingen , of kijk daar  over heen ?

Ik kan me namelijk voorstellen dat bepaalde winkels of websites behoorlijk goedkoper zijn dan bijvoorbeeld de Marklin Shops.

Ik zal jullie op de hoogte houden.

Met vriendelijk groet,

Hans
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Hoi,

Je kan Albertjan een mailtje sturen hij heeft goedkope k84.

mvg,

Leon
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Er zijn een heleboel leveranciers, gebouwd en bouwpakketten, van schakeldecoders zoals de Märklin K84.

Groet, Anne W
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Zelf heb ik vooral de zelfbouw van Viessmann (Art.-Nr.:5293).
Is ook een stuk goedkoper.
Deze moet je zelf in elkaar solderen.
Met een beetje het juiste gevoel, moet dat wel lukken.

Groeten,
Ton.
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
je kunt ook een goedkopere k83 kopen en er zelf relais aanhangen.
Op deze manier schakel ik bv. de hobbyseinen van marklin met een K83.

Wat je ook doet, koop liever geen K84 van maerklin.
Dat is zo'n beetje de allerduurste oplossing ;)

Dennis
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Beste forum leden,

Ik bouw nu mijn baan. Heb geen verstand van electriciteit laat staan electronica. Zeer recent mijn CS met trafovoeding aangesloten op de ringleiding die al met een andere trafo van stroom werd voorzien. Witte rook uit het CS en een zwarte dag voor mij. Schade ? 295. Ik begrijp meneer Márklin niet altijd. Ik geloof dat ik niet alleen ben gelet op de vele forum onderwerpen en raad en bijstand die over en weer wordt geleverd. Waarvoor bij voorbaat al mijn hartelijke dank.
Nu mijn vraag. Ik wil CS zonder PC rijden.
Ik wil exact het schaduwstation uit het Marklin voorbeeld (zie bericht van Ton) nabouwen. Stel dat de sporen elk 150 cm lang zijn. Marklin geeft aan dat na elke wissel een S88 contact komt. René geeft aan bv één rail. Ik neem aan contactrails.  En daarna? Geen contactrails meer maar aan het eind een middenrail geisoleerde stopsectie? Of moet het hele opstelspoor tot aan de stopsectie contactrails zijn met dat ene S88 contact? Loop je geen risico als de loc na de wissel het S88 contact maakt waardoor het CS dan via de K83 de wissel omzet waar de rest van de trein nog over binnenloopt?
Ik las ook ergens dat je met één S88 kunt volstaan die je vóór de wisselstraat plaatst. Dat scheelt weer uitgangen. Lijkt mij een fantastische oplossing maar werkt dat?
Dank voor jullie geduld.
Leo
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Ik snap iets niet waarom heb jij aan je ringleiding een trafo hangen en dan vervolgens je cs met een trafo?
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Hallo Leo,

Citaat van: Hubertleonard op donderdag 18 augustus 2011, 11:52:59
Ik bouw nu mijn baan. Heb geen verstand van electriciteit laat staan electronica. Zeer recent mijn CS met trafovoeding aangesloten op de ringleiding die al met een andere trafo van stroom werd voorzien. Witte rook uit het een CS en een zwarte dag voor mij. Schade ? 295. Ik begrijp meneer Márklin niet altijd.
Als je CS met trafo aansluit op een ringleiding waaraan al een trafo is aangesloten krijg je inderdaad witte rook.
Beide moeten aparte ringeleidingen zijn.

Mvg,
Peter
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Het CS wordt nu gerepareerd. Het leergeld is ? 295. Het zal niet meer gebeuren. Maar nu nog het antwoord op mijn vraag......
groetjes
Leo
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Hoi Leo,

Het schema wat ik hierboven liet zien zo moet je het aansluiten.
Alleen de lengte van elk spoor is uiteraard langer.
Anders kun je alleen maar met hele kort treinen rijden.
Het schakelcontact moet zover van je inrijwissel afliggen dat als de wissel wordt omgegooid je trein niet ontspoort.
Bij mij is het schakelcontact (via massadetectie) in de stopsectie.
Zodra het eerste wiel de stopsectie inrijdt, dan wordt de rijweg geschakeld.

Bij binnenrijden op spoor 1 en schakelcontact 1 wordt geschakeld, dan gebeurt het volgende:

  • Wissel 1 wordt op afbuigen gezet
  • Stopsectie 1 wordt stroomloos gezet
  • Wissel 2 wordt op afbuigen gezet
  • Wissel 4 wordt op afbuigen gezet

Wanneer je dit als rijweg hebt ingegeven in je cs2, hoor je met een korte pauze (ongeveer halve seconde) de wissels en contacten omgezet worden.

Groeten,
Ton.
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Hartelijk dank Ton. Dit is nu informatie waar je wat aan hebt. Ik ben nog nergens tegengekomen dat je het S88 contact in de stopsectie legt. Op deze manier kun je dus met een treinlengte van ca 120 cm in een schaduwstation met een spoorlengte van 150 cm rijden zonder ongelukken. Vraagje nog: kun je om genoeg remtijd (stroomloos schakelen van de stopsectie) te houden en om te voorkomen dat de trein al door de stopsectie is voordat die stroomloos schakelt
ook eerst dat stroomlooszetten programmeren voordat de wissels omgaan? Zo ja, hoe?
groetjes
Leo
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Alle secties staan stroomloos.
De binnen rijdende trein schakeld de wisselstraat om naar het volgende spoor.
Je moet dan ook dat spoor van stroom voorzien zodat de zich daar bevindende trein vertrekt.
Als je nu na de uitrijd wisselstaat  een contactrail maakt kun je die weer alle stopsecties stroomloos laten zetten.
Kost je een extra contact maar daar krijg je de gewenste zekerheid voor terug.

Robin
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Robin, ook hartelijk dank voor je aanvullende bijdrage! Ik geloof dat ik nu wel een veilig schaduwstation kan bouwen.
groetjes
Leo
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Citaat van: Hubertleonard op donderdag 18 augustus 2011, 23:20:58
...
Vraagje nog: kun je om genoeg remtijd (stroomloos schakelen van de stopsectie) te houden en om te voorkomen dat de trein al door de stopsectie is voordat die stroomloos schakelt
ook eerst dat stroomlooszetten programmeren voordat de wissels omgaan? Zo ja, hoe?
...

De volgorde van schakelen kun je uiteraard ook anders zetten.
Dus eerst stroomloos zetten en dan de overige schakelingen laten uitvoeren.
Maar er zijn meerdere manieren (zoals Robin aangaf) om het schaduwstation in te richten.

Groeten,
Ton.
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Ton,
Nogmaals dank. Als ik mijn CS terugheb van de reparatie ga ik eens onderzoeken welke van de aangegeven oplossingen voor mij het beste werkt. Ik ben nu geestelijk in ieder geval al een heel eind geholpen.
groetjes
Leo
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Hoi Leo,

Ik had mijn schaduwstation ook zo gemaakt als in het boek staat van Marklin, echter bij mij was het probleem de wisselaandrijvingen. Het ging een hele tijd goed totdat er een wisselaandrijving weigert en de hele boel rijdt op elkaar. Ik heb toen alle wisselaandrijvingen ongeveer 25 weggehaald en ben overgegaan op servo's. Leo voor je spullen aan gaat schaffen, kijk goed op dit forum. Ik ben al vele jaren aan het bouwen en ik kan je zeggen dat ik heel wat spullen gekocht heb die ik nu niet meer gebruik en dat is toch zonde van het geld.

groetjes Martin
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Je kan  ook gewoon de eind schakelaars overbruggen of het armpje demonteren.
Dan is de marklin wisselaandrijving wel weer betrouwbaar.
Is belachelijk dat het moet ,maar het werkt.

Robin
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Hi Martin en Robin,

Ik heb (nagenoeg) alle wissels met aandrijvingen en decoders al bij elkaar gespaard (stuk of 40). Mijn idee was om zoveel mogelijk uit eigen voorraad door te kunnen bouwen. Daar ben ik dus nu mee bezig.
Het wisselprobleem (in het schaduwstation) heb ik nog niet eerder gelezen. Wel iets over haperende slanke wissels. (heb ik er maar 6 van en in het zicht.) Julllie opmerkingen maken mij gelijk zenuwachtig. Als je iedere keer als je gaat rijden moet rekenen met een hoop trammelant in het schaduwstation zit je niet echt ontspannen, toch?
Robin zegt overbruggen. Hoe doe je dat? Het armpje demonteren? Waarom helpt dat? Demonteren moet ik kunnen.  Als alles met de decoder schakelt zit dat armpje er toch voor de show of is het dan een soort noodoplossing? Voor als de wissel toch blijft hangen?
Ik lees graag verder.
groetjes
leo



Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Het armpje is het deel wat de schakelaar uit zet.
Als de aandrijving zijn eind heeft bereikt.
Alleen zijn de schakelaars niet geschikt ze zijn te licht.
Door vonk vorming blijven ze hangen waardoor de wissel niet schakeld.
Op te lossen door overbrugging/verwijderen van de schakelaar.
Makkelijker is het armpje weg tenemen. Waardoor die schakelaar ook niet meer schakeld.

Robin


Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Goedeavond Robin,
Ik ben geen ingenieur. Ik weet echt niet waar je het over hebt. Bedoel je met het armpje het handeltje naast de wisselverlichting waarmee je handmatig de wissel omzet? Of moet ik de wisselaandrijving open maken en dan zoeken naar een armpje aan een aandrijving in zijn eind aan een schakelaar om dat armpje (als ik het al herken) vervolgens te amputeren?  Ik ben ook geen chirurg. Loop ik het risico dat de patient na de ingreep is overleden? Behalve lezen en schrijven kan ik niet veel. Je stapt bij mij op een te hoog niveau binnen. Zou je het stap voor stap willen uitleggen alsof ik een 6 jarige ben? Zoals je bijvoorbeeld een vliegtuig binnen praat waarvan de piloot onwel is geworden en een passagier het over heeft genomen? Ik wil niet graag 40 wissels mollen.
Bij voorbaat dank voor je geduld.
groetjes
Leo
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Je moet de wisselaandrijving openmaken.
Dan zie naast het bewegende deel de 2 schakelaartjes zitten.
Je moet het zien dan is het duidelijk.
Kan echt niet missen. Ik kijk vanavond wel of ik een foto kan maken.

Robin
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Hi Robin,
Alvast reuze bedankt. Het lijkt mij toch een interessant weetje voor velen als je met een kennelijk eenvoudige ingreep veel ellende kunt voorkomen. Ik kijk uit naar je foto.
groetjes
Leo
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Goed foto is gemaakt .

Ik heb 3 pijltjes gezet waar je met een tangetje of aardappelschilmesje de aandrijving moet ombuigen.
Daarna kun je hem open vouwen en komt het linker deel tevoorschijn.
Bij de grote pijl zie een zwart bewegend stokje. Dit is het deel wat er uit moet.
Aan de andere kant van de aandrijving zit een zelfde schakelaar die ook bewerkt moet worden.
Als je het voorzichtig wegbuigt klikt het los. En is eventueel weer terug te plaatsen.

Robin
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Leo,

In de Wiki staat het hele verhaal beschreven:

http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=rails:c-rails-wissel

Gr, Ben.
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Ja dat klopt Ben.

Alleen als de aandrijving nog goed is hoef je niet te solderen.
Maakt het allemaal nog makkelijker.

Robin
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Citaat van: Hero op dinsdag 23 augustus 2011, 22:15:49

Alleen als de aandrijving nog goed is hoef je niet te solderen.
Maakt het allemaal nog makkelijker.


Begrijp niet wat je bedoelt. De switchjes zijn het probleem, overgangsweerstand op de contacten. Die dien je door te solderen en/of te verwijderen.

Keep it simple voor Leo. :)

Gr, Ben.
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
De switch werkt niet meer. Je haalt namelijk het deel dat aan uit schakeld van de schakelaar af.
Als de schakelaar aan blijft staan is er niets aan de hand. 
Dan blijven die aandrijvingen gewoon werken zonder de eindschakelaartjes.

Ik zal vanavond op het voorbeeld ook even de arm verwijderen voor de duidelijkheid.

Robin
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Citaat van: Hero op woensdag 24 augustus 2011, 08:53:45

Als de schakelaar aan blijft staan is er niets aan de hand. 


Wij verschillen duidelijk van mening maar dat geeft niet. ;)
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Robin en Ben,
Hartelijk dank voor jullie reacties en inspanning. Ik begrijp het helemaal!
Ik zal nu de waarschuwing van meneer Marklin dat de decoder niet zonder zijn toestemming mag worden opengemaakt maar archiveren. Rubber handschoenen aan, mondkapje voor en zonder verdoving de operatie uitvoeren. Voorkomen is tenslotte beter dan genezen!
groetjes maar weer,
Leo
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Citaat van: Spoorman op woensdag 24 augustus 2011, 08:03:13
Citaat van: Hero op dinsdag 23 augustus 2011, 22:15:49

Alleen als de aandrijving nog goed is hoef je niet te solderen.
Maakt het allemaal nog makkelijker.


Begrijp niet wat je bedoelt. De switchjes zijn het probleem, overgangsweerstand op de contacten. Die dien je door te solderen en/of te verwijderen.


Gr, Ben.

Ben ik heb de weerstand van de schakelaartjes even nagemeten. Vind je 0.4 ohm teveel verlies ?
Ik vind het geen slechte waarde.En laat ze er gewoon inzitten.

Robin
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Beste Forum leden,

Inmiddels heb ik de schakeling met (helaas) een K84 van Marklin gemaakt,

die had ik namelijk al gekocht.

In het tabblad memory van het CS heb ik drie rijwegen aangemaakt :

D1 : wissel wordt omgelegd,  deel spoor 1 wordt stroomloos, spoor 2 krijgt stroom.

D2 : wissel wordt teruggelegd, deel sppor 2 wordt stroomloos, spoor 1 krijgt stroom.

D3 : zowel de delen van spoor 1 als spoor 2 worden stroomloos  (voorbij schaduwstation)

Dit werkt prima wanneer ik de rijwegen handmatig via memory bedien.


Wanneer ik echter de instelling in memory verander van handmatig naar automatisch en handmatig,

gaan de wisseltongen van de wissel voor spoor 1 / 2 heel de tijd heen en weer,

zowel wanneer op het stroomloze stuk of stukken een loc staat, als wanneer de sporen 1 en 2

geheel onbezet zijn. 

Weet iemand hoe dit oplossen is, zodat deze schakeling ook geheel automatisch werkt ?

Hans
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Hans,

weet je zeker dat de contactrails die je op de s88 bus hebt aangesloten
volledig geisoleerd is?
is je 5217 aangesloten met de extra massadraad
waar heb je de contacten d1 en d2 in je baan zitten?

René
Re:Schakeling in schaduwstation zonder seinen met CS
Rene,

Ik weet zeker dat de concactbussen naar de S88 niet geisoleerd zijn.
De 5217 is met een aparte bruine kabel (op de zijkant ) aangesloten .

De punten d1 en d2 liggen iets voor de stoppunten die door de k84 bediend worden.

Voor de duidelijkheid handmatig via het memory werkt het wel goed, de wissel reageert dan op de

opgeven rijweg, en de andere rijweg wordt vrijgeven, dat is ook wat ik zo vreemd vind, dat het handmatig

wel goed werkt en automatisch niet.

Hans