Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Lima 1220

Gestart door vissers maandag 25 juli 2011, 10:55:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lima 1220
Lid sinds: 2010

offline
Lima 1220
Hallo

Ik ben niet bekent met lima,toch heb ik een lima 1220 loc
Nu wil ik eigenlijk weten of het loont om deze loc om te bouwen.
Ik heb meerdere loc"s van marklin omgebouwd maar weet niet hoe ik deze aan moet pakken.


Bvd Marcel
Re:Lima 1220
bluey
gast

Re:Lima 1220
Hey! Da's mijn eerste lok geweest! Kreeg hem toen ik 10 werd in de Hema startset. De set was toen 100 gulden wat een hoop geld was. Hij reed toen al slecht en klonk als een scheerapparaat :-)

Ik ben nu 43, dus het lokje is een jaar of 30 oud denk ik. Lijkt mij niet de moeite om iets dergelijks voor een hoop geld met decoders en eventueel een betere motor uit te gaan rusten. Kan natuurlijk wel ;-)


Veel plezier ermee

Roland
Re:Lima 1220
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Lima 1220
Moet eigenlijks een nieuwe motor plus decoder in. Dan ben je al gauw boven de 60/70 euro kwijt lijkt mij. Voor ongeveer 220 euro heb je een hele mooie 1211 van marklin ! :)
Re:Lima 1220
Rockerbox
gast

Re:Lima 1220
Hoi, "Ik zeg gewoon doen"
Ik heb afgelopen winter een Lima NS 1200 voorzien van een sleper en decoder en het loopt loopt als een trein, Ha ha, en voor die paar centen ik ze zeg doen.
De Marklin sleper zit onder het draaistel zonder motor, hiervoor is een stukje uit het onderstel gefeest (vijlen kan ook). Een paar wielen is omgedraait zodat het ondersel nu van bijde rails spanning ontvangt.
Als decoder gebruik ik een Tams LD-G 32 en heb de snelheid van de lok met 50% teruggenomen
waardoor het geluid aangenamer is als van een Marklin 1200 en niet meer als TGV over de baan raast.
Kosten? ?6, - sleper,  ?17,- decoder. Voor een decoder met meer functies tel je er een tientje bij, de LD-G 33.

Ride On

Rino
Re:Lima 1220
Aliebengalie
gast

Re:Lima 1220
Als je het model en je nog een paar centjes overhebt,en je nadien het niet erg vind dat de loc een beetje herrie maakt,(scheeld weer een geluidsmodulle) kan je hem toch zeker ombouwen.
Bij en met elk projectje leer je toch weer nw dingen,en wat je wel en niet moet doen.
Ben het met de vorige spreker eens,gewoon lekker doen.
Wat kan je overkomen,en je bent even van de straat af.... :D
Ik zou het in iedergeval doen.....

Mvg: Alex
Re:Lima 1220
Lid sinds: 2010

offline
Re:Lima 1220
Zelf heb een Lima NMBS loc gekregen en heb uit een analoge V200 het motorblok en de wielen gehaald, eronder geplaatst en klaar! Kosten voor dit niets... Nog juist een magneet en een decoder plaatsen.


groeten Dylan
Re:Lima 1220
Lid sinds: 2010

offline
Re:Lima 1220
Hallo
Dank voor antwoorden

Sorry voor de late reactie,
Net terug van de vakantie van daar

zijn er misschien foto;s van de ombouw.......??

groet Marcel
Re:Lima 1220
Lid sinds: 2010

offline
Re:Lima 1220
Citaat van: vissers op woensdag 17 augustus 2011, 22:29:50
Hallo
Dank voor antwoorden

Sorry voor de late reactie,
Net terug van de vakantie van daar

zijn er misschien foto;s van de ombouw.......??

groet Marcel

Nog niet zal er eens wat maken...


groeten Dylan
Re:Lima 1220
veldkamp
gast

Re:Lima 1220
we wachten >:-D
gr erik
Re:Lima 1220
efl045
gast

Re:Lima 1220
Dag Marcel,

Ik heb al een aantal van die oude Lima locs omgebouwd, gewoon voor de fun en om ze toch eens te kunnen laten rijden op een digitale baan. En dat kost je zo goed als niks.
Sleper er onder stelt meestal ook niet veel voor voor, ik heb er nog geen vijl of frees voor nodig gehad.
Ik maak een Märklin sleper los van zijn isolatieplaatje door de 4 lipjes om te buigen, maak met een scherpe schroevendraaier punt 4 sleufjes in de bodemplaat van het plastieken Lima draaistel en monteer de sleper dan door de lipjes er door te steken en om te buigen. Klaar.

Als decoder heb ik altijd een oude Delta decoder gebruikt (gesloopt uit een loc die een upgrade heeft gekregen) 'k Heb er jaren geleden zo eens een stuk of 10 gekocht op een beurs voor een euro of 5 per stuk.

En om met de Delta decoder de DC motor aan te sturen en de rijrichting te kunnen keren soldeer ik een eenvoudig transistorbrugje in elkaar (ook al met afvaltransistors en weerstanden die ik hier nog met massa's heb liggen).

Dat is het...

En natuurlijk rijdt die loc niet 'mooi' (dat doet hij op DC ook niet :-)), maar 't is wel leuk om doen.

Groeten,

Franky

Re:Lima 1220
Lid sinds: 2010

offline
Re:Lima 1220
Citaat van: veldkamp op maandag 22 augustus 2011, 16:36:43
we wachten >:-D
gr erik

De foto's komen hoor... Was mijn fototoestel vergeten  :-(

groeten Dylan
Re:Lima 1220
veldkamp
gast

Re:Lima 1220
Dylan, laat je niet op jutten ik meer tijd dan geld en je opdate zijn altijd een plezier om tezien of te lezen ;)

gr erik
Re:Lima 1220
robert9368
gast

Re:Lima 1220
we kunnen niet wachten minitreintje :D

ben best benieuwd ik wil ook iets proberen om te bouwen om te beginnen heb ik en oud stoomlocje van fleischmann
Re:Lima 1220
Lid sinds: 2010

offline
Re:Lima 1220
Het is eigenlijk heel simpel...  8o
Zoek een slachtoffer van Marklin  :O :? en gebruik daarvan de motor + een draadstel met sleper. Een prima voorbeeld is een oude V 200 (sorry voor de V-Liefhebbers)

Dan vervang je de motor en het draaistel van Lima door die van je slachtoffer en klaar!
Hetzelfde heb ik gedaan met mijn ICE zijn onderstel... Jammer voor de ICE maar nu heb ik een mooie Thalys  :-)

Misschien dat ik morgen foto's kan maken... Heb dat namelijk niet bij de hand.

groeten Dylan
Re:Lima 1220
efl045
gast

Re:Lima 1220
Dag Dylan,

Dat zal mooi zijn, een NS1220 met aan de ene kant een 3-assig draaistel en aan de andere kant een 2-assig van een V200 :-)
Moet kunnen :-)
Maar dan vind ik mijn voorstel hieronder toch iets correcter...

Groeten,

Franky
Re:Lima 1220
Lid sinds: 2010

offline
Re:Lima 1220
Citaat van: efl045 op dinsdag 23 augustus 2011, 20:28:39
Dag Dylan,

Dat zal mooi zijn, een NS1220 met aan de ene kant een 3-assig draaistel en aan de andere kant een 2-assig van een V200 :-)
Moet kunnen :-)
Maar dan vind ik mijn voorstel hieronder toch iets correcter...

Groeten,

Franky

Dat is een voorbeeld die V 200. Natuurlijk kan elk ander iets worden gebruikt.
Hij rijdt beter dan met de Lima Motor... Bij zoiets moet je wat zoeken.
Of als de tandwielen nog goed zijn, een motortje uit een PS console/CD speler doet ook wonderen!

groeten Dylan
Re:Lima 1220
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:Lima 1220
Hallo Franky,

Ik heb nog een oude Mehanoloc staat en binnenkort komt er wel een Deltadecoder vrij.
Een sleper ligt nog wel in mijn onderdelen doos... dus alleen nog zo'n schakelingetje.
Is daar een voorbeeld/tekening van, ook bruikbaar voor een electronica-leek zoals ik, of kan jij die verzorgen.
Ik wil eens wat experimenteren.

mvg.
Willem E.


Citaat van: efl045 op maandag 22 augustus 2011, 17:08:01
Dag Marcel,

Ik heb al een aantal van die oude Lima locs omgebouwd, gewoon voor de fun en om ze toch eens te kunnen laten rijden op een digitale baan. En dat kost je zo goed als niks.
Sleper er onder stelt meestal ook niet veel voor voor, ik heb er nog geen vijl of frees voor nodig gehad.
Ik maak een Märklin sleper los van zijn isolatieplaatje door de 4 lipjes om te buigen, maak met een scherpe schroevendraaier punt 4 sleufjes in de bodemplaat van het plastieken Lima draaistel en monteer de sleper dan door de lipjes er door te steken en om te buigen. Klaar.

Als decoder heb ik altijd een oude Delta decoder gebruikt (gesloopt uit een loc die een upgrade heeft gekregen) 'k Heb er jaren geleden zo eens een stuk of 10 gekocht op een beurs voor een euro of 5 per stuk.

En om met de Delta decoder de DC motor aan te sturen en de rijrichting te kunnen keren soldeer ik een eenvoudig transistorbrugje in elkaar (ook al met afvaltransistors en weerstanden die ik hier nog met massa's heb liggen).

Dat is het...

En natuurlijk rijdt die loc niet 'mooi' (dat doet hij op DC ook niet :-)), maar 't is wel leuk om doen.

Groeten,

Franky


Re:Lima 1220
Lid sinds: 2010

offline
Re:Lima 1220
Hallo,

Hier zijn dan de beloofde foto's...












groeten Dylan
Re:Lima 1220
efl045
gast

Re:Lima 1220
Citaat van: Willem E op woensdag 24 augustus 2011, 13:31:03
dus alleen nog zo'n schakelingetje.
Is daar een voorbeeld/tekening van

Dag Willem,

'k Weet niet of je dit weet, maar een Märklin motor die gebruikt wordt met een Delta decoder is geen AC motor, maar een 'universele' serie motor met 2 tegengesteld gewikkelde veldspoelen. Zo een motor loopt op AC en DC. En een Delta decoder stuurt net zoals alle decoders DC door 1 van die 2 veldspoelen die in serie staan met het anker om een draairichting op te leggen. Dat is dus al goed, we hebben die DC nodig.
Het schakelingetje dat we nu nog nodig hebben dient ervoor om de stroom in 2 verschillende richtingen door een DC motor te sturen (die geen 2 veldwikkelingen heeft, maar een permanete magneet).
Dat is een zogenaamde H-brug.
De DC motor wordt daarbij opgehangen in een H, gevormd door de motor (plat streepje van de H) en 4 transistoren (de vertikale beentjes van de H).
Afhankelijk of je nu de boven-links en onder-recht of de boven-rechts en onder-links transistoren aanstuurt kan de stroom nu in 2 richtingen door de DC motor vloeien, precies wat we nodig hebben om een DC motor in 2 richtingen te doen draaien.
Wat je gebruikt aan transistoren luistert niet zo nauw, maar met de BD139/BD140 (ongekoeld) kun je wel de meeste DC motoren aansturen. De basisweerstanden luisteren ook niet zo nauw, ze moeten klein genoeg zijn om de transistoren volledig uit te sturen, je gebruikt die als schakelaar. Als ik het nog goed zie op de foto heb ik 100 ohm gebruikt.
Je kunt natuurlijk ook MOSFETS of zo gaan gebruiken als schakeltransistoren, maar dat zijn dan spreekwoordelijk 'parels voor de zwijnen' :-) 'Snel' moeten ze hier immers niet echt schakelen.
Klinkt dat allemaal te ingewikkeld? Dan kun je het allemaal eens meer in detail bekijken op internet, daar voor de tekeningentjes en daar voor de uitleg.
Veel 'studie' en knutselplezier!

Groeten,

Franky
Re:Lima 1220
efl045
gast

Re:Lima 1220
Dag Willem,

Hieronder zie je hoe ik de H-brug heb uitgevoerd om ze aan te sluiten op een (Delta) decoder en hoe je dat allemaal een beetje compact kunt in elkaar solderen.
De decoder wordt zoals gewoonlijk met 2 draadjes op de rails aangesloten en de 3 gewone uitgangen, rotor, forward (veldwikkeling 1) en backward (veldwikkeling 2) worden op de + en de 2 ingangen van de H-brug aangesloten.
Voor de - van de H-brug moet je op de decoder een extra aansluiting maken, namelijk de - van de gelijkgerichte railspanning, die komt niet 'normaal' naar buiten (denk ik), maar die is gemakkelijk te maken rechtstreeks op de  - van de gelijkrichtbrug (4 diodes). Op de foto het zwarte draadje aangesloten op de diodes boven links op de decoder.
Om het helemaal 'af' te maken zouden er eigenlijk 4 vrijloopdiodes moeten geplaatst worden over de CE aansluitingen van de 4 transistoren om de transistoren te beschermen tegen overspanning, maar in de praktijk houden de BD139/BD140 het ook zonder wel uit (maar 'netjes' is het nu wel niet helemaal).
Ongetwijfeld valt aan de schakeling nog wel wat te verbeteren ('alles kan beter' :-)), maar het was er mij maar om te doen om met 'wat ik voor het rapen had' een Lima digitaal op 3-rail te laten rijden. 't Is en blijft een Lima hé...daar wilde ik niet teveel tijd en centen in investeren...Maar 't beviel goed en ik heb dan ineens alles wat ik had liggen van Lima omgebouwd. 't Is dus wel 'reproduceerbaar' ;-)
Voor een elektronicus is dit allemaal een fluitje van een cent (of dat zou het moeten zijn :-)), maar voor een niet elektronicus zal dit wel behoorlijk 'chinees' klinken vrees ik...
Maar met een beetje hulp kom je er zeker wel.

Groeten en succes bij de ombouw,


Franky

Re:Lima 1220
efl045
gast

Re:Lima 1220
Willem?

't Blijft daar zo stil....

Kun je daar iets mee doen met dat schemaatje?
Toch niet te hard geschrokken?
Of ben je al aan het ombouwen :-)

Groeten,

Franky
Re:Lima 1220
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:Lima 1220
Citaat van: efl045 op zaterdag 27 augustus 2011, 08:55:35
Willem?

't Blijft daar zo stil....

Kun je daar iets mee doen met dat schemaatje?
Toch niet te hard geschrokken?
Of ben je al aan het ombouwen :-)

Groeten,

Franky

Hoi Franky,

Nou.... eerlijk gezegd....  :oops:
Ziet er toch wel gecompliceerd uit. Ik heb dan ook geen enkele electro-achtergrond.
Een decoder inbouwen, dat gaat nog wel. Of wat ledjes aan elkaar frutselen.
Maar heb ook nog geen tijd gehad e.e.a. eens echt te bestuderen.

Hoe dan ook: heel veel dank voor de info!

mvg.
Willem.
Re:Lima 1220
efl045
gast

Re:Lima 1220
Dag Willem,

Je vindt vast wel iemand die een handje wil toesteken, voor iemand met een beetje electronica ervaring is dit echt een fluitje van een cent hoor. En 't kost nauwelijks wat. Dat materiaal heeft iedere elektronieker wel in zijn rommelbakje liggen. Zeker het proberen waard.

Groeten,

Franky
Re:Lima 1220
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Lima 1220
Ik heb ooit eens onderstaand schema gebruikt voor een delta lok waarvan ik de motor met een Hamo magneet had omgebouwd.
De aanstuurtrappen van het licht worden hier gebruikt om de richting te sturen.

Bron: http://www.marklin.com/tech/digital1/delta-DC.html
Het liep wel maar de transistoren werden bloedheet.
In dit schema worden de stuurtorren op de decoder gebruikt om één helft van de H-brug te maken, de twee extra torren completeren de H-brug.

Hoe is dat bij jouw H-brug, Franky, wordt die ook heet?
Re:Lima 1220
efl045
gast

Re:Lima 1220
Citaat van: Kappa op zondag 09 oktober 2011, 16:02:53
Hoe is dat bij jouw H-brug, Franky, wordt die ook heet?
Dag Kappa,

Neen, ze worden helemaal niet heet, zelfs niet als ze ingeklemd zitten tussen plastiek interieur. Maar dat zal wel alles te maken hebben met de Lima motor waarbuij ik ze gebruik, en die nauwelijks stroom trekt. Ik denk dat een Märklin motor met Hamo magneet een veelvoud aan stroom nodig heeft...

Groeten,

Franky 
Re:Lima 1220
fransspoor
gast

Re:Lima 1220
Ik wil wel dit draadje wat nieuw leven in blazen. Het stopte vrij abrupt.

Persoonlijk heb ik 0,0 verstand van elektra en elektronika. Dus veel informatie vind ik bijzonder intressant maar begrijp ik eigenlijk helemaal niet. Foto's helpen dan uiteraard veel.

Nu ben ik destijds (een jaar geleden) besmet geraakt met het trein virus. Na vrij heftige gezondheidsproblemen, in reacties van verschillende draadjes al eens gemeld is om de zinnen te verzetten de doos met wat ouder Marklin materiaal van zolder gehaald. Dit bleek niet echt bruikbaar meer. Vervolgens de keuze gemaakt voor marklin digitaal,C rail en mobiel station 2. Marklin is bekend om zijn merendeels hoge kwaliteit maar behoorlijk kostbaar.

Door te surfen op de diverse forums kwam ik ook met Lima in aanraking. Nu is mij wel duidelijk dat de kwaliteit van Lima vaak veel minder is maar ook daar verschillen de meningen soms over.
Lima is in aanschaf aanmerkelijk goedkoper. En zo ook als in dit draadje weer behandeld werd de treinen zijn om te bouwen. De Buren besteden vrij veel ook aandacht aan het superen van de modelen.
Dat is tevens ook een extraatje van de hobby en het eventueel rijden met Lima treinen.

Maar zo als gezegd ik heb 0,0 verstand van elektra en elektronika, kan niet eens een sleper onder een Lima maken omdat ik niet weet hoe het aangesloten moet worden zowel aan de motorzijde als aan de sleperzijde laat staan als er gedigitaliseerd moet worden en er een decoder ingebouwd moet gaan worden.
Reden waarom ik dit soort draadje altijd lees, mischien zie ik wat meer op eventuele fotos die de tekst verhelderen.
Meestal zie ik een spagetti van draadje maar is niet te zien waar ze dan precies vandaan komen of  naar toegaan.

Is het mogelijk dat al diegene die gereageerd hebben dit nog een aan te geven, op deze wijze kan ik ook werekelijk iets leren, of zijn er adviesen over boekjes waar ik dat terug kan vinden. Print nu meestal alles uit wat ik tegenkom maar dat is verre van volledig.

Ben zeer benieuwd naar de reacties.

Mvgr,
Fransspoor. 
Re:Lima 1220
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:Lima 1220
Hoi Fransspoor,

Ik 'ken' het probleem...

In dit draadje is zeer welwillend gereageerd maar omdat ik wat electronica eigenlijk een nitwit ben moest ik helaas afhaken.
De schema's van Kappa zien er redelijk duidelijk uit, helaas die van Franky was voor mij onleesbaar. Vermoedelijk wél gesneden koek voor kenners...

Ik ben dan ook even een stap terug gegaan, zoals je wel weet: ombouw met "hapklare brokken"!

Al staat een bestelling bij Conrad'in de steigers, dus zal ik wellicht enige electronica laten overkomen en eens gaan experimenteren.

mvg.
Willem E.
Re:Lima 1220
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Lima 1220
Hoi hoi,

Misschien is het een idee, om een apart "Lima ombouw topic" te maken, waar iedereen zijn Lima ombouw verslagen (met foto's ) plaatst.
Dan staat alles mooi bij elkaar, en zo kan iedereen zijn voordeel daar mee doen. Ik geloof dat er veel mensen zijn die wel een mooie Lima lok of treinstel hebben staan, en die graag om willen bouwen naar 3-rail...

Gr Ruud

Re:Lima 1220
fransspoor
gast

Re:Lima 1220
Hoi Ruud,

Deze gedachte is bij mij ook al opgekomen,zou natuurlijk zeer mooi zijn. Maar eigenlijk is het vloeken in de kerk op dit forum dat bedoeld is voor Marklin liefhebbers.

En Willem, zat me vanmorgen af te vragen of er iets aan de hand was, had al even niets gezien. Zie tzt de updates wel al je zover bent. Want ik blijf de draadjes volgen,

Groet,
Fransspoor
Re:Lima 1220
Aliebengalie
gast

Re:Lima 1220
Zou niet precies weten waarom het vloeken in de kerk zou moeten zijn,er zijn er maar weinig die alles van Marklin hebben,althans ik ken ze persoonlijk niet.
Heb marklin Roco Piko en ja zeker weten ook lima. (wel geen lok maar wel de dubbeldekkers set van 20 jaar gelee).
Hebben gisteren nog even een expiriment gedaan met een mooie lima (zwitsersmodel) e-loc.
De eigenaar (ook een mede forummer) had er een stekker verbinding ingemaakt ,en wou weten of hij het goed had gedaan.
De motor was gelijk stroom,dus geen enkel probleem.
Liep ook gelijk met een ESU V4 decoder van mij.
Ook hebben we de verlichting aangesloten ,de man had er ledjes voor gesoldeerd om er in te bouwen.
En dan heb je echt een mooi locje voor een mooie prijsje.

Alleen ja , het geluid wat hij produceert, lijkt op de koffie molen van me opoe ..... nou en!!!!

Hij is er blij mee,en is er weer een paar avonden aan bezig om de ledjes goed op zijn plek te krijgen.
Weet zeker dat er ook cabine verlichting in komt F1 en F2.

Zo komen we elke woensdag even bij elkaar,en laat hij zien wat hij afgelopen week weer heeft gebrouwen.
We kletsen zo 2 uurtjes gezellie vol. Das voor Rotterdammers geen enkel probleem.

Maar laat het lima hoekje maar komen hoor.
En zou je van het geluid af willen,soms is het mogelijk om er een andere motor voor te kopen (heb daar geen ervaring mee).

Mvg: Alex
Re:Lima 1220
Lid sinds: 2010

offline
Re:Lima 1220
Zelf heb ik de motor vervangen door een motorblok van Marklin.
Gedaan met de koffiemolen :)

groeten Dylan
Re:Lima 1220
Aliebengalie
gast

Re:Lima 1220
Had het stukje gelezen ja.... :thumbup:

mvg: Alex
Re:Lima 1220
fransspoor
gast

Re:Lima 1220
Beste Alex,

Fijn om te horen dat dit forum niet uitsluitend voorbehouden is aan de Marklin adepten maar er toch wel degelijk ruimte is voor zaken rond andere merken. En waarom ook niet, we zijn uiteindelijk allemaal met de zelfde hobby bezig.
Zelf heb ik inmiddels drie Lima locs staan om te gaan verbouwen, 2x 1220 (geel/grijs en blauw) en een 1300.

Gelukkig zit in de geelgrijse al een nieuwe Limamotor, de blauwe is een volledig nieuwe trein en heeft nog niet eens gereden.Dus over motor vervanging hoef ik mij nu althans nog even niet druk te maken. De 1300 loopt zeer netjes, maakt geheel geen herrie.

wat betreft de aansluitingen van de bedradingen ben ik er zelf nog niet uit, dus maar verder zoeken en kijken.
Wil er zeker ook in alle drie verlichting aanbrengen en digitaliseren maar dat komt ook nog wel.
Als ik het goed begrepen heb zijn de motoren gelijkstroom.
Ik zie op de motor twee soldeerlipjes met draadjes. Een draad gaat naar een metalenveerplaatje dat geklemt zit op de as van het motorlose draaistel. een ander draadje gat direct naar beneden in het gemotoriseerde draaistel
waar dat precies naar toegaat kan ik niet geheel goed zien. Ook weet ik niet wat de plus en de min is en dus waar ik het draadje van de sleper aan moet solderen.

Mvgr,en dank voor je reactie,haal toch wat opgeluchter adem.
Fransspoor
Re:Lima 1220
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:Lima 1220
Hallo Frans,

Ik heb al wat antwoorden bij jouw vragen gezet...


Fijn om te horen dat dit forum niet uitsluitend voorbehouden is aan de Marklin adepten maar er toch wel degelijk ruimte is voor zaken rond andere merken. En waarom ook niet, we zijn uiteindelijk allemaal met de zelfde hobby bezig.
Zelf heb ik inmiddels drie Lima locs staan om te gaan verbouwen, 2x 1220 (geel/grijs en blauw) en een 1300.

Gelukkig zit in de geelgrijse al een nieuwe Limamotor, de blauwe is een volledig nieuwe trein en heeft nog niet eens gereden.Dus over motor vervanging hoef ik mij nu althans nog even niet druk te maken. De 1300 loopt zeer netjes, maakt geheel geen herrie.

wat betreft de aansluitingen van de bedradingen ben ik er zelf nog niet uit, dus maar verder zoeken en kijken.
Wil er zeker ook in alle drie verlichting aanbrengen en digitaliseren maar dat komt ook nog wel.
Als ik het goed begrepen heb zijn de motoren gelijkstroom.

>>>De motortjes hebben een permanentmagneet rondom het anker ('rondmotor') en worden dan inderdaad vaak aangeduid als gelijkstroommotor

Ik zie op de motor twee soldeerlipjes met draadjes. Een draad gaat naar een metalenveerplaatje dat geklemt zit op de as van het motorlose draaistel. een ander draadje gat direct naar beneden in het gemotoriseerde draaistel
waar dat precies naar toegaat kan ik niet geheel goed zien.

>>>De Lima 1300 en de Thalys nemen stroom af met de wielen. De draad naar het motorloze draaistel neemt 1 kant voor zijn rekening, laten we zeggen de PLUS. Het gemotoriseerde draaistel geeft de stroom af via de wielen zonder anti-slipbandjes en wordt dus de MIN. De 2-railrijders moeten dan ook altijd opletten dat ze de wielen goed monteren! De stroom wordt afgenomen door een veercontact op de assen, dus altijd het geisoleerde wiel van elke as tegenover het geisoleerde wiel van het andere draaistel. 

Ook weet ik niet wat de plus en de min is en dus waar ik het draadje van de sleper aan moet solderen.

>>>Het maakt niet uit wat plus of min is. Het motortje draait in beide richtingen even goed. Het hangt dus af van de rijsichting waar de sleper-/plus-draad aan komt.

Weer wat duidelijker? :)


mvg.
Willem E.
Re:Lima 1220
fransspoor
gast

Re:Lima 1220
Willem.

Bedankt voor de uitleg, dit is informatie waar ik wat mee kan. Moet zo direct met mijn vrouw naar het ziekenhuis maar zal als ik weer thuis ben de kap van de 1300 afnemen en het e.e.a. gaan bekijken. Tenminste als alles goed gaat met mijn vrouw. Die heeft voor vandaag absolute prioriteit.

Krijg door de informatie erg veel zin om aan de slag te gaan en heb al visioenen van rijen Lima treinen die gesuperd gaan worden en omgebouwd.

Blijf zeker ook met belangstelling uitkijken naar je verdere berichten i.v.m. het inbouwen van decoders (digitaliseren).

Voel me als een kind zo blij met je informatie maar ook met het nieuwe Lima ombouw topic.

Het is de bedoeling dat ik 17 december naar Houten ga en dan gelijk eens opzoek naar"de Limaman"

Misschien kunnen we elkaar dan ontmoeten, als je tenminste ook gaat.

Mvgr,

Fransspoor

Re:Lima 1220
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:Lima 1220
Hoi Frans,

Allereerst het beste geweenst voor je vrouw, en jou.

Gewoon dit Forum blijven volgen en voor je het weet ben je een "expert".. :-)

Ik ga waarschijnlijk niet naar Houten. Ben er nog nooit geweest overigens.
Wel een paar keer eurospoor en een plaatselijk beursje in Dordrecht.
De tijd van échte koopjes lijkt voorbij, vind ik.

Nogmaals sterkte.

mvg.
Willem E.
Re:Lima 1220
fransspoor
gast

Re:Lima 1220
Ik kwam net een bespreking tegen van de ESU BR151. Deze loc zit vol met ESU elektonica maar daar naast heeft die loc ook bijzonder onderstellen. Althans voor zover ik heb kunnen zien,ongelovelijk gedetaileert met a symetrische assen en een sleper bevestiging die er zo ondergeklikt kan worden.

Ik weet niet of het zou passen maar het zou wel eens een oplossing kunnen zijn voor het eerder in dit draadje geschetste probleem.

In ieder geval zou deze loc als voorbeeld moeten dienen voor de standaard van alle fabrikanten.

Mvgr,
Fransspoor
Re:Lima 1220
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Lima 1220
Frans, er is genoeg info op het internet te vinden over lima ombouw.
Kijk eens op: http://www.vinkendrecht.nl/Modelbaan%20Tips%20en%20trucs.htm
Re:Lima 1220
fransspoor
gast

Re:Lima 1220
Dank voor de link. Staan leuke dingen op. Ook over (om)bouw zaken van andere merken.

Mvgr,
Fransspoor.

Heb ook nog wel een vraag aan allen. Ben al een paar keer de kreet "sjonnie style" tegen gekomen als verwijzing naar methode voor het aanpssen van onderstel hoogte. Maar ik heb geen idee wat ik mij daarbij moet voorstellen.

Wie kan mij verwijzen naar een link waar dat besproken wordt.
Re:Lima 1220
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:Lima 1220
Citaat van: fransspoor op maandag 05 december 2011, 14:29:20
Dank voor de link. Staan leuke dingen op. Ook over (om)bouw zaken van andere merken.

Mvgr,
Fransspoor.

Heb ook nog wel een vraag aan allen. Ben al een paar keer de kreet "sjonnie style" tegen gekomen als verwijzing naar methode voor het aanpssen van onderstel hoogte. Maar ik heb geen idee wat ik mij daarbij moet voorstellen.

Wie kan mij verwijzen naar een link waar dat besproken wordt.

Dit is een kreet die ingebracht is door de Polystireen-Master F. Dilz. Bij de buren van het Benelux-forum.... Betreft het verlagen van de bovenbouw van een (1300-) loc t,o,v, het onderstel.
Binnenkort "mijn" versie in dit Forum. Die is iets anders.

mvg.
Willem E.
Re:Lima 1220
fransspoor
gast

Re:Lima 1220
Oke Willem E

Dan wachten wij dan even op.
Ben wel benieuwd.

Fransspoor.