Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baan van Niels / Nieuwe aanwinst Houten 03-05-2014

Gestart door neesse zondag 24 juli 2011, 13:33:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Niels koploper testbaan / Hulp gevraagd instellingen BR86 op CS1
Hoi Sander,

Deze mogelijkheden krijg ik helemaal niet te zien op het 2e tapblad.
Het enige wat ik daar zie is een spoortje (standaardprotocal voor nieuwe locomotieven)  :(
Ik heb software 2.0.3.
Via de website heb ik gekeken of er nieuwe software was echter je moet een account hebben. En die heb ik nog niet. Dus een account aangemaakt.
Niet dus zijn ze tot 2 januari niet aanwezig. Moet ik dus wachten tot volgend jaar  :thumbdown:
Het valt mee hoor is maar 2 dagen  >:-D >:-D

Heb de lok nu wel zover dat ik de telexkoppeling ook met Koploper kan laten werken dus het schiet al wat op.

Bedankt voor de uitnodiging trouwens. Lijkt me zeker weer gezellig. Jullie kunnen ook hier eens komen kijken. Alleen bij jullie is VEEEEEL meer te zien  >:-D >:-D

Groeten Niels
Re:Niels koploper testbaan / Hulp gevraagd instellingen BR86 op CS1
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Niels koploper testbaan / Hulp gevraagd instellingen BR86 op CS1
Hallo Niels,

in jouw profiel staat dat je het CS1 met Reloaded versie hebt, dit kan echter nooit een versie zijn met firmware 2.03, firmware 2.04 heb ik denk wel voor je.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Niels koploper testbaan / Hulp gevraagd instellingen BR86 op CS1
Citaat van: wissels op zaterdag 31 december 2011, 15:00:21
in jouw profiel staat dat je het CS1 met Reloaded versie hebt, dit kan echter nooit een versie zijn met firmware 2.03, firmware 2.04 heb ik denk wel voor je.

Hoi Walter,

Ik was/ben in de veronderstelling dat je de reloaded versie hebt op het moment dat je de S88 decoders kan uitlezen met de CS1. Niet dus begrijp ik uit jouw opmerking.
Waar zit dan het verschil?

Groeten Niels
Re:Niels koploper testbaan / Hulp gevraagd instellingen BR86 op CS1
Als je DCC loks kan aansturen heb je de reloaded :D.

groeten Sander
Re:Niels koploper testbaan / Hulp gevraagd instellingen BR86 op CS1
Hoi Sander,

Ik heb een V4 versie van ESU zoals je weet. Of dit ook een DCC versie is weet ik zo niet.
Bedankt trouwens voor je mail.

Verder wens ik ieder een hele fijne jaarwisseling en een voorspoedig 2012.


Groeten Niels
Re:Niels koploper testbaan / Hulp gevraagd instellingen BR86 op CS1
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Niels koploper testbaan / Hulp gevraagd instellingen BR86 op CS1
Helaas Niels,

met de firmware versie 2.03 heb je niet de betaalde Reloaded update, echter heeft jouw CS wel de hardware update ondergaan,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Niels koploper testbaan / Hulp gevraagd instellingen BR86 op CS1
Hier kan je de handleiding van de CS1R/EcoS downloaden.

http://www.tsdbvba.be/handleidingen/ecos-nl.pdf

Groeten Sander
Re:Niels koploper testbaan / Hulp gevraagd instellingen BR86 op CS1
Citaat van: wissels op zaterdag 31 december 2011, 15:23:24
Helaas Niels,

met de firmware versie 2.03 heb je niet de betaalde Reloaded update, echter heeft jouw CS wel de hardware update ondergaan,

met vriendelijke groet,

Walter

Hoi Walter,

Ik heb de CS1 zo van iemand overgenomen. Ik heb dus geen idee of hij ervoor betaald heeft of niet  :?
Kan ik wel de nieuwe update's installeren of werkt het dan helemaal niet meer.

Bedankt voor je mail trouwens.

Groeten Niels
Re:Niels koploper testbaan / Hulp gevraagd instellingen BR86 op CS1
O ja,

hier kan je trouwens evt. de Reloaded update kopen >:-D.

http://www.anw-modeltreinen.nl/es_centralstation.htm

Groeten Sander
Re: Niels koploper testbaan / Nieuwste aanwinst Houten
Goedenavond spoorvriendjes en vriendinnetjes,

Ff het stof van dit topic blazen.
Door omstandigheden (werk in het buitenland) een lang tijd niets kunnen doen.
Maar we zijn er weer.

Vandaag in Houten een motorpost (3689) gescoord. Mooi ding (al zeg ik het zelf).
Direct op de baan gezet en ff lekker warm laten lopen.



Op standje 1 komt hij alleen niet vooruit en op stand 14 vliegt hij uit de bocht vanwege de hoge snelheid.

Wat CV waarden aangepast maar dat werkt toch niet helemaal dus open geschroefd om te kijken wat voor decoder er in zit.



Onder jullie zitten kenners die deze decoder herkennen en ik ben er in ieder geval 1 die hem nog niet gezien heeft.
Met de dipswitch kun je in ieder geval het decoder adres veranderen.
De optrek en -afrem vertraging heb ik ook geprobeerd uit te schakelen met CV3 en CV4 maar ook dat werkt niet.

Ik begin te vermoeden dat dit ook met deze decoder niet mogelijk is.
En als het niet mogelijk is wat is dan een goede vervanger ESU V4 of de nieuwste generatie M* decoders??

Iemand een idee ???
Ik hoor graag van jullie.

Groeten Niels
Re: Niels koploper testbaan / Nieuwste aanwinst Houten
Hoi Niels,

dat is een tijd geleden B).

Bij dit type decoder kan je niets instellen qua max snelheid en zo.
Ook heeft de motor nog een veldspoel i.p.v. een magneet.

Dus je zou er een ESU setje in kunnen zetten.
De 54632 is geschikt.
Dit is wel je voordeligste optie.

Persoonlijk zou ik ook de motor vervangen voor een 5-polige.
Dit kan je doen met Marklin set 60760. Alleen dit setje heeft weer een mindere 14 stappen decoder. Deze is wel redelijk af te stellen, maar niet echt helemaal top.

Als je dit setje neemt en een ESU decoder, dan heb je de beste combinatie, naar mij idee.
Is niet de goedkoopste oplossing, maar hier rijden er twee zo rond en daar ben ik erg tevreden over.

Groeten Sander
Re: Niels koploper testbaan / Nieuwste aanwinst Houten
@ Sander,
Het is zeker een tijd geleden. 3 maanden op Bonaire gezeten voor mijn werk (tja iemand moet het doen hé).
De ESU decoders zijn prima maar op het forum lees ik ook veel goede berichten over de "nieuwe" M* decoders.


Weet iemand of er ook een sound decoder is met het geluid van de MP?

Het zou mijn eerste trein met geluid zijn en op zich erg leuk.
Ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Groeten Niels
Re: Niels koploper testbaan / Nieuwste aanwinst Houten
Hoi Niels,

er is nog geen geluid specifiek voor de motorpost.
Marklin heeft wel onlangs een motorpost uitgebracht met full-sound.
Hierin zat, volgens mij, wel het juiste geluid.

Dus je zou er een Msd in kunnen doen en dan hopen dat het geluid beschikbaar komt als download.
Je zou natuurlijk ook een mailtje aan Marklin eraan kunnen wagen :D.

Als je een sounddecoder erin wilt, zou mijn voorkeur uitgaan naar een Msd.
Marklin Sound decoder.
Deze heb ik in Houten zien liggen voor 70 euro. En ook op Ebay is dit een gangbare prijs.

Dus dan ben voor rond de 100 euro klaar, inclusief motorombouw.

Groeten Sander
Re: Niels koploper testbaan / Nieuwste aanwinst Houten
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Niels koploper testbaan / Nieuwste aanwinst Houten
Hoi Niels,

Zitten de drie maanden er al weer op, wel een leuke werkervaring maarik denk dat je ook weer blij bent dat je bij je gezin bent en de treinen natuurlijk.

Je hebt een mooie motorpost gekocht, tja met deze decoder rijd hij minder mooi dus ombouwen zou ik zeker doen.

Mijn motorposten moeten er ook aan geloven.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Niels koploper testbaan / Nieuwste aanwinst Houten
Citaat van: degeluidsman op zondag 02 september 2012, 09:41:25
met deze decoder rijd hij minder mooi dus ombouwen zou ik zeker doen.

Tja Peter,

3 maanden lijkt een lange tijd maar uiteindelijk is het net niets  :D
En blij om terug te zijn bij mijn familie zeker maar het weer hier is echt @##$@#

Over de decoder:
Minder mooi, zeg maar gewoon slecht. Heb hem gister nog geprobeerd te ijken in Koploper maar de waardes zijn echt om te janken.
Standje 14 was 385 KM/H en standje 1 was niet te meten. Dus ombouwen gaat zeker gebeuren. Sander heeft al wat bij elkaar gezocht waarvoor mijn dank.
Nu dus een keuze maken.

Zoals eerder aangegeven had in een NS1139 analoog welke ik had omgebouwd met een ESU V4 decoder.
Peter en Sander hebben ook geprobeerd deze wat minder schokkerig te laten lopen.
Deze lok gister 2 nieuwe koolborsteltjes gegeven en dat scheelt alweer een klein beetje. Hij loopt nog steeds niet helemaal lekker.

We blijven dus bezig maar dat is toch ook de bedoeling van een hobby.


Groeten Niels
Re: Niels koploper testbaan / Nieuwste aanwinst Houten
Hoi allemaal,

Nav de reactie van Sander hierboven heb ik toch besloten op een ESU decoder KLIK aan te schaffen en een 5-polig motortje KLIK.
Dit om de kosten toch nog een beetje te drukken  >:-D

Ik zit echter nog wel met 1 vraagje:
Bij de setjes van ESU KLIK zitten 2 ontspoor spoeltjes (weerstandjes). Moet ik deze ook aanschaffen bij de eerder genoemde optie  :help: :help: En als ze nodig zijn wat zijn dan de waardes  :help:

Heeft iemand een idee  :help:
Alvast bedankt voor de moeite.

Groeten Niels
Re: Niels koploper testbaan / Nieuwste aanwinst Houten
Geen slechte prijs voor die decoder, slechts 90 cent meer dan in op Houten.
Dan de ontstoorspoeltjes (dat zijn geen weerstandjes !):
die dingen mag je toepassen maar hebben geen functie voor de lok.
Ze dienen ter radio-ontstoring.
Dat ligt aan de waarde: 3,9 of 4,7 microhenry; dat geeft maar een paar ohm impedantie bij 20 kHz.
Soldeer je ze er in dan liefst zo kort mogelijk bij de stoorbron dus op de motorcontacten.

Met een 5-polige motor moet je geen ESU-magneet kopen maar een bijpassende van Märklin (dus geen ESU-set aanschaffen).

Persoonlijk ben ik zelf prima tevreden met de originele 3-polige ankers en dan is een set van ESU wel mogelijk, maar dat moet je zelf weten.....

succes

toevoeging:
de spoeltjes hebben hier dus wel effect:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=41312.msg773954#msg773954
Re: Niels koploper testbaan / Nieuwste aanwinst Houten
Huub,

Bedankt voor de aanvulling op mijn vraag met betrekking tot de ontspoorspoeltjes.

Spulletjes besteld dus nu afwachten tot het geleverd gaat worden.
Alles was op voorraad dus zou relatief snel moeten kunnen  >:-D >:-D

Groeten Niels
Re: Niels koploper testbaan / Nieuwste aanwinst Houten
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Niels koploper testbaan / Nieuwste aanwinst Houten
Hoi Niels,

Je zult zien dat de motorpost er van opknapt, het verslag lezen we hier wel.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Niels koploper testbaan / Nieuwste aanwinst Houten
Leuk dat je er weer mee bezig bent! Als ik jou zo zie gaat het bij mij ook weer kriebelen hoor. Ik ben benieuwd naar je verslag.

Groet Sebas
Re: Niels koploper testbaan / spullen binnen en ingebouwd
Beste spoorders

De bestelde spullen zijn binnen en ingebouwd.
MP is nu lekker aan het warm draaien zodat hij dadelijk geijkt kan worden in koploper.
Ik zal proberen vanavond nog een verslag te plaatsen maar eerst lekker uit eten met moeders de vrouw:-)

Groeten Niels
Re: Niels koploper testbaan / spullen binnen en ingebouwd
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Niels koploper testbaan / spullen binnen en ingebouwd
Hallo Niels,

Dat is nog snel gegaan, heb je de maximale snelheid eerst ingesteld voordat je ging ijken ? anders doen de bovenste stappen namelijk niet meer mee.

Ik kijk uit naar je verslag.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Niels koploper testbaan / spullen binnen en ingebouwd
Goedemorgen medespoorders,

Zoals ik gisteren al aangaf zijn alle spullen netjes aangekomen. Mooi klein doosje met inhoud.



De inhoud van het anker met magneet. Tot mijn grote vreugde is het hele setje compleet.
Inclusief de eerder genoemde ontspoorspoeltjes en koolborsteltjes.



In feite is het ombouwen zo gepiept.
De oude eruit



En de nieuwe erin



Ook de oude decoder los gesoldeerd. Ik heb gekozen voor een kabelsetje waar je de decoder in kan prikken.
Dit om meerdere redenen. Ten eerste is het makkelijker als de decoder kapot gaat of je gewoon een andere decoder wil. Alleen het stekkertje eruit en de "nieuwe" decoder erin en klaar. Ten tweede zijn mijn soldeer kunsten nog niet optimaal en ik niet zou willen dat door mijn bak en braai kunsten de decoder oververhit zou raken.
Maar een fotootje met het kabelsetje.



In het boekje bij de decoder staan ook de M* kleuren ten opzichte van de ESU kleuren. Handig  :thumbup:
Zodoende direct de verlichting goed aangesloten zodat hij ook wit licht aan de voorzijde heeft en rood aan de achterzijde.
Ik heb gebruik gemaakt van het kleine printplaatje in de MP aangezien daar de voorschakelweerstandjes van de verlichting al op zitten.
Ik heb geen gebruik gemaakt van het kleine lipje wat bij het ombouwsetje zat van de motor. Hierop kan de (-) aangesloten worden. Ik was dit in eerste instantie wel van plan maar aangezien de aansluitingen op het kleine printplaatje zaten heb ik daar maar gebruik van gemaakt.

Decoder erin geprikt (geen foto van gemaakt aangezien dit niet het meest spannende is)
Kap er weer op en op de baan gezet.

Decoder adres ingesteld en hij deed het.
In koploper eerst eens gekeken naar de maximale snelheid. Geijkt (zonder warm te rijden) kwam er een snelheid van 335 KM/H uit. Aangezien dit wel heeeeeeeel erg hard is deze terug gebracht naar 100 KM/H door de CV5 op 70 te zetten.
Daarna gekeken naar de minimale snelheid. Op stand 1 kroop de MP mooi langzaam vooruit zonder schokken. Dus aan de CV2 waarden niets veranderd.

Hierna de MP lekker warm laten rijden (zoals Peter de Geluidsman mij eens had uitgelegd  :thumbup:) waarvoor mijn dank.
Na ongeveer 30 minuten de MP geijkt in Koploper en nu draait hij lekker mee.

Ik ben zeer te spreken over de rijeigenschappen zoals ik ze nu zie  :thumbup: :thumbup:
Straks nog maar eens lekker genieten.

Groeten Niels
Re: Niels koploper testbaan / spullen binnen en ingebouwd
Persoonlijk verbind ik alle massapunten met elkaar door.
Dan heb je een goede massaverbinding.

Maar de ombouw ziet er wel goed uit!  :thumbup:


groeten Dylan
Re: Niels koploper testbaan / spullen binnen en ingebouwd
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Niels koploper testbaan / spullen binnen en ingebouwd
Hallo Niels,

Mooi verslag van je ombouw, nu rest alleen het filmpje nog  >:-D

Veel plezier met je MP.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Niels koploper testbaan / spullen binnen en ingebouwd
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 08 september 2012, 22:19:01
Mooi verslag van je ombouw, nu rest alleen het filmpje nog  >:-D

Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie.
Tja een filmpje. Ben niet zo'n filmer maar zal eens kijken wat ik kan doen :? :?
En daar moet dan zeker ook muziek onder en zo dus dat wordt een 10 jaren project  :D :P

Groeten Niels
Re: Niels koploper testbaan / overgestapt naar de ECOS 1
Goedenavond allen,

Vandaag mijn CS1 verkocht.
En een ECOS 1 gekocht.



Zo dadelijk eerst maar eens kijken of ik hem aan de praat kan krijgen.
Heb direct mijn handtekening maar aangepast  >:-D >:-D

Groeten Niels
Re: Niels koploper testbaan / overgestapt naar de ECOS 1
Mooi die ecos1. Waarom niet de ecos2 aangeschaft want heb ik wel gedaan. Hij is duur maar zeer de moeite waard de ecos2.
Re: Niels koploper testbaan / overgestapt naar de ECOS 1
Enigste pluspunt aan de ecos2 is het verbeterd kleurenscherm. Voor de rest kan je evenveel met de ecos 1 voor een behoorlijk mindere prijs.
Re: Niels koploper testbaan / overgestapt naar de ECOS 1
Citaat van: loc6400 op zaterdag 06 oktober 2012, 20:40:38
Mooi die ecos1. Waarom niet de ecos2 aangeschaft want heb ik wel gedaan. Hij is duur maar zeer de moeite waard de ecos2.

Hoi loc6400,

Precies om de reden die je opgeeft. Hij is duur. Wat ik van verschillende personen heb begrepen verschilt de ECOS 1 nauwelijks van de ECOS 2. Behalve het kleuren scherm kunnen ze ongeveer hetzelfde. Verder begreep ik dat de ECOS 1 net wat sneller is dan de ECOS 2. Heb ik gehoord weet alleen niet of het waar is omdat ik ze beide niet had en nu alleen de ECOS 2 niet heb  >:-D >:-D
Maar de uiteindelijke doorslag is toch de prijs geweest.

Groeten Niels

EDIT
Sorry Wijbe was sneller dan ik  >:-D
Re: Niels koploper testbaan / overgestapt naar de ECOS 1
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Niels koploper testbaan / overgestapt naar de ECOS 1
Hoi Niels,

Welkom bij de groeiende groep van Ecos gebruikers  :thumbup: :thumbup:

Nu had je al een cs1 dus ook eigenlijk een ecos in de uitgeklede versie.

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Niels koploper testbaan / overgestapt naar de ECOS 1
Succes met je Ecos. Ik gebruik hem ook al enige tijd met plezier.
Met een Ecvos 1 loop je wel het risico dat ESU op een gegeven moment stopt met het onderhoud aan de 1, dus geen updates meer. Maar dat ze we dan wel weer.
Re: Niels koploper testbaan / overgestapt naar de ECOS 1
Hoi Niels,

goede keuze gemaakt :D.
Een ECoS is toch een stapje meer dan een CS1 >:-D.

En het lijkt mij dat de ondersteuning voor de 1 en 2 gewoon het zelfde blijft.
Het enige verschil is het kleurenscherm maar niet de software.
Die is hetzelfde.

Groeten Sander
Re: Niels koploper testbaan / overgestapt naar de ECOS 1
Hoi allen,

Bedankt voor de reacties. Over de ondersteuning van ESU maak ik me nu nog geen zorgen. Ooit zal er best eens wat veranderen. Toen ik bijna 30 jaar geleden mijn eerste treintje kocht hadden we ook nooit gehoord van een digitale trein naan laat staan een besturing middels een computer.
De ontwikkelingen zullen door blijven gaan en dan moeten we weer keuzes maken.
Maar wie dan leeft wie dan zorgt.
Laten we in ieder geval hopen dat we het allemaal meemaken.

Groet Niels
Re: Niels koploper testbaan / PROBLEEM programmeer spoor
Goedenavond spoorvrienden,

Zoals eerder in het topic aangegeven ben ik overgestapt van een CS1 naar een ECOS 1.
En hij bevalt prima  :thumbup:

Echter zit ik nu met het volgende probleem.
Ik heb het programmeerspoor aangesloten. Deze is volledig geïsoleerd van de rest van de baan. Ik heb in totaal 4 van die rode M hoedjes over de aansluitingen geplaatst. Het programmeer spoor aangesloten op de ECOS 1 en dat gaat goed.
Echter op het moment dat een trein het programmeer spoor op -of afrijd ontstaat er kortsluiting.
Na goed gekeken te hebben zie ik dat dit gebeurd op het moment dat een wiel zowel contact maakt met de baan als met het programmeerspoor.
De rails ligt dus niet tegen elkaar maar op het moment dat de trein er overheen rijd maakt deze contact met zowel de baan als het programmeerspoor.

Wat kan ik hieraan doen  :help: :help:

Verschillende van jullie gebruiken de ECOS 1 danwel de ECOS 2 dus ik hoop dat jullie een oplossing hebben.
Ik hoor het graag.

Groeten Niels
Re: Niels koploper testbaan / PROBLEEM programmeer spoor
Hallo Niels,

Citaat van: neesse op zaterdag 13 oktober 2012, 23:52:21
Ik heb het programmeerspoor aangesloten. Deze is volledig geïsoleerd van de rest van de baan. Ik heb in totaal 4 van die rode M hoedjes over de aansluitingen geplaatst. Het programmeer spoor aangesloten op de ECOS 1 en dat gaat goed.
Echter op het moment dat een trein het programmeer spoor op -of afrijd ontstaat er kortsluiting.
Op het moment dat een lok van het normale spoor overgaat naar het programmeerspoor zijn niet meer elektrisch gescheiden. Het beste is om het stukje spoor middels een dubbel polige omschakelaar te schakelen tussen normaal spoor en programmeerspoor.

Mvg,
Peter
Re: Niels koploper testbaan / PROBLEEM programmeer spoor
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Niels koploper testbaan / PROBLEEM programmeer spoor
Hallo Niels,

Ik heb hier helemaal geen last van, ik doe het op de zelfde manier als jij.

Zit de spanning bij beiden ralzen op de zelfde manier aangesloten.

Nu heeft de ecos 1 volgens mij geen tekst op de centrale zelf staan maar van het stekkertjes is een kant de B aansluiting op de rails en de andere kant de O aansluiting van je rails.

Deze moet zowel op de baan als programeerspoor het zelfde zijn.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Niels koploper testbaan / PROBLEEM programmeer spoor
Hoi Niels

Zoals Peter het beschrijft is het bij ons ook aangesloten.Werkt goed.We hebben geen Ecos dus weten niet of daarmee rekening is gehouden dat je het daarop om kan schakelen?

Harald & Alex
Re: Niels koploper testbaan / PROBLEEM programmeer spoor
Peter, Peter en Harald & Alex,

Bedankt voor alle opmerkingen.
Volgens mij heb ik rekening gehouden met de polariteit van de aansluitingen.
Voor de zekerheid ga ik dit dadelijk nog eens goed nakijken.
Mocht het inderdaad zo zijn zal ik toch maar eens moeten denken over de schakelaar zoals Peter (Freak) voorstelde.

Tot die tijd blijf ik in spanning afwachten >:-D
Uiteindelijk zal het allemaal goed komen (hoop ik).

Groeten Niels
Re: Niels koploper testbaan / PROBLEEM programmeer spoor
Niels,

Het gaat niet alleen om de polariteit.
Je programmeerspoor heeft meestal een lagere spanning en wat extra beveiligingen ivm kortsluiting.
Bij de IB kan je het programmeerspoor met een intern relais omschakelen op baan spanning.(zodat je er op en af kunt rijden.)
Ik heb geen idee of je Ecos die functie ook heeft ik denk het niet,want anders had iemand dat al verteld.

Robin


Edit zoek eens in je handleiding wat het vinkje Prog track current doet.(rechtsboven in Sander zijn plaatje)
Dit zou het omschakelenkunnen zijn. Ik kan alleen niet goed zien wat er allemaal staat.
Re: Niels koploper testbaan / PROBLEEM programmeer spoor
Citaat van: Hero op zondag 14 oktober 2012, 11:13:41
Bij de IB kan je het programmeerspoor met een intern relais omschakelen op baan spanning.(zodat je er op en af kunt rijden.)
Ik heb geen idee of je Ecos die functie ook heeft ik denk het niet,want anders had iemand dat al verteld.
Ook de ECoS heeft een relais, deze schakelt het programmeerspoor in of uit.

Citaat van: neesse op zondag 14 oktober 2012, 10:25:20
Volgens mij heb ik rekening gehouden met de polariteit van de aansluitingen.
Voor de zekerheid ga ik dit dadelijk nog eens goed nakijken.
Controleer alles nog eens goed. Ook kan er inwendig (relais) een contact blijven hangen.

CiteerMocht het inderdaad zo zijn zal ik toch maar eens moeten denken over de schakelaar zoals
Vandaar, gebruik altijd een omschakelaar, weet je zeker dat beide spooraansluitingen geen contact met elkaar kunnen maken.

Mvg,
Peter
Re: Niels koploper testbaan / PROBLEEM programmeer spoor OPGELOST
Heren bedankt

Het probleem is opgelost.
Ik heb nog eens goed gekeken hoe de aansluitingen zaten.
Doordat alles in spiegelbeeld zit (keek op zijn kop) zaten de draadjes dus verkeerd om aangesloten.
Deze omgedraaid en het probleem is weg.
Bedankt voor het meedenken.

Groeten Niels
Re: Niels koploper testbaan / PROBLEEM programmeer spoor OPGELOST
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Niels koploper testbaan / PROBLEEM programmeer spoor OPGELOST
Hoi Niels,

Mooi dat het opgelost is, dus toch de polariteit  :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Niels koploper testbaan / PROBLEEM programmeer spoor OPGELOST
Peter,

Ja ik had gewoon niet goed zitten opletten tijdens het aansluiten.
Na zoeken en nog eens zoeken zie je het op een gegevens moment gewoon niet meer.
Gelukkig werkt het allemaal weer zoals het bedoeld is.

Groeten Niels
Re: Niels koploper testbaan / Koploper aanwinst + filmpje
Hoi allemaal,

Onder de rubiek ZOEKERTJES heb ik laatst eens gevraagd waar nog een Koploper te koop was.
Een forumlid melde zich en uiteindelijk heb ik zijn Koploper overgenomen.
Hij heeft er trouwens nog 1 te koop staan KLIKJE DOEN

Ik heb een klein filmpje gemaakt van de Koploper. Op de film lijkt het net of hij erg schokkerig rijdt maar in het echie rijd hij erg mooi en zonder schokken.



Ik heb nog wel een vraagje over de MFX decoder.
Is het mogelijk om andere geluiden in de decoder te plaatsen.
En als het mogelijk is dan natuurlijk de vraag hoe dan.

Groeten Niels
Re: Niels koploper testbaan / Koploper aanwinst + filmpje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Niels koploper testbaan / Koploper aanwinst + filmpje
Hallo Niels,

Er zit geen echte sound decoder in de koploper maar een printje die door aux ( en ) aangestuurd wordt.
Er zit nog een geluid in van een soort ventilator, ik weet dat sander deze nu gebruikt.

Je dient dan wel een draad om te solderen op de print.

ps waarom heb je zelf die andere koploper er niet bijgekocht  >:-D

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Niels koploper testbaan / Koploper aanwinst + filmpje
Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie. Heb de Koploper nog niet open gehad. Was bang dat ik weer het 1 of ander zou slopen.
Tja, waarom die andere er niet bij gekocht  :help: :help:
Maar 1 reden eigenlijk GELD GELD en nog eens GELD
Oh nee dat zijn er 3  >:-D

En ja het had mooi geweest om beide Koplopers gekoppeld te zien rijden.
Maar mijn huidige baan laat het ook niet toe. Wie weet wat de toekomst ons brengt.

Groeten Niels
Re: Niels koploper testbaan / Koploper aanwinst + filmpje
"Wie weet wat de toekomst ons brengt" Nog een koploper.  :)
Re: Niels koploper testbaan / Koploper aanwinst + filmpje
Citaat van: Johnnytrein op dinsdag 16 oktober 2012, 18:45:14
"Wie weet wat de toekomst ons brengt" Nog een koploper.  :)

Hoi Johnny,

Wie weet maar er is nog zoveel ander mooi spul te koop 8o

Groeten Niels
Re: Niels koploper testbaan / Koploper aanwinst + filmpje
Veel te veel ook mijn verlanglijstje groeit en groeit .  :-(