Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baan van Niels / Nieuwe aanwinst Houten 03-05-2014

Gestart door neesse zondag 24 juli 2011, 13:33:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Citaat van: neesse op maandag 03 oktober 2011, 14:06:38
Hoi Sebas,

Hoezo sorry ?? Vergissen is menselijk en gelukkig behoor jij dus tot die groep  :D :D
Ook deze maar direct opgeslagen.
Top en bedankt  :thumbup: :thumbup:

Groet Niels

Dat is natuurlijk ook weer zo :) Het is de perfectionist in mij die het in een keer goed wil doen haha ;) Gelukkig houd ik ook wel van een beetje chaos ;). Alsjeblieft in ieder geval ;)
Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Hoi allen,

Vandaag eens lekker vroeg thuis  :thumbup:
Daar stond dan wel tegenover dat ik vannacht om half 4 naast mijn bedje stond  :thumbdown:

Dus vroeg thuis en tijd om een lade te maken voor het toetsenbord en muis van de PC. Tevens wat ruimte overgehouden voor mijn CS1.



Ook de PC een ander plekkie gegeven zodat ik overal wat makkelijker bij kan.
Het scherm van mijn PC is niet al te groot 17" en deze staat (nog) op de tafel zelf. Dus ook wat verder weg  8o 8o 8o
Af en toe wat lastig maar heb nog niet echt een optie gevonden waar ik deze kwijt kan. Uiteraard een groter scherm kopen is een optie maar ik wil eigenlijk een tweede scherm erbij. Toekomst plannen zullen we maar zeggen.

Eerst maar eens kijken of we de baan iets groter kunnen gaan maken zodat de blokken ook wat groter kunnen worden zodat het testen met Koploper ook uitgebreid kan worden.

Ook nog wat filmpjes gemaakt maar het uploaden neemt wat tijd in beslag (of het ligt aan mijn laptop of internet is gewoon erg traag). Deze houden jullie dus nog van me te goed.

Tot zover.

Groet Niels.
Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Hoi allen,

Zoals beloofd hier de filmpjes.
Het lijkt allemaal wat schokkerig maar dit komt meer door mijn camera (eigenlijk een fototoestel) dan door de treinen zelf.
In de ICE (startset 29765) zit nog een delta decoder. De wens is om deze nog eens om te bouwen.
Deze schiet ook nog wel eens door zodat er of een spookmelding komt of een botsing als ik niet oplet.

De BR 86 (startset 29532) klinkt als een naaimachine. Als je hem een beetje geolied hebt gaat het prima echter na een rondje of 3 weer hetzelfde geluid. Toch maar eens kijken wat we daaraan kunnen doen.

De filmpjes zijn niet bewerkt aangezien ik nog geen zin heb om een videobewerkingsprogramma  te gebruiken. Gaat allemaal van mij "hobby tijd" af  :D :D

Veel kijk plezier.



Van de andere kant
[/ulr]

[url=http://www.youtube.com/watch?v=63Wyh7cQ8a4]




Tot dus ver.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Dat ziet er leuk uit!! Dat doorschieten kun je voorkomen (ik had er ook last van) door of je bezetmelder langer te maken, of de maximumsnelheid van de ice te verlagen. Dat kan in koploper. Dan heb je geen last meer dat ie doorschiet.

Het ziet er wel echt al erg geordend uit!

Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Hoi Sebas,

Citaat van: Sebas op dinsdag 04 oktober 2011, 23:38:13
Dat ziet er leuk uit!! Dat doorschieten kun je voorkomen (ik had er ook last van) door of je bezetmelder langer te maken, of de maximumsnelheid van de ice te verlagen. Dat kan in koploper. Dan heb je geen last meer dat ie doorschiet.

Het ziet er wel echt al erg geordend uit!


Dank je. Ik ben zelf ook tevreden over het resultaat tot nog toe.
Het langer maken van de bezetmelder?? Bedoel je niet de stopsectie?? Op deze baan gaat dat niet lukken omdat ik er gewoon geen ruimte voor heb.
De maximumsnelheid zou ik inderdaad kunnen verlagen. Ik denk zelf dat een andere decoder een betere optie is. Krijg je ook nog mooiere rijeigenschappen. Misschien iets voor Houten aankomende zaterdag.
Weet alleen nog niet of ik kan want misschien moet mijn vrouw werken. En om mijn jongste van 2 1/2 mee te nemen lijkt me niet zo'n goed plan  :thumbdown:

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Hoi allen,

Vanavond bezig geweest met het aansluiten van het korte doodlopen spoortje.
Bezetmelders werken echter de wissel aandrijving werkte niet mee.
Hij schakelde maar 1 kant uit.
- Gecontroleerd of de verbindingen in de decoder goed zaten en dat was het geval dus verder zoeken.
- Daarna gecontroleerd of de aandrijving niet defect was. en hij schakelde beide kanten op dus dat was het ook niet.
- Aandrijving weer in de wissel geplaatst en wederom geprobeerd zonder het gewenste resultaat.
- Ook gekeken of ik de aandrijving niet te vast had gedraaid maar ook dat mocht niet helpen.
- Uit de aandrijving de 2 schakelaartjes verwijderd en doorverbonden met een stukje draad.
- Aandrijving wederom gecontroleerd of deze nog werkte en jawel hij werkte nog.
- Weer terug in de wissel en helaas schakelde hij maar 1 kant op.
- Nieuwe aandrijving gepakt (had ik gelukkig nog liggen) en deze in de wissel geplaatst.
- En .... helaas  :-( de wissel schakelde weer maar 1 kant op
- Ook deze aandrijving open gemaakt en de 2 schakelaartjes vervangen door een draadbrugje.
- Ook dit heeft niet mogen helpen

Heeft iemand nog een idee wat ik kan doen om hem toch goed te laten functioneren  :help: :help: :help:

Wat me wel opviel aan de 2e aandrijving nadat ik hem had opengemaakt:
De kern (van metaal omdat deze natuurlijk aangetrokken en/of afgestoten moet worden) viel zo uit de aandrijving   8o 8o :help: :help: (Helaas geen foto van gemaakt. Vergeten door de verbazing denk ik)
Dat had ik nog niet eerder meegemaakt. Ook iemand daar ervaring mee  :help: :help:
Ik hoor het graag.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Ja ik bedoelde het langer maken van de stopsectie inderdaad. Betere decoder scheelt ook een hele hoop maar dan nog als de snelheid van de loc zo hoog is dat hij doorschiet maakt een decoder niet veel uit. Behalve als je decoder actief gaat remmen. (schijnt te kunnen met die esu decoders zag ik in de handleiding)

Over de wissel:

Weet je zeker dat de wisseldecoder wel goed ingesteld staat? Twee defecte aandrijvingen zal wel erg veel toeval zijn toch?

Zoja, staat Koploper juist ingesteld?

Als je daar zeker van bent kan je ook eens proberen de bedrading op de decoder naar de wissel toe om te draaien. Schakelt hij dan wel? Of juist de andere kant op?


Ik hoop dat dit je wat helpt. Probeer echt alle punten na te lopen waar dit probleem uit kan komen. Van decoder koploper tot kabels. Of begin het instellen van voren af aan opnieuw en kijk of daar geen fouten in zitten.

Ikzelf was ook graag naar houten gegaan (voor het eerst) Maar ik kan helaas niet. Volgende keer beter dan maar :)

Groet sebas

Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Hoi allen,

Bedankt Sebas voor je steun.
Wat je zegt over 2 defecte wisselaandrijvingen leek me inderdaad ook erg vreemd. Zeker gezien het feit dat beide aandrijvingen splinter nieuw zijn.
Vanavond wat bezig geweest en uiteindelijk werken allebei de aandrijvingen zoals ze moeten werken  :thumbup:
Ik weer een beetje gelukkiger  :D :D :D

Ik heb nog wel een andere vraag voor iedereen.
In mijn testbaantje heb ik nu een doodlopend spoortje gemaakt (blok 8 )
Zoals jullie kunnen zien is het blok nu wit gekleurd omdat ik hem handmatig heb geblokkeerd.
Zie de foto



Ik krijg het echter niet voor elkaar om dit blok zo op te nemen in Koploper dat de lok ook keert en weer terug rijd naar blok 6. Als de lok dan weer in blok 6 is aangekomen moet hij weer van rijrichting veranderen en naar blok 1 of 5 verder gaat.

Ik heb al gezocht in de handleiding van Koploper echter de term doodlopend spoor kent de handleiding niet, alleen bij het Belgisch seinstelsel.

Wie kan mij hierbij helpen.
Alvast bedankt.

Wie gaat er morgen nog naar Houten  :help: :help:

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Niels

Je moet er een stukje vaste route van maken en dan de optie "keer loc" gebruiken.Je moet wel minimaal 2 blokken in de vaste route opnemen.

Harald & Alex
Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Je moet in blok 8 aangeven dat de loc mag keren en aangeven naar welke blok hij kan.

Een vaste route lijkt mij niet nodig.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Hoi Peter,

Dat heb ik geprobeerd maar zal ongetwijfeld ergens een vinkje teveel of te weinig hebben gezet.
Zodra een trein blok 8 binnen komt komt er een spookmelding. Vreemd want de bezetmelders staan wel in de juiste volgorde.
Tevens zet Koploper de trein dan op handmatig?

Harald en Alex,

Zoals Peter al aangaf is een vast route niet nodig. In ieder geval dat dacht ik ook.
Ik wil dat Koploper het regelt en aangeeft dat de trein terug moet naar blok 6 zonder dat de trein een vaste route aflegt.
Koploper bepaald of de trein blok 8 met een bezoekje gaat vereren.

Toch bedankt voor de reactie  :thumbup:

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Hoi Niels,

Als je je file naar mij wilt mailen, zal ik even kijken of ik het kan oplossen voor je.
Stuur maar een PB voor mijn mailadres.

Groeten Sander
Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Niels

Heb je in dat blok waar ie moet keren wel aangegeven dat het in twee richtingen bereden gaat worden en de melders dusdanig ingevuld?We hebben hier ook nog niet zoveel ervaring in maar omdat wij aan het goochelen zijn geweest met een ontkoppelrail en om dat keer op keer te kunnen testen was een een vaste route wel makkelijk.

Hoe je het doet is ook niet het belangrijkste als het maar werkt  ;)

Harald & Alex
Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Hoi Rien,

Citaat van: kazango op zaterdag 08 oktober 2011, 08:34:52
Maar met het schoonmaken van de motor. De twee schroefjes losmaken en spoel uitnemen, deze zal flink vuil zijn. Daarna en to nu toe bij mij geen vreemde geluiden meer.

Zal hem inderdaad dan eens uit elkaar halen en schoonmaken. Hopelijk werkt het bij mij net zo goed als bij jou  :D :D

Citaat van: harald en alex op zaterdag 08 oktober 2011, 09:00:44
Hoe je het doet is ook niet het belangrijkste als het maar werkt  ;)

Hoi Harald & Alex,

Hier ben ik het helemaal mee eens  :thumbup:
En hoe bedoelen jullie met aangeven dat het blok in 2 richtingen bereden kan en mag worden  :help:
Dit geef je toch aan door middel van de bezetmelders en in welke volgorde Koploper ze kan verwachten  :help:

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Citaat van: neesse op zaterdag 08 oktober 2011, 15:52:53


En hoe bedoelen jullie met aangeven dat het blok in 2 richtingen bereden kan en mag worden  :help:
Dit geef je toch aan door middel van de bezetmelders en in welke volgorde Koploper ze kan verwachten  :help:

Groet Niels

Je moet natuurlijk ook in het schema met alle blokverbindingen (dat spinneweb) de lijn als 2 richting verbinding weergeven. Dat is denk ik wat ze bedoelen.

Robin
Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Hoi Robin,

Bedankt voor de aanvulling  :thumbup:
Ik heb het inderdaad in het "spinnenweb" ook aangegeven dat het mogelijk is om het blok in beide richtingen te berijden.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Hoi allen,

Vandaag is het gelukt het doodlopend spoortje zo te krijgen dat de treinen keren en terug rijden  8)
Met veel hulp van Seinwegen (Sander)  :thumbup:
Sander nogmaals dank.

Direct maar een 2de doodlopend spoortje erbij gemaakt en aangesloten.
Even 3 rails aangepast met voeding naar de ringleiding en een aansluiting naar de AJ-S88 zodat Koploper er ook mee uit de voeten kan. En ook dat werkt.

Verder de avond doorgebracht achter een naaimachine zoals eerder al aangeven.
De BR86 helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Tandwieltjes weer netje in een heel klein beetje olie en alles weer netjes terug gezet.
BR86 op de baan en ....

Weinig verschil  :thumbdown:

Of ik doe iets verkeerd of ik moet er mee leren leven  :?

Na deze, toch wel teleurstelling, maar een kilometertje of 100 zitten kijken naar de treintjes die hun weg vinden over de niet al te grote baan. Wat een genot om naar te kijken  :thumbup:

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Hallo Niels, allen,

Een leuk oefenproject omdat er meerdere uitdagingen inzitten.

een vaste route is niet perse nodig, van blok 6 naar blok 8 en weer terug naar blok 6 om dan te keren naar blok 1 of 5 is zonder vaste route makkelijk in te stellen.

Andersom rijdend wordt het wat lastiger omdat een trein alleen zal keren als hij gestopt is, dus een trein komend uit blok 1 of 5 moet wel een vaste route krijgen om in blok 6 te keren als dit een blok in vrije baan is met stopkans 0 (de trein zal anders zonder te stoppen door rijden naar blok 7), om dan terug te rijden naar blok 8 en daarna door ter rijden naar blok 6 en verder naar blok 7.

Niels waarom lichten alle bezetmelders op in een blok, als zijnde voorkant van de trein. Het lijkt wel of hier iets niet geheel juist geprogrammeerd is.

Op de gastendag zal ik op de materie rangeerroute's in koploper ingaan met behulp van mijn eigen testbaan.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Citaat van: wissels op zondag 09 oktober 2011, 23:59:03
Niels waarom lichten alle bezetmelders op in een blok, als zijnde voorkant van de trein. Het lijkt wel of hier iets niet geheel juist geprogrammeerd is.

Hoi Walter,

Bedankt voor je positieve reactie. Echter bovenstaande begrijp ik niet helemaal. Zou je kunnen uitleggen wat je bedoeld  :help:

Als je het hebt over het plaatje hierboven en over blok 6 dan ga ik je volgen. In dit blok zat een bezet melder welke niet goed zat. Deze schakelde direct in samen met een andere bezetmelder. Rails zat tegen elkaar zodoende.
Blok 1 is een erg kort blok. In totaal 3 x 188 en 2 x 172 dus de lengte is snel gevuld  :D :D

En een cursus/uitleg over Koploper is nooit weg  8o
Daar ga ik zeker wat van opsteken. Weer alleen niet wanneer de gastendag is en waar maar dat zoek ik hier wel op. Maar nu eerst even slapen (helaas een noodzakelijk kwaad  :D :D)

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Hallo Niels,

Je schreef dat blok 8 nu wel werkt, kun je ook aangeven wat er niet goed was gegaan zodat we hier allemaal weer wat vanop kunnen steken.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Wat Walter bedoeld, denk ik, is dat de voorste bezetmelder geel moet zijn als zijnde de voorkant van de trein. De andere bezetmelders moeten wel oplichten, dat wil zeggen, grijs zichtbaar worden maar niet geel worden.

Het lijkt erop dat je bij je baatontwerp met de tool "gegevens koppelen aan blok", ook de bezetmelders hebt aangeklikt. Dan worden alle bezetmelders geel zodra een van de bezetmelders bezet wordt.

Ikzelf heb bij de tool" Gegevens koppelen aan blok alleen de lijnen aangeklikt. De bezetmelders zijn aangegeven met de tool "wissel/waar in bezet bij . . . " 
Bij bezetmelder 1.01 klik je dan in je baanontwerp alleen die ene bezetmelder aan.

Ik hoop dat je me kan volgen.
Indien je dit gedaan hebt zal de bezetmelder grijs oplichten in het baanoverzicht zodra deze bezet is. Een bezetmelder zal geel oplichten als dit in koploper het voorste punt van de trein is. En dat is dan het punt waar de trein is gestopt. Of nog moet aankomen en zich zal melden. (verbeter me wanneer dit niet juist is!!)

Over het doodlopende spoortje kan ik je niet goed helpen. die materie ken ik zelf nog niet goed genoeg.

Groet
Sebas
Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Hoi Sebas,

Dat zou heel goed kunnen. De bezetmelders lichten bij mij op zodra van dat gedeelte de bezetmelder bezet aangeeft. Ik heb deze "volgens mij" gekoppeld aan de bezetmelders.

Citaat van: degeluidsman op maandag 10 oktober 2011, 15:09:36
Je schreef dat blok 8 nu wel werkt, kun je ook aangeven wat er niet goed was gegaan zodat we hier allemaal weer wat vanop kunnen steken.

Peter,

Zeker kan ik dat  >:-D
Ik had het vinkje alle locomotieven keren toegestaan niet aangevinkt.

Dit was eerder in het topic al aangegeven door Harald en Alex als ik het goed heb.
Alleen had ik dat niet zo begrepen  :-( :-(

Trouwens een goede vakantie gehad  :help: Dat zal ongetwijfeld.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Citaat van: neesse op maandag 10 oktober 2011, 16:13:01
Citaat van: degeluidsman op maandag 10 oktober 2011, 15:09:36
Je schreef dat blok 8 nu wel werkt, kun je ook aangeven wat er niet goed was gegaan zodat we hier allemaal weer wat vanop kunnen steken.

Peter,

Zeker kan ik dat  >:-D
Ik had het vinkje alle locomotieven keren toegestaan niet aangevinkt.

Dit was eerder in het topic al aangegeven door Harald en Alex als ik het goed heb.
Alleen had ik dat niet zo begrepen  :-( :-(

Trouwens een goede vakantie gehad  :help: Dat zal ongetwijfeld.

Groet Niels

Hoi Niels,

Dat is het vaak een vinkje aan of uit maakt een wereld van verschil  :D

De vakantie was top, we zitten nu alleen te rillen hier wat een temparatuur  :-( :-(


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Niels koploper testbaan / Diode truck
Hoi allen,

Zojuist de treinen een uurtje laten rijden. In totaal ongeveer 100 kilometer op de teller van Koploper.
En niet 1 spookmelding gehad  :thumbup: :thumbup:
Heb de diode truck nog niet toegepast.
Heb de diodes wel liggen maar ik wilde eerst wat treintjes zien rijden. Van de week wil ik toch de diode truck gaan toepassen.
En ik weet het er is al veel over geschreven hier op het forum.
De 1 heeft de diodes in de rails geplaatst en de ander direct na of in de S88 decoder.
Volgens vele is de best optie zo dicht mogelijk bij de baan. Dit zou betekenen dat je ze het beste in de rails kunt plaatsten.

Wat is nu het beste en waarom  :help:

Ik hoop op jullie hulp voordat ik de diodes ga plaatsten.

Alvast bedankt voor de moeite.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / Diode truck
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Niels koploper testbaan / Diode truck
Citaat van: neesse op maandag 10 oktober 2011, 20:39:00
Hoi allen,

Zojuist de treinen een uurtje laten rijden. In totaal ongeveer 100 kilometer op de teller van Koploper.
En niet 1 spookmelding gehad  :thumbup: :thumbup:
Heb de diode truck nog niet toegepast.
Heb de diodes wel liggen maar ik wilde eerst wat treintjes zien rijden. Van de week wil ik toch de diode truck gaan toepassen.
En ik weet het er is al veel over geschreven hier op het forum.
De 1 heeft de diodes in de rails geplaatst en de ander direct na of in de S88 decoder.
Volgens vele is de best optie zo dicht mogelijk bij de baan. Dit zou betekenen dat je ze het beste in de rails kunt plaatsten.

Wat is nu het beste en waarom  :help:

Ik hoop op jullie hulp voordat ik de diodes ga plaatsten.

Alvast bedankt voor de moeite.

Groet Niels

Volgens Peter / freak kun je het beste de diode zo dicht mogelijk bij ( of in de ) rails plaatsen.

Ik denk dat het voordeel is dat de stroom dan niet door je dunne draad richting de S88 gaat maar gelijk in de rails verbonden wordt.

Een nadeel zou kunnen zijn als de diode kapot gaat, dan moet de rails los gehaald worden en dat kan op een lastige plaats of bij een geballaste rails niet handig zijn.

Op mijn baan zitten ze zowel in de rails als bij mijn S88 in de buurt.

Ik zou zeggen doe wat je gevoel je ingeeft Niels.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Niels koploper testbaan / Diode truck
Citaat van: kazango op maandag 10 oktober 2011, 21:30:25
De kans dat een diode het begeeft is volgens mij niet al te groot. Alvorens ik de rail plaatst meet ik de boel door en dit werkt voor mij fijn.

Hoi Rien,

Deze kans lijkt mij ook niet al te groot dus dat risico durf ik wel te nemen. Als Peter / Freak aangeeft dat ze zo dicht mogelijk bij de rails moeten komen neem ik dat direct aan. Ik heb verschillende topics gelezen en Peter heeft het over zaken waar ik totaal geen verstand van heb. Hij heeft er dus veel meer verstand van dan ik.
De rails ligt nog "los" op de tafel en hoef dus ook niets te slopen.
Je geeft aan dat je de rails doormeet voordat je hem plaatst. Waar en wat meet je dan door en wat moeten de waardes dan zijn  :help:
Ik heb een multimeter dus dat zou mij ook moeten lukken  O:-D

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / Diode truck
Hallo Niels,

Ook ik heb gelezen dat het "beter" is het zo dicht mogelijk bij de rails te houden. Dus heb ik ze bij de rails aangezien ik er ook vanuit ga dat de motieven om het bij de s88 te regelen, ingegeven zijn als makkelijkere oplossing in een bestaande baan.

groet,
Michiel
Re:Niels koploper testbaan / Diode truck
Je meet of de geïsoleerde staaf geen contact maakt met de andere railstaaf (die de massa is)
En je meet of je geen kortsluiting  maakt met de midden rail.

Robin
Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Citaat van: Sebas op maandag 10 oktober 2011, 15:22:00
Wat Walter bedoeld, denk ik, is dat de voorste bezetmelder geel moet zijn als zijnde de voorkant van de trein. De andere bezetmelders moeten wel oplichten, dat wil zeggen, grijs zichtbaar worden maar niet geel worden.

Het lijkt erop dat je bij je baatontwerp met de tool "gegevens koppelen aan blok", ook de bezetmelders hebt aangeklikt. Dan worden alle bezetmelders geel zodra een van de bezetmelders bezet wordt.

Ikzelf heb bij de tool" Gegevens koppelen aan blok alleen de lijnen aangeklikt. De bezetmelders zijn aangegeven met de tool "wissel/waar in bezet bij . . . " 
Bij bezetmelder 1.01 klik je dan in je baanontwerp alleen die ene bezetmelder aan.

Indien je dit gedaan hebt zal de bezetmelder grijs oplichten in het baanoverzicht zodra deze bezet is. Een bezetmelder zal geel oplichten als dit in koploper het voorste punt van de trein is. En dat is dan het punt waar de trein is gestopt. Of nog moet aankomen en zich zal melden. (verbeter me wanneer dit niet juist is!!)
Groet
Sebas


Hallo Sebas, allen,

juist verwoord, niks aan toe te voegen,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Niels koploper testbaan / Diode truck
Leuk die wetenswaardigheid te lezen. Bij mijn proefbaan had ik ook de bezetmelders via "gegevens koppelen aan blok" mede aangeklikt. Dat ga ik nu anders doen.
Re:Niels koploper testbaan / Diode truck
Citaat van: wissels op dinsdag 11 oktober 2011, 19:52:57
Citaat van: Sebas op maandag 10 oktober 2011, 15:22:00
Wat Walter bedoeld, denk ik, is dat de voorste bezetmelder geel moet zijn als zijnde de voorkant van de trein. De andere bezetmelders moeten wel oplichten, dat wil zeggen, grijs zichtbaar worden maar niet geel worden.

Het lijkt erop dat je bij je baatontwerp met de tool "gegevens koppelen aan blok", ook de bezetmelders hebt aangeklikt. Dan worden alle bezetmelders geel zodra een van de bezetmelders bezet wordt.

Ikzelf heb bij de tool" Gegevens koppelen aan blok alleen de lijnen aangeklikt. De bezetmelders zijn aangegeven met de tool "wissel/waar in bezet bij . . . " 
Bij bezetmelder 1.01 klik je dan in je baanontwerp alleen die ene bezetmelder aan.

Indien je dit gedaan hebt zal de bezetmelder grijs oplichten in het baanoverzicht zodra deze bezet is. Een bezetmelder zal geel oplichten als dit in koploper het voorste punt van de trein is. En dat is dan het punt waar de trein is gestopt. Of nog moet aankomen en zich zal melden. (verbeter me wanneer dit niet juist is!!)
juist verwoord, niks aan toe te voegen

Hoi Sebas en Walter.

Ik begrijp wat jullie bedoelen.

Ik heb dit zojuist nog gecontroleerd in Koploper en ik heb de bezetmelders NIET gekoppeld aan de tool "gegevens koppelen aan blok".
Waarom bij mij de bezetmelders geel kleuren begrijp ik dan ook niet.
Het is wel zo dat niet alle bezetmelders oplichten op het moment dat het blok bezet is.
De bezetmelders lichten alleen op als de sectie van de betreffende bezetmelder ook daadwerkelijk bezet is.
Hopelijk kunnen me verder helpen in de zoektocht naar dit mysterie  :help:

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / Diode truck
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Niels koploper testbaan / Diode truck
Hallo Niels,

net een oude backup van jou bekeken die ik in september van je ontvangen heb, hier zat dit probleem nog niet in. Dus is er later ingeslopen. Als jij een nieuwe backup naar mijn mailadres stuurt kijk ik het even na voor je,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Niels koploper testbaan / Diode truck
Hoi Walter,

Bedankt voor je aanbod en neem deze graag aan.
Heb het documentje naar je verzonden.
Alvast bedankt voor de moeite.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / Diode truck
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Niels koploper testbaan / Diode truck
Hallo Niels,

Was slechts een kleinigheid, de bezetmelders lichten op bij iedere bezetmelding rn worden deze melders geel, bij de defaultinstelling in instellingen per database algemeen 3, bezetmelders algemeen instellen op alleen begin van de trein. wordt de begin van de trein geel aangegeven, je ziet nu ook waar de voorkant van de trein zich bevindt, de staart van de trein worden als doorzichtige open melders in het rijscherm weegegeven.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Niels koploper testbaan / Diode truck
Hoi Walter,

Bedankt nogmaals voor je hulp.
Voor iedereen die niet weet waar Walter het over heeft (zoals ik zonder de foto) hier dan een screenprint van de instelling waar Walter het over heeft.



Zelf heb ik vanavond in 3 stukken rails de diode geplaatst. Hieronder een foto.
Ik denk dat de diode op deze manier goed geplaatst is. De groene draad is de draad naar de AJ-S88 decoder.
Heb de rails doorgemeten zoals hierboven is aangegeven. De beide spoorstaven zijn niet doorverbonden en er was ook geen verbinding met de middengeleider. Dus de rails weer in de baan gelegd en Koploper zijn gang laten gaan. Geen meldingen ontvangen dus dat is weer helemaal goed  :thumbup:



Eventuele op- en/of aanmerkingen hoor ik graag.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / Diode truck
Zijn beide rails op de foto onderdeelvan je bezetmelder?
Zoniet dan moet je de verbinding(naast de groene draad) nog even isoleren.

Robin
Re:Niels koploper testbaan / Diode truck
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Niels koploper testbaan / Diode truck
Hallo Niels,

De diode zit zo goed, op deze manier werkt het dus.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Niels koploper testbaan / Diode truck
Citaat van: Hero op donderdag 13 oktober 2011, 09:25:04
Zijn beide rails op de foto onderdeelvan je bezetmelder?
Zoniet dan moet je de verbinding(naast de groene draad) nog even isoleren.

Robin

Robin,

Ja, beide rails behoren tot een sectie en hoeven dus niet geïsoleerd te worden.
Toch bedankt voor je bijdrage.

Citaat van: degeluidsman op donderdag 13 oktober 2011, 11:18:06
Hallo Niels,

De diode zit zo goed, op deze manier werkt het dus.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Peter,

Bedankt voor de bevestiging. Nu de volgende 25 hahaha

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / Diode truck
Hoi Niels,

Fijn dat het koploperpunt weer opgelost is :). Weer wat geleerd! En de diode truc ziet er ook prima uit. Ik ga het ook op de stopsecties inbouwen. Want heb al last van haperende locs gehad.

Het ziet er netjes uit!

Groet,
Sebas
Re:Niels koploper testbaan / Diode truck
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Niels koploper testbaan / Diode truck
Citaat van: Sebas op donderdag 13 oktober 2011, 13:35:21
Hoi Niels,

Fijn dat het koploperpunt weer opgelost is :). Weer wat geleerd! En de diode truc ziet er ook prima uit. Ik ga het ook op de stopsecties inbouwen. Want heb al last van haperende locs gehad.

Het ziet er netjes uit!

Groet,
Sebas

Hoi Sebas,

Als je het goed wil doen dan bouw je de diodes in alle railzen waar een draad richting de S88 gaat en niet alleen in de stop secties.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Niels koploper testbaan / Diode truck
Hoi Sebas en Peter,

Zoals ik het begrepen heb op de verschillende topics hier is het verstandig om ze in iedere rails in te bouwen waar een verbinding met een S-88 decoder is. Of in ieder geval bij iedere ingang van een S-88 decoder.
Dus Peter zoals jij aangeeft in je antwoord op Sebas.

Sebas, ik hoop voor je dat de diode truck voorkomt dat er nog haperende locs rond rijden bij je.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / Diode truck
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Niels koploper testbaan / Diode truck
Citaat van: neesse op donderdag 13 oktober 2011, 17:05:55
Hoi Sebas en Peter,

Zoals ik het begrepen heb op de verschillende topics hier is het verstandig om ze in iedere rails in te bouwen waar een verbinding met een S-88 decoder is. Of in ieder geval bij iedere ingang van een S-88 decoder.
Dus Peter zoals jij aangeeft in je antwoord op Sebas.

Sebas, ik hoop voor je dat de diode truck voorkomt dat er nog haperende locs rond rijden bij je.

Groet Niels

Goed omschreven Niels  :D

Het klopt helemaal.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Niels koploper testbaan / Diode truck
Citaat van: degeluidsman op donderdag 13 oktober 2011, 17:13:51

Goed omschreven Niels  :D

Het klopt helemaal.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Peter,

Zo zie je maar zelfs ik steek wat op van het forum  :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / Lokprogrammer
Goedendag allen,

Zo het is even stil geweest op mijn draadje.
Tja, soms moet je met vakantie  :-) :-)

Dus een week niets gebeurd.

Maandagavond heb ik nog wat rails opgehaald bij een forumlid. Deze had hij over en ik kon ze voor een leuk prijsje overnemen. Altijd goed zeg ik dan maar.

Dinsdagavond bij Peter / de geluidsman geweest.
Eindelijk zijn baan eens kunnen bekijken. (ziet er in het echt net zo goed uit als op de foto's  :thumbup: :thumbup:)

Ik had een "oude" analoge lok omgebouwd met een ESU decoder. Een V4 versie. De rij eigenschappen zijn niet om over naar huis te schrijven. Zeker op lage snelheid schokt de lok nog al.
Peter was zo vriendelijk om eens te kijken of er via de nieuwe software wat verbetering in gebracht kon worden.
Gelukkig wel wat verbetering maar het is nog niet zoals het moet zijn.

Volgens Peter, en vele andere, ligt dit aan de nieuwe versie van de ESU decoder, de V4 versie. Deze decoder in combinatie met de "oudere" M* motoren schijnt niet echt lekker te lopen.

Mocht er iemand nog een V3 versie hebben liggen en deze willen ruilen voor een V4 versie dan hoor ik het graag.

Vanavond nog maar eens stoeien met Koploper en lekker naar de treintjes kijken  8o 8o

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / Lokprogrammer
Niels

Zet je loc op het programmeerspoor dan CV54 op 0 zetten en CV5 op maximaal en dan de loc op een recht stuk rails zetten en dan via koploper F1 indrukken.Dan schiet de loc op volle snelheid vooruit ongeveer een meter of anderhalf.Loc weer op programmeerspoor zetten en dan controleren waar CV54 op staat.Dan een proefrit maken.Dan kan je nog wat finetunen.De bokkesprong zorgt er voor dat de decoder zich goed instelt op de waarde en als het goed is zal die dan in de lagere snelheden beter rijden.

Wijsheid van afgelopen weekend.Hebben zo 3 locs gedaan en die rijden nu goed met de oude marklin motoren  ;)

Harald & Alex

Re:Niels koploper testbaan / Lokprogrammer
Citaat van: harald en alex op woensdag 26 oktober 2011, 20:52:22
Niels

Zet je loc op het programmeerspoor dan CV54 op 0 zetten en CV5 op maximaal en dan de loc op een recht stuk rails zetten en dan via koploper F1 indrukken.Dan schiet de loc op volle snelheid vooruit ongeveer een meter of anderhalf.Loc weer op programmeerspoor zetten en dan controleren waar CV54 op staat.Dan een proefrit maken.Dan kan je nog wat finetunen.De bokkesprong zorgt er voor dat de decoder zich goed instelt op de waarde en als het goed is zal die dan in de lagere snelheden beter rijden.

Wijsheid van afgelopen weekend.Hebben zo 3 locs gedaan en die rijden nu goed met de oude marklin motoren  ;)

Harald & Alex


Hoi Harald & Alex,

Dit zal ik zeker eens gaan proberen.
Mogelijk dat het inderdaad een oplossing zou kunnen zijn.

Jullie horen van me  >:-D
Ben erg benieuwd.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / Lokprogrammer
Hoi Harald & Alex,

Zojuist uitgeprobeerd wat jullie aangaven.
Helaas brengt dit voor mij niet de oplossing.
Sterker nog de lok rijdt nu helemaal niet meer  :-(
Heb de beide CV waarden ingevoerd en vervolgens de lok op een recht stuk spoor gezet.
Vervolgens druk ik F1 in in Koploper en het enige wat er gebeurd is dat het "help scherm" wordt getoond.

Vervolgens heb ik de CV8 de waarde 8 gegeven. Volgens de handleiding van de decoder zouden zo de fabrieksinstellingen weer worden teruggezet in de decoder.
Het vreemde is dan dat het lok adres niet veranderd. Ik kan de verlichting wel gewoon uit en aan schakelen.
Ook kan ik de lok van rijrichting laten veranderen maar rijden wil hij niet meer  :-( :-(.

Misschien weet iemand hier een oplossing voor  :help: :help:
Ik hoor het graag.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / Lokprogrammer
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Niels koploper testbaan / Lokprogrammer
Citaat van: neesse op donderdag 27 oktober 2011, 20:21:38
Misschien weet iemand hier een oplossing voor  :help: :help:
Ik hoor het graag.

Groet Niels

Een nieuwe Loc  :? :?

Ja Niels ik weet het dit wil je niet horen, ik heb geen idee wat er aan de hand kan zijn.
Met de F1 funktie wilde het bij mij ook niet lukken, toch maar op zoek naar een V3 ben ik bang.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Niels koploper testbaan / Lokprogrammer
Citaat van: neesse op donderdag 27 oktober 2011, 20:21:38

Vervolgens druk ik F1 in in Koploper en het enige wat er gebeurd is dat het "help scherm" wordt getoond.


Als je in Koploper op F1 drukt krijg je inderdaad de "help".  :D

Je moet op F1 drukken op je centrale. ;)

Gr, Ben.
Re:Niels koploper testbaan / Lokprogrammer
Hoi Peter,

Mijn 1139 ruilen tegen jou 1145  :-) :-) :-)

Probleem voor mij opgelost  B)

Denk dat ik de volgende beurs eens opzoek ga naar de man waar jij het dinsdag over had. Mogelijk dat hij me kan helpen aan een motor welke wel goed werkt met de V4 ESU decoder en welke ook nog past in mijn lok.
Heb geen frees dus het wordt lastig om de lok aan te passen aan de motor.

Of er moeten nog goede ideeën langs komen welke ik nog kan proberen.

Dus heb je een idee om deze lok goed te laten rijden (en goed betekend dus ook mooi) dan hoor ik het graag.

Groet Niels