Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Baan van Niels / Nieuwe aanwinst Houten 03-05-2014

Gestart door neesse zondag 24 juli 2011, 13:33:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Niels koploper testbaan
Citaat van: neesse op zondag 28 augustus 2011, 10:53:00
Goedendag allen,

Gisteren in Houten geweest en een paar kleine dingetjes gekocht.
Ik heb nog een "oude" analoge 1139 liggen (mijn eerste zelf gekochte loc).
Deze heeft dus een speciaal plekje in mijn hart en moet dus wel op de baan komen.
Omdat hij dus nog analoog is gekozen voor een ESU 54632 LokPilot Digitaalset 3.
In de loop der tijd zal deze dus omgebouwd gaan worden.

Nu ben ik voornamelijk bezig met het maken van contactrails. Wat een werk  :? :?
Met het oog op de toekomst soldeer ik nu alvast aan iedere contactrail ook 2 voedingskabeltjes.
Dat is nu wat extra werk maar ik hoop deze tijd in de toekomst weer goed te maken.

Tot zover.

Groet Niels

Hoi Niels

Ombouwen willen wij ook en daar ook een decoder gescoord in Houten gisteren.Dat met die stroomkabels is wel goed.Wat meer werk misschien maar daar heb je later zeker profijt van.

Succes

Harald & Alex
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hoi allen,

Eerst maar eens een foto van mijn bescheiden aanwinsten van zaterdag



Verder genoeg leuke dingen gezien maar ik wil er eerst voor zorgen dat mijn testbaantje werkt.
Kopen kan altijd nog  >:-D >:-D >:-D

Zoals ik eerder al zei er hangen een berg draden onder de baan. Deze eerst maar eens aansluiten en netjes wegwerken. Op de verschillende draadjes gezien dat er gebruik gemaakt werd van boekbinders. Makkelijk en goedkoop te halen bij de boekhandel. Ook een doosje gekocht en moet er nu dus weer aan geloven


Als ik de foto zo zie valt het eigenlijk wel mee  :D
Toen ik straks onder de baan lag was er voor mijn gevoel geen plaatst meer voor mij  :lol: :lol:


Met de boekbinders. Toch alweer een iets beter gezicht

Morgen maar weer verder. Opmerking, verbeteringen, tips enz. zijn zeer welkom.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hoi allemaal,

Vandaag weer wat aan de baan geknutseld.
Het was alweer een paar dagen geleden.
Op dit moment ben ik bezig met het aansluiten van de AJ-S88 decoders.
Veel werk om deze goed aan te sluiten en de rails aan te passen.

Helaas zie je niets van al dit werk behalve als je onder de baan gaat liggen maar ik denk niet dat er veel mensen onder de baan kijken  :-) :-)

Morgen hoop ik het laatste gedeelte te kunnen aansluiten.
Dan alles goed in Koploper in voeren en kijken wat de mogelijkheden zijn.

Dus hopelijk tot snel weer.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2007

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hoi Niels,

bekabelen is inderdaad een tijdrovende klus en je hebt het gevoel dat het geen meter opschiet. Het moet helaas gebeuren dus hier moet je gewoon doorheen :D

Groetjes en volhouden, John
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hoi John,

Citaat van: Tilly op zaterdag 03 september 2011, 12:58:49
Hoi Niels,

bekabelen is inderdaad een tijdrovende klus en je hebt het gevoel dat het geen meter opschiet. Het moet helaas gebeuren dus hier moet je gewoon doorheen :D

Groetjes en volhouden, John

Ik zal mijn best doen.
De laatste bocht is aan de beurt en dan alles nog onder de baan.
Ben benieuwd hoelang ik er nog mee bezig zal zijn.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hoi allen,

Gisteren druk geweest met het aansluiten van de laatste bezetmeldingsrails op de AJ-S88.
Wat een werk  :? maar ook dat hoort erbij  :D :D

Gelukkig zit alles nu op zijn plek. Ik moet alleen de rijstroom nog op de verschillende plekken vast maken aan de ringleiding. Ook dat zal wel weer een hele klus worden aangezien dit in zijn geheel onder de baan zit. Dus waarschijnlijk weer een avondje op de rug liggend onder de baan doorbrengen. 8o
Kan me leukere dingen voorstellen hoor  :lol: :lol: :lol:

Ook Koploper al voor een groot gedeelte gevuld met alles wat ingevuld moet worden.
Ook al erg veel werk. Maar wel leuk om te doen.

Ik hoop dit woensdagavond allemaal klaar te hebben zodat ik kan gaan kijken naar de mogelijkheden in Koploper  :thumbup:

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan
Dennis1984
gast

Re:Niels koploper testbaan
Ik kan niet wachten tot het eerste filmpje met rijdende treinen verschijnt Niels!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Alweer een paar dagen stil op mijn draadje.

Ik ben voornamelijk bezig geweest met het onder de knie krijgen van Koploper.
Wat een mogelijkheden en wat een tijd gaat erin zitten.
Wel erg leuk hoor  :D

Heb de treinen nu aan het rijden dus het begin is er  >:-D >:-D

Nu vooral gaan uitzoeken wat leuk is en wat goed werkt.

Wel heb ik het gevoel dat niet alle S88 decoders goed doorkomen in Koploper.
Heb de diodetruuk ook nog niet toegepast omdat ik eerst de treinen wilde zien rijden.
Het zal nog wel wat aanpassing vergen om de detectierails te voorzien van een diode.

Groetjes Niels
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2007

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hoi Niels,

met Koploper spelen is inderdaad heel leuk :)

De diodetruck heeft trouwens niets te maken met de terugmelding. Zorg er eerst voor dat je de terugmelding in orde hebt, ik kan erover meepraten ;)

Groetjes, John
Re:Niels koploper testbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hoi Niels.
Geweldig dat je ondertussen al zover bent om met Koploper te "spelen".
Het eerste begin valt zeker niet mee maar zodra de eerste loc doet wat jij wilt, is het een kwestie van precies werken en doorzettingsvermogen.
Het leukste moment is dan wanneer je alle "toeters en bellen" kunt gaan gebruiken! :)

Veel succes met de verdere opbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Niels koploper testbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hallo Niels,

In koploper kun je zien of de melders binnenkomen, zet een loc op de baan en begin te rijden nu kun je zien of de juiste melders binnenkomen uit dat betreffende blok.

Ook het aanzetten van de spookmeldingen geeft een fout ingevulde melder gelijk weer op je scherm.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Citaat van: Tilly op donderdag 08 september 2011, 22:55:59
De diodetruck heeft trouwens niets te maken met de terugmelding. Zorg er eerst voor dat je de terugmelding in orde hebt, ik kan erover meepraten ;)

Ik volg je topic en dat gaat me allemaal ver boven mijn pet op dit moment. Misschien dat ik het ooit nog eens ga begrijpen  :lol: :lol:
Maar ik ga het zeker proberen om de terugmelding zo snel mogelijk in orde te krijgen.

Citaat van: AlbertJan op vrijdag 09 september 2011, 07:34:22
Het leukste moment is dan wanneer je alle "toeters en bellen" kunt gaan gebruiken! :)

MMM alle toeters en bellen. Tja dan ben ik weer een jaartje of 5 verder  :D :D :D
Er zitten zoveel toeters en bellen in Koploper.

Citaat van: degeluidsman op vrijdag 09 september 2011, 18:56:26
In koploper kun je zien of de melders binnenkomen, zet een loc op de baan en begin te rijden nu kun je zien of de juiste melders binnenkomen uit dat betreffende blok.

Ook het aanzetten van de spookmeldingen geeft een fout ingevulde melder gelijk weer op je scherm.

Zoals ik bij Tilly/John ook al aangaf ga ik de terugmelding zo snel als mogelijk is voor elkaar proberen te krijgen. Gaat een hoop schelen denk ik. Ik weet ook nog niet of het inderdaad zo is dat de terug meldingen niet goed doorkomen. Ga zeker gebruik maken van de mogelijk in Koploper om dit te controleren.

Bedankt iedereen voor de reactie. Morgen eerst mijn fietsenschuur maar afbreken voordat de super toffe en aardige gemeente al mijn treingeld gaat gebruiken om het voor mij af te breken  :-( :-(
Tja gelukkig hoef ik voor een baan op mijn zolder nog net geen bouwaanvraag in te dienen.

Dus met dank aan de gemeente dat ik morgen niet al mijn tijd kan besteden aan een fantastische hobby genaamd de modelbouw van treinen  >:-D >:-D

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Goedenavond allen,

Het is even wat rustig geweest op het topic.
De afgelopen week bezig geweest met het "spelen" met Koploper.
In het begin kreeg ik het maar niet voor elkaar om de terugmeldingen goed door te laten komen.
Alles gecontroleerd in de CS1. Dat was weer een leer school aangezien deze in een andere volgorde kwamen dan in Koploper  :help:
Dit mede naar aanleiding van een opmerking van Peter/de geluidsman hier op het topic.
Peter alsnog bedankt.  :thumbup:
Vraag me niet hoe dat kan.
Nadat ik in Koploper had getest en zag dat de bezet melders anders binnen kwamen alles onder de baan opnieuw (en nu goed) aangesloten.
Ik had er ook voor kunnen kiezen om de bezetmelders in Koploper anders te maken. Dit was misschien sneller geweest maar dan klopte mijn tekeningen niet meer.
Nu werkten alle bezetmeldingen in ieder geval zoals ze horen  :thumbup: :thumbup:

Al met al dus lekker bezig geweest alleen is het zo lastig zichtbaar te maken  :D

Donderdag bij Sander (Seinwezen) kijken  8o
Sander ik het hoge verwachtingen en zal er zeker een hoop van gaan leren  :lol: :surprised:

Tot zover.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hallo Niels,

Fijn dat ik je een beetje op weg geholpen heb, dat de melders op de juiste plaats binnen komen is erg belangrijk maar dat heb je al ondervonden  :)

Donderdag ben ik ook bij Sander, ik zie je daar.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hoi Peter,

Gezellig  :thumbup:
Zie je morgen.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hoi allen,

Gisteravond bij Sander (Seinwezen) op bezoek geweest.
Peter (de geluidsman) kwam ook nog even kijken.

Heb weer een hoop nieuwe ideeën opgedaan en vragen kunnen stellen  >:-D

Al met al een gezellige avond  :thumbup:

Sander bedankt voor je gastvrijheid en tot de volgende keer.

Veel plezier met je tripje naar Duitsland.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / schoonheidsfoutje in Koploper
Hoi allen,

De laatste tijd niet veel zichtbaars veranderd op de baan.
Onder de baan nog een ringleiding aangelegd voor de verlichting van de wissels en alles wat er verder nog op en naast de baan komt te staan.

Koploper werkt ondertussen ook al een heel stuk beter.
Mede dankzij Sander (Seinwezen) en Peter (de geluidsman)  :thumbup:
Waarvoor mijn dank.

Op dit moment zit ik met een klein schoonheidsfoutje.

Het probleem is het volgende:

Blok 2 en 3 liggen tegen elkaar en blok 3 is alleen in te rijden via blok 2.
Beide blokken zijn hetzelfde (Blok in vrije baan).
Maximum snelheid is 100 kilometer per uur.

De trein komt aanrijden met een snelheid van 100 kilometer met uur of net iets minder.
Op het moment dat de trein de inrij sectie van blok 3 inrijd remt deze snel af naar 70 kilometer met uur om vervolgens weer op te trekken naar 100 kilometer.

Ik heb geen idee waar dit vandaan komt.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen en alvast bedankt daarvoor.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hallo Niels,

stuur de backup van je  database naar het mailadres in mijn onderschrift dan wil ik voor je kijken, en het antwoord hier plaatsen,

met vriendelijk groet,

Walter
Re:Niels koploper testbaan
Citaat van: neesse op vrijdag 16 september 2011, 06:42:55
Hoi allen,

Gisteravond bij Sander (Seinwezen) op bezoek geweest.
Peter (de geluidsman) kwam ook nog even kijken.

Heb weer een hoop nieuwe ideeĆ«n opgedaan en vragen kunnen stellen  >:-D

Al met al een gezellige avond  :thumbup:

Sander bedankt voor je gastvrijheid en tot de volgende keer.

Veel plezier met je tripje naar Duitsland.

Groet Niels

Hoi Niels,

Wij vonden het ook erg gezellig dat je op bezoek was :thumbup: :thumbup: :D
We zijn blij dat je weer wat opgepikt hebt over koploper en dat je weer verder bent.

Je zult zien dat er een heleboel mogelijk is en dat je het veel plezier geeft :D :D.

Als je weer het een en ander wilt zien ben je welkom.

Groeten Peter en Sander
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Citaat van: wissels op maandag 19 september 2011, 20:35:39
stuur de backup van je  database naar het mailadres in mijn onderschrift dan wil ik voor je kijken, en het antwoord hier plaatsen,

Hoi Walter,

Bedankt voor je aanbod en ik ga er zeker gebruik van maken. Dit zal morgen worden aangezien de kinds slapen  >:-D

Sander en Peter,

Kijken en leren van andere is altijd zinvol. Je hebt mooi materiaal op je baan rond rijden  :thumbup:
Heb nu ook de tekstvakken gekoppeld aan de blokken zodat zichtbaar is waar de treinen zich bevinden.
Is erg leuk om te zien. Mijn baan is nog te klein en overzichtelijk dus echt nodig is het nog niet maar zeker een leuk item in Koploper. En van je aanbod ga ik zeker nog eens gebruik maken.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Niels koploper testbaan
Hallo Niels,

Ik moest even zoeken want dit probleem komt niet zo heel vaak voor, maar het probleem komt uit een extra vertrekvertraging van treintype per bloktype, deze staan voor 2 treintypen op 1 seconden, voor blok in vrije baan, deze moet je terugzetten naar 0 seconden, dan gaat het goed,

Met vriendelijke groet,

Walter
Re:Niels koploper testbaan
Lid sinds: 2011

offline
Re:Niels koploper testbaan
Walter,

Ook hier mijn dank voor je tijd en moeite om het uit te zoeken  :thumbup: :thumbup:
Zie je mail  :D :D

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / ombouwen 1139
Hoi allen,

Het is alweer even geleden dat er een update plaats vond hier.
Druk op het werk en een vrouw en 2 kinderen die de nodige aandacht verdienen  O:-D

Maar goed vandaag tijd gevonden om een analoge lok, welke ik nog had liggen, om te bouwen naar digitaal.
Zat er al een tijdje tegen aan te hikken. Heb nog totaal geen ervaring met het ombouwen en had ook geen zin om de lok stuk te maken.

Hier op het forum al wel veel topics gelezen over het ombouwen en op de laatste beurs in Houten een ombouw setje van ESU gekocht (ESU 54632 LokPilot Digitaalset 3). Dit na veel hulp hier op het forum.

Ik heb niet heel veel verstand van elektronica  >:-D maar wat solderen gaat me redelijk af.
Een goede Nederlandstalige handleiding had wat voeten in aarde. Uiteindelijk gevonden op een Belgische site KLIKKERDEKLIK
Dus vandaag dan eindelijk de stap gewaagd.

Eerst maar wat foto's hoe het was




Daarna is het eigenlijk vrij simpel: Alles verwijderen  :D :D



En dan hou je dit over:



Nieuwe magneet bevestigd en de 2 weerstandjes erop solderen:



Dan de decoder vast solderen en de lampjes aansluiten
Oh ja heb wel andere lampjes gehaald aangezien deze beter licht geven dan de oude waar van er nog maar 1 aanwezig was.
De ander zal waarschijnlijk al gesneuveld zijn toen ik nog jong was  :-) :-)



Voordat ik de lampjes had aangesloten heb ik stiekem even proef gereden. Was te nieuwsgierig  :lol: :lol:



Daarna het kapje er weer op en klaar.
Al met al is het me reuze meegevallen en kan het iedereen aanraden.

Er moet nog wel een andere sleper onder want deze heeft zijn beste tijd wel gehad.
Van de rijeigenschappen had ik me iets meer voorgesteld. Op lage snelheid schokt de lok heel erg.
Nou had ik al begrepen van Peter / de geluidsman dat dit aan de decoder ligt.
De V4.0 versie (de eerste) heeft hier last van. Intussen is er een update van de software uitgekomen dus nu opzoek naar een forumlid met een apparaat om de nieuwe software in de decoder te laden.

Tot dus ver...

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / ombouwen 1139
Ik mis een massa aansluiting onder het schroefje. Dat is wel van belang voor een goede stroomafname. Gebruik hiervoor het soldeerlipje wat er zat en verbindt dit met de zwarte draad van de decoder of lokbodem.



Je kunt de decoder motorsettings veranderen waardoor de lok beter rijdt in lage standen, zie de manual van de V4.0.

Gr, Ben.
Re:Niels koploper testbaan / ombouwen 1139
Hoi Niels,

je bent goed bezig geweest.
De ombouw ziet er goed uit :thumbup:.
Alleen nog even de software van de decoder upgraden.
Maar dat komt vast wel goed

Het lipje waar Ben naar verwijst is inderdaad verstandig om terug te plaatsen.
Als het er tenminste zat :).

Ik heb bij die van mij nogal last dat hij vaak ongewenst stil staat.
Dus ik ben wel benieuwd of hij daar met de lokpilot V4 ook nog last van heeft.

Groeten Sander.
Re:Niels koploper testbaan / ombouwen 1139
Hoi Ben en Sander,

De massa zit op een andere plek vast aan de lok.
Ik heb er geen foto van gemaakt, maar als ik last (ga) krijgen van het ongewenst stil staan van de lok ga ik deze zeker aanpassen. Ik heb nu gebruik gemaakt van de "oude" plek van de massa.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / ombouwen 1139
Hoi Niels,

zo zie je maar weer, gewoon aan beginnen en dan lukt het wel :thumbup:

Ik zou de tip van Ben zeker ter harte nemen en op de foto te zien zit er op de oude decoder een soldeerlipje wat je hier misschien wel voor kunt gebruiken. De schroef die Ben aangeeft losmaken, lipje eronder bevestigen, massa eraan solderen en klaar ;)

Groetjes, John
Re:Niels koploper testbaan / ombouwen 1139
John,

Dit lipje heb ik er inderdaad eraf gehaald en weer terug geplaatst waar hij zat. Uiteraard met de massa van de "nieuwe" decoder.
Ik verwacht dus eigenlijk ook geen problemen.
Toch bedankt voor het meedenken. (ik kon jou helaas niet helpen met je spookmeldingen, dat gaat me allemaal ver boven mijn pet
:?)

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / ombouwen 1139
Mooie ombouw! Het valt achteraf wel mee toch?

Heb je geen last van de lastregeling die nog afgesteld moet worden waardoor die schokt? Dat was bij mij wel het probleem in eerste instantie.
Re:Niels koploper testbaan / ombouwen 1139
Hoi Sebas,

Dat zou zo maar kunnen hoor. Maar ik heb ook van verschillende forumleden begrepen dat de 1ste versie van lokpilot V4.0 een software update hebben gekregen omdat de decoder niet helemaal goed was. Even afwachten dus.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / ombouwen 1139
Ik verbindt zoveel mogelijk massapunten door voor alle zekerheid,
Het schokken, ik heb gewoon even de CV's veranderd bij een Tams (waar het VEEL verschil maakt!), bij een ESU heb ik dit nog niet moeten doen.
Misschien kan je hem laten upgraden op de gastendag? Esu zou toch nog een systeem mogen inbouwen dat je je met je ECOS 1+2 / CS1R de decoder van nieuwe software zou kunnen voorzien.

groeten Dylan
Re:Niels koploper testbaan / ombouwen 1139
Hoi Dylan,


Citaat van: minitreintje op zaterdag 01 oktober 2011, 16:13:09
Esu zou toch nog een systeem mogen inbouwen dat je je met je ECOS 1+2 / CS1R de decoder van nieuwe software zou kunnen voorzien.

Dat zou inderdaad wel prettig zijn.
Esu heeft wel een apparaat om de decoder van nieuwe software te voorzien. Ik heb begrepen dat deze ongeveer 145 euro kost. Veel geld voor de paar keer dat je hem gebruikt  :-( :-(

Misschien komt het ooit nog eens zover dat het mogelijk is met een CS1.

Ik heb nog wel wat andere vragen. Met de CS1R is het mogelijk CV waarden aan te passen.
Het decoder adres is standaard 3. Dit wil ik veranderen in 27. Via het programmeer spoor CV1 aangepast naar 27. De lampen van de lok knipperen en de CS1R geeft een klik. Volgens de gebruiksaanwijzing is het nieuwe decoder adres dan ingevoerd en weggeschreven naar de decoder.
Zet ik vervolgens de lok weer op het "normale" spoor branden de lampen niet meer. In koploper heb ik het adres ook gewijzigd in 27 zodat ook Koploper weet welke lok hij moet aansturen.
Dit werkt echter niet.

Weet iemand wat ik hier verkeerd doe  :idea:

Ook wil ik de optrek en afrem vertraging uitschakelen. Volgens de handleiding van ESU lokpilot V4.0 moet ik dan respectievelijk CV3 en CV4 op 0 zetten. Ook dit werkt niet. Ook nu iemand een idee?

Ik hoor het graag.
Alvast bedankt voor de moeite.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / ombouwen 1139
Programmeer je in DCC?

Gr, Ben.
Re:Niels koploper testbaan / ombouwen 1139
Ben,

Ik zou het niet weten  :roll:
Ik programmeer de CV waardes met mijn CS1R via het programmeer spoor.
Maar uit je vraag blijkt al dat ik het dus niet juist doe (beter dan te zeggen dat het fout is hahaha).
Het gaat mij meer om het eind resultaat. Als ik daarvoor iets anders moet veranderen vind ik dat prima.
Het gaat mij om het eind resultaat.

Dus ik ben benieuwd Ben wat je voor me in gedachten had  O:-D O:-D

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / ombouwen 1139
En als je koploper weer op nummer drie zet? Reageert ie dan nog? Zoja dan weet je dat het niet geprogrammeerd is ;). Zonee dan weet ik het niet.

Als ik mijn esudecoder (v4)programmeer dan klikt en schuift de loc zelf ook een heel klein beetje naar voren. Zo hoor ik of hij het wel of niet geprogrammeerd is.
Re:Niels koploper testbaan / ombouwen 1139
Hoi Sebas,

Welke CV waarde verander je dan en waarmee programmeer je de decoders?

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / ombouwen 1139
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Niels koploper testbaan / ombouwen 1139
Citaat van: neesse op zaterdag 01 oktober 2011, 17:05:22
Hoi Dylan,

Het decoder adres is standaard 3. Dit wil ik veranderen in 27. Via het programmeer spoor CV1 aangepast naar 27. De lampen van de lok knipperen en de CS1R geeft een klik. Volgens de gebruiksaanwijzing is het nieuwe decoder adres dan ingevoerd en weggeschreven naar de decoder.
Zet ik vervolgens de lok weer op het "normale" spoor branden de lampen niet meer. In koploper heb ik het adres ook gewijzigd in 27 zodat ook Koploper weet welke lok hij moet aansturen.
Dit werkt echter niet.

Weet iemand wat ik hier verkeerd doe  :idea:

Groet Niels

Hallo Niels,

Koploper uitzetten, en weer opnieuw verbinding laten maken met de Centrale zal de oplossing zijn, Koploper vergelijkt bij opstarten van de communicatie de gegevens van de centrale.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Niels koploper testbaan / ombouwen 1139
Citaat van: wissels op zaterdag 01 oktober 2011, 21:34:27
Koploper uitzetten, en weer opnieuw verbinding laten maken met de Centrale zal de oplossing zijn, Koploper vergelijkt bij opstarten van de communicatie de gegevens van de centrale.

Hoi Walter,

Daar was ik nog niet opgekomen maar het klinkt wel erg logisch.
Morgen maar eens proberen.

Bedankt voor het meedenken.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / ombouwen 1139
Citaat van: neesse op zaterdag 01 oktober 2011, 17:05:22
Hoi Dylan,


Citaat van: minitreintje op zaterdag 01 oktober 2011, 16:13:09
Esu zou toch nog een systeem mogen inbouwen dat je je met je ECOS 1+2 / CS1R de decoder van nieuwe software zou kunnen voorzien.

Dat zou inderdaad wel prettig zijn.
Esu heeft wel een apparaat om de decoder van nieuwe software te voorzien. Ik heb begrepen dat deze ongeveer 145 euro kost. Veel geld voor de paar keer dat je hem gebruikt  :-( :-(

Misschien komt het ooit nog eens zover dat het mogelijk is met een CS1.

Ik heb nog wel wat andere vragen. Met de CS1R is het mogelijk CV waarden aan te passen.
Het decoder adres is standaard 3. Dit wil ik veranderen in 27. Via het programmeer spoor CV1 aangepast naar 27. De lampen van de lok knipperen en de CS1R geeft een klik. Volgens de gebruiksaanwijzing is het nieuwe decoder adres dan ingevoerd en weggeschreven naar de decoder.
Zet ik vervolgens de lok weer op het "normale" spoor branden de lampen niet meer. In koploper heb ik het adres ook gewijzigd in 27 zodat ook Koploper weet welke lok hij moet aansturen.
Dit werkt echter niet.

Weet iemand wat ik hier verkeerd doe  :idea:

Ook wil ik de optrek en afrem vertraging uitschakelen. Volgens de handleiding van ESU lokpilot V4.0 moet ik dan respectievelijk CV3 en CV4 op 0 zetten. Ook dit werkt niet. Ook nu iemand een idee?

Ik hoor het graag.
Alvast bedankt voor de moeite.

Groet Niels

Misschien ooit... Maar de kans wordt steeds groter door Marklin zijn CS 2 waar je geluiden op de decoder kunt plaatsen :)
Als het nog niet lukt,
CV 8 => 8
CV 1 => 27
Als je via de grafische interface iets wijzigt moet je op het spoortje klikken want anders werkt het niet...
Als je via de CV's programmeert ook niet vergeten op programmeren te duwen.
Dat was sosm bij de oorzaak van alles... Of je kan op Live programmeren klikken dan elke wijziging zal worden geprogrammeerd, maar ik vind dat een beetje onhandig.


groeten Dylan
Re:Niels koploper testbaan / ombouwen 1139
Hoi Dylan,

Waarom moet de waarde van CV8 ook aangepast worden?
Heeft, of is er ergens, een Nederlandstalige versie van alle CV waarden van de lokpilot?

Dan kom ik tevens bij de optrek en afrem vertraging. Deze wil ik ook uitschakelen zodat Koploper dit kan regelen. Iemand een idee welke CV waarden daarbij horen?

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / ombouwen 1139
Optrek / afrem op 1 of 2 zetten.
Dan staat ie bijna uit ,maar lopen de motorstappen iets mooier in elkaar over.
Re:Niels koploper testbaan / ombouwen 1139
Citaat van: neesse op zondag 02 oktober 2011, 09:24:39
Hoi Dylan,

Waarom moet de waarde van CV8 ook aangepast worden?
Heeft, of is er ergens, een Nederlandstalige versie van alle CV waarden van de lokpilot?

Dan kom ik tevens bij de optrek en afrem vertraging. Deze wil ik ook uitschakelen zodat Koploper dit kan regelen. Iemand een idee welke CV waarden daarbij horen?

Groet Niels

Als je de lok niet correct krijgt dan kan je hem resetten en opnieuw proberen.

groeten Dylan
Re:Niels koploper testbaan / ombouwen 1139
CV 8 waarde 8 geven is gelijk aan reset van uw decoder.
Re:Niels koploper testbaan / ombouwen 1139
Misschien is het handig om een "contrastekker" in de lok te monteren ?
Je kan dan de decoder intact laten en eventueel later de decoder gemakkelijk uitwisselen.
zie foto:



Ik heb dit gemaakt van een klein stukje gaatjesprint en 2 maal 4 contacten van een IC-voetje.
De kabels met contrastekker zijn ook kant en klaar te koop.
Nog een tip: aan de achterkant van het printje (onder de schroef) zit ook nog een verbinding naar het chassis van de lok, vanaf de zwarte draad natuurlijk.
Als extra komt er tevens een (zwarte) draad naar het "motorblok" zie tip van Ben.
Re:Niels koploper testbaan / ombouwen 1139
Hoi Huub,

Het is zeker een mogelijkheid om gebruik te maken van deze aansluitingen.
Voor de prijs hoef je het niet te laten. Dacht dat deze een euro of 5 kosten.
Maar ik had er geen liggen en had eindelijk de moed bij elkaar geraapt om aan het ombouwen te beginnen.
Dus dan maar zonder en dat werkt ook  :D
Volgende keer maar direct kopen bij de decoder. Voor het eventueel vervangen maakt het een stuk eenvoudiger.

Toch bedankt voor de tip  :thumbup:

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Goedenavond allen,

Vanavond weer lekker aan het stoeien geweest met Koploper.
Heb nu 4 treinen rijden op het kleine testbaantje. Het wordt snel te klein  :D :D
Machtig om te zien dat ze op elkaar staan te wachten en doorrijden op het moment dat er weer een spoor vrij is. En dat is nu ook het grootste probleem. Ze staan te wachten terwijl treinen horen te rijden  :lol: :lol:

Toch maar eens kijken of het mogelijk is wat extra ruimte "in te pikken"

Het probleem wat ik eerder had dat treinen in een vrij blok afremmen en dan weer op de normale snelheid doorrijden is nog niet verholpen. Ondanks de hulp van onder andere Walter.

Nou is het probleem eigenlijk ook wel weer een beetje verholpen omdat er te veel treinen rijden en ze nooit de snelheid halen die is toegestaan in het blok  :-)

Nu maar eens gaan proberen om te zorgen dat goederentreinen niet stoppen in de blokken waar het station staat.

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / ombouwen 1139
Citaat van: neesse op zaterdag 01 oktober 2011, 17:22:20
Hoi Sebas,

Welke CV waarde verander je dan en waarmee programmeer je de decoders?

Groet Niels

Ik gebruik mrdirect (mrd-prog) om mijn esu decoder te programmeren. Via een ombouw 6604booster. elke keer als ik een cvwaarde(maakt niet uit welke) programmeer dan schokt mijn loc ietsje naar voren en weet ik dat hij de nieuwe waarde heeft overgenomen.

Hier is een engelse handleiding waar alle cv's ook instaan.
Klik

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Hoi Sebas,

Top dank je voor de link, heb het PDFje direct opgeslagen  :thumbup: :thumbup:

Groet Niels
Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Niels,

Ik heb in de haast gister het verkeerde linkje aangeklikt. De pdf die je nu hebt is die van de loksound.. En je moet natuurlijk die van de lokpilot v4 hebben. De cv's komen wel overeen maar dan heb je nu de juiste handleiding.

Dat is deze  Klik

Sorry!

Sebas
Re:Niels koploper testbaan / Koploper
Hoi Sebas,

Hoezo sorry ?? Vergissen is menselijk en gelukkig behoor jij dus tot die groep  :D :D
Ook deze maar direct opgeslagen.
Top en bedankt  :thumbup: :thumbup:

Groet Niels