Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Welke trafo?

Gestart door eulaersivan donderdag 07 juli 2011, 07:18:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke trafo?
eulaersivan
gast

Welke trafo?
Ik rijd met M-rails en Mobile Station. Wissels worden analoog geschakeld aan de hand van momentum schakelaars. Momenteel heb ik een paar (eenvoudige) beginnersvragen:

-> Momenteel gebruik ik één van die oude blauwe trafo's om mijn wissels te schakelen en de verlichting van de wissels en de verlichting van de stootblokken. Aangezien die blauwe trafo te groot is om weg te werken, zou ik liever een kleinere hebben voor deze functie. Welke trafo is het meest geschikt (prijs/kwaliteit)?

-> De wissels worden geschakeld met momentum schakelaars en terugmelding van de wissels gaat gebeuren via een 'flip/flop' relais om de leds te sturen op het schakelpaneel. Ik heb een 40-tal Takamisawa RY5W-K relais gekocht (zie http://www.weclonline.com/downloads/pdf/07-01-3005.pdf voor een technische beschrijving). Welke trafo kan ik hier best voor gebruiken?

-> Welke weerstand heb ik nodig voor die trafo die je aanraadt en die leds?

Ik heb nog wel wat oude gelijkstroomtrafo's in de kast liggen. Maar vooraleer ik begin te prutsen, had ik graag wat richting gekregen.

Mvg

Ivan
Re:Welke trafo?
stefan-faller
gast

Re:Welke trafo?
Als je een goede marklin trafo wilt voor weinig geld dan kan je marklin 6002 nemen
Link: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=29272.0
Re:Welke trafo?
AnalogDriver
gast

Re:Welke trafo?
Citaat van: eulaersivan op donderdag 07 juli 2011, 07:18:59

-> Momenteel gebruik ik één van die oude blauwe trafo's om mijn wissels te schakelen en de verlichting van de wissels en de verlichting van de stootblokken. Aangezien die blauwe trafo te groot is om weg te werken, zou ik liever een kleinere hebben voor deze functie. Welke trafo is het meest geschikt (prijs/kwaliteit)?


Ivan,

Deze begrijp ik niet zo: waarom niet die trafo (die je dus blijkbaar niet als regeltrafo gebruikt) lekker ergens onderop schroeven, uitzicht, en lange voedingsdraad naar stroomverdeelpunt trekken?

Zo heb ik 3 trafo's onder mijn testbaantje hangen.
Eén is trouwens een oude gelijkstroom trafo, gebruik ik om ledstrips te voeden.


Wat betreft wissels schakelen en verlichten: schijnt prinma te werken op gelijkstroom. Dus inzetten die oude gelijkstroomtrafo's, lijkt mij.
Ik heb ooit eens de M-rails ontkoppelrails op een gelijkspanning geschakeld, is een stuk stiller.

Voor LED weerstand is geen algemeen antwoord. 4-6 LEDs in serie kunnen meen ik prima 12V DC verwerken. (<3V elk), geen weerstand nodig lijkt mij, maar ik ben niet zo van de electronica. Dus even handig je terugmeldLEDs schakelen, als dat kan.

Hajo
Re:Welke trafo?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Welke trafo?
Volgens mij heb je de verkeerde relais gekozen  :?
of zijn het wel bi-stabiele exemplaren ?
En als ik het goed begrijp werken ze op 5 Volt, dat past niet perfect maar kan wel.

Ik wil me nergens mee bemoeien maar dit gaat niet goed aflopen volgens mij.

Je hebt n.l. bi-stabiele relais nodig zodat de standen die de leds aangeven altijd kloppen.
Deze relais hebben 2 spoelen, net als de wissels, en blijven in de laatst gekozen stand staan, zonder spanning (wat erg goed uit komt met puls- of momentschakelaars).

Voorbeeld relais bij conrad:
503691 - 89
Je ziet er duidelijk 2 aparte spoelen boven op staan.

Nog een voorbeeld:
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=3587
Deze is al een heel stuk goedkoper......

Meer info nodig dan lees ik het wel

grv Huub

Re:Welke trafo?
Lid sinds: 2007

offline
Re:Welke trafo?
Hebben die wisselaandrijvingen eindafschakeling?
Zo ja, dan is er een veel handiger aanpak. Even lezen vanaf ongeveer hier.
Als je gelijkstroom in plaats van wisselstroom gebruikt voor de wissels (de aandrijvingen werken prima op gelijkstroom) dan kun je de diodes uit het schema weglaten.

@Hajo, voor leds altijd een voorschakelweerstand, ook als ze in serie staan. Die weerstand beheerst de stroomsterkte (miliampère), in serie zetten verdeelt alleen de spanning (volt).
Re:Welke trafo?
Lid sinds: 2007

offline
Re:Welke trafo?
Vragen jullie je ook weleens af, waarom je de moeite neemt?
Re:Welke trafo?
Lid sinds: 2010

offline
Re:Welke trafo?
Citaat van: henkv op donderdag 14 juli 2011, 11:08:35
Hebben die wisselaandrijvingen eindafschakeling?
Zo ja, dan is er een veel handiger aanpak. Even lezen vanaf ongeveer hier.
Als je gelijkstroom in plaats van wisselstroom gebruikt voor de wissels (de aandrijvingen werken prima op gelijkstroom) dan kun je de diodes uit het schema weglaten.

@Hajo, voor leds altijd een voorschakelweerstand, ook als ze in serie staan. Die weerstand beheerst de stroomsterkte (miliampère), in serie zetten verdeelt alleen de spanning (volt).

CiteerIk rijd met M-rails en Mobile Station.

Dat kan niet want hij rijdt met M-rails...



groeten Dylan
Re:Welke trafo?
eulaersivan
gast

Re:Welke trafo?
Bedankt voor alle reacties. Het waren idd verkeerde relais. Ik heb ondertussen bistabiele relais gekocht en dat werkt perfect. Ik stuur ze via een tranfo van 5V.

Ivan