Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

welke merken kunnen nou op marklin?

Gestart door chris M-rails zaterdag 23 juli 2011, 23:54:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
welke merken kunnen nou op marklin?
hallo, ik heb op dit moment een analoge marklin m-rails baan, er rijden nu alleen maar marklin treintjes op en ik vroeg me af welke merken er nou nog meer op kunnen. kan iemand mij dit vertellen?

chris. :)
Re:welke merken kunnen nou op marklin?
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:welke merken kunnen nou op marklin?
Hoi Chris, de meeste merken brengen ook wisselstroom uitvoeringen uit  ( met sleper dus ;)), vr gr Arie
Re:welke merken kunnen nou op marklin?
Ik heb erg goede ervaringen met Roco wisselstroommodellen. Er zijn inderdaad veel meer merken die AC varianten uitbrengen.
Groeten,
Marc
Re:welke merken kunnen nou op marklin?
Daar zijn al behoorlijk wat draadjes over geweest....

Citaat van: ronaldk op dinsdag 04 januari 2011, 19:51:13
Eigenlijk alle "grote" merken hebben wisselstroom modellen. Meestal zijn die ook al voorzien van een decoder. Denk aan: Roco, Fleischmann, Piko en Hornby met de merken Lima, Rivarossi en Jouef.

En hier al gezegd: Bijna alle merken brengen wel wisselstroom modellen uit. Meestal zijn deze iets duurder dan de "normale" gelijkstroommodellen.

Groeten Ronald.
Re:welke merken kunnen nou op marklin?
Citaat van: ronaldk op zondag 24 juli 2011, 09:19:44
Daar zijn al behoorlijk wat draadjes over geweest....

Citaat van: ronaldk op dinsdag 04 januari 2011, 19:51:13
Eigenlijk alle "grote" merken hebben wisselstroom modellen. Meestal zijn die ook al voorzien van een decoder. Denk aan: Roco, Fleischmann, Piko en Hornby met de merken Lima, Rivarossi en Jouef.

En hier al gezegd: Bijna alle merken brengen wel wisselstroom modellen uit. Meestal zijn deze iets duurder dan de "normale" gelijkstroommodellen.


Groeten Ronald.

Maar dan zijn ze al wel digitaal.

gr
Re:welke merken kunnen nou op marklin?
Alle merken kunnen op een Märklinbaan rijden analoog of digitaal, mits ze zijn omgebouwd naar wisselstroom met of zonder decoder!!

grt. Günther.
Re:welke merken kunnen nou op marklin?
Citaat van: Günther op zondag 24 juli 2011, 11:45:20
Alle merken kunnen op een Märklinbaan rijden analoog of digitaal, mits ze zijn omgebouwd naar wisselstroom met of zonder decoder!!

grt. Günther.

ja maar ik bedoel eigenlijk de 'standaard digitale ' loks van andere merken

gr
Re:welke merken kunnen nou op marklin?
Kijk bij een ander Merk naar lokomotieven. Staat daar bij AC 0f ~ dan is de lok ook in 3-rail uitvoering leverbaar.

Voorbeeld Roco derde symbool van links.


Mvg,
Peter
Re:welke merken kunnen nou op marklin?
erg bedankt voor jullie snelle en duidelijke reacties, dit maakt een hoop duidelijk.

chris.
Re:welke merken kunnen nou op marklin?
die loc in de link hierboven is ook een pracht exemplaat hoor. Als de lotorij hier nog eens valt dan wou ik hem wel graag hebben  :D, maar dan zal ik wel eerst eens een lot moeten gaan kopen. :D
Re:welke merken kunnen nou op marklin?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:welke merken kunnen nou op marklin?
Met andere merken op M-rails wil wel eens voor vervelende verrassingen zorgen  heb ik gemerkt. Een Roco 1100, 2200 of 2400 geeft bijvoorbeeld sluiting op 5200-wissels of blijft hangen op schakelrails. Met een vaartje eroverheen gaat 't wel goed, maar fraai is anders. Het is gewoon wat meer prutsen om het goed te krijgen. Op C-rails gaat dat veel beter, gewoon vanzelf. Bovendien moet je geen hele stammen metalen wagons willen slepen, want dan levert ander merk vaak te weinig trekkracht. Met die opmerking ga ik net zoals in andere draadjes de hele goegemeente over me heen krijgen, maar het zijn mijn eigen ervaringen, dus ik waarschuw toch maar even. Met 10 wagons op 3% over 5200 (R2) naar boven kan een 2400 bijvoorbeeld niet aan (en dat is jammer, want daarvoor had ik 'm gekocht  - toch maar een wagonnetje minder dan :)). Overigens is de detaillering vaak wel beter. De 1100 met botsneus is van Roco bijvoorbeeld fraaier dan die van Märklin vind ik.
Re:welke merken kunnen nou op marklin?
een roco 1600 wil ook nog wel eens ontsporen. alleen dit heeft te maken met de rijrichting

gr
Re:welke merken kunnen nou op marklin?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:welke merken kunnen nou op marklin?
Citaat van: mathijs-spoor3 op maandag 25 juli 2011, 20:43:04
een roco 1600 wil ook nog wel eens ontsporen. alleen dit heeft te maken met de rijrichting

gr

Niet alleen dat,maar ook de wielafstand is bepalend of een loc goed spoort of niet ;)

Maar ook bij andere merken,nemen ze vaak ook te weinig ruimte voor de sleper.

Dat heeft ook te maken met de aandrijving van het gelijkstroommodel,want die hebben vaak alle assen aangedreven,zodat er ook weinig ruimte over is.

Bij standaard omgebouwde loc's voor wisselstroom,van bijv. Roco,gaat het vaak ten koste van de aandrijving op het sleper-draaistel.

Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen  ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re:welke merken kunnen nou op marklin?
bij mijn lok rijd hij met sleper voor wel en andersom vaak niet goed over wissels(alleen m rails). deze lok is bij elk draaistel
1 as aangedreven. (maar verder rijd ie goed :))
gr
Re:welke merken kunnen nou op marklin?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:welke merken kunnen nou op marklin?
Citaat van: mathijs-spoor3 op zaterdag 06 augustus 2011, 17:13:05
bij mijn lok rijd hij met sleper voor wel en andersom vaak niet goed over wissels(alleen m rails). deze lok is bij elk draaistel
1 as aangedreven. (maar verder rijd ie goed :))
gr

Als de sleper wordt geduwd,kan het zijn dat deze minder kritisch is,maar een getrokken sleper is een ander verhaal dus.

Mogelijk moet je de sleper nakijken,tenminste de afstelling ervan.

M.v.g.

Hans V200.0
Re:welke merken kunnen nou op marklin?
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 06 augustus 2011, 22:01:58
Mogelijk moet je de sleper nakijken,tenminste de afstelling ervan.
Bepalend kan ook de veerdruk zijn.

Mvg,
Peter
Re:welke merken kunnen nou op marklin?
Hi Chris,

Ik heb goede ervaringen met Roco wisselstroom modellen zoals de Ae 8/8, Ae 4/4 en Re 485 van de BLS, Re 484 SBB, RABe 500 [ICN trein SBB]. Daarnaast heb ik zelf twee roco FS gelijkstroom locs, beide FS E636s, omgebouwd en ook die voldoen uitstekend. Tenslotte ook twee Rivarossi wisselstroom Re 4/4 locs gaat ook prima op mijn 3 rail baan. Ik heb met name k-rails.

Groeten,
Marc
Re:welke merken kunnen nou op marklin?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:welke merken kunnen nou op marklin?
Citaat van: Freak op zaterdag 06 augustus 2011, 22:55:29
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 06 augustus 2011, 22:01:58
Mogelijk moet je de sleper nakijken,tenminste de afstelling ervan.
Bepalend kan ook de veerdruk zijn.

Mvg,
Peter

Dat bedoel ik ook Peter :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re:welke merken kunnen nou op marklin?
met mijn 1800 gaat alles perfect!
en met de piko hondekop ook!
dus heb eigenlijk alleen maar hele
goede ervaringen met roco enz :D
maar ik hoor ook dat er bar slechte modellen zijn dus let op!

vriendelijke groet bart
Re:welke merken kunnen nou op marklin?
maa rdan ontspoort ook niet het sleperdraaistel :P maar het andere draaistel.

gr
Re:welke merken kunnen nou op marklin?
en nog los van tractiematerieel (loc's en treinstellen) kunnen de meeste wagens van andere merken ook op de Märklin-baan. Alleen is meestal nodig de wielen + assen te verwisselen door wisseltroom-exemplaren. Niet zo zeer vanwege de stroom, maar vanwege het feit dat die Märklin compatibele wielen andere (grotere) flenzen hebben en niet of minder gauw ontsporen. Op mijn M-rails baan heb ik zelfs 1:87 lange wagens van LS-models.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=3040.msg563168#msg563168

groeten
willem
Re:welke merken kunnen nou op marklin?
dit is niet meeteen noodzakelijk, maar wel aan te raden idd. vooral op wat hobbeliger gelegd spoor wat er al 10 jaar ligt wil het dan met roco assen vaak ontsporen.

gr