Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Mijn banenplan

Gestart door papegaaij dinsdag 20 februari 2007, 09:51:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn banenplan
papegaaij
gast

Mijn banenplan
Hallo,

Bij deze mijn eerste bericht op dit forum. Wij wonen sinds een jaar samen, en hebben in ons huis een ruime zolder, die we kunnen gebruiken voor een modelbaan. Natuurlijk moeten er wel rekening mee gehouden worden, dat we hier over een aantal jaar niet meer zullen wonen, dus heb ik ongeveer 2x3,5m meter genomen. De afgelopen tijd ben ik druk bezig geweest met xtrkcad, met dit als resultaat:

En om het allemaal iets overzichtelijker te maken, per layer:




In dit ontwerp ben ik uit gegaan van minimaal 8cm tussen twee boven elkaar liggende sporen. Is dit voldoende? Verder heb ik voor zichtbare delen een maximum helling van 3% aangehouden, en voor de onzichtbare delen maximaal 5%.

En de xtrkcad file.
Re: Mijn banenplan
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Mijn banenplan
Hoi papegaaij,

Foto's die je plaatst mogen maximaal 800x600 pixels zijn.
Graag even de grootte van je foto's aanpassen.

Alvast vriendelijk dank,
Re: Mijn banenplan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

online
Re: Mijn banenplan
Beste papegaaij,

de foto's zijn wat groot uitgevallen dus moet je veel scrollen.
Misschien dat je daar nog eens op kunt letten.

Over het baanplan heb ik wel een paar praktische opmerkingen:
- leg de sporen minimaal 5 cm (hart spoor) t.o.v. muren en balken. Zo voorkom je dat wagons en rijtuigen hier langs schuren
- de aangehouden hellingen zijn prima met maximaal 3%
- de hoogte tussen de sporen is wat krap. Bij alleen stoom- en diesel gaat dit nog wel, maar bij electrische loks kom je al snel in de problemen. Je moet nl. ook rekening houden met de dikte van de plaat waarop de rails liggen. Dit is vaak toch al 10 a 15 mm (zonder balkjes)
- houdt er ook rekening mee dat je onder schuine daken voldoende vrije hoogte hebt.

Verder zou ik proberen wat meer opstelruimte / schaduwstations in te bouwen.
Dan wisselen voorbijrijdende de treinen nog eens.

Als toch van plan ben om weer te verhuizen, denk dan eens aan de mogelijkheid om de baan deelbaar te maken.
Dat kost wat meer en vraagt wat extra denkwerk, maar is zeker handig.

Voor tips hierover raad ik je aan een blad of boek over baanbouw te kopen.

John

Re: Mijn banenplan
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Mijn banenplan
Dank je wel voor de zeeeeeeer snelle reactie!
Re: Mijn banenplan
papegaaij
gast

Re: Mijn banenplan
Citaat van: VT601 op dinsdag 20 februari 2007, 10:26:30
de foto's zijn wat groot uitgevallen dus moet je veel scrollen.
Misschien dat je daar nog eens op kunt letten.
Ik heb ze inmiddels verkleind. Ik hoop dat het zo beter is.

Citeer
- leg de sporen minimaal 5 cm (hart spoor) t.o.v. muren en balken. Zo voorkom je dat wagons en rijtuigen hier langs schuren
De kleinste afstand is op dit moment 3cm vanuit het hart (bij het schaduwstation). Zijn er veel wagons die meer dan 3cm uit het hart uitwijken? Ik denk wel dat het mogelijk is om het iets ruimer te maken. Het schaduwstation zit onder het schuine dak. Dus daar zit geen muur. Als ik een beetje speel met de hoogte van de baan, dan moet dat goed gaan.

Citeer
- de aangehouden hellingen zijn prima met maximaal 3%
Dat is mooi. De meeste hellingen zitten hier zelfs nog wat onder. Enkel het berg-spoortje haalt 3,4.

Citeer
- de hoogte tussen de sporen is wat krap. Bij alleen stoom- en diesel gaat dit nog wel, maar bij electrische loks kom je al snel in de problemen. Je moet nl. ook rekening houden met de dikte van de plaat waarop de rails liggen. Dit is vaak toch al 10 a 15 mm (zonder balkjes)
Als ik naar dit plaatje kijk, dan zou 8cm toch wel genoeg moeten zijn:

Natuurlijk moet ik er wel voor zorgen dat de pantograaf 'gevangen' wordt. Het boek dat ik hier heb liggen (compleet handboek modeltreinen) geeft 6,5cm als vrije-ruimte-profiel. Daar moet natuurlijk nog 1cm voor de C-rails bij. Dan blijft er een halve cm over voor het plankje. Ik denk dat ik daar wel wat op vind. Misschien kan ik hier en daar een wat dunner plankje gebruiken.

Citeer
- houdt er ook rekening mee dat je onder schuine daken voldoende vrije hoogte hebt.
Dit zal wel goed gaan. Ik heb gemeten tot een dwarsbalk. Het dak zelf zit op die plek op 1,25m hoog. Bovendien ga ik niet hoog langs de achterkant.

Citeer
Verder zou ik proberen wat meer opstelruimte / schaduwstations in te bouwen.
Dan wisselen voorbijrijdende de treinen nog eens.
Hier heb ik over zitten denken. Ik zie alleen geen handige oplossing voor nog meer sporen op die plek. Misschien als ik het tegengestelde spoor eerder laar links laat gaan, en de wissel boven de 3-weg vervang door een engelse wissel. Ik denk dat daar nog maar eens naar ga kijken.

Citeer
Als toch van plan ben om weer te verhuizen, denk dan eens aan de mogelijkheid om de baan deelbaar te maken.
Dat kost wat meer en vraagt wat extra denkwerk, maar is zeker handig.
Dat was ik zeker van plan. In deze vorm past hij niet van de trap naar beneden. De delen moeten zonder zagen door alle deuren passen. Waar de lijnen precies komen weet ik nog niet. Het wordt ook geen echte 'module-baan'. Het opbreken mag best wat werk zijn, zolang het maar niet stuk hoeft.

Bedankt voor je tips!
Emond
Re: Mijn banenplan
papegaaij
gast

Re: Mijn banenplan
Ondertussen zijn er weer een aantal veranderingen. Zoals John had geadviseerd, is het aantal sporen in het schaduw station uitgebreid. Bovendien zijn ze langer. Ook is het kop-station aangepast. Er zijn helaas wat sporen verloren gegaan, maar het langste spoor is nu bijna 140cm, in plaats van nog geen meter.

Hier zijn de plaatjes:


En de nieuwe xtrkcad file.
Re: Mijn banenplan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn banenplan
leg de wissels eens achter elkaar . misschien een gek idee , maar voor TP 5 met keer treinen en zo . bij de meest linker spoor kun je nog een klein opstelspoor maken voor een lok neer te zetten .
Re: Mijn banenplan
Rloop
gast

Re: Mijn banenplan
5 stootblokjes maar?
Re: Mijn banenplan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn banenplan
nee , Rloop , het zijn er ' maar ' 4 .
Re: Mijn banenplan
Rloop
gast

Re: Mijn banenplan
oja klopt op die oudere wel 5
Re: Mijn banenplan
Davy
gast

Re: Mijn banenplan
Ziet er leuk uit dat baanplan van je. Veel plezier met het bouwen ervan.
Re: Mijn banenplan
papegaaij
gast

Re: Mijn banenplan
Citaat van: MaK man op woensdag 21 februari 2007, 18:40:41
leg de wissels eens achter elkaar . misschien een gek idee , maar voor TP 5 met keer treinen en zo .
Dit begrijp ik niet helemaal, kun je het even uitleggen?

Citeer
bij de meest linker spoor kun je nog een klein opstelspoor maken voor een lok neer te zetten .
Dat is inderdaad wel een goed idee. Het spoor zelf moet wel bruikbaar blijven als station-spoor, met aan de rechterkant het perron.

Citeer
5 stootblokjes maar?
Ik ben nooit zo'n fan geweest van veel stootblokken. Het zijn er inmiddels zelfs maar 4, maar de 5e komt terug. Misschien dat ik ergens anders op de baan nog plek kan vinden voor een zijspoortje.
Re: Mijn banenplan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn banenplan
achter elkaar leggen : alle wissels in een en de zelfde spoor aansluiting. linker wissel op linker spoor , dan hierop weer een linkerwissel , met hier op weer een wissel op linker spoor . ik denk dat je als je het ziet wel begrijpt , maar ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen . 
Re: Mijn banenplan
papegaaij
gast

Re: Mijn banenplan
Citaat van: MaK man op dinsdag 27 februari 2007, 21:22:27
achter elkaar leggen : alle wissels in een en de zelfde spoor aansluiting. linker wissel op linker spoor , dan hierop weer een linkerwissel , met hier op weer een wissel op linker spoor . ik denk dat je als je het ziet wel begrijpt , maar ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen . 

Ok, ik begrijp wat je bedoeld. Maar wat bedoelde je met 'TP 5'? En wat is het voordeel van de wissels op die manier leggen? In neem aan dat je het over het shaduw station hebt? Als de wissels achter elkaar liggen, dan scheelt dat aardig in de lengte van de sporen namelijk.
Re: Mijn banenplan
JanPieter
gast

Re: Mijn banenplan
Mooie baan :shock:
lekker veel verdiepingen.
Als ik jou was zou ik die enkele sporen aan elkaar aansluiten, dat staat leuker denk ik en je hebt een mooi stukje rijtijdverleging.
Re: Mijn banenplan
papegaaij
gast

Re: Mijn banenplan
Citaat van: JanPieter op woensdag 28 februari 2007, 13:20:12
Mooie baan :shock:
lekker veel verdiepingen.
Bedankt!
De verschillende verdiepingen zijn vooral links-onder zichtaar. Het plan is om daar een kloof met een berg-beekje te maken, waar het spoor op het onderste nivea en de twee (drie) sporen op het bovenste niveau overheen gaan. De sporen liggen op de volgende hoogtes: 6,2cm, 19,1cm en 22,7 cm. Een hoogte verschil van 16,5cm dus. In de laatste versie is het onderste spoor R2 geworden, zodat er geen lelijke R1 bocht in het zicht zit.

Citaat van: JanPieter op woensdag 28 februari 2007, 13:20:12
Als ik jou was zou ik die enkele sporen aan elkaar aansluiten, dat staat leuker denk ik en je hebt een mooi stukje rijtijdverleging.
Ik neem aan dat je hier doelt op de sporen aan de linkerkant, op het onderste niveau? De reden dat die sporen zo liggen is dat het nu mogelijk is om twee verschillende rijpatronen te hebben:

Een enkel groot baanvlak, met keerlussen aan de einden. Treinen rijden vanuit het schaduwstation door de spiraal naar boven, over het paradebaanvlak, onder het kopstation door de keerlus, terug over het paradebaanvlak, door de spiraal naar beneden en terug naar het schaduwstation.

De andere mogelijkheid heeft twee cirkel-vormige baanvlakken: Vanaf het schaduwstation, door de spiraal omhoog, over het paradebaanvlak en onder het kopstation door terug naar het schaduwstation. De andere kant op: door de spiraal omlaag, onder het kopstation door en over het paradebaanvlak terug naar de bovenkant van de spiraal.

Het is natuurlijk mogelijk om van die 2 wissels rechts een enkele engelse wissel te maken, maar dat zorgt ervoor dat het 2e rijpatroon niet meer werkt, omdat treinen dan van beide kanten over de engelse wissel moeten. Ik hoop dat het zo duidelijk is?

Als je het over het enkelsporige zijspoor hebt dat links-onder loopt: Dit is een spoor 'hoog' door de bergen. Hier komt een berg-station in. Dat past waarschijnlijk beter met enkelspoor.

Bedankt voor je commentaar!
Groetjes Emond
Re: Mijn banenplan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn banenplan
TP 5 is gewoon tijdperk 5 ( heden dus ) het station waar het over gaat ligt links onder .
Re: Mijn banenplan
papegaaij
gast

Re: Mijn banenplan
Citaat van: MaK man op woensdag 28 februari 2007, 14:52:19
TP 5 is gewoon tijdperk 5 ( heden dus ) het station waar het over gaat ligt links onder .
Ok, het is inderdaad tijdperk 5. Hoewel er waarschijnlijk wel een verdwaalde stoomloc komt te rijden op het berg-zijspoor. Een toeristenlijntje, om het maar zo te noemen :). Maar wat is het voordeel van de wissels achter elkaar leggen? De opstelsporen (buitenste 4) zijn al niet bijzonder lang. Op die manier worden ze nog korter. Het binnenste spoor wordt het doorgaande spoor. Deze is simpelweg te kort om een fatsoenlijke trein op te zetten (1335mm van wissel tot wissel).
Re: Mijn banenplan
JanPieter
gast

Re: Mijn banenplan
Ik bedoel die 2 S-en aan bij de kanten. Je zou die Linkse kunnen verbinden aan elkaar, en die rechtse aan de andere kronkel van de S. Duidelijk of ben ik nu wel heel vaag?
Re: Mijn banenplan
papegaaij
gast

Re: Mijn banenplan
Citaat van: JanPieter op woensdag 28 februari 2007, 16:54:37
Ik bedoel die 2 S-en aan bij de kanten. Je zou die Linkse kunnen verbinden aan elkaar, en die rechtse aan de andere kronkel van de S. Duidelijk of ben ik nu wel heel vaag?

Nou begrijp ik er inderdaad helemaal niks meer van :). Ik neem aan dat je de sporen bedoelt op het onderste niveau? Met de linker S bedoel je die links onder? Waar wil je die op aansluiten? Of wil je er een 8 van maken? Dat laatste gaat niet lukken vanwege de hoogtes. De S aan de linkerkant gaat steil de diepte in, om onder het spoor op niveau 2 te door te kunnen.

De andere S, is dat die begint bij het schaduwstation, en doorloopt in de spiraal? Waar wil je die aan verbinden?

Let wel op dat het (bijna) allemaal 1 richtings verkeer is en de treinen rijden rechts. Enkel het kopstation en het enkelspoortje door de bergen op niveau 3 is 2 richtings verkeer (plus het kleine stukje van het dubbelspoor dat nodig is om van spoor te wisselen).

Emond
Re: Mijn banenplan
JanPieter
gast

Re: Mijn banenplan
Heeeelemaal links, die 2 sporen met elkaar verbinden....!
Re: Mijn banenplan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn banenplan
Nu wil ik niet vervelend gaan doen. Maar die sporen gaan door op een ander niveau...  :?
Re: Mijn banenplan
JanPieter
gast

Re: Mijn banenplan
OOH, da's me heel niet opgevallen.
Sorry