Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Athearn ombouwen ?

Gestart door stoom maandag 21 januari 2013, 20:46:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Athearn ombouwen ?
stoom
gast

Athearn ombouwen ?
Ik kan een lot met 58 stuks Athearn locomotieven kopen
Ze zijn allemaal NIEUW samen met 130 wagons prijs 2300?
Alles is normaal voor 2 rail
Prijs van de locomotieven is ongeveer 30? het stuk

Is het de moeite om deze aan te kopen en om ze dan om te bouwen?

Nu is mijn vraag wat heb ik nodig om deze om te bouwen naar 3 rail en wat gaat dit ongeveer kosten per trein
En waar kan ik de onderdelen krijgen 
Graag reactie van mensen die dit al eens gedaan hebben

Ze moeten gaan rijden op M rails (dit na de verbouwingen deze zomer komt er een baan van iets meer als 1km lengte M rails wil dus zeker geen 2 rail er nog bij gaan leggen)   
Re: Athearn ombouwen ?
Lid sinds: 2007

offline
Re: Athearn ombouwen ?
Het kan vaak wel, maar het is nog eerder een kwestie van tijd dan van geld.
Je hebt nodig: andere wielen, een sleper en een decoder.
Wielen bestel je hier.
http://www.modellbahnservice-bentz.de/index.html
Decoder naar keuze, maar moet met analoog wisselstroom overweg kunnen, bijvoorbeeld een ESU Lokpilot.
Type sleper boeit minder, maar het monteren is de grote uitdaging. Die Amerikaanse merken hebben meestal totaal geen ruimte voor een sleper, dus dat wordt uit elkaar halen en frezen en dat is bij ieder model anders.
Maar het kan vaak wel.
Re: Athearn ombouwen ?
rovanko
gast

Re: Athearn ombouwen ?
Dag stoom,

Het zal niet je voornaam zijn, maar dat geeft nou niet hoor...

Wellicht heb je wat aan mijn ervaringen met een Athearn locomotief.

Ik kocht jaren geleden in Washington voor luttele dollars een Amerikaanse rangeerloc (vierassig / 2 bogies) van Athearn. Niet zozeer vanwege de kap maar vanwege wat daaronder zit. De bedoeling was voor een redelijk bedrag een Luxemburgse dieselloc op mijn baan te krijgen. De gelijkstroomloc moest worden omgebouwd naar wisselstroom. Dat heeft een goed Belgisch vriendje als vriendendienst voor me gedaan, en dat deed hij goed: Wisselstroomwielen op de assen, gelijkrichter/rijrichtingschakelaar gemonteerd en een sleper onder een der draaistellen. Om daarvoor voldoende ruimte te verschaffen werd  het carter van dat draaistel verwijderd  en één drijfas ontdaan van zijn tandwiel, maar dat was geen probleem want die Athearnmotoren zijn opvallend sterk, en lopen - zonder ooit enig onderhoud te hebben hoeven plegen - heel soepel! O ja een keer heb ik de aandrijfbandjes vernieuwd, maar dat gaat gemakkelijk door de zijkanten van de bogies los te trekken waardoor je er zondermeer bij kunt.

Ik heb korte tijd na indienststelling één probleempje gehad doordat een van de kunststof tandwielen op een aanfrijfas brak, maar dat is toen hersteld en daarna is er niets meer voorgevallen ((touch wood)! De loc rijdt al jaren op mijn baan met veel 30? stijgingen en dalingen. De zeer geslaagde Luxemburgse kap van de loc kon ik te pakken krijgen via een andere Belgische kennis. Het resultaat zie je links op bijgaande foto!

En voordat er vragen rijzen: De Luxemburgse motorwagen rechts op de foto is een model van het reeds lang ter ziele gegane Franse merk AS (dat voor liefhebbers van Franse spoorwegen héél aantrekkelijke modellen fabriceerde en dan - écht op z'n Frans - ineens weer van de aardbodem was verdwenen). Ook de motorwagen is van gelijkstroom- naar wisselstroomsysteem omgebouwd.

En als er dan nog vragen rijzen of in de motoren van deze railvoertuigen vijfpolige ankers zitten  en decoders met wel twintig mogelijkheden; het antwoord is NEE! Maar ze rijden wel perfect!

Gegroet,

Rob 
Re: Athearn ombouwen ?
Lid sinds: 2007

offline
Re: Athearn ombouwen ?
Hallo stoom,

Om welk model gaat het? Ik heb wellicht interesse ik heb ook een kennis die misschien een van je overneemt.

Robin

Ps. Foto?
Re: Athearn ombouwen ?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Athearn ombouwen ?
Hoi Robin,

Staat nergens dat hij ze 'verkoopt'.
Re: Athearn ombouwen ?
Lid sinds: 2007

offline
Re: Athearn ombouwen ?
Jammer Wijbe,

Was toch wel benieuwd om welk model het zou gaan.
En anders ben ik wel nieuwsgierig naar zijn baan met 58 loks erop!!

Robin