Dag stoom,
Het zal niet je voornaam zijn, maar dat geeft nou niet hoor...
Wellicht heb je wat aan mijn ervaringen met een Athearn locomotief.
Ik kocht jaren geleden in Washington voor luttele dollars een Amerikaanse rangeerloc (vierassig / 2 bogies) van Athearn. Niet zozeer vanwege de kap maar vanwege wat daaronder zit. De bedoeling was voor een redelijk bedrag een Luxemburgse dieselloc op mijn baan te krijgen. De gelijkstroomloc moest worden omgebouwd naar wisselstroom. Dat heeft een goed Belgisch vriendje als vriendendienst voor me gedaan, en dat deed hij goed: Wisselstroomwielen op de assen, gelijkrichter/rijrichtingschakelaar gemonteerd en een sleper onder een der draaistellen. Om daarvoor voldoende ruimte te verschaffen werd het carter van dat draaistel verwijderd en één drijfas ontdaan van zijn tandwiel, maar dat was geen probleem want die Athearnmotoren zijn opvallend sterk, en lopen - zonder ooit enig onderhoud te hebben hoeven plegen - heel soepel! O ja een keer heb ik de aandrijfbandjes vernieuwd, maar dat gaat gemakkelijk door de zijkanten van de bogies los te trekken waardoor je er zondermeer bij kunt.
Ik heb korte tijd na indienststelling één probleempje gehad doordat een van de kunststof tandwielen op een aanfrijfas brak, maar dat is toen hersteld en daarna is er niets meer voorgevallen ((touch wood)! De loc rijdt al jaren op mijn baan met veel 30? stijgingen en dalingen. De zeer geslaagde Luxemburgse kap van de loc kon ik te pakken krijgen via een andere Belgische kennis. Het resultaat zie je links op bijgaande foto!
En voordat er vragen rijzen: De Luxemburgse motorwagen rechts op de foto is een model van het reeds lang ter ziele gegane Franse merk AS (dat voor liefhebbers van Franse spoorwegen héél aantrekkelijke modellen fabriceerde en dan - écht op z'n Frans - ineens weer van de aardbodem was verdwenen). Ook de motorwagen is van gelijkstroom- naar wisselstroomsysteem omgebouwd.
En als er dan nog vragen rijzen of in de motoren van deze railvoertuigen vijfpolige ankers zitten en decoders met wel twintig mogelijkheden; het antwoord is NEE! Maar ze rijden wel perfect!
Gegroet,
Rob