Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Goschenen SBB

Gestart door marc-lin donderdag 21 juli 2011, 23:30:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re:Goschenen SBB
Hoi Marc,

Ik heb voor mijn SBB sein met 4 leds een DB gekocht het inleren gaat goed ledjes gaan eerst langzaam knipperen en als ik een adres op mijn CS2 ingeef gaan ze sneller knipperen en aan het eind het sein op rood echter ik kan geen seinbeeld veranderen blijft rood. Ik heb een aparte trafo voor de voeding en aan de andere zijde het digitale signaal.

groetjes Martin.
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2008

offline
Re:Goschenen SBB
Martin,

Als ik me goed herinner (ik heb ook LDT decoders) heeft één decoder twee adresreeksen van 4 adresen. Bij het inleren dus eerst het eerste adres, dan het tweede adres, minstens 4 verder dan het eerste, en dan werkt het. Ook moet het adres een veelvoud van 4 +1 zijn (1,5,9,13,17,21 enz).

Heb je het zo ingesteld?
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re:Goschenen SBB
Hoi Arjan ,

Dank voor je reactie dat ga ik eens proberen.

groetjes Martin.
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Hierbij wat foto's van het vernieuwde deel van de baan.Heel veel proef gereden en alles gaat naar behoren. Duidelijk is te zien op een van de foto's dat de baan over een lengte van meer dan vier meter boven elkaar ligt. Het onderste gedeelte is in de toekomst niet meer zichtbaar.Ga hierna beginnen met het tweede schaduwstation (boven) en de afwerking van het deel dat nu klaar is. Eerst de bedrading voor voeding, melders etc dan de seinen en bovenleiding en tenslotte landschap en dergelijke.
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Nog een fotootje. Ben er tijdens het uitgebreide testbedrijf ook achtergekomen dat er nog wat kleine probleempjes rond station Goschenen moeten worden opgelost.
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2023

offline
Re:Goschenen SBB
Hoi Marc.

Mooie fotos weer.Je zegt het onderste spoor wordt nog weg gewerkt maar daar zien we nu nog een brug zitten?

Harald & Alex
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Hi Harald & Alex - Het gaat om het onderste spoor op de 4de foto (in de set van vijf). Dat spoor ligt recht onder het spoor er boven. Er is daar niet meer ruimte (al lijkt dat op de foto niet het geval) omdat het scherm van de thuisbios er voorlangs moet kunnen.
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Weer een klein stapje verder. Deel van de sporen van het eerste laagje roest voorzien, afstand voor de bovenleiding masten bepaald en (tijdelijk) geplaatst, vanavond verder met roest aanbrengen.
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2007

offline
Re:Goschenen SBB
Hoi Marc,

dat ziet er mooi uit :thumbup:

Het lijkt wel of er een bovenleidingvirus heerst :D

Groetjes, John
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
De aanleg van de bovenleiding vordert gestaag. Ook het roest aanbrengen op de bovengelegen sporen is nagenoeg klaar. Daarna de seinen plaatsen (als ze binnen zijn) en ballast aanbrengen.
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re:Goschenen SBB
Hoi Marc,

Dat ziet er mooi uit, maar als je je rails gaat schotteren kun je er dan nog wel goed bij?
Ik lees dat je je seinen gaat plaatsen welke seinen ga jij aanschaffen?
Ik heb zelf een aantal dwergseinen van Schneider aangeschaft maar het is mij nog niet helemaal duidelijk waar deze geplaatst worden in het station weet jij dat misschien?

groetjes Martin
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Hi Martin,

De rijdraden hangen nog los dus die kunnen weer (tijdelijk) weg voor het schotteren, daarna ga ik ze solderen. Ik wou de masten plaatsen voor het schotteren maar daarvoor moet ik wel precies de posities bepalen en meteen controleren of de rijdraden goed hangen, met name in de bogen.

Mijn seinen zijn van AlphaModell, ik koop ze in CH, kan je de site mailen als je dat wilt.

Vwb de dwergseinen; bij de SBB, BLS etc worden die alleen gebruikt als rangeerseinen en geven aan of de locs etc binnen het rangeerbereik van het station mogen doorrijden en ze geven ook de stand van de wissels aan. Derhalve worden deze seinen nabij de betreffende wissels geplaatst. Ook hiervoor is er een goede website, die zal ik vanavond even opzoeken en hier publiceren.

Groeten,
Marc
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re:Goschenen SBB
Dank je Marc,

Iedere site is welkom, en mooi is dat Sommerfeldt he.

groetjes Martin.
Re:Goschenen SBB
Blausee-Mitholz
gast

Re:Goschenen SBB
Citaat van: marc-lin op donderdag 16 februari 2012, 13:53:03
Vwb de dwergseinen; bij de SBB, BLS etc worden die alleen gebruikt als rangeerseinen en geven aan of de locs etc binnen het rangeerbereik van het station mogen doorrijden en ze geven ook de stand van de wissels aan.

Dwergseinen gaan altijd met de hoofdseinen mee. Bij rangeerbeweging blijven de hoofdseinen rood en gaan alleen de dwergseinen op veilig.
Aan de achterzijde kan men zien als een dwergsein uit de stand stop staat, erg fijn voor de fotografen  B)

Mvg, Johan
Re:Goschenen SBB
Kroko14253
gast

Re:Goschenen SBB
Citaat van: Blausee-Mitholz op donderdag 16 februari 2012, 19:10:08
Citaat van: marc-lin op donderdag 16 februari 2012, 13:53:03
Vwb de dwergseinen; bij de SBB, BLS etc worden die alleen gebruikt als rangeerseinen en geven aan of de locs etc binnen het rangeerbereik van het station mogen doorrijden en ze geven ook de stand van de wissels aan.

Dwergseinen gaan altijd met de hoofdseinen mee. Bij rangeerbeweging blijven de hoofdseinen rood en gaan alleen de dwergseinen op veilig.
Aan de achterzijde kan men zien als een dwergsein uit de stand stop staat, erg fijn voor de fotografen  B)

Mvg, Johan

Korte toevoeging:
De dwergseinen geven geen info over de stand van wissels. Ze geven aan, hoeveel blokken er na een wissel vrij zijn. 2 lichtjes horizontaal=stop
             2 lichtjes schuin= er is 1 blok vrij
             2 lichtjes verticaal= er zijn 2 of meer blokken vrij.
Wat Johan zegt is waar. Aan de achterzijde is een schuin balkje te zien (verlicht), die aangeeft, dat het dwergsein op vrij staat. Zo kun je zien of een trein langs komt, of vertrekt.

Harry
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Hi Harry,

Dank voor je toevoeging. Ik dacht dat de stand van de wissels er ook mee aangegeven werd ... zo zie je maar nooit te oud om te leren. Mooi toch zo'n forum.  :thumbup:

Groeten,
Marc
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Hi Martin,

Hierbij wat sites:
1. http://home.arcor.de/d_h/
    - hier staat allerlei info mbt Gotthard bahn incl sectie over seinen.
2. http://www.suter-meggen.ch/zubehoer/signale_swiss/index.htm
    - hier koop ik mijn seinen van alphamodell
3. http://www.microscale.ch/downloads/flyer-301.pdf
    - nog een site met Zwitserse seinen (van microscale)
4. http://www.lokifahrer.ch/Signale/signale-uebersicht.htm
    - een site met uitgebreide uitleg over SBB seinsystemen en andere info.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groeten,
Marc

Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re:Goschenen SBB
Dank je Marc,

Ik heb voorlopig weer even wat te lezen, ik wil graag mijn dwergseinen gaan plaatsen maar wel op de juiste plaats.

groetjes Martin
Re:Goschenen SBB
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Goschenen SBB

Zo te zien heb jij de RTC versie. Deze 8 locomotieven waren oorspronkelijk bedoeld voor de PKP (Polen) voor dienst tussen Polen en Duitsland. Deze kunnen inderdaad onder 15 kV en onder 3 kV rijden. Echter, door de Polen zijn de 8 locomotieven nooit afgenomen en na enkele jaren heeft RTC ze kunnen overnemen. Van de oorspronkelijk bestelde 42 gelijkstroomlocs voor Polen is nooit 1 exemplaar geproduceerd.
De locs komen, alhoewel ze gewoon op Oostenrijken en Duitsland kunnen rijden en RTC daar ook diensten op heeft (Lokomotion is een bedrijf van RTC, bijvoorbeeld!), praktisch nooit over de grens. De E412 zusjes bij Trenitalia, technisch identiek, qua cabine e.d. niet aangepast aan Polen, komen sporadisch verder dan Brennero de Alpen in. Recentelijk zijn locs in Oostenrijk en Duitsland gespot met o.a. een vogelbekdier achter hun gat bij st. Jodok. En de meest regelmatige diensten van de FS variant zijn dan nog op Kufstein.
Deze 8 locomotieven, waarvan de eerste al in 1999 gebouwd zijn, zijn pas sinds 2001 eigendom van RTC. De locs bevatten verder componenten die je ook in de DB BR 101 terug ziet en ervaring met dit type is later weer gebruikt in de alom bekende TRAXX familie. Verder rijden er nog afgeleide locs, de E464's, met 1 cabine. Die lopen wel wat minder snel, namelijk 160 in plaats van 200, zoals de E412/EU43's.
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Hi Laurent,

Inderdaad je toelichting op de EU43 is helemaal correct. Op mijn Goschenen bahn zijn ze echter door de SBB toegelaten en rijden ze regelmatig over de Gotthard route naar Duitsland. Ik weet dat dit in de praktijk niet het geval is maar (technisch) zou het kunnen (waarschijnlijk met een kleinere SBB sleper op de panto). De combinatie van werkelijkheid en een beetje fantasie is toch het mooie van deze hobby.

Als mijn baan geheel afgerond is (wanneer dat ook moge zijn..) is er ook en Italiaans deel gerealiseerd. Deze loks kunnen dan gewoon van Italië naar Zwitserland doorrijden.

Groeten,
Marc
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2008

offline
Re:Goschenen SBB
Hoi Marc,

Lekker veel werk heb je jezelf gegeven hoor. Maar het ziet er alleraardigst uit ;) Zonder gekheid, hele mooie baan ben je aan het opbouwen.

Groeten Dennis

@Laurent: heb jij heel toevallig een foto/link van die locs in St-Jodok? (das namelijk mijn favoriete vakantiebestemming in de zomer)
Re:Goschenen SBB
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Goschenen SBB
Zoiets, Dennis?
Klik voor foto
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Dat is een hele leuke foto Laurent!  :thumbup:
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Citaat van: Laurent op zaterdag 18 februari 2012, 12:23:01
Zoiets, Dennis?
Klik voor foto

Wauw! Bijzonder beeld! Mocht het vogelbekdier ooit nog eens uitgebracht worden kan hij op deze wijze op je baan marc ;) hahaha

leuk om je baan te zien vorderen trouwens!

Groet Sebas
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Inderdaad Sebas...daar dacht ik ook aan toen ik de foto zag! Zo zie je maar zelfs als je voor een land/maatschappij kiest kun je altijd nog allerlei andere landen/maatschappijen laten rondrijden!

Zo speel ik met de gedachte om een BENELUX hondekop in de toekomst op mijn Italiaanse deel te laten rijden (dat is immer 3000 Volt DC) als aangekochte trein van de Italiaanse spoorwegen om een tijdelijk materieel tekort op te vangen... :D

Citaat van: Sebas op zaterdag 18 februari 2012, 12:41:32
Citaat van: Laurent op zaterdag 18 februari 2012, 12:23:01
Zoiets, Dennis?
Klik voor foto

Wauw! Bijzonder beeld! Mocht het vogelbekdier ooit nog eens uitgebracht worden kan hij op deze wijze op je baan marc ;) hahaha

leuk om je baan te zien vorderen trouwens!

Groet Sebas
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Citaat van: marc-lin op zaterdag 18 februari 2012, 13:22:11

Zo speel ik met de gedachte om een BENELUX hondekop in de toekomst op mijn Italiaanse deel te laten rijden (dat is immer 3000 Volt DC) als aangekochte trein van de Italiaanse spoorwegen om een tijdelijk materieel tekort op te vangen... :D


hahaha :D Ik weet alleen niet of de italianen een dergelijk grote piepert op de rails willen hebben ;)
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Ik ga het ze ook niet vragen.... ;)

Citaat van: Sebas op zaterdag 18 februari 2012, 13:29:19
Citaat van: marc-lin op zaterdag 18 februari 2012, 13:22:11

Zo speel ik met de gedachte om een BENELUX hondekop in de toekomst op mijn Italiaanse deel te laten rijden (dat is immer 3000 Volt DC) als aangekochte trein van de Italiaanse spoorwegen om een tijdelijk materieel tekort op te vangen... :D


hahaha :D Ik weet alleen niet of de italianen een dergelijk grote piepert op de rails willen hebben ;)
Re:Goschenen SBB
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Goschenen SBB
Citaat van: marc-lin op zaterdag 18 februari 2012, 12:31:47
Dat is een hele leuke foto Laurent!  :thumbup:
Hij is niet van mij hoor!
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2008

offline
Re:Goschenen SBB
Citaat van: Laurent op zaterdag 18 februari 2012, 12:23:01
Zoiets, Dennis?
Klik voor foto

Zoiets bedoelde ik inderdaad :) Thanx!

Benelux hondekop zou wel bijzonder zijn in dit landschap. Maar als het technisch kan, wat houd je dan tegen inderdaad.

Groeten Dennis
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2008

offline
Re:Goschenen SBB
Hoi Marc

Wat een prachtige baan heb je.
Vooral die klimspiraal erg leuk.

Tony
Re:Goschenen SBB
TimT
gast

Re:Goschenen SBB
Terug Mooie fotos hoor Marc :D
Goschenen SBB - VHB Loc
Vreemde Eend binnengereden te Goschenen, VHB (Vereinigte Huttwil-Bahnen) 456 (werd Regionalverkehr Mittelland en nu BLS). HAG lok & drie HAG rijtuigen EBT - SMB - VHB ook HAG. Ook weer twee Re 460 rijker (beide Roco, Miele en Loc Fuhrer uitvoering), plaats binnenkort fotos en eindelijk een mooi Liliput model van de A3/5. Ook daar zal ik later dit weekend nog een fotootje van plaatsten.

Bedankt allemaal voor de leuke reacties. Hoop dat ik dot weekend weer wat kan doen!

Re:Goschenen SBB
sbbmarklin
gast

Re:Goschenen SBB
die heb je zeker van marktplaats.

gr arnout.
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2008

offline
Re:Goschenen SBB
 :thumbup: Leuk! Ik herken een deel van het huidige BLS logo.
Weer wat spoor historie geleerd, dankjewel  :P
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Ja inderdaad van MP...soms kom je toch echt leuke dingen tegen.

Citaat van: sbbmarklin op zaterdag 10 maart 2012, 17:56:52
die heb je zeker van marktplaats.

gr arnout.
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Graag gedaan Arjan.
Citaat van: ArjanM op zaterdag 10 maart 2012, 20:12:41
:thumbup: Leuk! Ik herken een deel van het huidige BLS logo.
Weer wat spoor historie geleerd, dankjewel  :P
Re:Goschenen SBB - Start Bouw Station Blausee
Hallo allemaal - Eindelijk weer wat aan mijn baan kunnen doen. Ben begonnen met het station Blausee Mitholz (ik weet het al duizenden keren gebouwd maar het blijft een favoriet!). Het station ligt erg hoog (ook op mijn baan) dus bouw ik het in twee modulen. Op de foto's de eerste module. Sp oren gelegd, wissels etc aangesloten en even tijdelijk (voor de foto's) op mijn baan geplaatst. Meer volgt!
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re:Goschenen SBB
Hoi Marc,

Dat station is ook mijn favoriet, hij is van Kibri toch? Vind dit toch wel een van de mooiste Zwitserse stations die er te koop is. Lekker dat je weer wat aan je baan hebt kunnen werken.  :thumbup:

groetjes Martin.
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2023

offline
Re:Goschenen SBB
Hoi Marc.

Welke hoogte zit het station nu?Kan je er nog wel goed bij?

Harald & alex
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Bedankt voor de reacties heren!

@ Martin, het is inderdaad het Kibri model, heb hem wel wat 'verouderd' zodat het er wat minder plastic-achtig uitziet.

@ Harald & Alex, heb het ff nagemeten. Het station Blausee-Mitholz ligt 170 cm 'hoog'. Ik kan er prima bij. In de bouwfase, in modules, til ik het geheel er af om er aan te kunnen werken. Als het hele station klaar is, inclusief seinen, bovenleiding, scenery & aankleding, maak het station vanonder vast. Op die manier kan ik het altijd weer losmaken en eruit tillen. Tijdens het in bedrijf zijn kan ik er ook bij omdat de diepte van de baan daar niet zo groot is. Door op een IKEA opstapje (twee treden) te gaan staan kan ik gemakkelijk met mijn arm tot aan de muur komen.

Vandaag weer verder met de bouw.

Groeten,
Marc
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Hi Harald & Alec,

Nog even snel een foto gemaakt van de uitgenomen module.

Groeten,
Marc
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2023

offline
Re:Goschenen SBB
Marc

Je zegt je kan er van onderen bij maar we nemen aan dat je nog een "gipsfase" gaat krijgen en dan zit alles dicht of dat moet dan al weer uitneembaar worden?

Harald & Alex
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Hi Harald & Alex - De gipsfase aan de voorkant (dus tussen laten we zeggen de Gotthard bahn en Blausee) kan ik gewoon aanleggen. De delen die straks achter Blausee komen, dus op de module in aanbouw, maak ik als ik als aparte modules die ik er dan weer op zet. Althans dat is het plan. Jullie hebben meer ervaring dan ik dus ik sta open voor andere suggesties & ideeën.
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2023

offline
Re:Goschenen SBB
Marc

Dat we al een paar metertjes berg gemaakt hebben is waar  :biggrin: maar elke situatie is toch weer anders.Als je iets maakt wat uitneembaar moet zijn dan bedenk je wel dat er aardig wat gewicht aan gips op gaat en dus je niet een te groot stuk moet maken wat je er uit wil pakken er een stevig frame achter zit.Zou lullig zijn als je het er uitpakt en het dondert in elkaar  :twisted: .Meestal als het uitneembaar moet zijn gewoon twee identieke schotten maken en deze naast elkaar zetten en dan proberen met gips de overgang zo mooi mogelijk te maken.Gips er op modelleren en dan met een mes precies op de scheiding van de twee schotten het nog natte gips scheiden.Als het dan droog is zal je een naad zien  :thumbdown: Die dan met wat scenery materiaal  of wat je maar kan verzinnen weg werken.

Als dat deel op de foto het stuk wat recht is tegen de muur aan komt zou je dan niet proberen om het scharnierend te maken?Dan kan j er er ook van onderen nog bij?Of verdiept in een frame leggen en dan op een niet zichtbare plek een "handvat" dat je het er zo uit kan pakken?Dan heb je dat gedoe met die gips naden ook niet?

Harald & Alex
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re:Goschenen SBB
Een naad op 1,70m is wel achter een kleine verhoging weg te werken.
Daar kijk je niet meer bovenop.
Dat is het voordeel als je tot aan het plafond doorgipst. :D

Ik ben benieuwd hoe je de ruigheid van Goschenen en omgeving weer gaat geven.
Er staan daar genoeg steile rotswanden.

Groeten,
Robin
Re:Goschenen SBB- Begin eerste stukje landschap
Vandaag (al-)weer wat kunnen bouwen. Om de sleur van het zagen, elektronica aanleggen, rails aanleggen etc maar eens te doorbreken heb ik een begin gemaakt met een stukje landschap. Gaas aangebracht, met gipsverband afgedekt en een paar rotswanden aangebracht. Als het droog is ga ik eens kritisch naar het resultaat kijken. Hierbij wat foto's, gemaakt direct nadat ik het aangebracht had. 

BEn benieuwd hoe dit er morgen uitziet. Als het bevredigend is ga ik de rest donkerbruin verven en daarna gras (alpengras natuurlijk) aanbrengen en wat bomen plaatsten. Voor het aanbrengen van het gras ga ik gebruikmaken van mijn NOCH Grasmaster (een electrostaat). Dat wordt ook weer een nieuwe ervaring voor mij. Wellicht heeft iemand tips? Welke kan ik het beste gebruiken bijvoorbeeld? OF kan ik grote stukken in 1 keer doen of is dat juist niet verstandig. Kortom alle tips zijn van harte welkom.


Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2023

offline
Re:Goschenen SBB
Marc

Ondanks dat je nog aardig wat metertjes moet ziet dit er al veelbelovend uit.Is toch direct een ander gezicht zo?

Harald & Alex
Re:Goschenen SBB
oetbeem
gast

Re:Goschenen SBB
ziet er al veelbelovend uit
word de rest van de baan ook gemaakt met bergen?

mvg danny
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Hi Danny - Ja eigenlijk de hele baan. Mijn baan is gebaseerd op de Zwitserse Gotthard baan van de SBB met als grootste station het station Goschenen en een deel Lotschbergbaan (BLS) met het Station Blausee Mitholz, en in een latere fase ook station Hohtenn.

Harald & Alex - Ja inderdaad en het verbaasde me hoe (relatief) snel het eigenlijk ging. Leuk werk ook om zo je baan te zien vorderen.

Re:Goschenen SBB
oetbeem
gast

Re:Goschenen SBB
oke

nu nog een krokodil erop zetten :-)
mvgdanny