Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Goschenen SBB

Gestart door marc-lin donderdag 21 juli 2011, 23:30:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Hi Danny - Die is er, ik heb een groene! Ik zal de volgende foto van mijn vorderingen met krokodil maken!
Re:Goschenen SBB
oetbeem
gast

Re:Goschenen SBB
dankje
welke zwitserse locs heb je nog meer?
mvg danny
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re:Goschenen SBB
Hoi Marc,

Ik lees dat jij de grasmaster van Noch hebt, ik heb deze van Heki en werkt echt super ik heb verschillende soorten grasvezels en deze dan mengen. Ik heb het eerst op een proefstukje geprobeerd. De vezels die niet in de lijm vast zitten, na het drogen, heb ik met een stofzuiger met een nylon kous opgezogen kun je weer mooi gebruiken. Je bergen worden ook mooi, heb je ook nog iets van malletjes met rotsen?

groeten Martin.
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Hi Martin,

Nee nog geen malletjes van rotsen. Daar moet ik nog naar opzoek binnenkort. Heb jij een aanbeveling vwb welek mallen etc?

Groeten,
Marc
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re:Goschenen SBB
Hoi Marc,

Ik heb diverse mallen van Woodland met rotsen en van Sporle heb ik ook een aantal mallen, wellicht is het een idee om een keer met forum leden die interesse hebben een mallen gietdag te houden.

groeten Martin.
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Hi Martin,

Dat is geen slecht idee! Wellicht zijn er dan ook leden bij die wat kunnen vertellen over het schilderen van rotsen en rotswanden.

Groeten,
Marc
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Weer een klein stapje verder....de ondergrond is nu bruin en na het plaatsten van wat rotsen ga ik beginnen met het begrassen, het plaatsen van wat bomen en aanleggen ven een paadje naar de berghut. Daarna de onderste sporen afwerken. Roest aanbrengen, ballasten en bovenleiding.

Daaronder mijn laatste aanwinst. De BLS Re 465 Connecting Europe loc. Lang naar gezocht en uiteindelijk gevonden.
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2008

offline
Re:Goschenen SBB
Marc,

het lijkt erop dat je weer tijd en zin gevonden hebt./ het ziet er goed uit. Het is altjd weer een grote vooruitgang wanneer het landschap dicht is en vorm begint te krijgen. Ik kijk uit naar het begrassen.
Wat een mooie loc is dat. Denk dat ik zoiets ook wel wil hebben.  :D
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2023

offline
Re:Goschenen SBB
Hoi Marc

Mooie aanwinst en je gips activiteiten zien er goed uit.Wat die mallen aan gaat wij doen eigenlijk nooit gieten en dan op de baan aanbrengen.We scheppen gewoon een mal vol met roodband gips en dan direct op het te bewerken stuk aanbrengen.Als het dan nog nat is kun je de overgangen ook makkelijker wegwerken.Als het dan hard is kan je altijd met een scherpe beitel wat details aanbrengen.

Kijk maar even bij ons.We zijn eerst weer uitgekliederd  ;)

Harald & Alex
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Goschenen SBB
Hallo Marc.

Begint er al mooi uit te zien.
Ben benieuwd wat het resultaat zal zijn.

Gr Einte
Re:Goschenen SBB
Alpen Bassie
gast

Re:Goschenen SBB
Citaat van: oetbeem op dinsdag 01 mei 2012, 20:49:51
dankje
welke zwitserse locs heb je nog meer?
mvg danny
Ach een paar RE 460,ers  :D :D
Mooie aanwinst Marc de connecting europe 465 bls.
Leuk dat je aan de baan bouw bezig bent toevallig ben ik vandaag weer aan schilderen.
Maar echte loks zijn er niet bij gekomen ben nu meer met wat lenzen voor de fotografie bezig voor de komende vakantie .

Groetjes Bas
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Hi Danny,

Nou daar gaat die dan...ff uit mijn hoofd dus ik kan er een paar missen:

SBB:
7   stuks Ae 6/6 (Arth Goldau M, Stadt Luzern M, Luzern (Kantons loc) M, Bern M, Baselland M, Rood HAG, Groen HAG)
13 stuks Re 460 (2 Rood/basis kleur, Heizer M, Chemoil M, TCS M, Milch M, TSR M, Rete 3 [dummy] M, Wir Verbinden der Schweiz M, Alpaufzug M, Ciba M, Miele R, Lokfuehrer R)
2 Re 484 Roco
3 Re 6/6 - Re 620 (Groen, Rood & Cargo - allen M)
7 Re 4/4 (TEE, 2 rood, 2 groen, Cargo & Cargo groen - allen M)
1 Ee 3/3 Roco
1 Am 643 M
1 Am 4/4 (ex DB V220) M
1 A 3/5 Lili
1 Halbersack M
1 Ae 3/5 Bruin Fl
1 Ae 8/14 M
1 Be 6/8 Groen M
1 ICN 7-delig Roco
1 TEE RAm (NS De IV)

BLS
2 Re 465 (Blauw & Connecting Europe - beide M)
2 Re 4/4 Bruin Riva
1 Ae 4/4 Bruin Roco
1 Ae 6/8 Bruin Roco
1 Ae 8/8 Bruin Roco
1 Re 485 Roco

SOB/VHB/Lokoop
Re 446 (ex SBB Re 4/4 loc) - M
Re 477 MThB/Lokoop - Brawa
Re 456 VHB (werd RM nu BLS) - HAG

FS
2 E636 (Bruin & Groen) - Roco
2 EU 43 - Roco
1 E645 - Roco
1 ? (ex Pruisische P8) - M
1 SerFer (ex DB Br216)

OBB Br 50 - M
NS 1215 -M
DB Br 111 Bahnland Bayern - Roco
DB Br 110 TEE Rheingold (Blauw/creme) 0 M




Citaat van: oetbeem op dinsdag 01 mei 2012, 20:49:51
dankje
welke zwitserse locs heb je nog meer?
mvg danny
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Bedankt voor de tip Harald & Alex - Dat ga ik ook zo doen!

Citaat van: harald en alex op zondag 06 mei 2012, 12:13:35
Hoi Marc

Mooie aanwinst en je gips activiteiten zien er goed uit.Wat die mallen aan gaat wij doen eigenlijk nooit gieten en dan op de baan aanbrengen.We scheppen gewoon een mal vol met roodband gips en dan direct op het te bewerken stuk aanbrengen.Als het dan nog nat is kun je de overgangen ook makkelijker wegwerken.Als het dan hard is kan je altijd met een scherpe beitel wat details aanbrengen.

Kijk maar even bij ons.We zijn eerst weer uitgekliederd  ;)

Harald & Alex
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Citaat van: marc-lin op zondag 06 mei 2012, 21:22:24
Hi Danny,

Nou daar gaat die dan...ff uit mijn hoofd dus ik kan er een paar missen:....

....en dat is ook gelukt  :D..deze was ik vergeten:

1 Re 4/4-ii Roco Swiss Express
1 Re 4/4-ii Roco BLS (ex SBB)
1 Re 6/6 (Re 620) Roco Rood)
1 Ae 3/5 Marklin Bruin


Citaat van: oetbeem op dinsdag 01 mei 2012, 20:49:51
dankje
welke zwitserse locs heb je nog meer?
mvg danny
Re:Goschenen SBB
Blausee-Mitholz
gast

Re:Goschenen SBB
Citaat van: marc-lin op zondag 06 mei 2012, 21:22:24
(werd RM nu BLS)

Is nu RM en BLS, beide logo's staan achter elkaar op het materieel. Is een nieuwe AG geworden.
BLS alleen bestaat niet meer.

Mag bekent zijn dat ik dat nieuwe logo niks vindt.

Mvg, Johan
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Hi Johan,

Klopt, het bedrijf heet, sinds de laatste fusie, officieel "BLS Lötschbergbahn" (afgekort nog steeds  BLS) maar vroeger stond BLS voor Bern-Lötschberg-Simplon. Het nieuwe bedrijf is formeel geregistreerd als BLS AG. De nieuwe BLS heeft het inderdaad niet erg mooie logo van de RM overgenomen, helaas!

Groeten,
Marc






Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2023

offline
Re:Goschenen SBB
Hoi Marc

Als je nu begint met die mallen doop ze dan voor je er rotband in schept wel even in een emmer met zeepsop anders zal je zien dat het gips in de mal blijft zitten.Een beetje dik aanmaken dan krijg je beter de details van de mal in het gips.Is een beetje uitproberen  ;)

We zijn alvast benieuwd naar je ervaringen en resultaten.

Harald & Alex
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Hi Harald, Alex - Heb de mallen binnen! Zal met hemelvaart eens gaan experimenteren en de eerste resultaten plaatsen!

Inmiddels wat ballast aangebracht zodat ik ook de tunnels kan gaan plaatsen. Zal binnenkort weer eens wat foto's plaatsen.
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2023

offline
Re:Goschenen SBB
Hoi Marc

Dan veel succes gewenst en dat het mooie bergen mogen worden  ;)

Harald & Alex
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re:Goschenen SBB
Even snel een kleine eerste impressie van een heel kleinstukje landschap
Re:Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re:Goschenen SBB
ziet er goed uit

mijn complimenten.

misschien een ideetje.

op de vorige bladzijde zij je dat het onderste spoor word weg gewerkt, maar wat nou als je een kleine tunnel maakt. niet dat je de tunnel portalen zien maar de binnenkant.

het is maar een ideetje ;)

gr john
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi John,

Ik neem aan dat je het gedeelte van de baan bedoeld waar de sporen (noodgedwongen) onder elkaar liggen? Ik was inderdaad van plan om dat weg te werken maar ik vind het idee van kou ook erg leuk en interessant. Ik zal daar eens even mijn gedachte over laten gaan! Laat het wel weten via het forum.  :D

Re: Goschenen SBB - Schaduwstation 'boven' 1
Hallo Allemaal,

Dit lange weekend maar eens gestart met het bovenste schaduwstation. (Harald & Alex - De rotsen moeten nog even wachten...sorry). Er moest weer een hoop houtwerk verricht worden. Het station ligt (hangt eigenlijk) recht boven Goschenen, ongeveer 25 cm onder het plafond. Op de eerste foto's is de constructie goed te zien. De staanders links, naast de klimspiraal, worden in een toekomstige berg weggewerkt. Als het schaduwstation helemaal klaar is komt er een plafond onder met daarin halogeen lampen om de baan daaronder (het station Goschenen) goed te verlichten.

Ik zal nog meer foto's in de volgende update plaatsen (ik mag er maar 5 per keer plaatsen).

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB - Schaduwstation 'boven' deel 2
Nog wat meer foto's bij de update hieronder (Goschenen Schaduw 'boven' 1)

1. De bedrading
2. De eerste trein rijd succesvol naar boven
3. De tweede module

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
sbbmarklin
gast

Re: Goschenen SBB
Hallo Marc,

Een aparte definitie van een schaduwstation. Boven in plaats onder je baan.

Gr Arnout.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Arnout,

Ja dat klopt. Door de situatie ter plekke in deze kamer kon het niet anders. Ik ben er wel gelukkig mee. Als het bovengelegen station klaar is en er een plafond met lampen etc in zit is het vast mooi....en licht het het station ook mooi uit, althans dat is het plan.

Groeten,
marc
Re: Goschenen SBB
Ronald69
gast

Re: Goschenen SBB
Hoi Marc, gelukkig ben ik dus niet de enige met een "luchtstation", zie hier:


Deze "hangt" op zo'n 50 cm boven de baan. Voordeel hiervan is dat het een hoop gekruip en in moeilijke bochten wringen scheelt. En bijkomend voordeel is dat je overal moeiteloos bij kunt.

Grt, Ronald.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Ronald - Zier er goed uit & ook ik ben blij  :D dat ik niet de enige ben...wellicht starten we een nieuwe trend!  :thumbup:

Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Allen - Even een snelle update, foto's volgen later (a.s. weekend). Het schaduwstation boven is zover af dat de treinen nu rond kunnen rijden en alle sporen kunnen bereiken. In totaal liggen er drie inrij- en acht uitrijsporen. De sporen zijn allemaal zo'n vier meter lang. Kortere treinen kunnen achter elkaar staan.

Naast uitrijsporen heb ik ook voor inrijsporen gekozen om:
1. Te voorkomen dat er treinen in de klimspiraal moeten blijven staan
2. Treinen eenvoudiger hun plek in de omloop kunnen wisselen, zeker voor korte treinen die 1 uitrijspoor delen en achter elkaar staan
3. Dat er vanaf dit schaduwstation een aansluiting naar de aan te leggen BLS lijn gaat die het toekomstige station Blausee-Mitholz (in aanbopuw) en Hohntenn met de rest van de baan gaat verbinden.

Doordat dit schaduwstation nu af is, is de hele hoofdbaan qua railbouw gereed en kunnen de treinen onbeperkt rondrijden. Inmiddels heb ik de hoofdbaan ook in drie voedingssecties opgedeeld  en voorzien van trafo's en boasters (60174).

De werkzaamheden die nu op de planning staan zijn:
1. Digitale rijstroomvoeding afronden (meer aansluiting etc)
2. Ringleiding voor de digitale stuurstroom aanleggen (gevoed door een aparte, vierde, boaster)
3. Alle wissels, bezetmelders etc aanlsuiten op mijn LDT decoders, decoders verbinden met voeding en netwerk
4. Programmeren in PC, afregelen en dergelijke.

Dat was het weer even voor nu. Zoals gezegd zal ik a.s. weekend wat foto's plaatsten.

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2023

offline
Re: Goschenen SBB
Hoi Marc

Mooi dat je goed vooruit gaat.Je moet de bezetmelding en stroomtoevoer nog helemaal maken?Dan in ieder geval succes met de soldeerwerkzaamheden.We kunnen je wel aanraden om alles secuur door te meten met een multimeter.Wij hadden afgelopen weekend ook een stel rails van stroomdraden voorzien in het schaduwstation en prompt een storing veroorzaakt  :thumbdown:.Gelukkig was Robin er.Maar het kost toch weer een uur om te zoeken waar het nu zit.

Harald & Alex
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hoi Harald & Alex,

Ik heb alle draden voor de melders al aan de rails gesoldeerd voor het leggen, de secties zijn al ingedeeld dus het is alleen een kwestie van aansluiten. Ik heb me inderdaad wel suf gesoldeerd de laatste tijd. Vwb de kortsluiting, ik heb dat soort problemen ook gehad. Wat ik tegenwoordig doe is gewoon de baan onder stroom zetten als ik rails verbind, eventuele kortsluiting meld zich dan meteen.

Over een paar dagen een paar foto's.

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hallo Alleen,

Eerst even wat nieuwe aanwinsten. De grijze CrossRail loc overgenomen van een forum lid. De rest via eBay. Foto's spreken voor zich.
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hallo alweer,

Nu wat foto's van het schaduw station.

De eerste foto toont de uitrijsporen, 8 stuks (met treinen). De langste treinen zijn maximaal 10 303mm rijtuigen en twee locs of goederentreinen van vergelijkbare lengte. Elke trein kan in principe op elk spoor staan. Kortere treinen kunnen een spoor delen door achterelkaar te staan.

De tweede foto toont de voorzijde met daaronder het station Goschenen. Goed is te zien dat er nog veel werk gedaan moet worden. Aansluiten extra voedingsdraden, aansluiten melders, aansluiten wissels en wisseldecoders etc. Als dat klaar is en alles is uitvoerig getest kot het plafond er onder. In het plafond komen, dimbare, spotjes.

De derde foto toont de boog tussen de inrij- en uitrijsporen. De (stevige) draden waar deze boog aan hang worden vervangen voor beter materiaal.

Ik hoop dat het eea verduidelijkt.

Groeten,
Marc



Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hoi Marc, je hebt het tempo er goed in. De voorraad locs weer aangevuld  :D Erg mooie exemplaren! Vraagje: Heb je geen camera en statief? Graag wil ik al die locs in line up eens goed zien. Dat heerlijke materiaal verdient meer dan een Iphone met flits..  ;)

hartelijke groet, Michiel
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Michiel,

Petje af...inderdaad met de iPhone gemaakt...! Ik zal morgen met de Canon een paar goede foto's maken en plaatsten.

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hallo Allen,

Nog geen goede foto's met een echte camera gemaakt (die komen snel) maar hierbij wel een paar updates van het bovenste schaduwstation. Met name druk bezig geweest met de electra.

Foto 1 is de lus tussen de drie inrij- en acht uitrijsporen. Uiteraard moet de bevestiging aan het plafond nog verbeterd worden en komt er een vangrail langs het spoor.
Foto 2 het aansluiten van de inrijsectie wissels (totaal 7)  van de uitrijsporen op de decoders
Foto 3 aansluiten van de massa en voeding per spoor op de ringleiding, elk spoor heeft een voeding en massa om de meter.

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2010

offline
Re: Goschenen SBB
Hoi Marc,

Dat zijn mooie nieuwe aanwinsten, de dubbele set staat ook op mijn verlanglijstje. De vorderingen van je baan zien er goed uit.

groeten Martin.
Re: Goschenen SBB
oetbeem
gast

Re: Goschenen SBB
Wat een mooie aanwinsten heb je erbij zeg

die v 200 is erg speciaal ik heb hem al eens eerder gezien maar dat was dan ook op een foto ;)

mvg danny
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Goschenen SBB
dat zie je niet echt veel om een schaduwstation erboven te maken, ook een paar mooie locjes bij gehaald zo te zien

gr john
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Inderdaad John, bedankt voor je reactie.

Ik denk dat dat komt omdat de meeste banen op zolder liggen onder een schuine kap. Een bovenliggend schaduwstation is dan niet goed mogelijk. Mijn baan ligt in een kelder en dan gaat dat veel beter.

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB, IC 2000
De eerst 5 rijtuigen van de, binnenkort 8 delige IC 2000 rijden de eerste proefrondjes. Op een paar punten zijn wat aanpassingen nodig. Ook moeten de rijtuigen dringend voorzien worden van wisselstroomassen om het rijgedrag op wissel te verbeteren.
Re: Goschenen SBB
Blausee-Mitholz
gast

Re: Goschenen SBB
Miele met Doppelstock IC2000  :?

Mvg, Johan
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Kan dat niet een Miele met IC 2000? Was de Miele reclame Re 460 lok er al niet meer toen de IC 2000 in dienst kwam? Ik heb zelf geen idee.
Re: Goschenen SBB
Blausee-Mitholz
gast

Re: Goschenen SBB
Marc, klopt. Miele was vrij vroeg heeft de EW-IV verpendeling zelfs niet meegemaakt als reklame.
De Tilsiter heeft net het begin van de verpendeling meegemaakt, alleen met de Ew-VI, niet met de Doppelstock.

Maar er zijn genoeg Re 460-ers die je er wel voor kunt gooien natuurlijk.

Mvg, Johan
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2008

offline
Re: Goschenen SBB
MOOI spul! Ik neem aan dat dat de Roco's zijn?

Ga je ze behalve de wielen ook verder ombouwen naar wisselstroom?
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Johan,

Bedankt voor deze aanvullende kennis, ik wist dit niet. Inderdaad er zijn er genoeg en ik heb er zelf ook nog wel een paar. De recentste is de My Switzerland uitvoering dus zet ik die er morgen wel voor (en maak ik een nieuwe foto).  ;)

Groeten,
Marc


Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 06 juli 2012, 18:38:58
Marc, klopt. Miele was vrij vroeg heeft de EW-IV verpendeling zelfs niet meegemaakt als reklame.
De Tilsiter heeft net het begin van de verpendeling meegemaakt, alleen met de Ew-VI, niet met de Doppelstock.

Maar er zijn genoeg Re 460-ers die je er wel voor kunt gooien natuurlijk.

Mvg, Johan
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Arjan,

Ja het zijn inderdaad Roco wagons. De eerste 5. Er komen er nog drie, AD (eindrijtuig zonder vouwbalg), nog een A en een B, dan is mijn stam kompleet. Naast het wisselen van de wielen ga ik de stuurstand ook ombouwen voor wisselstroom gebruik. De bedoeling is dan om mbv stroomvoerende koppelingen de hele stam van stroom te voorzien. Dat wordt een klusje voor de lange winteravonden. Ik zal de vorderingen uiteraard delen.

Groeten,
Marc


Citaat van: ArjanM op vrijdag 06 juli 2012, 19:24:11
MOOI spul! Ik neem aan dat dat de Roco's zijn?

Ga je ze behalve de wielen ook verder ombouwen naar wisselstroom?
Re: Goschenen SBB
Blausee-Mitholz
gast

Re: Goschenen SBB
Alle werbe loks met data vindt je hier

Heb even voor je opgezocht:
Re 460 019-3   Miele: "Miele Schweizer- und Euronorm"                   17.08.1995 - 04.11.1996

EW-IV verpendeling is met ingang zomderdienst 1997 van start gegaan dus toen was de Miele al weg.
Doppelstock IC2000  Dateert ook vanaf 1997 (ontwikkeling).

De Miele heeft dat dus net allemaal gemist.

Mvg, Johan

Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2011

offline
Re: Goschenen SBB
Hi Johan,

Bedankt voor de info. Bij deze dan ook een foto die wel zou moeten kunnen qua tijdsgeest.

Groeten,
Marc
Re: Goschenen SBB
Lid sinds: 2023

offline
Re: Goschenen SBB
Marc

Ziet er goed uit.Echt een hele mooie aanwinst  :thumbup:

Harald & Alex