Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Buizentransport

Gestart door Jasperkc zaterdag 07 juni 2014, 10:57:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Buizentransport
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Buizentransport
Hallo Iedereen,

Bij mij op het bedrijf zijn ze aluminium buisjes aan het snijden met een dikte van 4mm. Hierbij blijven afvalstukjes over van lengtes van 20 tot 30 cm. Ook zijn er korte stukjes bij. Ik ben nu van plan om deze buisjes te gaan gebruiken als buizentransport op mijn lange rongenwagons van Märklin en Trix.

Ik zit nu even met een korte vraag over het stapelen van deze buizen. Ze zijn van aluminium dat is dus al licht, maar als ik dan op de kopse kanten ook nog korte stukjes gebruik en op de zichtbare gedeeltes gewoon de stukken van 21 cm. Hoe moet ik dan gaan stapelen? Voorbeeld: 7 op een laag, 5 op een laag, 7 op een laag, 5 op een laag of moet ik tussen elke laag een latje doen? Of zijn er nog andere suggesties?

Groet, Jasper
Re: Buizentransport
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Buizentransport
Heej jasper,
Typ gewoon eens in bij Google: buizentransport trein.
En dan wel op de afbeeldingen.
Ik denk dat je daar wel genoeg te weten komt.

Groet John
Re: Buizentransport
Lid sinds: 2012

Groningen

offline
Re: Buizentransport
Hoi Jasper,

Probeer de volgende link eens, je komt er ongetwijfeld iets tegen van je gading.

Ladegut
Re: Buizentransport
Lid sinds: 2010

offline
Re: Buizentransport
@Bernard: Jasper wil graag de lading zelf maken. En niet via Ebay kopen...

@Jasper: Neem eens een kijkje in het volgende draadje bij de buren:

- Zelfgemaakte lading voor buizentransport;
- Wagenlading voor H0;
- En op de website sleutelspoor: Buizen en pijpen.

Succes!

Groet Ronald.
Re: Buizentransport
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Buizentransport
Hallo Jasper !

Stapeltips heb je al, maar als je buisjes een dikke wand hebben (op schaal denken), zou je ze aan de uiteinden aan de binnenkant dunner kunnen vijlen. Met een rond vijltje bij aluminium een makkie ! Ziet nog beter uit.

Grtz Tony
Re: Buizentransport
Lid sinds: 2011

offline
Re: Buizentransport
Inderdaad wordt dat nogal snel vergeten bij het maken van lading.  Afmetingen 87 keer vergroten en je zult scrikken van de balken die gebruikt worden voor het stutten. :)
Re: Buizentransport
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Buizentransport
Hallo Iedereen,

totaal vergeten te vragen. Hoe zwaar mag lading in model eigenlijk zijn? Ik denk dat mijn belading nu een beetje zwaar aan het worden is als ik ongeveer 8 wagons ga beladen met aluminium buizen.

Groet, Jasper
Re: Buizentransport
Lid sinds: 2011

offline
Re: Buizentransport
Precies daarom maak ik lading liever niet van metaal maar van kunstof. Pvc pijp voor ekabel is bv prima lading. Maar we praten dan wel over grote buizen voor HO.
Re: Buizentransport
Gerard
gast

Re: Buizentransport
Compeet :offtopic:, maar ik wou het toch even meegeven. Ik heb een keer een buizenlading gemaakt van huis-, tuin- en keukenrietjes. Je moet de rietjes eerst wel even licht schuren voor je ze gaat verven of spuiten, anders houdt de verf niet.

Als sjorbanden heb ik zwart nylondraad gebruikt (te vinden in het naaimandje van vrouwlief of moederlief).
Re: Buizentransport
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Buizentransport
Ook voor het bepalen van het theoretisch gewicht moet je gaan omrekenen naar schaal 1 op 1.
Op de wagons staat meestal tot welk gewicht beladen mag worden. Dat staat vlak bij het wagonnummer, zowel op het model al in het echt.

Om het gewicht van de echte buizen te bereken kun je informatie opzoeken bij buizenleveranciers.
Dat gewicht reken je om naar de gebruikte schaallengte. Het aantal hele buizen dat je overhoudt kun je als lading gebruiken.

Even een voorbeeldje. En buis van 15 m weegt in het echt bijv. 5000 kg.
Het laadvermogen van de wagon is 31 ton. Dan kunnen er dus maximaal 6 buizen op geladen worden.

Zoek je gewichten van buizen, kijk dan eens op sites als Van Leeuwen buizen of ODS.

John
Re: Buizentransport
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: Buizentransport
Als er mensen zijn die niet weten hoe een beladingsraster er uit ziet, hieronder een foto.
Het gaat om het raster links boven.

De getallen die in de tweede rij staan, achter de S, is de maximale toelaatbare belading.
Dit bij een maximale snelheid van 100km/h, dat is de betekenis van de S
Deze wagen met 120km/h vervoerd mag worden, echter zonder belading.

Als er mensen zijn die er verdere uitleg of vragen over hebben hoor ik het graag.

gr Mike

Re: Buizentransport
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Buizentransport
Bedenk wel dat bij het berekenen van gewicht een derde macht genomen wordt (of een derde machts wortel).