Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan

Gestart door KdeB woensdag 20 juli 2011, 15:03:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
Hallo Forumleden

Na verwerking van juliie commentaar heb ik hier een nieuw baanplan getekend.
De aanpassingen zijn van 4 naar 1 spiraal (scheelt een hoop werk en centjes), doodlopende sporen naar doorgaande rijwegen.
Alles is op niveau 0. Niveau 1 en 2 (alleen langs de wanden) teken ik pas als dit baanplan definitief is na aanpassingen van jullie commentaar.

Graag jullie commentaar en of opmerkingen

Link naar 4 spiralenbaanplan (OUD)
http://dl.dropbox.com/u/33305795/4%20SpriralenBaan%20V4.jpg

Link naar Baanplan 2
http://dl.dropbox.com/u/33305795/Baanplan%202.jpg

Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
Koos,

Wat ik mij afvraag.Waarom keer je met zoveel sporen aan het eind bij je opstel sporen?
1 hooguit 2 moet toch meer als voldoende zijn.Dat scheelt je zoveel engelse wissels van dat geld kan je
nog wel een extra verdieping bouwen.

Persoonlijk zou ik op een oppervlakte zo groot als deze kamer een 2e spiraal in een andere hoek maken.Dat komt de afwisseling wel ten goede. De doorstroming ook als ik het aantal opstel zo sporen zie.
Welke straal gebruik je nu voor die spiraal?

Zou je de Koploper tafel niet 90 graden draaien voor het overzicht?

Groeten Robin
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
Hallo Koos!

ik begrijp dat de tekening van het baanplan de opstelsporen betreft die onzichtbaar onder de baan worden aangelegd. ze dienen zo gezegd om de treinen te parkeren waar ze wachten totdat ze weer een rondje mogen maken.

bij zo'n grote baan-oppervlakte ga ik meer denken aan de amerikaanse aanpak. daarbij leg je een zo groot mogelijke lus over de hele tafel. je krijgt dan de meeste zichtbare rijlengte.

hier komt meteen het advies: zet die spiraal aan het uiteinde van je baan. dan wordt je baan oppervlak niet meer in twee stukken geknipt, dat geldt ook meteen voor je schaduwstation.

ik vind jouw schaduw station veel te ingewikkeld. het is veel makkelijker om allemaal parallelle sporen te leggen en een retour spoor naar de spiraal! Gebruik je kruisingen en wissels (en geld) voor een mooie top laag!

het aantal spoorsegmenten waar een trein kan parkeren wordt bepaald door het aantal treinen dat je bezit. het is bovendien niet nodig alle treinen op de baan te hebben staan, als je te veel neerzet zullen ze amper zichtbare rondjes rijden.

ik hoop dat je met een paar van deze gedachten weer een stap verder kunt.

groeten,
Hessel.
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
Hoi Robin en Hessel

Even een gecombineerd antwoord. Als eerste dank voor jullie reactie's

Met mijn eerste 4 spriralenplan vroeg men zich af waarom 4 spiralen en doodlopende sporen, 1 tot 2 spiralen was genoeg. Zoveel mensen zoveel meningen, ik heb geen ervaring dus heb alle suggesties verwerkt in mijn baanplan 2, en ik ben er eigenlijk erg tevreden over. Ik sta nog steeds open voor kritiek of commentaar om tot een baanplan te komen
waarbij ik mij niet later hoef af te vragen, had ik maar dit of dat gedaan.  (het is nu nog maar papier)

Je moet je voorstellen dat ik de afgelopen 11 jaar meer dan 100 loc's + de nodige rijtuigen en wagons heb verzameld en wil deze wel allemaal op de baan kwijt.

Wanneer een lezer zegt van 'met jouw ruimte zou ik het zo doen' sta ik open voor alle suggesties ( houdt wel rekening met de looptuimte, wordt later invalide 'rolstoel').

Het radius in dit plan is R4-R5 C-rail.
Het buro kan ik niet 90º draaien, kom ik later met mijn rolstoel in de looppaden er niet doorheen.

Even voor de duidelijkheid zoals ik het in mijn hoofd heb.
Niveau 0 hoogte +/- 70 cm langs de wanden links en rechts schaduwstaton's , midden aansluiting op spiraal en rangeer tafel, bovenop de tafels langs de wanden komt niveau 1 (100 cm) en niveau 2 (130 cm) komen de  stations's en de benodigde scenery's.

Alle suggesties en commentaar is hartelijk welkom.
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
Hallo Koos,

Bedankt voor de uitleg.

Gezien de voorbereiding op de toekomst. Zijn je paden dan nu niet te smal ?
Het lijkt me zeer praktisch om aan het eind van een pad te kunnen keren met een rolstoel.

Vooral als al je sporen voor het opstellen zijn heb je al die ontsporingsgevoelige engelse wissels niet nodig.
Ook het nut van alle dubbelsporige verbindingen zie ik niet in.

Kijk het marklin gleisplan boek eens in. (art no.07459) Hier staan grote schaduwstations in en wordt ook de manier van doorstromen duidelijk zichtbaar gemaakt.Het geheel kan dus nog iets efficiënter ingericht worden.

Juist met een baan van deze afmetingen is het mooi om via 2 spiralen een volle goederen trein van links naar rechts te rijden en even later komt de lege variant terug van rechts naar links.

Iets wat ik echt niet mooi vind zijn die 2 3weg wissels voor je locdepot. Je kunt daar beter een extra aansluiting op de draaischijf maken.Staat net wat "grootser" en dat is dit ontwerp straks wel waard.

Met welk programma is dit eigenlijk getekend?

Groeten Robin
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
Hoi Robin

Dank voor je advies, ik ben nog in de voorbereidingsfase en neem daar de tijd voor, omdat ik geen ervaring heb met baanplannen vind ik jullie meningen erg belangrijk, ik heb nog wel geprobeerd om heel iets anders te tekenen maar lukte niet dit plan ziet in grote lijnen in mijn kop en kom daar elke keer weer op terug.
Jouw suggestie van 2 spiralen zal ik uitwerken, bedoel je dan dat de 2 spiralen links-rechtsonder moeten komen?

Ik teken met het programma WinRail

groet
Koos
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
Hoi,
Links boven of rechts boven waar hij nu is getekend en links onder. Dan houd je het langste traject over op de boven baan.

Je kan ook
links boven naar nivo 1 Rechtsboven nivo 2
Rechts onder nivo 1.en in het traject stijgen naar nivo 2 .
Ik denk dat je zo een soort combi moet bedenken.

Groeten Robin
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
Hallo Koos,

ja deze uitleg verduidelijkt wel het een en ander. ik zie al een paar adviezen verschijnen waar ik me wel bij aansluit. maar ook nog even terug naar de basis:

je kunt de zichtbare modelbaan en de onzichtbare opstelsporen als twee losse delen zien.

het doel van de onzichtbare sporen (meestal genoemd: schaduwstation, of soms ook wel: treinen depot) is het opbergen van treinen, omdat ze nou eenmaal niet allemaal tegelijk op de modelbaan kunnen.
deze onzichtbare opstelsporen moeten zo worden gelegd dat de treinen er makkelijk in en uit kunnen rijden. dat doet men om wissels te besparen, ontsporingen te voorkomen en de beveiliging eenvoudig te houden. liefst alleen vooruit, geen gerangeer, dat kan namelijk bijna niet automatisch.

de zichtbare sporen worden meestal zo neergelegd, dat ze natuurgetrouw in een mooi landschap passen. veel rangeren lijkt me in jouw situatie niet erg aan te bevelen. Dus het meest praktisch zijn dan treinen die gewoon voorbij rijden, stoppen bij een station en dan weer verder gaan, totdat ze weer in het schaduwstation aankomen. op grote banen worden echte ritjes van A naar B mogelijk! daarom is het een goed uitgangspunt om de verdwijnpunten zo ver mogelijk uit elkaar te leggen.

de verbinding tussen schaduwstation en zichtbaar gedeelte kun je met een spiraal doen, maar dat is zeker niet de enige mogelijkheid. want denk om de nadelen van een spiraal. jouw baan maakt hele lange treinen mogelijk, maar een spiraal is nogal een moeilijke hindernis voor hele lange treinen. dus weet waar je aan begint...

deze basis gedachten zul je eerst moeten uitwerken, voordat je werkelijk begint met bouwen.

je kunt beginnen met een zo efficient mogelijk schaduwstation te tekenen. zoals het nu ligt, is het niet efficient en erg complex.

succes en vriendelijke groeten,
Hessel
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
Hallo Koos,

Ik zou eens gaan nadenken over de bereikbaarheid. Je geeft aan dat je het rolstoel toegankelijk wil maken. Dat betekend dus minimale breedtes voor de paden van 1.00 tot 1.20 meter. Daarnaast de hoogte, zie je bij een hoogte van 1.30 het nog wel? Kan je dan nog op de baan kijken? Zelfde geldt voor de hoogte van het schaduwstation. Kan je er nog onder? Is de hoogte dan niet te laag? En hoe ver kan je dan nog reiken?

Ik zou eerst alle uitgangspunten goed op papier zetten en daaruit verder gaan werken.

Groeten Ronald.
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
Robin, Hessel

Dank voor jullie opmerkingen.

Even nuanceren van rolstoel naar burostoel. Kan dan nog wel staan op een been en wanneer het zover is weet men niet, kan nog wel 10 jaar duren, dus verder geen issue voor nu.

Zoals ik hiervoor al vermelde ik ben nog in onderzoekfase, mijn gedachte was eerst zoveel mogelijk ruimte benutten, raillente plaatsen voor mijn beschikbaar materiaal en rekeninghouden met bereikbaarheid.

Maak nu mijn kop leeg raadpleeg forum's en internet (kom alleen weinig grote banen tegen, tot nu) en ga opnieuw te tekenen.

Papier is geduldig en ik wil inderdaad een plan hebben wat ik dan definitief kan bouwen vandaar dat ik mijn tijd neem voor ontwerpen met de hoop op tips/kritiek van jullie meer ervaren modelspoorders.

Doel is dat ik eindelijk mijn treinen uit de vitrinekast kan halen en ze kan laten slijten.

Nogmaals dank voor jullie reacties, tot het volgende baanplan (hoe het wordt weet ik nu nog niet)

Groet
Koos




Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
Dag Koos.
Je hebt alweer aardig wat wijzigingen in je baanontwerp aangebracht en er zullen er waarschijnlijk nog vele volgen.
Gedurende de wat rustiger zomerperiode kun je alles nog eens rustig overdenken, het plan is dermate groot dat er altijd gedeelten beter, efficiënter of mooier kunnen.
Vooral de schaduwstations (merkte Hessel ook al op) kunnen nog veel winst opleveren maar ook de efficiëntie bij gebruik Koploper (b.v. dynamische blokken) kan veel voordeel opleveren.

V.w.b. rolstoel gebruiksgemak, kijk eens op de site van Riny (ook forumlid), Riny doet vrijwel alles vanuit de rolstoel en is een zéér ervaren modelspoorder die graag ervaringen deelt met andere modelspoorders.

Veel succes en plezier met ontwerp en modelspoor.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
Hallo Koos,

Tja... Wat ik altijd doe is eerst een potlood en een stuk papier pakken. Daarop de maten van de ruimte schetsen. Dan de belemmeringen tekenen. Dan heb je de ruimte over voor je baan. En een goed overzicht. Papier is meestal geduldiger en gemakkelijker dan een beeldscherm.

Daarna kan je je baan grof schetsen. Begin altijd met het deel wat je wil laten zien, het zichtbare gedeelte. Want als je dat weet weet je ook waar je schaduwstations moeten zitten. Dan kan je beginnen met het grof ontwerpen van je schaduwstation(s). Je zal aan de diverse niveaus moeten werken om tot een goed ontwerp te komen. Na het grove ontwerp kan je de boel in CAD of een ontwerpprogramma gaan zetten.

Grote baanplannen? Ik heb ooit op het buurforum Jos geholpen, hij heeft een groot baanplan, kijk maar eens in dit draadje over dat baanplan. Zie ook het verloop van het ontwerp door de tijd heen.

Groeten Ronald.
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
Hallo Ronald,

Citaat van: ronaldk op vrijdag 22 juli 2011, 08:32:24
Grote baanplannen? Ik heb ooit op het buurforum Jos geholpen, hij heeft een groot baanplan, kijk maar eens in dit draadje over dat baanplan. Zie ook het verloop van het ontwerp door de tijd heen.
Banen die een lengte van 10M of meer die sommige hier op dit forum hebben waar vallen die onder ?. :D

Mvg,
Peter
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
Ha Peter,

Citaat van: Freak op vrijdag 22 juli 2011, 18:23:31
Hallo Ronald,

Banen die een lengte van 10M of meer die sommige hier op dit forum hebben waar vallen die onder ?. :D

Ik bedoelde meer van dat er toch wel wat grote baanplannen te vinden zijn.... Bijvoorbeeld die van Tilly hier op het forum... Maar die vraag kan je beter stellen aan Koos. Op de diverse fora  staan behoorlijk wat grote baanplannen. Je ziet wel een verschil tussen de diverse fora in baanplannen ;)

Groeten Ronald.
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
Hallo forumleden

Na plaatsing van de spiralenbaan en al jullie commentaar en tips 'm.n. van Robin (Hero)' verwerkt, heb ik het volgende nieuwe baanplan getekend
graag wederom jullie commentaar

als JPG
http://dl.dropbox.com/u/33305795/Baanplan%20Versie%2020_Pagina_1.jpg
http://dl.dropbox.com/u/33305795/Baanplan%20Versie%2020_Pagina_2.jpg

of als PDF
http://dl.dropbox.com/u/33305795/Baanplan%20Versie%2020.pdf
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
2e
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
Hey,

Gebruik in plaats van een link naar de foto's eens niet de [url ]....    [ /url maar [img ] ..... [ /img]. Dan zien we de foto's hier ook :)

Verder zou ik veel slankere bogen gaan gebruiken. Het past nu precies op de tafel, maar het kan toch best dat je de inhammen van de tafel iets meer dicht maakt en slankere bogen toepast?

edit: Zie net dat het toegankelijker moet zijn voor een roelstoel etc, dus weet niet of het mogelijk is.
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
Dag Wijbe

/img hoe doe je dat

nog een kleine toelichting
Baan getekend in Winrail 10
lengte links 8.90 mtr
boven 5.70 mtr
rechts 10.20 mtr
Spiralen in R4 en R5
minimale bocht R2 waar het niet anders kan

Niveau 0 links en rechts schaduwstation welke dynamich automatisch met koploper aangestuurd wordt.
middentafel = 6.60mtr bij 2.10 mtr dit wordt de handmatigbediende rangeertafel (speelgedeelte)
dit alles op +/- 75 cm hoog zodat ik zittend alles kan overzien
Niveau 1 hoogte +/- 1.10-1.15 mtr links en rechts automatisch treinverkeer voor +/- 20 lange treinen
als scnenery polderlandschap met stad Faller cars en/of een trambaan met name rechts

Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
Als je op reageren klikt, het foto'tje onder de scheve I ;) Die code moet je gebruiken, en daar de link van de foto tussen zetten .
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
Hallo Koos,

Ik had eigenlijk een berglandschap verwacht. :D

Ik denk dat je even naar je perron breedte moet kijken.Die zijn nu veel te smal. Daar blijft niets van over met die lengte.
Is het misschien een idee om in je kopstation toch ook die 2 doorgaande sporen een perron te geven? Ze liggen er nu zo zielig achter.

Groeten Robin
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
Hoi Robin

Berglandschap of platteland het is de keuze die ik veel later nog kan maken, ga me eerst concentreren op koploper en mijn Ecos2 en begrippen als blokken, bezetmelders enz me eigen maken en daarna het bouwen van niveau 0 en testen testen.
En die perronbreedte, totaal niet aangedacht ik ben beginner weet je en waardeer daarom de opmerkingen.

Gaat het goed met jouw project of gaat het beter met die andere projecten waar je ook jouw energie insteekt

Re:Baanplan 2 gebaseerd op 4 spiralenbaanplan
Koos,

Hier staat een frame in de grondverf.Vandaag een eerste laag aangebracht.
Ik bouw rustig verder. De levering van wat onderdelen laat alleen wat lang op zich wachten.
Dat zorgt dus voor enige vertraging.
Ik had een klusje dat ik hier thuis niet voor elkaar kreeg.Dus toen maar afgesproken bij Harald & Alex om de IB daar te up date.

Natuurlijk kun je de keuze  voor een type landschap nog wel even vooruit schuiven.
Alleen geldt wel hoe meer relief hoe speelser de sporen liggen. Dus vooral R9 bogen gebruiken ipv rechte trajecten.
Je zal zien dat je je ontwerp nog tig keer aan gaat passen omdat je iets net wat mooier vindt uitkomen op een andere manier.

Ik denk ook dat je de ruwbouw van het linker (bovenste) schaduw station rustig kan starten. Ondertussen vrolijk verder experimenteren met de ecos en koploper.
Ik ben ook begonnen met de bouw van niveau 0 zonder de exacte uitvoering van de 1e laag te weten.
Het is makkelijker de definitieve versie te maken als de aanvoerlijnen aan een zijde al liggen.Dan is er gewoon een vast punt dat klopt.

En mocht je vragen hebben je weet me te vinden.

Groeten Robin