Hallo Koos,
ja deze uitleg verduidelijkt wel het een en ander. ik zie al een paar adviezen verschijnen waar ik me wel bij aansluit. maar ook nog even terug naar de basis:
je kunt de zichtbare modelbaan en de onzichtbare opstelsporen als twee losse delen zien.
het doel van de onzichtbare sporen (meestal genoemd: schaduwstation, of soms ook wel: treinen depot) is het opbergen van treinen, omdat ze nou eenmaal niet allemaal tegelijk op de modelbaan kunnen.
deze onzichtbare opstelsporen moeten zo worden gelegd dat de treinen er makkelijk in en uit kunnen rijden. dat doet men om wissels te besparen, ontsporingen te voorkomen en de beveiliging eenvoudig te houden. liefst alleen vooruit, geen gerangeer, dat kan namelijk bijna niet automatisch.
de zichtbare sporen worden meestal zo neergelegd, dat ze natuurgetrouw in een mooi landschap passen. veel rangeren lijkt me in jouw situatie niet erg aan te bevelen. Dus het meest praktisch zijn dan treinen die gewoon voorbij rijden, stoppen bij een station en dan weer verder gaan, totdat ze weer in het schaduwstation aankomen. op grote banen worden echte ritjes van A naar B mogelijk! daarom is het een goed uitgangspunt om de verdwijnpunten zo ver mogelijk uit elkaar te leggen.
de verbinding tussen schaduwstation en zichtbaar gedeelte kun je met een spiraal doen, maar dat is zeker niet de enige mogelijkheid. want denk om de nadelen van een spiraal. jouw baan maakt hele lange treinen mogelijk, maar een spiraal is nogal een moeilijke hindernis voor hele lange treinen. dus weet waar je aan begint...
deze basis gedachten zul je eerst moeten uitwerken, voordat je werkelijk begint met bouwen.
je kunt beginnen met een zo efficient mogelijk schaduwstation te tekenen. zoals het nu ligt, is het niet efficient en erg complex.
succes en vriendelijke groeten,
Hessel