Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

39982 Railbus - probleem met sluitlichten van bijwagen

Gestart door Oscar dinsdag 19 juli 2011, 21:26:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
39982 Railbus - probleem met sluitlichten van bijwagen
Beste mensen,

Paar maanden terug een nieuwe 39982 railbus met bijwagen gekocht. Prachtig model, heb er veel plezier van. Ik verzamel meer dan ik rij, dus hij heeft nog maar weinig uurtjes gedraaid. Vandaag stopten de sluitlichten van de niet-gemotoriseerde bijwagen ermee. De frontseinen van de bijwagen doen het wel en de binnenverlichting ook. Dus als de bijwagen wordt geduwd, dan branden de 3 witte LED's, maar als de bijwagen wordt getrokken dan branden de 2 rode LED's helaas niet meer. Het omschakelmechanisme is volgens mij puur mechanisch, met hele kleine "schakelaartjes" onder de assen van de bijwagen die naar voren of naar achteren worden gekanteld al naar gelang de draairichting van de as. 1 van de assen is ingeklemd tussen 3 koperen lipjes en er is een 4e koperen lipje dat tegen de binnenkant van een wiel aan loopt. Is volgens mij hetzelfde mechanisme als bij de andere railbus modellen van Märklin en bij stuurstandwagens die van front/sluitseinen zijn voorzien.

Als iemand suggesties heeft dan hou ik me aanbevolen.

PS ik zou 'm terug kunnen brengen onder garantie, maar dan zit ik minimaal 6 weken zonder... Dus dat is de laatste optie...

Re:39982 Railbus - probleem met sluitlichten van bijwagen
Heb je al eens gekeken of die contactjes welke je ziet aan de assen niet vervuild zijn
Re:39982 Railbus - probleem met sluitlichten van bijwagen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:39982 Railbus - probleem met sluitlichten van bijwagen
Citaat van: Johnnytrein op donderdag 21 juli 2011, 18:23:29
Heb je al eens gekeken of die contactjes welke je ziet aan de assen niet vervuild zijn
Citaat van: Oscar op dinsdag 19 juli 2011, 21:26:05
Paar maanden terug een nieuwe 39982 railbus met bijwagen gekocht........dus hij heeft nog maar weinig uurtjes gedraaid.
Lijkt me niet dat deze nu al is vervuild, of de baan van Oscar is heel erg vuil..... :roll:

Oscar, om het bewuste asje zit een kantelschakelaar die meekantelt in de asrichting, maar ook een veertje.
Kijk eens of beide nog op hun plek zitten!
Re:39982 Railbus - probleem met sluitlichten van bijwagen
Had vandaag even tijd om ermee verder te gaan. Gek genoeg werkte alles prima toen ik de 39982 op de baan zette. Ik heb 'm een kwartiertje laten stilstaan met de verlichting aan en toen ik terug kwam waren de sluitlichten van de bijwagen spontaan uitgegaan en wilden niet meer aan. Raar.

Hoe ik de bijwagen open moet maken is me niet duidelijk. Er zijn geen schroeven. De behuizing is van metaal, dus voorzichtig opzij buigen is er niet bij.

Vervuiling heb ik niet aangetroffen. Alle onderdelen lijken aanwezig te zijn. Ik zou het liefst met de multimeter kijken waar de onderbreking zit, maar ja, dan moet 'ie eerst open.

's Kijken of ik snap hoe dit werkt. Aan een van de 2 assen van de bijagen zit een koperen lipje. Dat lipje draait mee met de as. Links en rechts van dit lipje steekt een koperen pennetje uit de bodem van de bijwagen. Draait de as naar voren, dan draait het lipje mee en komt tegen het ene pennetje aan, waardoor dat aan massa wordt gelegd. De frontseinen gaan dan aan. Draait de as naar achteren, dan komt het lipje tegen het andere pennetje aan. Daardoor komt dat aan massa te liggen. Daardoor horen de sluitseinen aan te gaan.

Wat opvalt is dat een korte aanraking van de pennetjes genoeg is om de frontseinen aan te krijgen en aan te houden. Het pennetje hoeft dus niet aan massa te blijven liggen (al is dat in de praktijk wel zo, zolang de as draait). Blijkbaar werkt het aan massa leggen als een signaal dat er een lamp aan moet, maar de feitelijke spanning waarop de seinen branden komt van elders. Daarom denk ik dat het geen simpele analoge schakeling is, maar dat er toch een stukje electronica in de bijwagen moet zitten dat detecteert welk pennetje aan massa ligt (of het wordt toch door de decoder in de stuurwagen geregeld via een digitaal signaal door de koppeling, die in dat geval dus zowel de stroom levert alsook een digitaal signaal voor de frontseinen doorgeeft).

Wat ook opvalt is dat er maar liefst  4 massapunten zijn: de met een veertje aangedrukte koperen contactjes op het midden van iedere as, een koperen lipje dat tegen de binnenzijde van 1 wiel aan loopt en tenslotte het koperen lipje dat tussen de genoemde pennetjes heen en weer beweegt.

Maar goed, het pennetje voor de sluitlichten reageert niet op massa. Verder onderzoek gaat niet omdat ik de bijwagen niet open krijg. Kortom, terug naar de winkel  :(
Re:39982 Railbus - probleem met sluitlichten van bijwagen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:39982 Railbus - probleem met sluitlichten van bijwagen
Oscar, het werkt vrij eenvoudig.
De as waarop de wipschakelaar zit, is van de wielen geisoleerd (van de wielen).
Via een een veertje dat tussen de as en de print zit, krijgt de as spanning, of juist massa (dat doet er niet toe).
De stroom loopt dus vanaf de print via het veertje naar de as, die het weer doorgeeft aan de wipschakelaar.
Op de print zitten weer twee contactvlakjes waartussen de wipschakelaar kan kiezen (lees contact maken).
Jouw probleem kan dus op meerdere plaatsen zitten.
De behuizing van de wagen is vrij lastig open te maken, door vier cocktailprikkers tussen de zijkanten en de bodemplaat te duwen.
Er zitten vier nokjes aan de bodemplaat vast in vier gaatjes in de zijwanden, die je met de cocktailprikkers moet vrijmaken.
Re:39982 Railbus - probleem met sluitlichten van bijwagen
Dank je wel, Ad. Dat betekent ook dat ik zonodig alleen de bijwagen hoef in te leveren voor reparatie.
Re:39982 Railbus - probleem met sluitlichten van bijwagen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:39982 Railbus - probleem met sluitlichten van bijwagen
Misscien hebben ze de motorwagen ook nodig, om de bijwagen te testen, omdat de bijwagen spanning krijgt van de motorwagen via de geleidende koppeling.
Dat kun je het best vragen aan je dealer.
Re:39982 Railbus - probleem met sluitlichten van bijwagen
Ik heb een laatste poging gewaagd om te kijken of ik het zelf kon repareren. Is uiteindelijk niet gelukt.



Hier branden de frontseinen van zowel de motorwagen als de bijwagen (die staat vooraan op de foto).



Hier branden de sluitseinen van zowel motorwagen als bijwagen.



Hier zijn de sluitseinen van de bijwagen spontaan uit gegaan, die van de motorwagen branden nog.



Er zit een flinke print onder de bodem van de bijwagen, met veel kleine componenten. Hier brandt de rode LED weer (eventjes).



De contacten onder de print.

Omdat het de ene keer 3 minuten duurt en de andere keer 3 uur voordat de sluitseinen uit gaan, heb ik er weinig zin in om de hele set in te leveren voor reparatie. Dat duurt zomaar 2 tot 3 maanden, en als 'ie het toevallig doet als de reparateur 'm in de handen heeft, dan krijg ik 'm zo weer terug. Heb dat al eens eerder mee gemaakt met een BR24 stoomloc uit de Hobby serie waar kortsluiting in zat. Na 3 maanden kreeg ik 'm terug, nog steeds kortsluiting...

Ik denk dat er een defect in de print zit en dat (dus) de print vervangen moet worden. Het liefst doe ik dat zelf, maar dan moet ik wel onder garantie een nieuwe print zien te krijgen...

Wordt vervolgd.

Re:39982 Railbus - probleem met sluitlichten van bijwagen
Ze zullen je niet zomaar een nieuwe print geven.
Ik ben bang dat je hem toch zal moeten opsturen :(

In ieder geval veel succes!

Dennis
Re:39982 Railbus - probleem met sluitlichten van bijwagen
ik denk ook niet dat het de print is, maar eerder vuile contacten. Heb je de contactvlakjes van alle stroomafnemers onder het printje al schoongemaakt?? Wat gebeurt er als je het printje een beetje beweegt, gaat het ledje dan weer aan of uit???? Om de wipschakelaar te laten werken moet je het stel wel een beetj everschuiven in de gewenste richting,  dus voor rood in de richting van de motorwagen vooruit en andersom. Mogelijk blijft het schakelaartje hangen....

Walter
Re:39982 Railbus - probleem met sluitlichten van bijwagen
Citaat van: Wasmiik denk ook niet dat het de print is, maar eerder vuile contacten. Heb je de contactvlakjes van alle stroomafnemers onder het printje al schoongemaakt??
'Tuurlijk. En ook een klein druppeltje contact spray op gedaan.

Citaat van: WasmiWat gebeurt er als je het printje een beetje beweegt, gaat het ledje dan weer aan of uit????
Nee, als 'ie eenmaal uit is dan is er niks wat ik kan doen om 'm weer aan te krijgen. Ik heb ook geen gebroken koperbanen kunnen vinden en ook geen componenten die los zitten op de print. Alle contacten lijken goed aan te sluiten.

Citaat van: WasmiOm de wipschakelaar te laten werken moet je het stel wel een beetje verschuiven in de gewenste richting,  dus voor rood in de richting van de motorwagen vooruit en andersom. Mogelijk blijft het schakelaartje hangen....
Ook dat is gechecked. De wipschakelaar beweegt naar behoren.

Dank voor het meedenken!
Re:39982 Railbus - probleem met sluitlichten van bijwagen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:39982 Railbus - probleem met sluitlichten van bijwagen
Stuur hem naar M*.de
met een briefje erbij...
Re:39982 Railbus - probleem met sluitlichten van bijwagen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:39982 Railbus - probleem met sluitlichten van bijwagen
Heb je de kontaktpunten van het wipschakelaartje en de twee pennetjes op de print goed gereinigd?
Als alleen de sluitverlichting uitvalt, maar het frontsein niet, dan moet je zoeken bij de pennen waartegen de wipschakelaar contact maakt, want één pin is voor het frontsein en de ander voor het sluitsein te laten branden.
Het probleem zal dan tussen de wipschakelaar en het pennetje van het sluitsein zitten.
Neem een in wasbenzine gedrenkte doek en haal die over de contactpunten van de wipschakelaar en de pennetjes.
Re: 39982 Railbus - probleem met sluitlichten van bijwagen
En toen hield het plotseling op. Ben toch benieuwd wat het euvel was.
Re: 39982 Railbus - probleem met sluitlichten van bijwagen
mischien zijn de verbindingen naar het printje niet goed
Re: 39982 Railbus - probleem met sluitlichten van bijwagen
Citeer
...
Ik verzamel meer dan ik rij
...

En

Citeer
...
PS ik zou 'm terug kunnen brengen onder garantie, maar dan zit ik minimaal 6 weken zonder
...
Waarom dan zelf klooien?
Lekker onder garantie laten repareren.

Groeten,
Ton.
Re: 39982 Railbus - probleem met sluitlichten van bijwagen
denk dat het opgestuurd is, maar nog niet terug ontvangen...
Re: 39982 Railbus - probleem met sluitlichten van bijwagen
Na 3 jaar????
Re: 39982 Railbus - probleem met sluitlichten van bijwagen
Als je wilt weten hoe het opgelost is heb je meer aan een pb of e-mail sturen naar de persoon die het probleem heeft. De kans dat hij dit topic stomtoevallig weer tegen komt kan heel klein zijn. Ook omdat de vraagsteller al sinds 30 juni niet meer online is geweest. Nu krijg je veel reactie's in een topic waarop de vragensteller eerst toch geen antwoord gaat geven, en blijft het onduidelijk.
Re: 39982 Railbus - probleem met sluitlichten van bijwagen
Dat klopt helemaal. Maar als die persoon al een tijd niet online is geweest zal een pb ook niet helpen.
Ik vond het jammer dat het opeens stopte. Misschien wist iemand anders er nog van. Van mij hoeft niemand hier op te reageren als ze niet weten wat de oplossing was.
Men kan dan nog beter het topic verwijderen. Ik zocht juist op deze railbus en of daar problemen mee zijn en dan stuit je op dit topic.
Helaas.