Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wissels lopen niet geheel om na ballasten

Gestart door Ronald dinsdag 19 juli 2011, 17:25:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wissels lopen niet geheel om na ballasten
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Wissels lopen niet geheel om na ballasten
Hallo allemaal,

ik heb onlangs geballast om mijn baantje, maar nu heb ik met 2 wissels problemen. Het betreft K-rails.

Het betreft 1 linksleidend wissel met beweegbaar puntstuk, waarvan de punt afbuigend wel omgaat, maar in de rechtdoorgaande stand niet helemaal meer terugloopt.

Verder nog een half Engels wissel (heb slechts 1 kant voorzien van aandrijving), waar de tongen ook afbuigend goed omlopen, maar niet meer in de rechtstand komen. In beide gevallen loopt de aandrijving zelf (K-rail aandrijvingen van het nieuwere type) soepel, ook handmatig (dus met het palletje in de aandrijving).


Zover ik kan zien ligt er ook geen ballast in de weg. Wie o wie heeft er tips/truuks?
Re:Wissels lopen niet geheel om na ballasten
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Re:Wissels lopen niet geheel om na ballasten
Beste Ronald,

ik weet niet anders dan bij wissels geen of weinig ballast toe te passen. Ik gebruik zelf spaarzaam HEKI lijm om
te voorkomen dat wisseltongen vast gaan zitten. Ik heb al eens een setje wissels uit moeten bouwen en reiningen
omdat alles vast zat...

Suc 6  :D
Re:Wissels lopen niet geheel om na ballasten
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Wissels lopen niet geheel om na ballasten
uitblazen met perslucht (of adem).Een enkel korreltje is voldoende om de werking van K wissels te verstoren.Of goed stofzuigen.Ik ballast nooit tussen de tongen.
Re:Wissels lopen niet geheel om na ballasten
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Wissels lopen niet geheel om na ballasten
Stofzuigen heb ik al geprobeerd.

De wissels zijn aan de binnenzijde niet geballast, alleen aan de buitenzijde.
Eromheen zeg maar.
Re:Wissels lopen niet geheel om na ballasten
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Wissels lopen niet geheel om na ballasten
way soms ook helpt is na het ballasten heeeeel voorzichtig eronderdoor gaan met een plamuurmes .Zo(n groot plat ding waar je mee plamuurt of verf mee afschraapt.Bij K-wissels volstaat het dat deze een heel klein beetje onvlak liggen en ze werken niet volledig meer.Of het is je aansturing zelf.De beruchte M wisselaandrijving.Mijn wissel worden aangestuurd door Hoffman aandrijvingen en ik ballast ze ook niet volledig.Ze liggen hier trouwens in de Merkur bedding.Is zekerder en er komt geen lijm aan te pas in de buurt van de wissel.
Re:Wissels lopen niet geheel om na ballasten
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Wissels lopen niet geheel om na ballasten
Oke, zal het eens proberen.

Mocht iemand nog andere tips hebben, ze zijn van harte welkom! :D