Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

K83 reageert niet meer behalve op adres 1

Gestart door Ruben vrijdag 27 mei 2011, 23:02:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
K83 reageert niet meer behalve op adres 1
Lezers..

Ik heb kort geleden een aantal K83 wisseldecoders aangeschaft. Initieel leek alles goed te werken maar twee decoders reageren nu alleen nog op adres 1 (Groep 1 adres 1-4, waarvan na vanavond één helemaal niet meer reageert) .
Is dit een bekend euvel van K83 decoders, zijn deze 'zwak' Is dit te repareren?  Ook lijkt e.e.a. te maken te hebben (Hoewel ik me dit niet kan voorstellen) met instellen van de de decoder > groep 8 Tevens is van twee decoders een uitgang kapot, maar daar is nog wel mee te leven...

m.vr.gr.

Ruben


m.vr.gr.
Re:K83 reageert niet meer behalve op adres 1
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:K83 reageert niet meer behalve op adres 1
Hallo Ruben,

Probeer eens een aantal keren de schakelaars van je dipswitches  on/of te schuiven.
Het gebeurd wel eens dat de contacten op den duur wat corroderen, waardoor ongewenste verbreek-contacten kunnen worden gevormd.

Als een van je uitgangen het niet meer doet, dien je de transistor van de bewuste uitgang te vervangen. (en de volgende keer deze te behoeden tegen overbelasting)

M.v.g. Marcel
Re:K83 reageert niet meer behalve op adres 1
Marcel,

Bedankt voor de feedback. Ik heb de switches eindeloos veranderd om alle adressen af te lopen, dit mocht niet baten. Ik zal eens wat contactspray proberen.


R
Re:K83 reageert niet meer behalve op adres 1
Hallo Ruben,

Kijk ook eens of er geen slecht contact op de print. Met name bij en rondom de dipswitches.

Mvg,
Peter
Re:K83 reageert niet meer behalve op adres 1
Heren,

Volgens mij heb ik alles geprobeerd:

Lampje gesoldeerd met twee maal massadraad aan mantel en 1 maar voeding aan voet en aangesloten op de eerste uitgang op adres range van decoder
Getest op werkende  decoder en werkt uitstekend. Lampje flitst even als ik een adres op die uitgang schakel
16 Dummy artikelen gemaakt in een separaat tabblad op de EcOs
Elk artikel verwijst individueel naar adres 1 van elke groep

            artikel        Groep        Switch       AddressRange  Test adres
----------------------------------------------------------------------------------
          Dummy01     01(1)      02305070         01-04              01
          Dummy02     02(1)      00045070         05-08              05
          Dummy03     03(1)      10340670         09-12              09
          Dummy04     04(1)      02040670         13-16              13
          Etc.... etc
          Dummy16     16(1)      02005000         61-64              61


Bij elke switchcombinatie alle dummies aflopen maar niets lijkt nog ergens op te reageren. Hoewel gisteren de decoder nog op adres 1 (1(1)) reageerde, vandaag ook niet meer.   

Er zijn echter wel wat zaken die opvielen:

Ik heb de switches doorgemeten en wat me opviel is dat wanneer ik switch 1 of 2 ON schakelde, pool 1 en 2 doorverbonden waren, dit gold voor alle polen. Dit in tegenstelling tot een andere decoder, daar schakelden alle polen onafhankelijk, zoals je (ik) zou verwachten.  Ik moet wel toevoegen dat beide  decoders verschillen. Op 1 waren duidelijk de torren los erop gesoldeerd terwijl de andere (nieuwere denk ik) er meer als een integrated circuit uitzag.

Ik heb dit geprobeerd te omzeilen door voor  switch 2,3,4,6 en 7 de polen te disconnecten en door te meten. Op dat moment waren indien ik switch 1,5 en 8 op ON zette (groep 9(1)) ook alleen deze doorverbonden.

Dit bood echter geen soelaas.

Ik ben wel enigszins verward m.b.t. de adressrange, ik heb een andere decoder geopend waar de switches op ----5-7- stonden (2(4)) Dit is de adresrange 29-32. Dat klopt ook, dit heb ik gecheckt. Ik verwachtte eigenlijk dat  adres range zou zijn op 8(1). Voor de zekerheid met lamp getest op adress 29 op die decoder en werkte. Defecte decoder op zelfde swichstand gezet en werkte niet.....  :O

Hoe worden de adressen exact toegekend : 2(4) = 2* 4*4 ? max adress 32. Dat lijkt me vreemd omdat ik een andere decoders op  10300670  3(1) de decoder aanstuur op adres range 9-12 aan de andere kant 3+1*4 is wel 12.

Zijn er meer switchcombinaties met dezelfde adresrange, daar lijkt het op. In ieder geval heb ik het idee dat deze decoder naar de eeuwige jachtvelden is zonder dat ik daar een duidelijke verklaring voor heb, alle soldeerpunten zien er goed uit.

m.vr.gr.

Ruben (Op zoek naar nieuwe K-83 (Of beter alternatief))
Re:K83 reageert niet meer behalve op adres 1
Er moet de dipswitches even in paren denken. 1- 2, 3 - 4, 5 - 6, 7 en 8.
Je mag nooit dipswitches 1 en 2 of 3 en 4 of 5 en 6 of 7 en 8 op ON zetten. Doe je dat wel is de kans groot dat je het IC naar het hiernamaals stuurt, of wel defect maakt.
Het zal me niet verbazen dat je dat gedaan hebt.

Edit: gecorrigeerd

Mvg,
Peter
Re:K83 reageert niet meer behalve op adres 1
Peter,

mmm, een foutje is snel gemaakt, ik heb de switchsetting uit de tabel gehaald die bij de decoder wordt geleverd. Ik zal in het vervolg extra goed opletten bij het zetten van de dipswitches.

Wat ik vreemd blijf vinden is dat de switch zelf, dus weerstand gemeten over de aansluitpunten van de switch,  aangeeft dat wanneer ik nr 1 aan zet nr 2 ook automatisch is doorverbonden. (Zo ook 3 en 4, 5 en 6 en 7 en 8 . Meet ik dit nu over het IC of is een defecte switch de oorzaak van een ongeoorloofde combinatie van settings.  (Het zal overigens niet de eerste decoder zijn die ik sloop maar zo veel zijn het er nou ook weer niet  8o)

Ik denk overigens dat je 7 EN 8 en niet 7  EN 6 bedoelt als combinatie.

Hoe dan ook. Binnenkort decoderbegrafenis (Prullenbak) en op zoek naar nieuwe.

R
Re:K83 reageert niet meer behalve op adres 1
Citaat van: Ruben op zaterdag 28 mei 2011, 17:50:12
Hoe dan ook. Binnenkort decoderbegrafenis (Prullenbak) en op zoek naar nieuwe.

R

Is makkelijk te repareren hoor, ik het hier nog zat chippen liggen. Stuur maar een PB kijken wat we kunnen doen.

Mvg, Johan
Re:K83 reageert niet meer behalve op adres 1
Johan,


Heb je mijn PB ontvangen?

R
Re:K83 reageert niet meer behalve op adres 1
Heren,

En weer een K83 uitgang TOR  kapot, die dingen zijn wel heel gevoelig : ik schaf dit type decoder niet meer aan. Welk transistortype heb ik exact nodig, ik heb ook begrepen dat er een'úpgraded/zwaarder' type voor handen is...


Gr.

Ruben.
Re:K83 reageert niet meer behalve op adres 1
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re:K83 reageert niet meer behalve op adres 1
Heb ook inmiddels een handvol K83 van M die doorgebrand zijn. Ben al lang overgestapt op andere merken, zoals de MAD4 van de firma IEK mbH (zie: iek.de ). En een stuk goedkoper! Zeker voor oude wissels (M-spoor) en seinen uit de 704x groep werken deze prima. Als je een draadbrug doorknipt, kan je de seinen zelfs voeden met een separate trafo, zodat het geen digitale stroom kost. Wel adviseert hij dan een snelle zekering van 2A ervoor te zetten.
Die duitser leest en schrijft ook een beetje Nederlands, dus taalproblemen zullen wel meevallen.

Ik gebruik mijn K83's alleen nog voor licht lopende relais (724x groep).
Sterkte met jouw K83's.

Paul

Re:K83 reageert niet meer behalve op adres 1
Paul,

Ja. ik gebruik de K83 ook voor low power output functies. Voor zwaardere aansturing gebruik ik inmiddels Viessman. Die bevallen goed, zeker vanwege de externe analoge voeding kunnen deze decoders veel meer, ook zwaarder overgaande wissels(Zelfs 2 op een uitgang) kan deze zonder problemen aan. (En dat gebeurt nog wel eens bij M rails....)

gr.

Ruben
Re:K83 reageert niet meer behalve op adres 1
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re:K83 reageert niet meer behalve op adres 1
Ruben,

2 zware magneetartikelen + een lichte op een uitgang kan ook bij MAD4 (Ik heb een 7041 met voorsein en remmodule op één uitgang staan). Het prijsverschil met Viessmann 5211 is dan toch nog aanzienlijk (ca. ? 12) (tenzij je de Viessmann "light" versie 52111 koopt, zonder doosje eromheen, die zijn qua uitvoering en prijs ongeveer gelijk). Ook mijn S88's en remmodules komen bij IEK vandaan. Zelfs de porto haal je er makkelijk uit.
Ik heb overigens geen aandelen in IEK  :D

Groeten,
Paul