Nieuws: Nog niet alle 15 jaar 3railforum jubileum setjes zijn opgehaald!! Lees hier verder hoe je je bestelling alsnog kunt ophalen!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Digitale Besturing (alle merken)
| | |-+  Digitale Besturing Märklin
| | | |-+  Wissels lopen niet geheel om na ballasten
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Wissels lopen niet geheel om na ballasten  (gelezen 1322 keer)

Ronald

• Speciale Gast
  • Trots lid van CJAG!
Wissels lopen niet geheel om na ballasten
« Gepost op: dinsdag 19 juli 2011, 17:25:13 »

Hallo allemaal,

ik heb onlangs geballast om mijn baantje, maar nu heb ik met 2 wissels problemen. Het betreft K-rails.

Het betreft 1 linksleidend wissel met beweegbaar puntstuk, waarvan de punt afbuigend wel omgaat, maar in de rechtdoorgaande stand niet helemaal meer terugloopt.

Verder nog een half Engels wissel (heb slechts 1 kant voorzien van aandrijving), waar de tongen ook afbuigend goed omlopen, maar niet meer in de rechtstand komen. In beide gevallen loopt de aandrijving zelf (K-rail aandrijvingen van het nieuwere type) soepel, ook handmatig (dus met het palletje in de aandrijving).

Zover ik kan zien ligt er ook geen ballast in de weg. Wie o wie heeft er tips/truuks?
"It has long been my belief that the sight of a good-looking woman lowers a man's IQ by at least 20 points. A man who doesn't happen to have 20 points he can spare can be in big trouble."

Trainman

• Zeer Toffe Gast
  • *
  • Marklinrijder sinds 1967
Re:Wissels lopen niet geheel om na ballasten
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 19 juli 2011, 17:47:39 »

Beste Ronald,

ik weet niet anders dan bij wissels geen of weinig ballast toe te passen. Ik gebruik zelf spaarzaam HEKI lijm om
te voorkomen dat wisseltongen vast gaan zitten. Ik heb al eens een setje wissels uit moeten bouwen en reiningen
omdat alles vast zat...

Suc 6  :D
Je bent pas oud als de kosten van de kaarsjes hoger zijn dan de kosten van de taart.

bellejt

• Vaste Inboedel
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 19 juli 2011, 18:45:10 »

uitblazen met perslucht (of adem).Een enkel korreltje is voldoende om de werking van K wissels te verstoren.Of goed stofzuigen.Ik ballast nooit tussen de tongen.
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Ronald

• Speciale Gast
  • Trots lid van CJAG!
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 19 juli 2011, 18:52:38 »

Stofzuigen heb ik al geprobeerd.

De wissels zijn aan de binnenzijde niet geballast, alleen aan de buitenzijde.
Eromheen zeg maar.
"It has long been my belief that the sight of a good-looking woman lowers a man's IQ by at least 20 points. A man who doesn't happen to have 20 points he can spare can be in big trouble."

bellejt

• Vaste Inboedel
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 19 juli 2011, 18:58:14 »

way soms ook helpt is na het ballasten heeeeel voorzichtig eronderdoor gaan met een plamuurmes .Zo(n groot plat ding waar je mee plamuurt of verf mee afschraapt.Bij K-wissels volstaat het dat deze een heel klein beetje onvlak liggen en ze werken niet volledig meer.Of het is je aansturing zelf.De beruchte M wisselaandrijving.Mijn wissel worden aangestuurd door Hoffman aandrijvingen en ik ballast ze ook niet volledig.Ze liggen hier trouwens in de Merkur bedding.Is zekerder en er komt geen lijm aan te pas in de buurt van de wissel.
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Ronald

• Speciale Gast
  • Trots lid van CJAG!
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 19 juli 2011, 19:24:16 »

Oke, zal het eens proberen.

Mocht iemand nog andere tips hebben, ze zijn van harte welkom! :D
Pagina's: [1]   Omhoog