Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

diode IN terugmeld leiding werk prima - HSI-88 Putty monitoring

Gestart door 3railkoen dinsdag 19 juli 2011, 17:16:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
diode IN terugmeld leiding werk prima - HSI-88 Putty monitoring
Hoi, ik heb een ldt hsi-88 en daaraan gekoppeld 3 strings liggen van ieder 6 ldt rm-88-n-o modules.  Op alle terugmeldsecties is de diodetuuk toegepast. Alles werkt op zich ok maar ik signaleer een rare situatie.

Ik zag zo nu en dan in TC op het scherm heel kort een indicator oplichten (dus een melder die een signaal geeft) terwijl er niks op dat spoor staat .. steeds op het moment dat ik b.v. een wissel schakel of een trein start etc...   dat geeft due gedurende automatisch rijden een valse melding zo nu en dan..

Dit vindt op de terugmelders plaats van 2 melders uit de rechter string

Nu is het me zojuist opgevallen dat ik die valse melding ALLEEN zie als er een bepaald spoor bezet (waarvan de draden ook naar die diezelfde modules gaan)  is.. Dan geven dus die andere paar melders dus een kort signaal bij schakelen etc.    

Maarrrr.. ..Als ik dat bezette spoor dus leeg maak     ... dan zie ik die anderre melders / indicators die het valse signaal gaven opeens niet meer een signaal geven  als ik een wissel schakel  etc

Het lijkt me geen inteferentie  van een stroom draad op een feedback draad omdat het niet gebeurt als dat ene spoor dus niet bezet is ...

iemand een idee ?  iets met massa ?

thanks

mvg Koen

Re:Rare Valse meldingen van een feedback indicator
hi peter ... whaha ja dat bedoel ik... ik zal eens wat omleggen en kijken of het zich dan ook voordoet..

ik had al gekeken naar baaaspannings draden  versus feedback draden en waar mogelijk eea wat verder uit elkaar gelegd... maar dat was niet oplossing..

het rare is dat het tadeloos / perfect werkt als sporen niet bezet zijn en als ik 1 spoor bezet maak (gewoon ff een stuk ijzer erop)  .. dan zie ik dus meteen stuk of 4 andere indicators zo nu en dan valse melding geven als ik wat doe zoals (schakelen / trein starten / draaischijf starten)

die draaischijf hang trouwens aan de baanspanning van een hele andere booster sectie

ik ga eens wat proberen

mvg koen
Re:Rare Valse meldingen van een feedback indicator
hoi, ik heb een rm-88-n-0 module uitgewisseld en ook de draden een andere plek op die module gegeven maar ik blijf het "probleem" zien

dus als er niks geen sporen bezet zijn is en ik gooi een wissel om dan zie ik geen indicatoren oplichten

als ik een aantal sporen echt bezet maak (stuk ijzer erop)   dan zie ik opeens als ik een wissel om gooi een stuk of 3 indicatoren kortstondig flikkeren (dus contact doorgeven)..

Ik krijg wel het idee dat dit probleem zich voordoet op modules die aan de "rechter" string hangen. Het betreft modules 4 en 5 .. ik zie het niet op sporen die in de buurt liggen die aan modules van de midden string hangen...

ideeen ?

Re:Rare Valse meldingen van een feedback indicator
Ik zie de bezet meldingen in sommige situaties ook op de melders van andere modules van de midden string ..

Na overleg met john ga ik eens proberen om de referentie spanning van de terugmeld modules uit een seperate booster kring te halen en niet meer uit de booster kringen  waar ook de baan en de servo decoders op aangesloten zijn

ben benieuwd of dit effect heeft

gr
Re:Rare Valse meldingen van een feedback indicator
Koen,

Mag ik hier de conclusie uit trekken dat de servo's worden verdacht van de problemen?

Robin
Re:Rare Valse meldingen van een feedback indicator
hi, nee die conclusie zou ik niet trekken... ik zie het fenomeen ook wel eens als ik b.v de draaischijf laat lopen.

Maar het lijkt wel te gebeuren als je iets schakeld.. dus dan gaan er pulsen over de baanspanning heen en trekken decoders of andere dingen er stroom uit ... het is me nog nooit opgevallen dat er een melder afgaat als alles in rust staat
(maar wel de spanning erop)

wat ik trouwens nog wel kan testen is of ik die spook meldingen ook zie als alle servo decoders uit staan (dus voeding eruit) .. aangezien ik zat voeding heb overal voedt ik die ook gewoon uit de baanspanning.. een mini servo trekt amper stroom als ie loopt (allen bij inschakeleln zie jede meter kortstondig oplopen)

verder kan ik baanspanning ring en draden als twisted pair gaan neerleggen .. zal ook wel weer iets schelen .. of niet ..

gr
Re:Rare Valse meldingen van een feedback indicator
hoi peter ja thanks , dat probeer ik al te realiseren

heeft het enig nut om van de baanspannings draden (dus die naar de rail gaan en de ring) een twisted pair te maken ?

mvg koen
Re:Rare Valse meldingen van een feedback indicator
lol.. youre right.. zo had ik rails nog niet bekeken ..   dus eigenlijk wil je in sommige gevallen draden ook niet direct onder de tafel monteren..

ik ga eerst maar eens kijken of de andere zaken effect hebben

gr
Re:Rare Valse meldingen van een feedback indicator
het rare blijf ik nog wel vinden dat je pas kortstondige spookmeldingen ziet (bij b.v. schakelen bepaalde wissel) op bepaalde melders als er een aatal andere melders bezet zijn


als die andere melders nieyt bezet zijn dan kan ik doen wat ik wil (b.v. schakelen van diezelfde wissel) maar krijg ik absoluut geen spookmeldigen op die melders te zien die dat daarvoor wel gaven...

wat is het verschil in situatie..

er loopt wat stroom naar de feedback decoder...
Re:Rare Valse meldingen van een feedback indicator
Ik meen dat je de opto versie hebt, heb je wel de ontstoordiode in je rode draad naar de S88 gezet?

Gr, Ben.
Re:Rare Valse meldingen van een feedback indicator
hi ben, sure die zit ertussen (1n4003)

zal ze eens doormeten of ze niet kapot zijn

gr

Re:Rare Valse meldingen van een feedback indicator
Nog even over mijn infra:

1) ik heb een TAMS centrale en daarachter 4 tams boosters die ieder door een marklin 60052 trafo gevoed worden

2) direct ACHTER de uitgang van de boosters heb ik de massa van de baan spanning met elkaar onderling doorverbonden en er gaan 4 2.5 mm2 "ring" leidingen naar 4 baan segmenten (ieder dus massa en rood)    
3) de zwarte "0" uitgangen van de trafos (de linker dus) zijn dus NIET met elkaar doorverbonden.  DAT LIJKT ME OOK NIET NODIG OF ZELFS NIET GEWENST ? Ik weet ook niet of de stekkers van de trafos  allemaal gericht in het stekkerblok zitten trouwens ..    IS DIT BELANGRIJK ?
4)  in de baan heb ik op de grensvlakken tussen de booster secties ALLEEN de midden rail geisoleerd.  De rails (massa) lopen gewoon door en zijn daar niet geisoleerd    DOEN JULLIE DAT OOK ZO ?
5) alle blokken hebben 2 of 3 melders en de rails zijn overal ingeslepen
6) diode truuk met 1n5408 is overal toegepast direct onder de rails  
7) op dit moment trek ik de voeding en signaal voor decoders en ook de referentie spanning voor de rm-88-n-0 terugmelders allemaal gewoon uit het dichtsbijzijnde baanspannings aansluitpunt... er is toch zat vermogen in de baan aanwezig.
8 )  ik gebruik hsi-88 met terugmelmodules die via patch kabels verbonden zijn. Iedere string heeft nu 6 modules actief en er zijn ca 100 terugmeldpunten actief verdeeld over alle modules

ik ga nu maar eens booster nummer 5 in gebruik nemen voor de referentie spanning van de terugmelders

mvg koen

Re:Rare Valse meldingen van een feedback indicator
1) Ik heb net 1 terugmelddecoder (die ook op een niet bezet spoor meldingen geeft bij schakelen) een eigen booster referentie  spanning gegeven maar dat maakt helemaal niks uit.

2) wat WEL uitmaakt is het poortje op de feedback module waar een melder op zit

ik heb b.v. en melder die een valse melding geeft en die is aangesloten op module rechts 5 poort 9   ---  dan geeft ie een valse melding

als ik nu dat draadje op poort 8 zet (dat is op zich helemaal aan de andere kant op de rm-8-n-o ) dan geeft die melder GEEN valse melding meer als ik een bepaalde wissel schakel

IDEM voor een andere module (rechts 4 )  als ik draadje op poort 11 zet een valse melding bij schakelen wissel en op poort 12 (direct ernaast) niet


schiet mij maar lek ???????????????


bovendien is het bij die desbetreffende melders alleen als ik de wissel naar recht schakel en NIET als ik um naar krom schakel .... schiet me maar weer lek ???

gr



het lijkt wel alsof er bij uitlezen van
Re:Rare Valse meldingen van een feedback indicator
als ik de draaischijf naar links laat lopen (1 step) dan zie ik een bepaalde melder een valse bezet melding geven

als ik de draaischijf naar rechts laat lopen ( 1 step terug) dan geeft diezelfde  melder geen melding ... ????

en herhaaldelijk .. dus reproduceerbaar

als ik de draaischijf in TC via het TurnTable window (of via de buttons die het adres / stand commando geven) een step naar links of rechts laat lopen zie ik geen valse melding

als ik de draaischijf via het turntable object in het railplan een step naar links rechts laat maken zie ik wel valse meldingen

het lijkt wel alsof soort (of duur commando ) ook een effect heeft..

strange

Re:Rare Valse meldingen van een feedback indicator
is inderdaad heeeel vreemd, zou je ergens een aardlus hebben zitten (of een paar.....) ??? Dat is venijnig, kun je dagen, zo niet weken naar zoeken met al die verbindingen de er in een baan zitten. dat wisselen van ingangen op de decoder, heb je dan de foutmelding helemaal niet meer, of blijft er op poort 9 cq poort 11 een spookmelding komen???

Walter
Re:Rare Valse meldingen van een feedback indicator
hi thanks,  als ik simpel een poortje omwissel dan heb ik daar geen melding meer maar b.v. op een heel ander blok opeens..

aardlussen... ik ben bang dat het sterft van de aardlussen...

direct achter de boosters is mass doorverbonden... via de rails is massa doorverbonden etc

mvg koen
Re:Rare Valse meldingen van een feedback indicator
oh man oh man, dat is een heftige uitdaging, en je lijkt zo goed op weg, met allemaal eersteklas producten.....

valt er wat te spelen met de gevoeligheid van de terugmelders??? Een poosje geleden is daar in een ander draadje over gesproken, weet alleen niet meer waar (natuurlijk was freak in die discussie betrokken :) )
Re:Rare Valse meldingen van een feedback indicator
tja, dat is de charme van de hobby.....  vroeger of later komen we er wel achter ..

Re:Rare Valse meldingen van een feedback indicator
net ff bij 1 booster sectie ook de massa via de railstaven volledig gescheiden (om evt massa lussen te minimaliseren) maar dat maakt niks uit

gr koen
Re:Rare Valse meldingen van een feedback indicator
Ik lees her en der zeer veel kleinere of grotere problemen mbt valse meldingen bij s88 of zelfs hsi-88 met opto terugmelder systemen...

Plaatje van mijn infra :

1) er zijn meer servo decoders en die zijn gelijkmatig verdeeld over de 4 booster secties (ik heb er slechts een paar getekend)
2) de rm-88-n-0 terugmelders zijn ook verdeeld over de 4 booster secties (ik heb er slechts 1 aangesloten getekend)
3) voor mijn probleem maakte het niet uit of ik de massa van de railstaven (op de tekening staat het los) op het punt van de booster sectie wel / niet verbonden heb
4) de diode truuk is overal toegepast direct onder de rail

5) ik wil nog een diode in de terugmeld leiding op gaan nemen om storingsgevoeligheid te verminderen


Gaarne jullie commentaar op dit plaatje ... suggesties...


PS: ik heb rechts de sugestie gewekt dat ALLE 3 de railstaven geisoleerd zijn op de booster sectie overgang.. dat is momenteel slechts bij 1 sectie het geval en bij de rest niet omdat ik toch geen verschil merkte in de problemen die ik constateer... wellicht doe ik dit later dus nog..
Re:Valse/Spook meldingen s88 opto - hsi 88 - opgelost lijkt het wel !
hi, het lijkt erop dat het aanbrengen van een diode (ik heb 1n4003 genomen) in de terugmeld lijn het probleem oplost !

Anode naar feedback module / kathode naar het geisoleerde railstuk.

Dus nu even 100 diodes insolderen

Thanks voor alle meedenken !

mvg koen
Re:Valse/Spook meldingen s88 opto - hsi 88 - opgelost lijkt het wel !
kost bijna niks, maar wel een hoop werk...... wat is overigens de beste plaats voor deze diode? vlakbij de rails of vlakbij de S88 of maakt dat niet uit??? (ga zelf binnenkort ook beginnen, vandaar m'n vraag)

Walter
Re:Valse/Spook meldingen s88 opto - hsi 88 - opgelost lijkt het wel !
hi, ik ga ze gewoon bij de terugmeld module zetten. Dan hoef je slechts 1 kant te solderen. De andere kant schroef je gewoon vast. Wel krimpkousje eromheen dan.

IK ga ze bestellen (1n4007) voor 3,6 ct/stuk bij http://www.voti.nl/winkel/catalog.html
daar heb ik ook mijn diodetruk diodes vandaan (1n5408)

ik zou ff wachten tot bij mij alles ok is en dit daadwerkelijk effect heeft ook als alles ermee is uitgerust. Wie weet verschuift het probleem weer  of zo iets ... ik weet ook nog niet wat downside is (ik verwacht geen)



gr koen
Re:Valse/Spook meldingen s88 opto - hsi 88 - opgelost lijkt het wel !
no worries, ik volg dit met meer dan bijzondere interesse :D
Re:Valse/Spook meldingen s88 opto - hsi 88 - opgelost lijkt het wel !
Citaat van: 3railkoen op dinsdag 26 juli 2011, 13:41:26
hi, het lijkt erop dat het aanbrengen van een diode (ik heb 1n4003 genomen) in de terugmeld lijn het probleem oplost !

Anode naar feedback module / kathode naar het geisoleerde railstuk.

Dus nu even 100 diodes insolderen

Thanks voor alle meedenken !

mvg koen

http://www.ldt-infocenter.com/page/pdf/page_670.pdf

Gr, Ben.
Re:Valse/Spook meldingen s88 opto - hsi 88 - opgelost lijkt het wel !
 :D :D :D :mrgreen: :mrgreen: :roll: RTFM .........
Re:Valse/Spook meldingen s88 opto - hsi 88 - opgelost lijkt het wel !
je hebt helemaal gelijk ben ......    achteraf

de ldt info is trouwens niet geheel consistent want dit staat bij de non opto variant..

anyways... zo kunnen we weer op het volgende probleem focussen

mvg koen
Re:Valse/Spook meldingen s88 opto - hsi 88 - opgelost lijkt het wel !
peter, eens,  maar dat is weer wat lastiger in bestaande situatie

.. maakt het nog wat uit 1n4001 1n4003 of 1n4007 ?

mvg koen
Re:Valse/Spook meldingen s88 opto - hsi 88 - opgelost lijkt het wel !
Hi, ik heb nu bij een stuk of 20 terugmelders een diode IN de leiding opgenomen en dat werkt echt perfect. Geen rare meldingen meer.

Ik ben nu ook bezig met het monitoren van de hsi-88 interface terwijl de baan geheel in rust is

.. en ik zie daar toch zo nu en dan een melding op een poort van een paar van de terugmeld modules binnen komen .....   en het zou eigenlijk 100% stil moeten zijn qua terugmeldingen ...  ze gaan zo snel dat je ze in je baan/blokken plan soms niet ziet maar de software kan er wle van in de war raken...

ik zie meldingen van poorten waar wat aan hangt .. maar ook van poorten waar helemaal niks aan hangt... ik moet nog analyseren wat dat precies is (wellicht module deels kapot zonder dat dat meteen opvalt)


Ik gebruik  gewoon Putty en monitor de COMx poort.. de output gaat naar een logfile en met excel analyseer ik welke modules op welke string en op welke poort een signaal geeft.. terwijl er dus niks gebeurt op dat moment ..

Vraag :  zijn er hier LDT HSI-88 gebruikers die dit ook eens willen monitoren gedurende een uurtje of zo .. ik ben benieuwd naar de uitkomst daar ? laat het me ff weten dan geef ik meer info over hoe of wat

Ik kwam hier goed info tegen hierover : http://www.moba-tipps.de/  .. bij steuerung ..

de terugmelders moet m.i. 200% betrouwbaar werken anders ben je verkocht met je besturung ..

mvg Koen
Re:Valse/Spook meldingen s88 opto - hsi 88 - opgelost lijkt het wel !
Citaat van: Freak op dinsdag 26 juli 2011, 16:37:23
Hallo Walter,

Citaat van: Wasmi op dinsdag 26 juli 2011, 14:43:02
kost bijna niks, maar wel een hoop werk...... wat is overigens de beste plaats voor deze diode? vlakbij de rails of vlakbij de S88 of maakt dat niet uit??? (ga zelf binnenkort ook beginnen, vandaar m'n vraag)
De beste plaats is zo dicht mogelijk bij de rails-aansluiting en niet bij de terugmeldmodule. De lange draad tussen rails-aansluiting en diode kan anders nog voldoende storing oppikken.

Mvg,
Peter


Zo, even een oud draadje oppikken  :)

Peter, je schrijft dat de beste plaats voor de diode bij de rails is omdat de lange draad tussen railsaansluiting en diode anders nog voldoende storing kan oppikken.

Voor mijn gevoel is dat niet logisch. M.i. moet er een zo storingsvrij mogelijk signaal de decoder in. Het betreft hier immers een ingangssignaal. Plaatsing van de diode zo dicht mogelijk bij de S88-module lijkt daarom voor de hand te liggen. Kan je dat uitleggen?

Even voor de duidelijkheid. Ik heb het over diode D2 in het draadje van Sascha: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=8715.msg645975#msg645975 en http://www.ldt-infoceter.com/page/pdf/page_670.pdf

Groet,
Martin

Re:diode IN terugmeld leiding werk prima - HSI-88 Putty monitoring
Hoi Peter,

Dank voor je snelle reactie.

We hebben het hier inderdaad over positieve stoorsignalen. Waar ik dus aan denk zijn (postitieve) stoorsignalen van buitenaf op de draad bijvoorbeeld veroorzaakt door de vaak vele andere draden/signalen in de buurt. Of is dit slechts een theoretische mogelijkheid? Vergelijkbaar met overspraak in PSTN-telefonie (en ter voorkoming het paarsgewijs twisten van de aderparen). De gebruikte spanningen en signalen zijn natuurlijk wel verschillend.

Groet,
Martin
Re:diode IN terugmeld leiding werk prima - HSI-88 Putty monitoring
Hoi Peter,

Wat bedoel je met  "...zie je al iets bijzonders."?

Groet,
Martin
Re:diode IN terugmeld leiding werk prima - HSI-88 Putty monitoring
Ik had het inderdaad niet over galvanische scheiding, wel massadetectie met standaard S88-modules. Ik begrijp dus even niet wat je hiermee wilt zeggen.  :?

Om (bijna) alle mogelijke verstoringen te voorkomen zou je bijna twee diodes in de aansluiting monteren: een direct bij de rails en een direct aan de S88-module. Maar mogelijk levert dat een te groot signaalverlies op (0,7V per (silicium)diode) als ik de theorie van lang geleden goed heb onthouden. Er waren toen ook nog Germaniumdiodes (0,3V?).

Groet,
Martin