Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Durf het niet aan te sluiten

Gestart door Cor de Snor woensdag 22 november 2023, 14:00:07

Domme vragen bestaan niet.

Beste lezers, ik ben een beginneling en heb de demobaan van Chris Burger nagebouwd, na veel vijven en zessen rijden 3 loks nu automatisch tot volle tevredenheid. Ik wil op de ondertafel mijn "oude M-rails" gebruiken voor schaduwstations en opstelsporen, hiervoor heb ik voorlopig 4 lichtsluizen van Modelbouwled aangeschaft, daar zit echter geen handleiding bij en die ontbreekt ook op hun site. Navraag leverde op dat: Gebruik een DC voeding van 5 tot 15 volt, rood is de +, zwart is de - en geel wordt aangesloten op de gemeenschappelijke aansluiting. Ik heb dit met diverse mensen besproken en kreeg verschillende tegenstrijdige reacties, waardoor ik het niet zo maar durf aan te sluiten. Ik maak gebruik van Yamorc YD6016ES Ground daar heb ik(zie bijlage), kan ik deze gebruiken om de lichtsluizen aan te sluiten en zoja hoe moet ik het dan aansluiten
Re: Durf het niet aan te sluiten
praat me daar niet over
geen handleiding ook niet als je om vraagt
al twee jaar geleden zou hij ze op zijn site zetten 
ik heb ze terug gestuurd
een waardeloos bedrijf
ik koop daar nooit meer iets

graag een glaasje wijn

aansluitgegevens staan er toch onderaan : link

Klem 4 moet dus op de ingang van je detector module.

De aansluitgegevens onderaan de pagina is van een ander type met 6 aansluitingen, mijn lichtsluis heeft maar 3 draden zie(https://www.modelbouwled.nl/contents/nl/d1323_Lichtsluis-Marklin-C-Rails.html)

graag een glaasje wijn

volgens tekening print : links out : naar je detector . Midden = grond GND dus massa of min. Rechts = VCC = plus .Connector zal dan vermoedelijk zijn : geel - zwart - rood

Ps: spijtig dat er geen handleiding van is want dat duurt geen eeuwigheid om te maken.Bij wijlen MIAA deden we dat eerst alvorens op de markt te brengen.Kwestie van service te leveren.
Mag ik vragen wat MIAA is/was?

graag een glaasje wijn

modeling is an art .Van wijlen Eric Minnaert (en ik als stille medewerker)

Dank voor je reactie, werkt dit dan ook op de Yamorc 6016ES Ground?

graag een glaasje wijn

denk het wel want de andere versie vermeld dat toch

Beste lezer, Ik ben begonnen met het aansluiten van de lichtsluis.
Ik maak gebruik van een aparte DC10V voeding, en als volgt aangesloten:
Rood op de +  en Zwart op de –
De led brandt heel flauw.

Als ik de gele draad aansluit op de Rosoft S-88, als Nr. 16 geeft koploper
en de IB aan dat de bezetmelder op bezet staat, bij onderbreking van
de lichtsluis brandt de led fel maar de bezetmelding blijft.

Als ik de gele draad aansluit op de Yamorc YD6016 ES (Ground), als Nr. 3
geeft koploper en de IB aan dat de bezetmelder niet op bezet staat, bij
onderbreking van de lichtsluis brandt de led fel maar de bezetmelding wordt
niet gemeld.

Wat doe ik verkeerd?.
je doet niets verkeerd
zie mijn eerdere opmerkingen
terug sturen !!
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

Ik gebruik zelf naar tevredenheid (zowel massa als stroomdetectie) de lichtsluis van Huub Maaskant.
Naar mijn idee met duidelijke beschrijving. Maar je moet ze zelf even in elkaar zetten.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: Cor de Snor op woensdag 22 november 2023, 14:00:07Ik maak gebruik van Yamorc YD6016ES
Ik zou het ook niet zo maar durven aansluiten.

Welke voeding voedt de Yamorc?

Je kunt de lichtsluis niet zomaar op een externe voeding hangen,
en dan verwachten dat alles goed komt.

Stroom stroomt alleen in een (gesloten) stroomkring,
en ik zie maar 1 draad (de gele) die naar de Yamorc leidt.
Waar is de retour draad dan?

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Verwijderd.

Beste Jan22, bedankt voor je reactie. Mijn gedachte is dat de Yamorc de voeding krijgt via de S88 of heb ik dat verkeerd? De S88 van Rosoft is verbonden met de IB LocoNet T en de S88 is via een UTP kabel verbonden met de Yamorc. De 2 draden die je op de foto aan de Yamorc ziet komen van de C-rails bezetmelders en die werken goed.  Ik ben met een lampje de lichtsluis aan het testen geweest op de externe voeding en met de gele draad en de - gaan bij onderbreken de led op de print en het lampje branden. Kan ik de - aansluiten op de C behorend bij poort 9 t/m 16 en de gele op één van deze poorten. Op de S88 heb ik ook geen retourdraad, maar de bezetmelders doen hun werk naar behoren.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: Cor de Snor op zaterdag 02 december 2023, 09:53:32De 2 draden die je op de foto aan de Yamorc ziet komen van de C-rails bezetmelders en die werken goed. 
OK, ik heb in de Duitse handleiding gekeken
De Nederlandse handleiding staat hier: Yamorc ES handleiding.
Yamorc houdt zich in de handleiding niet aan een conventionele kleurcode, irritant.

Ik ga uit van rood=+, zwart=- (hier paars)  en geel (hier groen) = de melding, en die aansluitingswijze zou ik dan voor de lichtsluis ook toepassen. De lichtsluis zit dan in de stroomkring van de (digitale) stroom van de rijbaan, en niet op een aparte voeding.

Of de lichtsluis het ook echt doet? Daar laat ik me niet over uit. Maar wat de sluis moet doen, wel.
De schema's van modelbouwled (type 1.5 lichtsluis) en de lichtsluis van Huub Maaskant hebben met elkaar gemeen
dat ze het signaal omdraaien (inverteren):

-Als een trein in de lichtsluis zit, dan is het signaal laag (+0,35 vDC).
-Als de lichtsluis vrij is, dan is er het signaal hoog (+4,9 vDC).

De voedingsbron van de lichtsluis bepaalt de spanning van het signaal. Je ziet dat bij Huub Maaskant goed uitgelegd:
-12 volt voeding om een relais te voeden,
-5 volt voeding om een digitaal signaal te geven (waarmee je geen relais kunt omzetten).

Dus dat signaal van +4,9 wordt opgepept tot b.v. +18 vDC (als dat ook de voeding is van de railspanning).
Dat oppeppen gebeurt met een transistor (bij Maaskant een BC547B, bij Modelbouwled, 1e versie, een 2n3904).
Die transistor is ook verantwoordelijk voor de signaalinversie.

Bij het testen moet je even bedacht zijn op die inversie.

Jos Verstraten legt het principe uit in z'n blog (over de werking van de fotodiode zelf).

Over de te verwachten betrouwbaarheid van Modelbouwled (de oude lichtsluis) valt e.e.a. te zeggen, zoals Wouter al deed.
Hij heeft ervaring met het oudere type lichtsluis van modelbouwled (versie 1.5).

Dat (oudere) type is ook besproken in het forum van circuitsonline.nl;
er bleek een ontwerpfout in te zitten die gemakkelijk was te verhelpen. Er hangt een weerstand met led in dat ontwerp,
en die weerstand met led moet je weg laten (of weg knippen) om die sluis goed te kunnen laten werken.
Als je zo'n (oud) ding hebt gekocht, dan kun je er niet op vertrouwen dat een nieuw lichtsluis-ontwerp het wel goed doet.
Dat bedoelt Wouter, denk ik.

graag een glaasje wijn

niet vergeten dat de rode de common is en dus eigenlijk de massa draad.Zie dat deze vraag op verschillende forums gesteld is en er verschillende antwoorden komen

Ok, je dient de massa van de rails te verbinden met de massa van de lichtsluis om ook daar een gesloten circuit te creeëren. Zoiets als in onderstaand schema is weergegeven. Voor het gemak heb ik hierin de 'C' aansluitingen van de 6016ES gebruikt, dat mag ook allebei op de Rosoft terugmelder aangesloten worden. Het gaat er maar om dat beide circuits gesloten zijn.
Lichtsluis.jpg
Rekening houdend met hetgeen John zojuist meldt zou dan de rode draad van de lichtsluis aan de 'C' moeten en niet de bruine.

jan Willem, Wat jij laat zien is een 6016ES voor tweerail. Ergo is dat een stroomsensor en geen groundsensor. Voor het drierailsysteem een verkeerd voorbeeld.