Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Bezetting 21 MTC nem 660

Gestart door Colablik dinsdag 20 januari 2026, 18:38:04

Bezetting 21 MTC nem 660

Bezetting 21 MTC nem 660
Goedeavond,
Voor de voeding van een lichtwissel print in een marklin Re460 is een U+ en een U- nodig.
Bij Marklin is de U+ de oranje draad terwijl de U- een paarse draad is. Volgens de DCC kleurcodering is de U+ een blauwe draad en de U- een bruine draad.
In de oude Marklin decoders 6090x zat altijd een paarse draad terwijl bij de ESU decoders deze U- draad ontbrak.
De U- kon je echter zelf maken door 2 diodes aan de voeding te solderen (sperzijde richting de voeding).
Dat werkt perfect.
Nu ben ik echter bezig om een Re460 te gaan voorzien van een 21MTC adapter print.
Volgens mij zit er echter op een 21 MTC connector ook een Pin voor de U- aansluiting.  Dit zou dan pin 20 (ground) moeten zijn.
Als pin 20 inderdaad de U- aansluiting is is het plaatsen van 2 extra diodes dus niet meer nodig en kun je op de 21 MTC connector op pin 20 gewoon een bruine draad (DCC kleur codering) solderen.
Klopt deze redenering of zit het mogelijk anders en zie ik iets over het hoofd?
Groet Erwin
Re: Bezetting 21 MTC nem 660

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Zie https://wiki.3rail.nl/index.php?title=NEM_connectoren_en_kabelkleuren

Hierin staat ook het aansluitschema van de 21 MTC

Groet, Anne W
Dank je wel voor de reactie. Als ik het schema goed bekijk zie ik de elektronica massa of Ground op pin 20 dus U- is pin 20.
Groet Erwin
Forum Moderator

Correct dat pin 20 de U- is.
Maar let dan (in de toekomst) goed op met die bruine draad om verwarring met de railmassa te voorkomen.
Erwin,

Hoe ga je dat dan via de decoder schakelen ?
In het model zit een marklin lichtwisselprint. Deze heeft een voeding nodig hiervoor gebruik in de U+ en de U-.
Vanaf de decoder worden de uitgangen licht vorne, licht hinten, aux 1 en aux 2 ook aangesloten op de lichtwissel print. Vanaf deze print worden ook de led printjes aangesloten.
De decoder map ik met de Lokprogrammer en dan kan ik met F0 de frontseinen en een wit sluitsein schakelen.  En met F1 worden de schijnwerpers geschakeld terwijl met F2 een rood sluitsein kan worden geschakeld en dat dan richting afhankelijk.
Hoop dat het zo duidelijk is.
Groet Erwin
Dank je wel voor de bevestiging dat de U- op pin 20 ligt John :thumbup:
En ik zal zeker oppassen met de bruine draad.  Ik probeer volgens de DCC kleurcodering te werken en daarin is de railmassa zwart en niet bruin. Maar wel een hele goede tip.
De bruine draad aansluiten op de massa zal betekenen dat de decoder gaat hemelen  ;)
Groet Erwin
Forum Moderator

Precies daarom ook mijn waarschuwing. ;)
Nu heb je het nog vers in je geheugen, maar als je over een paar jaar die loc eens opent, is het wel van belang dat je eraan denkt.