Citaat van: Cor de Snor op zaterdag 02 december 2023, 09:53:32De 2 draden die je op de foto aan de Yamorc ziet komen van de C-rails bezetmelders en die werken goed.
OK, ik heb in de Duitse handleiding gekeken
De Nederlandse handleiding staat hier:
Yamorc ES handleiding.
Yamorc houdt zich in de handleiding niet aan een conventionele kleurcode, irritant.
Ik ga uit van rood=+, zwart=- (hier paars) en geel (hier groen) = de melding, en die aansluitingswijze zou ik dan voor de lichtsluis ook toepassen. De lichtsluis zit dan in de stroomkring van de (digitale) stroom van de rijbaan, en niet op een aparte voeding.
Of de lichtsluis het ook echt doet? Daar laat ik me niet over uit. Maar wat de sluis moet doen, wel.
De schema's van modelbouwled (type 1.5 lichtsluis) en de lichtsluis van Huub Maaskant hebben met elkaar gemeen
dat ze het signaal omdraaien (inverteren):
-Als een trein in de lichtsluis zit, dan is het signaal laag (+0,35 vDC).
-Als de lichtsluis vrij is, dan is er het signaal hoog (+4,9 vDC).
De voedingsbron van de lichtsluis bepaalt de spanning van het signaal. Je ziet dat bij
Huub Maaskant goed uitgelegd:
-12 volt voeding om een relais te voeden,
-5 volt voeding om een digitaal signaal te geven (waarmee je geen relais kunt omzetten).
Dus dat signaal van +4,9 wordt opgepept tot b.v. +18 vDC (als dat ook de voeding is van de railspanning).
Dat oppeppen gebeurt met een transistor (bij Maaskant een BC547B, bij Modelbouwled, 1e versie, een 2n3904).
Die transistor is ook verantwoordelijk voor de signaalinversie.
Bij het testen moet je even bedacht zijn op die inversie.
Jos Verstraten legt het principe uit
in z'n blog (over de werking van de fotodiode zelf).
Over de te verwachten betrouwbaarheid van Modelbouwled (de oude lichtsluis) valt e.e.a. te zeggen, zoals Wouter al deed.
Hij heeft ervaring
met het oudere type lichtsluis van modelbouwled (versie 1.5).
Dat (oudere) type is ook
besproken in het forum van circuitsonline.nl;
er bleek een ontwerpfout in te zitten die gemakkelijk was te verhelpen. Er hangt een weerstand met led in dat ontwerp,
en die weerstand met led moet je weg laten (of weg knippen) om die sluis goed te kunnen laten werken.
Als je zo'n (oud) ding hebt gekocht, dan kun je er niet op vertrouwen dat een nieuw lichtsluis-ontwerp het wel goed doet.
Dat bedoelt Wouter, denk ik.