Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Yamorc YD8116 icm iTrain

Gestart door Steem zaterdag 07 juni 2025, 22:52:27

Yamorc YD8116 icm iTrain

Ik hou van hobbies

Yamorc YD8116 icm iTrain
Ik ben bezig met een testbaan met een CS3+, Viesmann 5200 transformator en iTrain, en heb inmiddels de bezetmelding en wissels werkend. De volgende stap die ik wil maken is het werkend maken van seinen. Nou heb ik daar een aantal vragen over.

Ik heb een tijd geleden via dit forum van iemand dwergseinen gekocht, en daar zitten 4 draden aan. 1 voor elke kleur led, en een gemeenschappelijke plus (de laatste met weerstandje). Klopt het dat ik hiervoor adres 1, 2 en 3 bezet moet houden op de 8116? Dus met een enkele 8116 kan ik "slechts" 4 Nederlandse seinen bedienen?

Voor het configureren in iTrain heb ik de video van Jeroen Balkema gevolgd:
. Maar ik krijg het niet werkend. Ik kan alleen rood schakelen, geel blijft altijd aan en groen altijd uit. Mis ik iets?

Als laatste: Het weerstandje wordt gloeiend heet. Zo heet dat ik hem niet kan aanraken. Dat lijkt mij niet goed, maar ik heb geen idee hoe ik dat kan oplossen.

Re: Yamorc YD8116 icm iTrain
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Seinen en weerstanden herken ik, weerstand wordt idd warm.
Kun je oplossen door een zwaardere weerstand te vervangen, die er standaard op zit is 2.2kOhm. Verdubbelen tot 4.4 kan, Leds branden dan nog steeds en weerstand wordt minder heet.

Ik heb deze seinen met een Rosoft decoder en een Ecos werkend op DCC. Yamorc geen idee hoe dit moet.

Ik hou van hobbies

Top, dank. Ik heb het ook even geprobeerd door de Yamorc op de 10v uitgang van de Viesmann 5200 aan te sluiten en dat scheelt aanzienlijk. Weerstand wordt nu lauw ipv heet.

Inmiddels door gewoon verschillende opties (met een beetje redenering) te proberen het sein werkend. Ik snap alleen echt nog niet wat de logica is achter de outputs.

Hoi Steven,
Hoe heb je het sein in de YD8116 geconfigureerd? Dat zal je toch echt eerst moeten doen vóórdat je die met de CS3 of in iTrain kunt gebruiken.