Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

C kruiswissel 24624 en slippende treinen.

Gestart door paulH maandag 19 februari 2007, 12:56:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
C kruiswissel 24624 en slippende treinen.
Hallo,

ik heb problemen met mijn C kruiswissels. Diverse treinen zoals de Blokkendoos, en Mat 64 hebben moeite om recht over de kruising te rijden. Als de snelheid te laag is dan blijven ze hier zelfs stil staan terwijl de motor van het desbetreffende treintje gewoon draait.

Zijn forumleden dit dit probleem herkennen?
Is hier een oplossing voor?

m.v.g
Paul.

Re: C kruiswissel 24624 en slippende treinen.
Beste Paul,

Om welke merken treinstellen gaat het?

Als het om Roco's gaat kan het zijn dat de wieldiameter het probleem is.
Deze zijn namelijk kleiner dan die van Märklin.
Ook kan de spoorbreedte van de wielen niet correct zijn.
Bij Märklin wielstellen moet dit 13,8 mm zijn.
Ook kan de sleper te hoog afgesteld staan zodat deze de "loc" omhoog drukt.

Oplossingen: wielen controleren, spoorbreedte wielen controleren, sleper controleren of anders de loc verzwaren (binnenin indien ruimte een stukje bladlood plaatsen).

Ik hoop dat de oplossing er bij zit voor je en anders maar hopen dat er iemand anders nog een idee/oplossing kan hebben voor je.

succes.
Re: C kruiswissel 24624 en slippende treinen.
Hey Paul

wat gaat er vooraf aan de kruizing?
ik bedoel hiermee welke railstukken zitten er voor de kruizing.
als het een scherpe bocht is kan het ook daar aan liggen
dit had ik namelijk op mijn oude baan. dan wordt de trein gewoon
te zwaar om te trekken en op de kruizing is minder grip dus gaat ie daar slippen.

Groeten Martin
Re: C kruiswissel 24624 en slippende treinen.
op mijn oude baan was het net anders om als daar een lange trein de bocht uit kwam en recht over een kruiswissel ging schoot hij ff voorruit terwijl de trein niet slipte heb dit nooi kunnen verklaren
Re: C kruiswissel 24624 en slippende treinen.
Riny en Martin, bedankt voor het meedenken.

De wielafstand controleren : Het zou natuurlijk kunnen. De 2 genoemde treinstellen zijn af fabriek in de wisselstroomuitvoering geleverd. Maar ik zal dit nameten.
De sleper is geen probleem omdat deze niet onder het motorblok zit.
De loc verzwaren zou ook nog soelaas kunnen bieden.

Bedankt voor het meedenken.

Toch heb ik het idee dat het probleem bij de kruiswissels zit. Ook sommige loks van Marklin (zoals mijn NS1211) hebben hier ook last van, zij het in mindere mate.

Martin,

Het maakt niet uit of er een rechte of kromme voor of na de kruiswissel zit. Het probleem blijft hetzelfde.

Wellicht nog andere suggesties?

m.v.g

Paul



Re: C kruiswissel 24624 en slippende treinen.
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: C kruiswissel 24624 en slippende treinen.
Hallo,

Ik heb dat probleem soms met m'n V100.
Meestal als er een wat langere trein achter hangt.
Dat komt , omdat  de wielen op het kruiswissel niet op de slipbandjes lopen, maar op de wielflens.
Aangezien zoals bij mijn V100 de assen nogal kort op elkaar zitten, lopen dus alle 4 de wielen op hun flensen, waardoor de trekkracht zeer gering is.

mvgr.  Charlie.
Re: C kruiswissel 24624 en slippende treinen.
Ik heb van genoemd probleem nog nooit last gehad en dat terwijl mijn oude baan toch vreemde (beginners) kronkels had.
Zelfs mij kleine Köff II heeft hier geen moeite mee.

Maar ja, zeg nooit, nooit.
Wat niet is kan nog komen.

Succes met het oplossen van het probleem.
Re: C kruiswissel 24624 en slippende treinen.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: C kruiswissel 24624 en slippende treinen.
Het probleem dat Charlie beschrijft heb ik met m'n bejaarde E63 (3001). Met name achteruit rijdend blijft hij hangen, trein of geen trein eraan... Bandjes vernieuwen heeft niet echt geholpen.

Er is meer materieel wat niet lekker loopt op deze kruiswissels, met name in de afbuigende stand.

Van mijn motorPost lijkt de sleper ergens achter te blijven hangen. Hij schiet direct weer los, blijft rijden en ontspoort niet, maar een fijn gehoor is anders. De sleper zit netjes recht en hij doet dit alleen als de sleper voorop loopt.

Ook geen fijn gehoor is m'n 003 (3085) die steevast met een luide bonk het (afbuigende) wissel over gaat: alsof het voorste drijfwiel ergens tegenaan rijdt :-(

Acido
Re: C kruiswissel 24624 en slippende treinen.
Goededag,ik heb hetzelfde probleem met de kruiswissel 24624.Een E-40 met een 5 delige apfelpfeil en de 1637 NS carco met een 5 delige rola set inclusief 5 vrachtwagens blijven stilstaan als ze vanuit een helling van 3% na een centimeter of 60 de kruiswissel oprijden.Met de overige locs heb ik hier geen problemen mee.Dit is echt een makke van de kruiswissel,gewoon te weinig grip op al het kunstof waarmee het midden van de kruising is bekleed,of het verkeerde kunstof gebruikt.Nu heb ik deze kruising vervangen door een gewone kruising 24640 en de problemen zijn verdwenen,zelfs op de laagste snelheid.Als de 2 bovengenoemde locs op de kruiswissel stil staan en ik licht op de loc druk met mijn vinger dan voel je dat de loc weer grip krijgt,tevens zijn deze 2 locs met 2 assen aangedreven en hebben 4 antislipbanden.

groetjes Huib
Re: C kruiswissel 24624 en slippende treinen.
CiteerAls de 2 bovengenoemde locs op de kruiswissel stil staan en ik licht op de loc druk met mijn vinger dan voel je dat de loc weer grip krijgt,tevens zijn deze 2 locs met 2 assen aangedreven en hebben 4 antislipbanden.

Lichte druk op de kop.

Dat herken ik ook maar dit is relatief. met mijn 90 kg  :shock: is 1 ons een lichte druk.
Maar 1 ons lood in een lok proppen dat klinkt dan wel weer heftig.

Ik ben bang dat ik toch deze kant op moet gaan denken.

Maar ik begrijp dat het geen algemeen probleem is. Blijkbaar heb ik ze uit een serie die op maandag ochtend is gebouwd.

Bedankt voor het meedenken.

m.v.g
Paul