Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation

Gestart door rscosworth zaterdag 16 juli 2011, 16:46:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Bedankt voor de reacties!
'k Heb nog een kleine aanpassing gemaakt, zodat ik langere goederentreinen kwijt kan in het kleine schaduwstation.

Citaat van: sbbmarklin op zondag 14 april 2013, 14:58:07
En vooral ook veel plekken waar je niet of moeilijk bij kan.

Valt mee! Hieronder zie je waar gaten komen, zodat je hier van onderaf bij kan. Ook kun je achter de schaduwstations komen (rode vlakken).
Dus ik kan zowel vanaf de voorkant overal bij, als ook vanaf de achterkant. Alle wisselstraten zijn te bereiken via de gaten.

De afstand tussen de 2 verdiepingen wordt zo'n 25 cm, dus als het goed is heb ik ruimte genoeg om overal bij te kunnen.


Binnenkort eerst maar een start maken met de onderbouw. Dan heb ik nog tijd genoeg om lang na te denken over het zichtbare gedeelte ;)
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Ziet er strak uit.

Veel plezier met de onderbouw.

Gr.
Piwie.
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Goede avond allemaal,

Het is al weer een tijdje geleden dat ik hier wat gepost heb. Helaas gaan de vorderingen van de zolder/baan niet zo snel als gehoopt :)
We zijn de afgelopen maanden zo druk geweest met het huis dat we eerst maar even lekker zijn gaan wonen en niet gelijk verder zijn gaan verbouwen op zolder.

Op de zolder is dan ook echt nog steeds helemaal niets gedaan  O:-D

Ook het maken van een baanplan heeft even op een laag pitje gestaan, maar afgelopen weekend toch maar weer even wat opgepakt, met onderstaande ontwerp tot gevolg. Het schaduwstation was al af, maar nu heb ik ook het baanplan van 1 kant van het station er in zitten. Ik heb er bewust voor gekozen om iets minder opstelsporen te maken voor de goederentreinen. Met minder sporen heeft het sporenplan een betere lengte/breedte verhouding, en zo veel opstelsporen heb ik toch niet nodig. Ook is er wat meer ruimte voor scenery.

Daarnaast heb ik er voor gekozen om niet alle overloopwissels van/naar Roosendaal en Breda in te plannen. Zonder al die wissels geeft het een veel rustiger beeld.. Met wissels was het zo rommelig. En waarschijnlijk ga ik die overloopwissels toch niet gebruiken.

Nu volgt nog de wisselstraat richting Dordrecht met de bijbehorende fly-over en tot slot het enkelspoortje naar Moerdijk.

'k Hou jullie op de hoogte!

Gr Richard
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Goede avond allemaal!

Terwijl ik zelf rond de feestdagen gewoon moet werken, is mijn schoonvader onverwachts bij ons op zolder aan de gang gegaan :D

Inmiddels heeft hij de cv leidingen die in de weg zaten allemaal omgelegd, hij heeft het expansievat verplaatst, radiatoren verplaatst, afzuigsysteem verplaatst!
En dat allemaal zodat zijn schoonzoon (ik dus) meer ruimte heeft voor zijn treinbaan  O:-D

Na de feestdagen gaan we beginnen met het de elektra, verlichting, raggelwerk, isoleren, gipsplaten, schilderen en tot slot de vloerbedekking.
De planning is nu toch wel dat de zolder ergens in januari/februari gebruiksklaar moet zijn!

Daardoor begint het baanplannen bedenken ook weer te kriebelen :)
Echt een duidelijk baanplan voor het zichtbare gedeelte is er nog niet, maar heb ondertussen wel een beter schaduwstation getekend.

Tussen de sporen komen openingen zodat ik van onder af beter bij de sporen kan komen.
Ook zijn alle 27 opstelsporen nu ongeveer even lang (minimaal 350cm), zodat elke trein op elk spoor binnen kan komen.

Wat vinden jullie er van?
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Dag Richard,


vraag me niet hoe, maar zie dit topic voor t eerst  :O
heb niet zoveel tijd, maar 1 dingetje: waarom ben je overgestapt op een nieuw schaduwstation, waarbij je maar 2 aparte opstelplaatsen hebt?
zoals ie nu is, moet je bij de grootste 'file rijden' (de treinen achterelkaar zetten) wil je t een beetje optimaal benutten, of zie ik dat verkeerd.
Bij de vorige kon je meer verschillende treinen kwijt...


gr Simon
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Het is straks de bedoeling dat ik per spoor leeg wil gaan rijden.
Ik heb 6 lange sporen waar ik telkens 3 treinen op kan zetten.
Vooraan een doorgaande/internationale trein, dan een stoptrein/sneltrein/sprinter en tot slot een goederentrein.


Voorafgaand aan de 6 lange sporen heb ik nog de mogelijkheid om 9 treinen binnen te laten komen, met de mogelijkheid om elkaar te passeren, voor het geval ze niet in de juiste volgorde binnen komen.


Pas wanneer een van de 6 sporen volledig leeg is gereden komen er 3 nieuwe treinen binnen die gelijk op het goede spoor stoppen.

Dan zal het file rijden mee vallen hoop ik. k Ga het van te voren nog in koploper simuleren om te kijken of het echt zo goed werkt als ik in gedachte heb :)
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Goede morgen allemaal!

'k Ben nog even aan het puzzelen met de spoorverdeling.
Het is de bedoeling dat ik per spoor leeg ga rijden, dus het is niet mogelijk om bijvoorbeeld een ICE3 (die 1 keer per 2 uur rijd) op hetzelfde spoor binnen te laten komen als bijvoorbeeld een plan v (die elk half uur rijd).


Hieronder een overzicht van de 12 personentreinen die de dienstregeling gaan vormen.
(De overgebleven ruimte achter in het schaduwstation zal dan worden opgevuld met goederentreinen)

Sneltrein: (2x per uur)
Koploper
IRM

Stoptrein: (2x per uur)
Plan V
DD-AR (met NS1720)

Intercity: (1x per uur)
ICR (met NS1136)
IC+ (met NS1736)
ICK (met NS1855)

Internationaal: (1x per 2 uur)
InterRegio (met NS1144)
Benelux (met B1186)

Hoge snelheidstrein: (1x per 2 uur)
Thalys
NS ICE3

Vakantietrein: (1 á 2 keer per dag)
Couchette / alpenexpress (met NS1211)

De verdeling komt zoals jullie zien niet helemaal lekker uit. Het is niet zo dat ik van elk type trein een even aantal heb  :| Ook rijden ze niet allemaal even vaak per uur. Ook weet ik niet helemaal zeker hoe vaak er bijvoorbeeld een Thalys of ICE reed rond 2001. Dat staat nu op 1x per 2 uur, maar of dat juist is? Geen idee  O:-D

Heeft iemand nog ideeën ?
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Ik denk dat het veel slimmer is een spoortje met int. +intercity te maken en een combi van de veel rijders.
Je hebt twee tot vier sporen waartussen je ook halverwege kan wisselen dat moet voor genoeg variatie kunnen zorgen.

Misschien is het handig om een paar van je sorteer wissels naar halverwege te verplaatsen.
Je hebt nu dubbele mogelijkheden.Wat me onzin lijkt. De trein staat na inrijden toch een poos stil.Kan ie ook wel even wachten tot zijn buurman de wisselstraat is gepasseerd.

Robin
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Hoi Robin,

Ik denk dat je gelijk hebt :) Het schaduwstation heb ik ook aangepast. 'k Neem aan dat je het zo bedoelt?
De sporen worden hierdoor wel ietsjes korter, maar daar kan ik wel mee leven. Goed idee!

De treinen die 1 keer per 2 uur rijden laat ik dan wel over het middelste spoor rijden, omdat die altijd op elkaar moeten wachten bij het in- en uitrijden.

Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Hallo Richard,

Ik denk dat Robin gelijk heeft, je sporenplan ziet er zo wel beter uit.
Wat betreft je schoonvader, deze moet je in eere houden kan die nog meer klusjes voor je opknappen en jij meer tijd aan je modelbaan :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Ja zo ongeveer.
Je hebt nu nog meer inhaal mogelijkheden.
Lijkt me dat het hier wel mee moet lukken.

Robin
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Goede morgen allemaal, iedereen weer bijgekomen van koningsdag? :)
Vandaag even lekker een dagje op de bank doorbrengen, dus een mooi moment om weer even met wintrack te spelen  O:-D

De bouw is nog steeds niet van start gegaan. 'k Was nog steeds niet tevreden over het schaduwstation.
Het was nog "te ingewikkeld" en met "te veel wissels". Ook had ik bedacht om met 3 sporen van/naar de hoofdbaan te rijden, maar dit ga ik ook niet nodig hebben.

'k Heb daarom onderstaand schaduwstation getekend. Hier kan ik het volgende in kwijt:

6 treinen van 2meter40
6 treinen van 2meter70
6 treinen van 3meter
3 treinen van 3meter30
En op het spoor wat na de keerlus terug naar boven gaat kunnen nog eens 3 treinen staan van 3meter30. Al zullen die daar alleen staan als ik ga stoppen met rijden. Anders is dit een doorgaande baan.

Totaal kan ik dan 24 treinen kwijt, terwijl ik maar 12 wissels gebruik, waarvan er maar 6 met aandrijving zijn.
Ik wil wel weer zo veel mogelijk per spoor leeg laten rijden, om "filevorming" tegen te gaan.

Met een lange helling wil ik naar het zichtbare niveau gaan rijden, en vanaf daar is het nog "under construction" :)
Wat vinden jullie van dit idee?

Gr Richard
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Nu met bijlage:
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Hoi Richard, ik had je topic ook nog niet gezien O:-D. Je hebt serieuze plannen en ben zeer benieuwd hoe het gaat worden. Ik woon in Etten-Leur dus ik ken het station daar een beetje. Ik ga je zeker volgen!!
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Hoi Richard

Als eerste je hebt een geweldige ruimte,  :thumbup:
Ik zou het schaduwstation spiegelen, dan heb je een langere helling.
Je rijdt met Koploper daarmee heb je de mogelijkheid om met meerdere blokken per spoor meer treinen met variabele lengtes op te stellen, koploper zoekt het zelf uit op basis van optimale lengte.
Enig nadeel het kost wel een hoop bezetmelders, bij mij werkt het perfekt.
Kijk eens naar dit voorbeeld wat ik gemaakt heb, dit is 4blokken per spoor maar kunnen er ook best 8 zijn.
Klik .

Mvg
Koos
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Ik ben zelf ook heel benieuwd wat het gaat worden :)

@kdb, bedankt voor het mee denken. hoe bedoel je spiegelen? Keerlus onder en helling boven? Dan zou de keerlus boven het trappengat komen.
k Heb wel na gedacht over dynamische blokken. Maar omdat ik het zo simpel mogelijk wil houden maak ik sporen die lang genoeg zijn. Meer opstelsporen heb ik niet nodig.
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Ik heb ook een paar lange opstelsporen in 2 blokken verdeeld, hier laat ik straks alleen een select aantal toegewezen treinen parkeren. Dus alleen treinen die qua lengte daar passen. Ik rij met itrain, dus ik weet niet hoe dat in koploper gaat.
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Citaat van: rscosworth op maandag 28 april 2014, 07:44:49
@kdb, bedankt voor het mee denken. hoe bedoel je spiegelen? Keerlus onder en helling boven? Dan zou de keerlus boven het trappengat komen.
Ja en dan de sporen voor de keerlus wat inkorten en aan de bovenkant toevoegen.

Dus een kort treinstel houdt dan een lang blok bezet?

Mvg
Koos

Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
De ruimte boven het trappengat mag ik van de vrouw des huizes helaas niet gebruiken waardoor het spiegelen niet kan ;)
Als ik het om zou draaien dan is de helling inderdaad wel wat langer, maar dan hebben de blokken een ongelijke lengte.

Mocht de helling te kort zijn om het hoogte verschil te overbruggen, dan kan ik er eventueel voor kiezen om 1 winding oe te voegen in de vorm van een minispiraal.

Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Hallo allemaal,

Weer even een (gebrek aan) update van mijn kant. Dit keer met goed nieuws en met slecht nieuws...

Het slechte nieuws is dat de bouw van de modelbaan op een nog lager pitje is gezet.
Het goede nieuws is (en ook gelijk de reden van het slechte nieuws...), we verwachten onze eerste kleine  :D

Dus voordat de zolder aan de beurt is, moet eerst de babykamer af  O:-D
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Tja als je meer met je ... speelt dan met je treintjes krijg je dat. ;)
Overigens: Gelukgewenst :important:
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Haha dat heb je mooi omschreven! Dank je