Goede middag allemaal!
Zoals jullie hier links kunnen lezen rijd ik met NS materieel uit de periode van 1998 tot 2002. De reden hier van is dat ik vroeger (in die periode) vaak met de NS zomertoer door Nederland reisde, het is dus een beetje mijn jeugdsentiment
Voor mijn toekomstige baan was ik op zoek naar een klein station wat ik op schaal na zou kunnen bouwen. ?k Hou me graag bezig met rangeren, het station moet dus rangeermogelijkheden hebben. Uitgebreide scenery is niet echt mijn hobby, dus het moet ook nog eens een makkelijk na te bouwen station zijn
?k Heb voor mezelf een hoop eisen/voorwaarden gesteld waar het station aan moet voldoen en ben vervolgens alle spoorkaarten, platte gronden, stationsweb, wiki, enz. af gaan speuren opzoek naar een geschikt station. Na maanden zoeken ben ik er achter gekomen dat station Lage Zwaluwe het dichtst bij mijn wensen komt, namelijk;
- Gelegen aan een spoorlijn met veel (internationaal) goederenverkeer
o Ja, ligt tussen Kijfhoek en Antwerpen haven
- Hoofdlijn met 2x dubbelspoor om een druk personenvervoer na te bootsen
o Ja, ligt voor splitsing Roosendaal/Breda
- Rangeersporen parallel naast de perrons, en niet in het verlengde er van (ivm ruimte)
o Ja, ondanks de eerste 2 eisen toch een relatief compact sporenplan
- Station met directe aansluiting op een kleiner rangeerterrein/industrieterrein
o Ja, 2 zelfs, namelijk; Moerdijk en Oosterhout Weststad
- Rangeermogelijkheid
o Ja, mogelijkheid tot rangeren en oplopen is aanwezig
- Geen aparte HSL, alle treinen moeten op de hoofdbaan rijden
o Ja, HSL was toen nog in aanbouw
- Veel doorgaande treinen
o Ja, doorgaande intercitytreinen en internationale treinen
- Grote diversiteit aan rijdend materieel
o Ja, HSL, NMBS, B-Cargo, NSR, NS Cargo, Raillion en meer
- Manier om aansluiting van/naar schaduwstation te maken dmv tunnel of viaduct
o Ja, aan beide kanten van het station ligt een viaduct
- Eenvoudige scenery
o Ja, was rond 2001 een grote bouwput, ivm aanleg HSL, dus makkelijk na te bouwen
- Rustige ligging (qua landschap)
o Ja, rondom liggen weilanden e.d.
Mijn keuze om dit station na te bouwen ligt daarom al zo goed als vast, want volgens mij is er niet een ander station wat aan zoveel eisen voldoet als Lage Zwaluwe. De bouw er van kan nog lange tijd op zich laten wachten, eerst moet de baan van mijn vader nog verder afgebouwd worden
Maar voor ik er aan begin; Wie heeft voor mij het exacte sporenplan van Lage Zwaluwe rond 2001? (Foto?s zijn ook welkom) Het huidige sporenplan heb ik wel gevonden:
?k Hoor het graag!