Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation

Gestart door rscosworth zaterdag 16 juli 2011, 16:46:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Goede middag allemaal!

Zoals jullie hier links kunnen lezen rijd ik met NS materieel uit de periode van 1998 tot 2002. De reden hier van is dat ik vroeger (in die periode) vaak met de NS zomertoer door Nederland reisde, het is dus een beetje mijn jeugdsentiment ;)

Voor mijn toekomstige baan was ik op zoek naar een klein station wat ik op schaal na zou kunnen bouwen. ?k Hou me graag bezig met rangeren, het station moet dus rangeermogelijkheden hebben. Uitgebreide scenery is niet echt mijn hobby, dus het moet ook nog eens een makkelijk na te bouwen station zijn ;)

?k Heb voor mezelf een hoop eisen/voorwaarden gesteld waar het station aan moet voldoen en ben vervolgens alle spoorkaarten, platte gronden, stationsweb, wiki, enz. af gaan speuren opzoek naar een geschikt station. Na maanden zoeken ben ik er achter gekomen dat station Lage Zwaluwe het dichtst bij mijn wensen komt, namelijk;

- Gelegen aan een spoorlijn met veel (internationaal) goederenverkeer
o   Ja, ligt tussen Kijfhoek en Antwerpen haven
- Hoofdlijn met 2x dubbelspoor om een druk personenvervoer na te bootsen
o   Ja, ligt voor splitsing Roosendaal/Breda
- Rangeersporen parallel naast de perrons, en niet in het verlengde er van (ivm ruimte)
o   Ja, ondanks de eerste 2 eisen toch een relatief compact sporenplan
- Station met directe aansluiting op een kleiner rangeerterrein/industrieterrein
o   Ja, 2 zelfs, namelijk; Moerdijk en Oosterhout Weststad
- Rangeermogelijkheid
o   Ja, mogelijkheid tot rangeren en oplopen is aanwezig
- Geen aparte HSL, alle treinen moeten op de hoofdbaan rijden
o   Ja, HSL was toen nog in aanbouw
- Veel doorgaande treinen
o   Ja, doorgaande intercitytreinen en internationale treinen
- Grote diversiteit aan rijdend materieel
o   Ja, HSL, NMBS, B-Cargo, NSR, NS Cargo, Raillion en meer
- Manier om aansluiting van/naar schaduwstation te maken dmv tunnel of viaduct
o   Ja, aan beide kanten van het station ligt een viaduct
- Eenvoudige scenery
o   Ja, was rond 2001 een grote bouwput, ivm aanleg HSL, dus makkelijk na te bouwen
- Rustige ligging (qua landschap)
o   Ja, rondom liggen weilanden e.d.

Mijn keuze om dit station na te bouwen ligt daarom al zo goed als vast, want volgens mij is er niet een ander station wat aan zoveel eisen voldoet als Lage Zwaluwe. De bouw er van kan nog lange tijd op zich laten wachten, eerst moet de baan van mijn vader nog verder afgebouwd worden ;)

Maar voor ik er aan begin; Wie heeft voor mij het exacte sporenplan van Lage Zwaluwe rond 2001? (Foto?s zijn ook welkom) Het huidige sporenplan heb ik wel gevonden:

?k Hoor het graag!
Re:Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Leuk idee. Ben benieuwd naar de vorderingen. Volgens mij heeft er in de Rail Magazine een stuk gestaan over Lage Zwaluwe (1 jaar geleden ofzo?)
Re:Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Citaat van: Ronald op zaterdag 16 juli 2011, 17:22:25
Leuk idee. Ben benieuwd naar de vorderingen. Volgens mij heeft er in de Rail Magazine een stuk gestaan over Lage Zwaluwe (1 jaar geleden ofzo?)

'k Heb de hele jaargang van vorig jaar compleet in de kast liggen.. Ik ga ff zoeken ;)
Thnx voor de tip
edit: Dit staat in nummer 264 uit 2009, die heb ik helaas niet :(
Re:Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re:Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Misschien een zoekertje plaatsen? Of vragen of iemand een scan van dat artikel wilt maken?
Re:Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Inmiddels is het zoekertje geplaatst ;)

Is er iemand die weet wanneer de fly-over is aangelegd?
Re:Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Na een avondje googlemaps en sporenplanonline bestuderen heb ik de wisselstraat naar Breda/Roosendaal omgezet naar wintrack.
Hij is op maat gemaakt voor een module van 122x244

Hier aan vast moet dan nog een module komen van 122x244 met alleen maar rechte sporen en perrons; en tot slot nog een module met daarop de wisselstraat aan de kant van Dordrecht.

Hoor graag wat jullie er van vinden.. al zal de bouw er van nog wel even op zich laten wachten ;)
Re:Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Leuk idee, woon er in de buurt.
Ga je ook nog Station PB-Breda maken?
Of ga je niet zo ver?
Re:Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Ik vind het een prachtig plan. Alleen bij deze maatvoering kun je amper meer van modules spreken. Zijn gewoon joekels van tafels  :D

groet,
Michiel
Re:Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Citaat van: Marklin5 op maandag 18 juli 2011, 00:17:06
Leuk idee, woon er in de buurt.
Ga je ook nog Station PB-Breda maken?
Of ga je niet zo ver?


Haha dan zou ik een groter huis moeten gaan zoeken :D
Nee 'k wil het wel modulair gaan bouwen zodat het te verplaatsen/uit te breiden is.

Citaat van: Golfer op maandag 18 juli 2011, 08:59:38
Ik vind het een prachtig plan. Alleen bij deze maatvoering kun je amper meer van modules spreken. Zijn gewoon joekels van tafels  :D

groet,
Michiel

Dank je:) Nouja.. dank aan de bouwers van het origineel.. zij hebben het ontworpen, 'k teken het alleen na :D
'k Hoop overigens dat ik het goede railplan te pakken heb. 'k Heb het getekend zoals het er nu bij ligt, maar of het er ook zo bij lag rond 2001 dat moet ik nog even goed uitzoeken.

Maar voor alsnog zijn het alleen ideeën, er zit nog geen schroef in het hout :)

Re:Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Je kan de afstand wat korter maken,
en je werkt met modules, dus kan het makkelijk :lol: :mrgreen:

Zo moeilijk is de wisselstraat van station PB- Breda niet  :D
Re:Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
haha das waar, maar voor als nog eerst dit plan maar passend zien te maken :D

'k Heb de wisselstraat richting Dordrecht er ook in staan, en een overzicht van het totaal.
Als je het vergelijkt met het echt dan is het in de lengte iets ingekort, maar er kunnen nog steeds goederen treinen staan van ruim 4 meter.
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Ik had al gereageerd in het topic van de baan die je met je vader maakt, maar ook hier nog even maar.
Het ziet er erg mooi uit.
Als je niet zeker weet of het plan goed is kan je in Google Earth 'terug in de tijd'.
Ik weet alleen niet hoever dat kan (het is volgens mij ook weer per gebied verschillend).

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Klopt, Helaas ging dit niet verder terug dan 2005 :(

'k Ben er alleen nog niet over uit of ik de wisselstraten voor 100% na ga bouwen.
De laatste tijd zit ik meer te denken aan een eigen stationsplan gebaseerd op lage zwaluwe.

Her en der zullen de trajecten dan ingekort worden, om zo meer onderdelen van deze lijn na te bootsen.
Wat ik voornamelijk wil veranderen is de fly-over en het gehele traject tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht. Dit is in werkelijkheid dubbel spoor, maar ik zou dat willen verdubbelen naar 4 sporen.
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
ziet er goed uit je plan

gr john
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
ik weet niet of je deze al kende :

https://picasaweb.google.com/biemansjan/HSL_1996_2002#
'
Allemaal luchtfoto's en volgens mij ook Lage-Zwaluwe ;)
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Deze foto serie had ik nog niet gezien, bedankt voor het plaatsen!

Het geeft wel veel inspiratie voor het maken van senery. (losse bielsen en bouwmaterialen die er liggen, bouwvoertuigen zoals heipaal machines e.d. (zijn er werkende heipaalmachines in HO ?)

Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Citaat van: rscosworth op dinsdag 07 augustus 2012, 12:04:21
Klopt, Helaas ging dit niet verder terug dan 2005 :(

'k Ben er alleen nog niet over uit of ik de wisselstraten voor 100% na ga bouwen.
De laatste tijd zit ik meer te denken aan een eigen stationsplan gebaseerd op lage zwaluwe.

Her en der zullen de trajecten dan ingekort worden, om zo meer onderdelen van deze lijn na te bootsen.
Wat ik voornamelijk wil veranderen is de fly-over en het gehele traject tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht. Dit is in werkelijkheid dubbel spoor, maar ik zou dat willen verdubbelen naar 4 sporen.

Dat is jammer.

Het is jouw modelbaan, dus maak het helemaal naar je smaak.
Volgens mij heb je veel materieel dus 4 sporen zullen denk ik niet mistaan.

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Je plannen zien er leuk uit, worden inderdaad grote tafels.

Blijf je volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Goede middag allemaal,

'k Zie dat het al weer bijna anderhalf jaar geleden is dat ik dit draadje heb gestart!
Tijd gaat snel ;)

Deze week hebben mijn vriendin en ik te horen gekregen dat de koop van ons nieuwe huis 100% rond is... Dus het wordt tijd om plan Lage Zwaluwe uit de ijskast te halen!


Als ik de baan op een hoogte van zo'n 90 cm maak, blijft er nog een bruikbare ruimte over van ongeveer 6,15 meter bij 5 meter.
Station Lage Zwaluwe in volle lengte gaat hier helaas niet passen, dus 'k moet hier en daar een compromis sluiten.

Binnenkort maar even aan de slag met wintrack. De sleutel van ons huis krijgen we 1 feb, dus ik heb nog alle tijd om wat moois te ontwerpen. (hulp is altijd welkom ;) )
En hopelijk medio volgend jaar kan de bouw er van beginnen!


Tot die tijd werken we rustig door aan de baan van m'n vader ( Klik )
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Ha Richard,

Goed om te horen en van harte gefeliciteerd! :)
Mocht je baan er staan dan wil ik wel een keer langs komen met een sleep IC+ rijtuigen en de Italy express. :D :P :D
Heb je overigens ook gedacht hoe je het qua scenery gaat doen?

Groetjes,

Antal
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
He Antal,

Je bent van harte welkom!

De belgische baan van Erwin is mijn grote voorbeeld. Zie onderstaande link:
http://www.flickr.com/photos/51065302@N03/

Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Hoi Richard, van harte gefeliciteerd met jullie nieuwe aankoop!
De ruimte die je tot je beschikking gaat krijgen klinkt heel erg mooi en ook dit plan ziet er spectaculair uit. Ben benieuwd naar je vorderingen.

Groeten Dennis
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Tof dat ziet er goed uit dus ben erg benieuwd. :) :thumbup: :thumbup:

Groetjes,

Antal
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Leuk plan !! ik ga dit zeker volgen ,succes !!
Groet Robert
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Bedankt allemaal voor de reacties!

Onderstaand een eerste poging om Lage Zwaluwe met fly-over na te maken.
Er missen nog wel wat wisselstraten, maar die teken ik wel na als ik ongeveer een idee heb hoe het globaal moet gaan worden.

Bovenin zie je de fly-over richting de randstad, met een enkelspoor richting de industrie van Moerdijk.
Aan de onderkant station Lage Zwaluwe zelf met 2 sporen richting Zeeland/Belgie en met 2 sporen richting Noord Brabant.

Het rangeerterrein van Moerdijk moet ik nog bedenken, maar dat komt wel in een later ontwerp, net als de 3 grote schaduwstations onder de baan.

Wat vinden jullie hier van?
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Hallo Richard,

Dat plan ziet er indrukwekkend uit, als je dit kunt realiseren in je hobby ruimte zo prachtig zijn :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Dank je Piwie ;)

Het is maar even snel een opzetje. Misschien dat ik toch ga voor rechte rangeersporen.
Alleen zal ik het dan evengoed wel diagonaal moet leggen ivm de ruimte.

'k Wil rangeersporen van minimaal 3meter50, dus dat word nog even puzzelen.

Daarbij komt ook nog een stukje industrie van Moerdijk met een havenspoor en een paar laad- en lossporen.

Al met al zijn dat aardig wat sporen, maar ik wil niet dat het te 'druk' oogt.

Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Hoi Richard,

Dat zijn grote en ambiteuze plannen.
Je krijgt een prachtige ruimte straks per febr.
Als er iets ligt kom ik graag een keertje kijken.
We wonen in hetzelfde mooie dorp...

Gr. Leo

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=24964.msg426386#msg426386
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Hoi Leo,

De plannen zijn er wel, alleen de uitvoering nog haha!
Als het zo ver is dan moet je maar een keer langs komen  ;)

'k Heb het plan nog iets aangepast. Nu zijn de opstelsporen recht (wel iets korter), de 4-dubbele bocht is wat flauwer gemaakt, en de toegang tot het stukje industrie komt van de andere kant.

Zelf vind ik het wel een verbetering ;)

Of het allemaal gaat passen moeten we nog afwachten, want links onder (op de tekening dan) hangt de CV ketel.

Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Goeden avond allemaal!

Het komt allemaal steeds dichter bij. Nog maar 3 weken en dan is de sleuteloverdracht al!
We gaan zeker nog de hele maand februari klussen, dus het duurt nog wel even voor ik kan beginnen, maar m'n handen beginnen al te jeuken! Van mijn part begin ik vanavond nog met bouwen :D

'k Heb tot vervelens aan toe zitten tekenen in wintrack, waarvan alle tekeningen toch niet naar m'n zin waren  :P
Op een gegeven moment ben ik maar gestopt met tekenen ;) Ik moet sowieso eerst alle maten nog na meten voor ik een definitief plan kan maken.

Ik heb dus eigenlijk nog niet echt een update, maar ik reageer nu toch maar even in dit topic, omdat ik de komende maand(en) bijzonder weinig tijd zal hebben voor de hobby en het forum. Hopelijk ergens eind februari als we helemaal zijn overgegaan naar ons nieuwe huis dan zal ik weer wat tijd hebben.

Mochten jullie nog ideeën hebben, alles is welkom!

Gr Richard
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
sorry, ik heb geen ideën maar ik vind dit wel een leuk draadje ik kom ook af en toe op het station lage zwaluwe dus ik vind het wel leuk
succes met klussen in jullie nieuwe huis
ik blijf dit draadje zeker volgen

groet rens
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Hallo Richard

Wat een prachtig baanplan! Hopelijk gaan de komende weken lekker snel en kan je aan de slag ;)

Wat betreft je baanplan, inspiratie moet je niet forceren ;) Neem de tijd en als je een ideetje krijgt of wat moois ziet in andermans baanplan, dan kun je daar misschien mee verder.
Wat ook nog wel zou helpen, is om je plan uit te tekenen. Je ziet je baanplan dan wat makkelijker dan op je beeldscherm, en met een potlood en een gummetje kan je prima aan je baanplan werken ;)

Veel succes!
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Goede middag allemaal,

Inmiddels is het ruim een maand geleden dat mijn vriendin en ik de sleutel hebben gekregen van onze nieuwe woning.
Afgelopen maand zijn we uiteraard begonnen aan de belangrijkste dingen (woonkamer/slaapkamer/keuken enz..)
Dat is inmiddels allemaal grondig verbouwd (muren er uit en al...) en we zijn inmiddels verhuisd!

Wel moet er nog veel worden afgewerkt.. Dat willen we allemaal nog af maken voor er word begonnen aan de zolder. Daar is tot op heden dus ook nog niets gedaan.
... Alhoewel niets... We hebben er wel een muur uit gesloopt zodat het 1 grote open ruimte is geworden.

Hopelijk kan ik volgende maand beginnen met het verbouwen van de zolder... Die lelijke bruine balken, leidingen, CV allemaal verwijderen/omleggen/opknappen enz!

Ik zit nog sterk te twijfelen of ik de schuine wanden wit maak of dat ze een lichtblauwe (álá de kleur van de blauwe lucht) ga geven.

Verder moet er nog een lichtplan komen.. Uiteraard goede werkverlichting, maar misschien wel een dag/nacht schakeling.
Aan de ene kant is de dag/nacht schakeling natuurlijk wel leuk, maar ik heb van 2 kanten licht van buitenaf.. Dus er is al een zekere natuurlijke dag/nacht schakeling :)

De ruimte om een mooie baan neer te leggen is er in ieder geval wel. Op rijhoogte (de hoogte van de onderste balken is +/- 90 cm) heb ik een bruikbare ruimte van zo'n 6,30 bij 4,50 meter.

Wat vinden jullie er van? (let niet op de rommel :P )
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
mooi ruimte.
Ik zal wel een kast om je cv maken en ook voor je wasmachine dan zijn die uit het zicht.
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Om de ketel moet inderdaad een kast gebouwd worden.
De wasmachine en droger komen onder de baan, dus die zien we straks niet meer.

Die oranje box (centrale afzuiging) komt lager te hangen en ook onder de baan weg gewerkt.

Dan nog de cv leidingen die nu halverwege boven langs lopen die moeten onderlangs komen te lopen en die radiator moet worden verplaatst.

Als dat gedaan is, en alles is mooi geschilderd dan lijkt het al weer heel anders :)
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Hoi Richard,

Dat is idd een hele mooie ruimte.
Ben heel benieuwd hoe je die in gaat vullen.
Word het een U-baan langs de wanden?

Gr. Leo. 

KLIK

Edit Ronald: link aangepast
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Pas op voor je centrale afzuiging de lucht moet zo snel mogelijk naar buiten worden afgevoerd,daarom zitten ze altijd zo hoog of in ieder geval dicht bij de afvoer naar buiten.
Mijn advies is laat die zitten en maak er een kast omheen.
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Hallo Richard,

Dat is een prachtige ruimte, ik zou inderdaad je afzuiging zo hoog mogelijk houden en er een kast omheen maken.
De balken en plafond zou ik blauw maken zoals de lucht buiten.

Veel plezier met het opknappen van je zolder.

Gr.
Piwie.
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Deze centrale afzuiging zuigt de lucht af van de verdieping hier beneden.
k Heb al een dakpan liggen met dakdoorvoer, dus niet alleen de box, maar ook de afvoer naar buiten word verlaagd tot net boven de vloer van de zolder.

Dan is alles uit het zicht :)

Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
mooie open zolder.
geen probleem met de hoogte.
veel succes met de bouw van je baan.

gr john
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
De wasmachine en droger zou ik niet onder de baan plaatsen. Van een droger komt doorgaans veel warmte - condens af en een wasmachine kan gaan lekken. En mocht een van beiden een keer gerepareerd moeten worden dan is het ook niet echt handig wanneer ie onder de baan geparkeerd staat.

Mooie zolder, in ieder geval ruimte zat.

Groet,

Tom
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
'k Heb toch nog even geluisterd naar jullie adviezen. Samen met mijn schoonvader hebben we bedacht om voor een groot deel een voorzetwand en koof te maken.
Aan de linker kant van de trap komt een voorzetwand van zo'n 40 cm diep. Hier valt de complete ketel met al het leidingwerk achter weg.

De mechanische ventilatie schuiven we ook op naar links, zodat deze ook achter de voorzetwand komt te zitten.
De afzuigbuis aan de rechterkant leggen we om, zodat deze net boven de al bestaande CVleidingen komt te lopen, wat vervolgens wordt weggewerkt in een mooie koof.


De droger krijgt een eigen directe afvoer naar buiten die nog onder de baan komt te zitten.
Boven de wasmachine/droger komt enkel een keerlus te lopen, dus dat durf ik nog wel aan  :)
Mochten er problemen mee zijn dan kunnen de wasmachine en droger zonder problemen naar voren geschoven worden.

Wat raden jullie aan qua werkverlichting? inbouwspotjes of TL-buizen?

Even een foto ter verduidelijking ;)
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Een woord geweldig.
Vergeet niet dat je wel bij de mechanische ventilatie moet kunnen i.v.m schoonmaken,maar daar zal je wel rekening mee hebben gehouden.

Ik zelf heb 12 inbouwspotjes van 50 watt geplaatst in mijn plafon geeft een zee van licht in de dakkapel zitten er 5,vind ik mooier dan TL.
Deze spotjes komen trouwen van de lidl heel goedkoop.



Uploaded with ImageShack.us
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001
Citaat van: molly op maandag 11 maart 2013, 22:07:44
Een woord geweldig.
Vergeet niet dat je wel bij de mechanische ventilatie moet kunnen i.v.m schoonmaken,maar daar zal je wel rekening mee hebben gehouden.

Ik zelf heb 12 inbouwspotjes van 50 watt geplaatst in mijn plafon geeft een zee van licht in de dakkapel zitten er 5,vind ik mooier dan TL.
Deze spotjes komen trouwen van de lidl heel goedkoop.

Er komt inderdaad een deurtje of uitneembaar stuk zodat je bij de cv en mechanische ventilatie kan.
Die spotjes zien er wel erg strak uit! In combinatie met het verlaagd plafond krijg je wel een heel strak geheel!



Citaat van: Lee op vrijdag 08 maart 2013, 19:30:40
Hoi Richard,

Dat is idd een hele mooie ruimte.
Ben heel benieuwd hoe je die in gaat vullen.
Word het een U-baan langs de wanden?

Gr. Leo. 

KLIK

Edit Ronald: link aangepast

Het heeft even geduurd voor ik hier antwoord op had, 'k moest eerst alles even exact opmeten ;)

Linksboven op de tekening zie je de trapopgang. De baan komt hier voor een deel overeen.
De baan kan hier alleen niet breder worden dan 130 cm (max C4 rails), omdat je anders niet rechtop naar boven kan lopen.

Linksonder op de tekening zie je de CV ketel. Tussen de schuine wand en de CV ketel heb ik zo'n 140 cm (max C5 rails).

De baan komt inderdaad in een U-form. Echter zowel linksboven als linksonder op de tekening kan ik niet met een mooi railspiraal werken.
Linksboven kan niet omdat de trap er onder zit,,, En linksonder kan niet omdat daar de wasmachine en droger komen te staan.

De enige manier om van/naar een schaduwstation te komen is dmv een lange helling (4 sporig) aan de onderzijde van de tekening.
Dit geeft dus wel wat beperkingen (uitdagingen) voor het baanplan!
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Baanplan perikelen
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Baanplan perikelen
Ondanks dat ik nog niet ben begonnen aan het aftimmeren van de zolder, ben ik zo nu en dan wel vast bezig met het baanplan.

Eerder in het draadje heb ik een baanplan getekend van Lage Zwaluwe met gebogen sporen. Van dit baanplan heb ik definitief afscheid genomen. Gebogen opstelsporen vind ik toch niet zo mooi, en praktisch is het zeker niet met rangeren.. Waarschijnlijk word het aan- en afkoppelen op gebogen sporen een ramp.

Dan blijven er nog 2 mogelijkheden over... Namelijk rechte sporen langs 1 van de schuine wanden, of rechte sporen diagonaal over de zolder leggen.
Wat zouden jullie doen?

Als ik ze diagonaal leg kan ik wel langere opstelsporen maken, maar er blijft veel minder loopruimte over :s

Op onderstaande wintrackprintscreen is de minimale lengte te zien die ik nodig heb om mijn treinen kwijt te kunnen. (gemiddelde goederentrein van mij is z'n 3,5 meter lang)

Paralel naast de goederensporen moeten nog minimaal 4 sporen+perrons voor personentreinen komen
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Baanplan perikelen
Hey Richard,

Ik zou ze schuins leggen, volgens mij heb je dan nog ruimte genoeg.
Je kunt anders ook nog een uitneembaar stuk maken waar je dan makelijk door kan lopen naar de andere zijde van de baan.

Veel plezier met puzzelen aan je baan plan.

Gr.
Piwie.
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Goede middag allemaal,

Het ontwerp voor het schaduwstation is af!
Na weken lang plannen en talloze veranderingen is dit toch wel het beste ontwerp tot nu toe.

In het bovenste schaduwstation kan ik 2x 8 treinen kwijt. Hier kan ik totaal 16 treinen parkeren van 2,40 tot ruim 4 meter.
In het onderste schaduwstation kan ik nog eens 10 treinen kwijt, eveneens van 2,40 tot ruim 4 meter.
Totaal dus plek voor 26 treinen op 1 niveau en nog 2 programmeerspoortjes.

De lengte van de 4-sporige helling naar het zichtbare niveau is ruim 7 meter lang. Met een stijgingspercentage van 3,5% kan ik een hoogte winnen van zo'n 25 cm.
Dit zal toch voldoende moeten zijn om de sporen te kunnen bereiken. De achterste sporen van het schaduwstation zijn altijd nog vanaf de achterkant bereikbaar.


Op het zichtbare niveau komt nog een kleiner schaduwstation van +/- 6 treinen. Deze zal "verborgen" worden onder een snelweg van ruim 6 meter lang.

Lijkt dit jullie iets?
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
Hallo Richard,

Dit lijkt mij wel een prachtig ontwerp, veel opstelsporen, lange lengtes en een mooi stijgings percentage.

Nu het zichtbare gedeelte nog ontwerpen :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
En vooral ook veel plekken waar je niet of moeilijk bij kan.

Gr Arnout.
Re: Project: Bouwput Lage Zwaluwe, toestand rond 2001 - Schaduwstation
dit lijkt me ook een mooi plan. Ik ben benieuwd naar het vervolg  :thumbup: