Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

zelf een draai schijf aan het bouwen

Gestart door paardbart zaterdag 16 juli 2011, 10:47:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
zelf een draai schijf aan het bouwen
Ik ben zelf een draai schijf aan het bouwen. :D
Wat vinden Julie er van
Niet slecht voor een beginner









Re:zelf een draai schijf aan het bouwen
Niet slecht! Ga je hem ook functioneel maken?
Re:zelf een draai schijf aan het bouwen
Ja zeker weten
Moet allen nog een paar goede sleep contacten hebben
Re:zelf een draai schijf aan het bouwen
Hoi!

Kijk eens naar dit draadje bij de buren: Modulebaan Lauwersmeer" en dan even wat berichten door lezen op de volgende pagina's en RobertJan laat zien hoe hij het heeft opgelost. Bij 3-rail heb je natuurlijk het geluk dat je niet met de problemen van kortsluiting en ompolen van de spoorstaven zit.

Groet Ronald.
Re:zelf een draai schijf aan het bouwen
Als ik naar je foto's kijk heb je 2-rail (Fleischmann).


Mvg,
Peter
Re:zelf een draai schijf aan het bouwen
Citaat van: Freak op zondag 17 juli 2011, 09:06:22
Als ik naar je foto's kijk heb je 2-rail (Fleischmann).


Mvg,
Peter

klopt ik heb  2-rail (Fleischmann).

Citaat van: ronaldk op zondag 17 juli 2011, 07:54:44
Hoi!

Kijk eens naar dit draadje bij de buren: Modulebaan Lauwersmeer" en dan even wat berichten door lezen op de volgende pagina's en RobertJan laat zien hoe hij het heeft opgelost. Bij 3-rail heb je natuurlijk het geluk dat je niet met de problemen van kortsluiting en ompolen van de spoorstaven zit.

Groet Ronald.

bedankt daar kan ik wel wat mee denk ik

ook nog even een foto ubdate van de vaste plek in mijn model baan waar de draai schijf komt of eiglijk all zit
Re:zelf een draai schijf aan het bouwen
Ik weet niet of jij grotere stomers hebt of gaat kopen maar een BR 45 gaat volgens mij te groot zijn
Re:zelf een draai schijf aan het bouwen
Citaat van: Johnnytrein op zondag 17 juli 2011, 10:58:07
Ik weet niet of jij grotere stomers hebt of gaat kopen maar een BR 45 gaat volgens mij te groot zijn

Wacht even hoe bedoel je ik snap er niks van?
Ik ben een beginner in model bouw dus wat bedoel je
Re:zelf een draai schijf aan het bouwen
Wat nu als hier ->



-> een trein van enig formaat op moet gaan draaien .....
Re:zelf een draai schijf aan het bouwen
Dat de diameter van de draaischijf veel te klein zal zijn voor grote stoomloc"s.
Re:zelf een draai schijf aan het bouwen
Citaat van: Johnnytrein op zondag 17 juli 2011, 14:25:57
Dat de diameter van de draaischijf veel te klein zal zijn voor grote stoomloc"s.

Oké, dan snap ik wat je bedoelt
Maar dat is geen probleem want mijn stoom loc is 19 cm lang inc tender
En mijn draai tafel is 20 cm lang heb dus een cm over.
Dit is de standaard maat voor een recht stuk rails van fleishman
Daroom heb ik juist voor 20cm gekozen scheld rails zagen
Maar ik heb dit van te voren uit gedacht om het hier boven genoemde probleem te verkoomen heb ik eerst mijn langste stoom loc op gemeten ook gelijk mijn kortste stoom loc want heb maar een stoom trein en er staat ook geen nieuwe o mijn lijstje om dat ik meer gecharmeerde ben van elektrische treinen vandaar heb ik ook geen depot alleen een draai schijf om de trein om te draaien bij het kop maken.
Heb nog wel een trein werkplaats/loods in de kast liggen maar die komt net als bij de STAR in statskenaal en vroeger bij zuidbroek los van de draal tafel om dat ik geen ruimte heb voor een hele grote depot leek mij dit de beste oplossing en wat ook nog een Betje op het groot spoor lijkt want deze techniek heb ik met mijn eigen ogen gezien
Ook al denk ik niet dat het gebruikelijk is maar goed heb geen grootte hobby ruimte eijglijk geen hobby ruimte dus moet het er maar mee doen
En mijn stoom trein doet iegelijk dienst als museum trein om dat het scenario zich afspeld in onze tijd want anders zou ik mijn sprinter van de NS niet kunne gebruiken okal vind ik het tijd perk dat niet zo belangrijk want lol is belangrijker maar goed
Re:zelf een draai schijf aan het bouwen
Beste Bart,

Ik heb 2 vragen voor jou.
1: In welk magazine staat de uitleg over zelf een draaischijf bouwen?
2: Hoe los je de problemen met kortsluiting en dergelijke op?

M.V.G.

Koenraad
Re:zelf een draai schijf aan het bouwen
Citaat van: koeniewoenie op donderdag 21 juli 2011, 15:57:19
Beste Bart,

Ik heb 2 vragen voor jou.
1: In welk magazine staat de uitleg over zelf een draaischijf bouwen?
2: Hoe los je de problemen met kortsluiting en dergelijke op?

M.V.G.

Koenraad
ik denk dat het modelspoormagazine is zo te zien aan de foto.
maar ik ben het niet zeker.

groeten flori2703(florian) :)
Re:zelf een draai schijf aan het bouwen
Ja, het stond in het modelspoor megzin normaal lees ik die niet maar heb hem speciaal opgehaald om dat ik getipt ben door een vriend die wist dat ik dit van plan was ik heb alleen de boven boud deels over genomen
De rest niet om dat ik gelijk stroom rijd
Aangezien ik maar van één kant een oprij punt heb wou ik zo daar de rails recht voor elkaar staan zorgen door middel van een sleep contact dat ze contact maken en anders niet.
Ik hoop dat het duidelijk is aangezien dik ook niet digitaal rij maar analoog maakt het niet uit dat als ik aan het draaien ben dat er dan geen stroom op de rails staat het is zelfs wel handig verkomt dat je trein op een moment dat je het niet wiel van je draai schijf af rijd.
Ik doe er even een latje bij niet heel mooi getekend maar goed de bruine cirkel is de draai schijf de zwarte strepen de rails best simpel al zeg ik het zelf zelfs ik kan het bedenken als techno fop
De zwarte verdikkingen op de rails zijn sleep contacten aan de onderkant van de schijf de geel recht hogen zijn platjes koper op de ondergrond van de draai schijf die dus alleen contact maken als de rails recht voor el kaar staat
Rechts komt de trien de draai schijf op
En draait de schijf dan worden de rails ook gewisseld en ontstaat er geen kortsluiting
Ik loop er aleen nog even tegen aan dat mijn sleep contact soms blijft haken achter de koper plaatjes dus ik wil de platjes laten verzinken in het houd wat ik als ondergrond heb gebruikt
Re:zelf een draai schijf aan het bouwen
Klik op de link naar het buurforum in de quote, daar staat een schets hoe RobertJan het heeft opgelost. Zelfde methode als Bart.

Citaat van: ronaldk op zondag 17 juli 2011, 07:54:44
Kijk eens naar dit draadje bij de buren: Modulebaan Lauwersmeer" en dan even wat berichten door lezen op de volgende pagina's en RobertJan laat zien hoe hij het heeft opgelost.

Als je 3rail rijdt heb je geen problemen met mogelijke kortsluiting. Daardoor kan je de koperbanen compleet rondmaken en dan komt de trein niet zonder stroom te zitten tijdens het draaien.

Groeten Ronald.
Re:zelf een draai schijf aan het bouwen
Citaat van: ronaldk op donderdag 21 juli 2011, 21:25:48
Klik op de link naar het buurforum in de quote, daar staat een schets hoe RobertJan het heeft opgelost. Zelfde methode als Bart.

Citaat van: ronaldk op zondag 17 juli 2011, 07:54:44
Kijk eens naar dit draadje bij de buren: Modulebaan Lauwersmeer" en dan even wat berichten door lezen op de volgende pagina's en RobertJan laat zien hoe hij het heeft opgelost.

Als je 3rail rijdt heb je geen problemen met mogelijke kortsluiting. Daardoor kan je de koperbanen compleet rondmaken en dan komt de trein niet zonder stroom te zitten tijdens het draaien.

Groeten Ronald.

die tekening die hij heeft is wel wat duidlijker dan die van mij  :D
maar goed maakt niet uit
Re:zelf een draai schijf aan het bouwen
En wat hij schrijft is zelf leesbaarder dan wat ik hier allemaal zie staan . 8o
Re:zelf een draai schijf aan het bouwen
Bedankt,

Koenraad
Re:zelf een draai schijf aan het bouwen
welk nummer van modelspoor magazine was het als ik vragen mag?

groeten flori2703(florian) :)
Re:zelf een draai schijf aan het bouwen
Citaat van: flori2703 op vrijdag 22 juli 2011, 18:56:50
welk nummer van modelspoor magazine was het als ik vragen mag?

groeten flori2703(florian) :)
Sorry, van mijn late reactie maar moest speciaal om jou vraag te beantwoorden over naar dat tijdschrift zoeken.
Het was nummer 103

Re:zelf een draai schijf aan het bouwen
Ik ben weer bezig geweest
ik heb wat scenery toegevoegd en een loc loods bij de draaischijf
Let niet te veel op de lijm dat droogt nog transparant op
Re:zelf een draai schijf aan het bouwen
Jammer dat ik nog geen reacties heb maar ben wel weer bezig geweest dus vandaar 2 berichten zo vlak achter elkaar
Sorry daar voor
Ik heb van karton en houd lijm een beton vloer in de lok loods gemaakt was even bang dat de opgedroogde lijm lelijk zal worden maar om dat houd lijm transparant op droogt zit er een glans laag je op wat perongluk een beetje op een kooting lijkt wat bewoording veel in werkplaatsen over de vloer gesmeerd word best mooi vond ik nog wat foto's

Ps. ik hoop binnen kort de sleep kontakten te hebben
Re:zelf een draai schijf aan het bouwen
Mooi resultaat! :thumbup:
Re:zelf een draai schijf aan het bouwen