Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

M rail geometrie

Gestart door DB zondag 24 juli 2011, 12:27:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
M rail geometrie
Lid sinds: 2007

V65

offline
M rail geometrie
Hoi allemaal,

ik heb nog een aantal 3600 mws m rail wisseld liggen en wil deze weer gewoon gebruiken.
Hebben deze wissels gewoon een 5100 tegenboog nodig? dus 30° en 360 mm straal? wat wordt de parallel afstand?

maw zijn ze identiek aan de 5122 wissels?
Re:M rail geometrie
linuxer
gast

Re:M rail geometrie
M'n spaans is niet zo goed maar op blz 37 (39 van het pdf) in deze catalogus staat wel iets van de straal volgens mij.

Hier staat het helaas niet bij .....
Re:M rail geometrie
Nobody
gast

Re:M rail geometrie
Hallo DB,
Ik weet niet wat je bedoelt met "3600 mws" wissels.
De metalen wissels 5121 (handwissel) en 5117 (electrisch wissel) hebben dezelfde afmeting als de rails 5100 (gebogen rail) en 5106 (rechte rail).
De tegenboog is dus gelijk aan de gebogen rail van het wissel.  
De parallel afstand bedraagt 7,74 cm (van puntcontact tot puntcontact).  
De vrije tussenruimte is dan 3,9 cm.



Edit Nobody: Tikfout verbeterd.
Re:M rail geometrie
linuxer
gast

Re:M rail geometrie
Citaat van: Nobody op maandag 25 juli 2011, 11:49:26
Ik weet niet wat je bedoelt met "3600 mws" wissels.

Wim, dat is van het oudere rails type, met doorlopende middengeleider

Re:M rail geometrie
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:M rail geometrie
Re:M rail geometrie
linuxer
gast

Re:M rail geometrie
Krijg toch sterk het vermoeden dat het wiki van de 3rail site niet door google of andere search engines wordt geindexeerd!
Re:M rail geometrie
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:M rail geometrie
ik heb het nochtans via google zoeken gevonden.
Re:M rail geometrie
linuxer
gast

Re:M rail geometrie
Hm in Nederland censuur op Google?

Als ik een zoekslag doe op "3600 mws" wiki 3rail krijg ik twee hits op het forum. Niet naar de wiki.

Blijft techniek he :)

Re:M rail geometrie
Lid sinds: 2009

offline
Re:M rail geometrie
Volgens mij klopt de hartafstand van 77.4mm niet helemaal, dat is de afstand bij de 5202 wissels met een 5206 tegenboog. Maar bij de huidige 5117 wissels met een 5100 tegenboog is de afstand groter, namelijk 96,4 mm. En dat geld dus ook voor deze wissels van de 3600 reeks van toen komt nu overeen met de 5100 bogen.
Re:M rail geometrie
Nobody
gast

Re:M rail geometrie
Een willekeurige catalogus er bij genomen: Die van 1988/89. Op blz. 112 staat duidelijk vermeld dat de afstand van puko tot puko tussen rail 5100 en 5200 (parallel afstand), 77,4 mm bedraagt. :)
Re:M rail geometrie
Lid sinds: 2009

offline
Re:M rail geometrie
Dat is inderdaag als je de 2 bogen parallel laat lopen dan is inderdaan hardaftand 77.4. Maar wanneer je met 5117 wissels een aftakking gaat maken en een 5100 tegenboog gebruikt dat is de hardafstand 96.4. Wanneer je nu een 5102 (slanke mwissel) met als tegenboog de 5206 dan zit je weer op 77.4mm. Maar volgen mij gaat het nu om de bovengenoemde oude M-wissel welke is te vergelijken met de nieuwere 5117. En daarvan vraagt hij wat de parallel afstand word. Dus dan is het antwoord: 96.4 mm
Re:M rail geometrie
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re:M rail geometrie
maw  de "oude" marklin wissels van pakweg voor 1970 hebben standaard een 30 graden bocht en een parallel afstand va 96.4 mm?