Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ingewikkelde Zwitserse lichtschakeling

Gestart door Dennis1984 dinsdag 05 juli 2011, 20:24:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ingewikkelde Zwitserse lichtschakeling
Hallo elektronicakenners,

In de Wiki staat een artikel over schakelbare sluitseinen. Nu is dit een reuze handig schema, maar ik ben eigenlijk op zoek naar het volgende:

Ik wil graag met een F?-functie kunnen schakelen tussen een wit en een rood sluitsein. Vergelijkbaar zoals bijvoorbeeld bij Märklin krokodil 39563. Ik begrijp natuurlijk dat de LEDS apart aangesloten moeten zijn, met ook hun eigen voorschakelweerstanden. Ik begrijp ook hoe je een gewoon sluitsein aan de F0-draden kunt hangen en hoe deze met de rijrichting meeschakelt. Maar hoe doe je dat nou met een ander ledje?

Als de gebruikte AUX functie, laten we zeggen AUX3, ingeschakeld wordt, moet dus een rood ledje uit en een wit ledje aan. Bij het vooruit rijden moet de witte led sowieso branden.

Volgens mij moet ik iets doen met transistors, maar wie kan mij een beetje op weg helpen?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Ingewikkelde Zwitserse lichtschakeling
Nog geen mensen met goede ideeën hier?

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Ingewikkelde Zwitserse lichtschakeling
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Ingewikkelde Zwitserse lichtschakeling
voor AUX3/4 heb je inderdaad transistoren nodig.Verder mss een begin op :
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=29999.0


Re:Ingewikkelde Zwitserse lichtschakeling
Het is me niet precies duidelijk wat je nodig hebt.

Ik denk dat je met 1 witte pit afzonderlijk schakelbaar.(F1) En sluitseinen uit (f2) Normale licht (f0)
Moet kunnen maken wat je nodig hebt.

Ik wilt dus met 1 functie uitgang - sluitseinen uit +rangeer aan. Gewoon f2 en f1 van het schema samenvoegen.
Wat schema's

Totale leds aansluitschema
Sluitsein voorbeeld
versterker voor f3 en f4
Re:Ingewikkelde Zwitserse lichtschakeling

Neem de linker schakeling en plaats nog zo'n schakeling achter T1 de basis van de tweede transitor sluit je aan op de collector van de eerste transistor.

Mvg,
Peter
Re:Ingewikkelde Zwitserse lichtschakeling
Robin, Peter,

Bedankt voor jullie suggesties! Sorry voor mijn late reactie ook.

Als ik kijk naar het eerste schema, 6700AddOn kopie.jpg, dan begrijp ik die het beste. Volgens mij is dit redelijk wat ik wil.

Wat ik niet begrijp is de weerstand helemaal rechtsboven?! Beperkt die de stroomrichting ofzo? En kan één van jullie uitleggen wat het stukje doet waar de tekst "Add-on" bij staat? Als ik deze twee dingen begrijp, zal ik zelf even een nieuw schema proberen te tekenen om te zien of ik met jullie tips en mijn beperkte elektronicakennis mijn wens in de praktijk kan brengen.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Ingewikkelde Zwitserse lichtschakeling
Hoi Dennis,

Add on is het deel dat het uitschakelen van de sluitseinen regelt.
F2 voor uitschakelbaar (dit is wat je zoekt)
F4 is denk ik gebruikt om een gevarensein te maken .De sluitverlichting aan beide zijdes aan.

Dat weerstandje compenseert het spanningsverlies over het ledje.En schijnt er voor te zorgen dat het ledje niet gloeit als het uit hoort te staan.Je kan eerst eens kijken wat er gebeurt als je het weglaat.

Groeten Robin
Re:Ingewikkelde Zwitserse lichtschakeling
Robin,

Bedankt. Zie dit plaatje.



Volgens mij komt het nu redelijk in de buurt van wat ik wil en ook niet meer. Ik heb dus vooral veel weggehaald.

Klopt het nu, dat als de locomotief VOORUIT rijdt en verlichting (F0) staat ingeschakeld, de LEDS 2v, 3v, 4v en aan de andere zijde 1a branden? En als ik dan F1 inschakel, dat dat geen invloed heeft op de LEDS 2v, 3v en 4v, maar wel op 1a die uit gaat, en 2a die áán gaat? Wordt dit dan geregeld door transistor t1? En wat doen die t1-transistor dan eigenlijk? Laat die de stroom via de F1 lopen en zet je daar dan zo'n sterke weerstand achter dat de LED niets meer doet? Want dan begrijp ik het :D. Anders hoop ik dat je nog iets kan verduidelijken! :).

Super bedankt alvast!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Ingewikkelde Zwitserse lichtschakeling
1a is je sluitverlichting aan de achterzijde en zal normaal dus moeten branden dan.

Dit heeft geen invloed op die 3 andere leds.  Maar  je zet tegelijk 2v en 2a aan.
Er is dus een kans dat 2v feller gaat branden.(misschien opsplitsen in 2 f functies?)

Moet de voorzijde F0 blijven branden als je de achterkant omschakeld ?

Hebben zwitserse locs maar 1 sluitsein? Of mist de 2e in je tekening.

Die transistor werkt als schakelaar. Die schakelt de route 1a naar f0 aan/uit.

De kosten zijn het niet bouw dit gewoon eens op met een paar led's en de weerstanden.
Soldeer het aan een locdecoder en je ziet wat er gebeurt.
Re:Ingewikkelde Zwitserse lichtschakeling
Citaat van: Hero op zondag 10 juli 2011, 21:00:26
1a is je sluitverlichting aan de achterzijde en zal normaal dus moeten branden dan.

Dit heeft geen invloed op die 3 andere leds.  Maar  je zet tegelijk 2v en 2a aan.
Er is dus een kans dat 2v feller gaat branden.(misschien opsplitsen in 2 f functies?)

Moet de voorzijde F0 blijven branden als je de achterkant omschakeld ?

Hebben zwitserse locs maar 1 sluitsein? Of mist de 2e in je tekening.

Die transistor werkt als schakelaar. Die schakelt de route 1a naar f0 aan/uit.

De kosten zijn het niet bouw dit gewoon eens op met een paar led's en de weerstanden.
Soldeer het aan een locdecoder en je ziet wat er gebeurt.


Robin,

Sorry dat ik niet eerder reageerde, bedankt voor je bericht.

Zwitserse locs hebben (hadden) inderdaad maar één rood sluitsein. Voor mijn toepassing is het er in ieder geval één.

Ik denk dat we elkaar goed begrijpen. De transistor werkt als schakelaar. En zodra F1 aan gaat, zal de transistor de route uitschakelen, toch? Of schakelt hij hem juist in? Want in dit schema zou hij hem UIT moeten schakelen (dat is wat ik wil). Kortom, als F1 aan staat, zouden de LEDS 1v en 1a nooit mogen branden. Ik hoop dat je dit kunt bevestigen.

Ik zal binnenkort nog eens wat LEDS bestellen bij Conrad; ik heb nu alleen SMD exemplaren in huis en die zijn niet zo praktisch om mee te oefenen :).

Met vriendelijke groet,
Dennis