Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Probleem met besturing Märklin baan

Gestart door salvador maandag 11 juli 2011, 17:56:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem met besturing Märklin baan
Hallo Allemaal  :)

Ik heb vorig jaar op Eurospoor een Märklin Control Unit (Art.nr 6021) gekocht en daar later uit dat de transistors door waren , die transistoren heb ik een aantal maanden geleden vervangen en alles reed weer naar behoren !

Nu een aantal maanden later begon het ermee dat mijn Roco 2418 het begaf , ik hiermee naar de winkel en ja hoor daar deed hij het digitaal perfect ! echter thuis wil het niet meer lukken met rijden. (en de rest van de loks zijn nog gelijkstroom en moeten omgebouwd worden :P)

Wat mij laatst opviel is dat de verlichting van de M-rail wissels een soort van flikkeren , dit geld ook voor de rijtuigen waar ik verlichting in heb.
Nou viel het mij op dat er een vreemd zoem achtig geluid achter mijn trafo vandaan komt en dit hoor ik ook bij de binnen verlichting !

als ik de control unit nu uit zijn ''GO'' modus haal en dus op stop druk ... brand de binnenverlichting normaal en is het vreemde geluid weg.

Mijn Roco 2418 reageert alleen op zijn digitale adres als ik de bruine en de rode draad in de steekklemmen omdraai.

Als ik analoog rijdt met de trafo (dat is zo'n standaard 32VA transformator met rijregelaar) dan rijdt de Roco 2418 wel normaal.

Alle bedrading is normaal aangesloten en ik rij met M en C-rail voor het schaduw station en met K-rail voor het landschaps gedeelte

De rails is aangesloten op 4 punten in het schaduw station.

Is er iemand die mij graag zou willen helpen met mijn probleem?

Met Vriendelijke Groet,
Salvador.




Re:Probleem met besturing Märklin baan
Salvador,

je schrijft:

Citaat van: salvador op maandag 11 juli 2011, 17:56:09
als ik de control unit nu uit zijn ''GO'' modus haal en dus op stop druk ... brand de binnenverlichting normaal en is het vreemde geluid weg.

Dit laatste duid al op een probleem want als je op <STOP> drukt op een 6021 valt de baanspanning weg en zou de binnenverlichting van een willekeurig rijtuig wat op de baan staat niet meer mogen branden....

Jan
Re:Probleem met besturing Märklin baan
Citaat van: JB op maandag 11 juli 2011, 18:32:05
Salvador,

je schrijft:

Citaat van: salvador op maandag 11 juli 2011, 17:56:09
als ik de control unit nu uit zijn ''GO'' modus haal en dus op stop druk ... brand de binnenverlichting normaal en is het vreemde geluid weg.

Dit laatste duid al op een probleem want als je op <STOP> drukt op een 6021 valt de baanspanning weg en zou de binnenverlichting van een willekeurig rijtuig wat op de baan staat niet meer mogen branden....

Jan

Heb de boel net nog eens goed zitten nakijken en er was bij een aansluitrails (die ik zelf gesoldeert heb) de + en - omgedraait... maargoed dat heeft geen ander effect op het probleem wat er dus nog steeds is...

als ik toch op ''STOP'' druk dan is de baanspanning er tóch af mar zet ik de baanspanning er weer op dan sprint de 2418 er met grote snelheid vandoor, ddruk ik zijn adres in en heb de rijregelaar op nul dan remt hij weer af... en dan pas kan ik hem normaal bedienen.

de interieur verlichting werk nu ook niet meer zoals het hoort , draai ik de rijregelaar op welk adres dan ook op maximaal dan brandt de interieur verlichting zeer lichtjes.

Het is voor mij echt een raadsel waar dit aan zou kunnen liggen.

Met Vriendelijke Groet,
Salvador.
Re:Probleem met besturing Märklin baan
Citaat van: salvador op maandag 11 juli 2011, 17:56:09
die transistoren heb ik een aantal maanden geleden vervangen en alles reed weer naar behoren !
Kennelijk is de "reparatie" niet geheel juist  uitgevoerd.
Re:Probleem met besturing Märklin baan
Salvador,

Het zoemen wat je hoort is "normaal". Er zijn op dit forum techneuten die je exact kunnen uitleggen waar dat gezoem vandaan komt maar het hoort erbij. Mijn vader heeft een baan met M-rails en telkens wanneer hij de baanspanning er op zet "zingt" zijn hele baan lichtjes.

Wat je beschrijft met de roco lok zou veroorzaakt kunnen worden doordat de decoder in de lok de analoog herkenning heeft aanstaan. Een decoder herkent (normaal gesproken) zelf of de baan digitaal of analoog is. Soms gaat dit echter niet goed met als gevolg dat hij denkt dat hij op een analoge baan staat terwijl hij op een digitale baan staat. Omdat op een digitale baan altijd de volle spanning staat gaat de lok er dan als een speer vandoor. Er zijn her en der op het forum voorbeelden hiervan te vinden.

Je zou eens kunnen kijken of je de analoog herkenning van de lok kunt uitschakelen. Dit gaat normaal gesproken door de waarde in CV 29 aan te passen. Een en ander staat beschreven in de handleiding bij de lok.

Ik beloof je niet dat dit de oplossing is maar het is de moeite waard om het te proberen. Overigens zal de lok dan niet meer op een analoge baan rijden maar als je dat zou willen pas je CV 29 gewoon weer aan.

Jan
Re:Probleem met besturing Märklin baan
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Probleem met besturing Märklin baan
Salvador,
Zelf heb ik een mogelijk gelijkend probleem gehad, resultaat 6021 door gepiept.
De verlichting van de wissels, waar komt de voeding vandaan, een andere trafo?
Een, deel of alle wissels gevoed via een k83 module?

Zelf had ik de bovenleiding gevoed met een 6021, de verlichting van diverse portaalmast-lampen via de regelbare uitgang van een aparte trafo, makkelijk dimbaar.
Echter een onvolkomenheid in het lamp-houdertje, tegen de overspannig draad aan en een gebroken isolatiestukje bovenleiding draad resulteerde dat de trafospanning dimmer, is wisselstroom, en de geblokte gelijkspanning van de 6021 op dit punt samenkwamen met gevolg lampjes stonden korte tijd te flikkeren en uiteindelijk de eind torren door van de 6021. Deze had zich wel uitgeschakeld op kortsluiting maar de torren zitten na de sluitbeveiliging.
Cees
Re:Probleem met besturing Märklin baan
Citaat van: JB op maandag 11 juli 2011, 19:03:47
Salvador,

Het zoemen wat je hoort is "normaal". Er zijn op dit forum techneuten die je exact kunnen uitleggen waar dat gezoem vandaan komt maar het hoort erbij. Mijn vader heeft een baan met M-rails en telkens wanneer hij de baanspanning er op zet "zingt" zijn hele baan lichtjes.

Wat je beschrijft met de roco lok zou veroorzaakt kunnen worden doordat de decoder in de lok de analoog herkenning heeft aanstaan. Een decoder herkent (normaal gesproken) zelf of de baan digitaal of analoog is. Soms gaat dit echter niet goed met als gevolg dat hij denkt dat hij op een analoge baan staat terwijl hij op een digitale baan staat. Omdat op een digitale baan altijd de volle spanning staat gaat de lok er dan als een speer vandoor. Er zijn her en der op het forum voorbeelden hiervan te vinden.

Je zou eens kunnen kijken of je de analoog herkenning van de lok kunt uitschakelen. Dit gaat normaal gesproken door de waarde in CV 29 aan te passen. Een en ander staat beschreven in de handleiding bij de lok.

Ik beloof je niet dat dit de oplossing is maar het is de moeite waard om het te proberen. Overigens zal de lok dan niet meer op een analoge baan rijden maar als je dat zou willen pas je CV 29 gewoon weer aan.

Jan

Ik zal bij mijn plaatselijke treinenwinkel laten proberen CV29 proberen aan te passen , Hartelijk dank voor de tip !

Citaat van: Cees B op maandag 11 juli 2011, 19:11:05
Salvador,
Zelf heb ik een mogelijk gelijkend probleem gehad, resultaat 6021 door gepiept.
De verlichting van de wissels, waar komt de voeding vandaan, een andere trafo?
Een, deel of alle wissels gevoed via een k83 module?

Zelf had ik de bovenleiding gevoed met een 6021, de verlichting van diverse portaalmast-lampen via de regelbare uitgang van een aparte trafo, makkelijk dimbaar.
Echter een onvolkomenheid in het lamp-houdertje, tegen de overspannig draad aan en een gebroken isolatiestukje bovenleiding draad resulteerde dat de trafospanning dimmer, is wisselstroom, en de geblokte gelijkspanning van de 6021 op dit punt samenkwamen met gevolg lampjes stonden korte tijd te flikkeren en uiteindelijk de eind torren door van de 6021. Deze had zich wel uitgeschakeld op kortsluiting maar de torren zitten na de sluitbeveiliging.
Cees

De wissels krijgen gewoon hun voeding via één trafo door middel van de gele draden aan te sluiten op de verdeelplaatjes van marklin.

De 6021 zit ook op de zelfde voedingsbron aangesloten.

Dat gezoem (met al het geflikker van de lampjes) zou ik toch wel weer erg graag weg willen hebben ;)

Ik wil namelijk dat alles 100% functioneert!!

Dit omdat ik in de toekomst alle loks wil voorzien van sound etc !
en dan wil je natuurlijk niet dat straks door een niet goed werkend systeem de hele boel in een keer doorbrandt !( dat heb ik namelijk al een keer megemaakt :O)

Met Vriendelijke Groet,
Salvador.
Re:Probleem met besturing Märklin baan
Citaat van: Freak op maandag 11 juli 2011, 19:57:42
Leg eens even een apart stukje spoor en sluit deze alleen aan op je 6021 en verder niets.
Plaats de lok op het stukje spoor en kijk nog eens wat er gebeurdt.

Mvg,
Peter

Getest ,  digitaal op de 6021 doet hij het niet en analoog op de 32va transformator werkt hij wel .

nog iets getest...

Als ik de rode en bruine draad uit mijn Control Unit haal en dan alleen de rode draad in de bruine klem steek ( van de baanspanning) dan brandt de interieur verlichting goed , steek ik de bruine draad erbij naast de bruine klem in de rode klem dan brandt de verlichting zéér fel en hoor je het gezoem ..

Het lijkt mij dus dat het alweer aan de 6021 ligt ?

Hopelijk is er nog een oplossing !

Met Vriendelijke Groet,
Salvador.
Re:Probleem met besturing Märklin baan
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Probleem met besturing Märklin baan
Salvador

opmerking in jou start topic
als ik de control unit nu uit zijn ''GO'' modus haal en dus op stop druk ... brand de binnenverlichting normaal en is het vreemde geluid weg.

In deze positie behoort er geen rijspanning aanwezig te zijn, wagonverlichting werkt dan dus ook niet, dat deze volgens jou opmerking wel brand betekend dat er rijspanning aanwezig blijft en wel de wisselspanning. verlichting brandt knipper vrij.
Mogelijk maakt een wissellamp contact met de middenleider.
Dit verklaart ook waarom de loc er als een speer vandoor gaat, krijgt immers 18 volt analoog spanning.
een defecte 6021 regeert niet op de go/stop keuze.
De rijspanning van de 6021 is geblokt gelijkstroom waardoor verlichting gaat flikkeren, is te verminderen met diode/elco bij rijtuig verlichting aan te brengen.
Cees
Re:Probleem met besturing Märklin baan
Citaat van: Freak op maandag 11 juli 2011, 23:24:59
Citaat van: salvador op maandag 11 juli 2011, 20:31:46
Als ik de rode en bruine draad uit mijn Control Unit haal en dan alleen de rode draad in de bruine klem steek ( van de baanspanning) dan brandt de interieur verlichting goed , steek ik de bruine draad erbij naast de bruine klem in de rode klem dan brandt de verlichting zéér fel en hoor je het gezoem .
Je voedt de baanspannig en de wissels en verlichting uit een en dezelfde trafo.

Je voedt de 6021 uit een trafo en je voedt de wissels en wisselverlichting uit een andere trafo. Alleen de bruine draden van beide trafo?s mogen met elkaar verbonden zijn. Van de 6021 moet je even de gelijkrichtdiodes in beide richtingen door meten. Het lijkt er opdat een of twee diodes zijn doorgeslagen.

Mvg,
Peter


Ik voed alles maar met één trafo.

Ik denk niet dat ik nog zin heb om deze control unit ALWEER open te maken en te gaan repareren , volgens mij ben ik beter af door iets nieuws te kopen ,
Klopt dat ?
Want ik kan nu wel blijven repareren maar volgens mij is de 6021 toch nog steeds echt de blijvende boosdoener ;)

Met Vriendelijke Groet,
Salvador.
Re:Probleem met besturing Märklin baan
Zie #3.
Re:Probleem met besturing Märklin baan
Re:Probleem met besturing Märklin baan
Dat betekent: Zie post (reactie) nr 3 van dit topic (onderwerp). :idea:
Re:Probleem met besturing Märklin baan
Voor zover ik er kan uit opmaken:

De eindtorren zijn dus alweer door ?

Met Vriendelijke Groet,
Salvador.