Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ward's nieuwe treinbaan

Gestart door ward zondag 10 juli 2011, 22:46:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ward's nieuwe treinbaan
Hallo allemaal,

na iets minder dan 2 jaar eerst wat aan rollend materiaal uit te breiden is het nu het moment geworden om m'n baan uit te breiden en te veranderen. Momenteel beschik ik over deze baan : http://www.photoward.be/baan/huidig.jpg , waarvan de besturing gebeurd via het Marklin Mobile Station, en de wissels handmatig.
Na lang wikken en wegen heb ik vanavond via raimodeller een eerste ontwerp gemaakt van m'n nieuwe baan, en zou dit graag even met jullie delen. Zo kunnen jullie je mening al eens geven, en eventueel aanvullingen of verbeteringen meedelen.
Volgende punten zou ik zeker in m'n baan willen verwerkt hebben:

- rangeer / goederen station (op het huidig ontwerp linksonder)
- locloods (op het huidig plan middenin de baan)
- stationsgebouw met 5 sporen ervoor
- 2 / 3 doorlopende sporen voor op te rijden.
- wissels digitaal stuurbaar

Momenteel ligt de baan zoals ze nu is op de grond, maar ik zou deze ook op een (zelfbouw) tafel willen plaatsen, en ook het scenery errond dan bouwen.
Het huidig plan: http://www.photoward.be/baan/spoorplan%201.jpg

Bij de planning kwamen er meteen al enkele vragen opduiken, waarvan ik hier wel een antwoord zal verwachten,
hier zitten er immers mensen met veeeel meer ervaring dan mij..
- voor het roesten van de rails, is de rusty rail painter de ideale oplossing of ben je beter af met een borstel en een potje verf? Het principe zag me er wel goed uit, maar ik weet niet of er hier mensen zijn die er ook al effectief mee gewerkt hebben?
- voor het aansturen van de wissels vanop afstand heb ik reeds vanalles gelezen en gezien. Als eerste kan je deze via een beter station zoals esu of CS2 aansturen. Heeft m'n dan nog een bepaald tussenstuk nodig of hoe gaat dit juist? (uiteraard zal er eerst onder iedere wissel een wisselaandrijving moeten)

Laat maar iets weten als er tips, opmerkingen of vragen zijn.

Mvg,
Ward
Re:Ward's nieuwe treinbaan
Lid sinds: 2010

Machinist bij de Valleilijn

offline
Re:Ward's nieuwe treinbaan
Ward, als je bij je linkjes in plaats van de [ link] en de [/link ] de [ img] en [/img ] plaatst, worden het fotos ;)
het zal zeker mooi worden, daar gaan we vanuit.
succes.
Citaat van: ward op zondag 10 juli 2011, 22:46:00
Hallo allemaal... ...deze baan :
waarvan de... ...huidig plan:
Bij de... ...vragen zijn.

Mvg,
Ward

kijk maar :D
Re:Ward's nieuwe treinbaan
Lid sinds: 2006

offline
Re:Ward's nieuwe treinbaan
Enkele opmerkingen:
1.
Als je naar het rangeerstation wilt rijden, sluit je de hoofdbaan af. Er is geen opstelplaats voor de rangeerlocomotief aanwezig. Misschien de aansluiting voorzien van een inhaalspoor met kopspoor voor de rangeerlocomotief.
2.
In het rangeerterrein zit een overbodige wisselstraat (met de engelse wissel).
3.
De 3 rondrijdende sporen zijn op 2 plaatsen met elkaar verbonden. Maar hiervoor moet je de baan enkele keren rond rijden.
Kun je trouwens van de buitenste ovaal naar de binnenste rijden ? Volgens mij zijn beide wissels naar de binnenste ovaal op de zelfde manier aangebracht (van binnenste naar middelste).
Misschien de wisselstraat vlak bij het station leggen.
4.
De baan wordt erg breed. Kun je om de baan heen lopen ? Zo nee, maak je een gat in de baan om bij de achterste sporen te komen ?
5.
De baan ziet er als een ovaal uit. Dit oogt snel saai. Misschien kun je een spoor niet haaks. maar schuin laten lopen.
6.
Je kunt naar de locloods via een inhaalspoor. Als je de loc van een trein wilt wisselen, heb je aan 1 railstuk te weinig (tussen wissel locloods en einde inhaalspoor). Gebruik hier minimaal 2 railstukken voor. Anders sluit je de hoofdbaan af.

groetjes
Henk
Re:Ward's nieuwe treinbaan
Bedankt voor de opmerkingen alvast.
Ik ben nu momenteel alles aan het aanpassen, en zal proberen straks nog een nieuwe foto online te plaatsen met enkele aanpassingen waarin ik volledig je mening deel..
De reden dat de baan zo 'ovaal' is, is deels de ruimte, anderzijds ook omwille van het feit dat ik zeker wil dat alle personentreinen volledig in het station kunnen staan en niet deels in de bochten moeten staan.

Mvg,
Ward
Re:Ward's nieuwe treinbaan

of de grote foto via: http://www.photoward.be/baan/ontwerp2.jpg

Nu zou ik graag ergens een brug of tunnel gebruiken als extra, maar heb helemaal geen idee waar ik deze nog zou kunnnen plaatsen. Moest er iemand nog een voorstel of enkele verbeteringen hebben hoor ik deze graag..

Mvg,
Ward
Re:Ward's nieuwe treinbaan
Leuk baanplan Ward, met dat ik je te koop items gezien heb, en gelezen heb dat je Belgisch zal rijden, kan je ook op je baan enkel links rijden (zoals in het echt).
Moest je dit willen doen denk ik dat je wel nog je baan plan een beetje  zult moeten aanpassen.
Ivb met centrales als je  voor deze optie kiest zou ik toch kiezen voor de ecos(indien je bvb later met koploper oa wilt gaan sturen ).
En voor de wissels zou ik kiezen voor viessman decoders  voor in de wissels zelf zo kan je als je wilt met een externe transfo werken hiervoor en kan je ze ook in dcc aansturen :D
Groeten Tim