Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

keuze centrale icm itrain

Gestart door Daan zondag 10 juli 2011, 15:23:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
keuze centrale icm itrain
Hoi allen,

Ik wil op mijn baan met itrain gaan rijden. Ik heb echter nog geen centrale. DDW wordt niet ondersteund volgens de website.

Welke centrale raden juliie aan? Niet te duur en ik wil mijn los kunnen programmeren (heb zowel marklin decoders alsook lopi, kuehn of standaard roco.

En het zou wel fijn zijn ,als mijn locs dan nog steeds 27 of 28  stappen hebben.

Alvast dank,gr . DAan
Re:keuze centrale icm itrain
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:keuze centrale icm itrain
Een alles in 1 centrale? Een 2e handse ecos?

Verder misschien de Tams, die is redelijk goedkoop.
Re:keuze centrale icm itrain
Nog meer ideeën iemand  :) ?
Gr Daan
Re:keuze centrale icm itrain
Tams, IB Basic of tweedehands: CS1 / Ecos
Re:keuze centrale icm itrain
IB (Basic) kan slechts op 14 stappen Motorola rijden. ;)

Gr, Ben.
Re:keuze centrale icm itrain
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:keuze centrale icm itrain
Ik zou ook de Tams kiezen, is inmiddels de centrale voor 3 van de 5 banen bij de MSG in Den Bosch, kan ook MFX en Motorola 27 stappen.

Groet, Anne W
Re:keuze centrale icm itrain
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:keuze centrale icm itrain
De Ecos
Re:keuze centrale icm itrain
Citaat van: Anne W op donderdag 14 juli 2011, 15:47:55
Ik zou ook de Tams kiezen, is inmiddels de centrale voor 3 van de 5 banen bij de MSG in Den Bosch, kan ook MFX en Motorola 27 stappen.

Groet, Anne W

Tams is een goede keuze gezien de prijs echter geen MFX, Motorola F1 t/m F4, DCC F1 t/m F8. Modernere centrales gaan echter veel verder.

Gr, Ben.
Re:keuze centrale icm itrain
Hoi Anne,

Daar zat ik ook al steeds meer aan te denken. Ik twijfel tussen de IB en de Tams.

Kunnen beiden ongeveer hetzelfde? En hoe zit het met het kunnen programmeren van verschillende merken decoders??

Gr. Daan

p.s. ik zie dat MTE bijvoorbeeld de Tams niet verkoopt?
p.s.2: ECos is helemaal duur :-( dus dat gaat m zowieso niet worden denk ik
Re:keuze centrale icm itrain
Citaat van: Daan op donderdag 14 juli 2011, 17:12:54
p.s. ik zie dat MTE bijvoorbeeld de Tams niet verkoopt?
p.s.2: ECos is helemaal duur :-( dus dat gaat m zowieso niet worden denk ik
Als je moet beginnen reken bij de TAMS o.a. ook nog een booster met trafo en bij de IB ook een trafo.
De ECoS is dan niet veel duurder meer.

CiteerKunnen beiden ongeveer hetzelfde? En hoe zit het met het kunnen programmeren van verschillende merken decoders??
Ook met de TAMS kun je nagenoeg all decoders programmeren. Er is daar zelfs een softwareprogramma voor.

Mvg,
Peter

Re:keuze centrale icm itrain
Hoi Peter,

Dat had ik niet meegerekend, heb nu 3 60VA trafo's en 2 AJ boosters, wat voor mij voorlopig genoeg is denk ik.

Ik begin steeds meer te denken aan die Tams. Ik zie Tilly er ook heel tevreden mee zijn. Maar ik denk er nog even goed over na.

Gr. Daan
Re:keuze centrale icm itrain
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:keuze centrale icm itrain
Beste Daan en Ben,

Tams geen MFX terugmelding maar wel 128 MFX stappen dacht ik, verder ook de zeer grote mogelijke decodernummering, ik weet niet of de functies ook uitgebreid zijn a la MFX.

Motorola met MFX decoders op 27 stappen, ook de functies F5 t/m F8 op het tweede lokadres.

IB is in mijn ogen de mindere van de Tams, behoudens de ingebouwde booster.

Groet, Anne W
Re:keuze centrale icm itrain
Hoi,

Heb nog eens even zitten Hoehelen. De prijs van een Tams is dermate gunstig ten opzichte van een IB en al helemaal een Ecos, dat ik de keuze ga maken voor de Tams. Dat het kastje er niet uit ziet, boeit me totaal niet  :P

Gr. Daan
Re:keuze centrale icm itrain
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:keuze centrale icm itrain
Waarom kijk je niet naar een 2e hands Ecos.

Misschien iets duurder maar je bent wel in een keer klaar.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:keuze centrale icm itrain
Citaat van: degeluidsman op donderdag 14 juli 2011, 21:59:10

Misschien iets duurder maar je bent wel in een keer klaar.


Ook voor toekomstige update's, de Tams is net als de IB een doodlopend spoor. Leuk voor nu en goedkoop maar oude meuk.

Gr, Ben.
Re:keuze centrale icm itrain
Is er nog veel verschil tussen Ecos I en II, behalve dan een flashy kleurenscherm etc..?

Als ik voor een Ecos zou gaan kijken, zijn er misschien aandachtspunten waar ik op moet letten. Als ik nu op MP kijk zie ik bijvoorbeeld een Ecos 50000 staan voor 350 euro. Is dat iets? Moet ik dan nog updates hebben en kosten die nog geld etc...

Alvast bedankt voor het advies.

Gr. Daan
Re:keuze centrale icm itrain
Hallo Daan,

Citaat van: Daan op donderdag 14 juli 2011, 22:10:52
Is er nog veel verschil tussen Ecos I en II, behalve dan een flashy kleurenscherm etc..?
De ECoS 2 heeft 1 extra apparaten-bus die momenteeel (nog) niet gebruikt wordt.

Mvg,
Peter
Re:keuze centrale icm itrain
Citaat van: Daan op donderdag 14 juli 2011, 22:10:52

Moet ik dan nog updates hebben en kosten die nog geld etc...

Alvast bedankt voor het advies.

Gr. Daan

Hoi Daan,

tot nu toe zijn alle updates gratis.
En dat zullen ze ook wel blijven.

Ik heb een EcoS zonder kleurenscherm, maar Peter(degeluidsman) heeft een EcoS met kleurenscherm.
Dat kleurenscherm is wel erg gaaf.
Ook zijn de knopen wat beter en er zijn ook 2 meer functieknopjes.

Daarnaast hebben de eerste EcoS centrales een voeding die niet te regelen is, maar hebben de latere modellen wel een regelbare voeding. Ook de EcoS2 heeft zo voeding.
Dit maakt voor de rest helemaal niets uit, alleen kan je wel zien hoe oud de EcoS ongeveer is 8).

Groeten Sander
Re:keuze centrale icm itrain
Citaat van: Seinwezen op donderdag 14 juli 2011, 22:32:10
Citaat van: Daan op donderdag 14 juli 2011, 22:10:52

Moet ik dan nog updates hebben en kosten die nog geld etc...

Alvast bedankt voor het advies.

Gr. Daan

Hoi Daan,

tot nu toe zijn alle updates gratis.
En dat zullen ze ook wel blijven.

Ik heb een EcoS zonder kleurenscherm, maar Peter(degeluidsman) heeft een EcoS met kleurenscherm.
Dat kleurenscherm is wel erg gaaf.
Ook zijn de knopen wat beter en er zijn ook 2 meer functieknopjes.

Daarnaast hebben de eerste EcoS centrales een voeding die niet te regelen is, maar hebben de latere modellen wel een regelbare voeding. Ook de EcoS2 heeft zo voeding.
Dit maakt voor de rest helemaal niets uit, alleen kan je wel zien hoe oud de EcoS ongeveer is 8).

Groeten Sander

Maar als ik het dus goed begrijp en je met de computer gaat rijden, ga je die centrale niet vaak gebruiken. Alleen om locs te programmeren, en de signalen vanuit je pc te laten genereren. Is een regelbare voeding noodzakelijk?

Gr. Daan
Re:keuze centrale icm itrain
Citaat van: Daan op donderdag 14 juli 2011, 22:44:06
Citaat van: Seinwezen op donderdag 14 juli 2011, 22:32:10
Citaat van: Daan op donderdag 14 juli 2011, 22:10:52

Moet ik dan nog updates hebben en kosten die nog geld etc...

Alvast bedankt voor het advies.

Gr. Daan

Hoi Daan,

tot nu toe zijn alle updates gratis.
En dat zullen ze ook wel blijven.

Ik heb een EcoS zonder kleurenscherm, maar Peter(degeluidsman) heeft een EcoS met kleurenscherm.
Dat kleurenscherm is wel erg gaaf.
Ook zijn de knopen wat beter en er zijn ook 2 meer functieknopjes.

Daarnaast hebben de eerste EcoS centrales een voeding die niet te regelen is, maar hebben de latere modellen wel een regelbare voeding. Ook de EcoS2 heeft zo voeding.
Dit maakt voor de rest helemaal niets uit, alleen kan je wel zien hoe oud de EcoS ongeveer is 8).

Groeten Sander

Maar als ik het dus goed begrijp en je met de computer gaat rijden, ga je die centrale niet vaak gebruiken. Alleen om locs te programmeren, en de signalen vanuit je pc te laten genereren. Is een regelbare voeding noodzakelijk?

Gr. Daan

Hoi Daan,

een regelbare voeding is echt niet noodzakelijk.
Ik heb een niet regelbare en alles werkt perfect.
Ik haalde het alleen aan, omdat je dan kan zien hoe oud de EcoS ongeveer is.
Die van mij is nou ongeveer 4 jaar oud en werkt nog perfect.

De centrale ga je  toch nog best vaak gebruiken, omdat toch alle loks netje afgeregeld moeten worden.
En dan is het wel zo fijn als dat makkelijk en overzichtelijk gaat.

Ook heeft de Ecos een overzicht van de S88 bus.
Hierop kan je dan alle bezetmelders zien en welke gemaakt zijn.
Ook erg makkelijk :D

Hiervoor had ik een 6021, maar de EcoS is toch heel veel beter.
Ik heb dan ook geen spijt van de aankoop >:-D.

Groeten Sander
Re:keuze centrale icm itrain
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:keuze centrale icm itrain
Beste Daan,

Even voor de goede orde: een Tams is een centrale die alle noodzakelijke handelingen kan uitvoeren, zonder al te veel "toeters en bellen", een Ecos kan ook alle noodzakelijke handelingen uitvoeren, heeft een ingebouwde booster en veel "toeters en bellen", die voor een deel door je PC-programma worden gedaan.

De vraag die je jezelf moet stellen of je een centrale met veel toeters en bellen wilt hebben.

Groet, Anne W